Jump to content

Bane og langhold kikkert


Premium2006

Recommended Posts

Mye info her inne, men fort å gå seg vill i alle tråder.

Bakgrunn: Har to rifler (223 og 308) som er primært brukt til jakt. Har en vxr 3-9x50 leupold og en zeiss v6 2-12x50 asv. Har picatinny med qr  på begge våpen/kikkerter. 
Har fått litt mer interesse for skyting på lengre hold. Har lagd noen gonger i 12mm hardox 500 (25x25 cm og 30x30 cm) og tenkte å få til skyting på 5-600 meter. kan sikkert fint bruke de kikkertene jeg har, men kunne tenkt meg en «billig» kikkert for langhold med utvendige tårn, som jeg kan bruke på begge rifler(kan selvfølgelig skyte inn på nytt ved bytte)

Har vel funnet ut at meopta optika 6 3-18x50 eller 4,5-27x50 burde vurderes. Mener dette kan være mye kikkert for ca 8-9k. Kan selvfølgelig kjøpe brukt, men nytt er alltid nytt ;)

 

-Hvilke retikkel bør man gå for? Lys?

-ffp eller sfp? Hvorfor? 

-er det cm klikk som gjelder? Eller moa?

-nok med høyde tårn? Eller bør man ha vind også?


hører meopta optika er vanskelig å få tak i, men det finnes sfp kikkerter med 4 retikkel på lager i Norge. 
Blir neppe noe avansert skyting, men har lyst å prøve meg litt(i privat sammenheng) og synes det hadde vært fint med en kikkert man kan smekke på rifla når man skal øve seg litt. Blir gjerne en litt tyngre kikkert og kanskje mer forstørrelse enn hva jeg foretrekker på jakt, men kunne sett nytten av en slik kikkert på fjellrypa. 
 

Noen konkrete tips? 
kan sikkert lese flere tråder, men prøver å gjøre dette enkelt for meg selv ;)

Link to comment
Share on other sites

Man krenker vel noen om man svarer for bastant, spesielt om man er subjektiv. Så jeg skal ikke si hva jeg mener selv, men si hva jeg observerer, det er nøytralt og objektivt.


De fleste (alle) jeg kjenner som faktisk skyter langhold, (og ikke bare snakker) har bare kikkerter som er mil/mil og FFP,  mange har kun høyderatt utvendig. De fleste har lys. Retikkel er en smakssak, men de mer "innvikla" har faktisk en misjon når en lærer det. 
Dette gjelder de sikkert 10-12-15 som jeg skyter med regelmessig (langhold 1-3 ggr i uka for tida) og de >50 som jeg konkurrerer med/ mot mange ganger i året og kjenner godt nok til å vite nøyaktig hva de har.
Jeg tør ikke si at dette er best, men det er de beste langholdsskytterene i landet, og jeg antar at det er en grunn til at de har det de har, og det virker.

 

Alle sammen har også så dyre kikkerter som de har råd til, og tildels vel så det. Det er flere som har kikkertsikter som koster mer enn den ene bilen deres (helt greie biler). 

Jeg vet ikke hvilken forstørrelse de bruker på kikkertene som har 3-18, 3-20, 4-5-30 osv, men selv kan jeg ikke komme på å ha brukt under 6 omtrent. Men 6-8 kan være kjekt av og til.

 

Optika 6 har fått veldig mye omtale, og det er nok fordi det er en "europeisk" kikkert med rette specs, som er "billig". Jeg har aldri sett en, men at akkurat Meopta plutselig klarer å levere veldig mye mer for pengene enn alle andre, det synes merkelig. Nå krenker jeg selvsagt både eiere og forhandlere... 

Vortex PST var veldig in ei stund, nå er det Optika 6. Vortexene er helt OK, og Meoptaen er helt sikkert også det.

 

Zerostop forresten, det nevnte du ikke, det er kjekt. Og mye justeringsmonn oppover, sideveis er ikke så kritisk. du bør også bestemme deg for hvilken vei justeringsskruene skal gå ("tårnene"). Har du flere kikkerter, og de går forskjellig vei, så kan det bli (blir) krøll.

 

Generelt får du mer for pengene brukt.

 

K

 

 

 

 

 

 

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Takk for godt skrevet svar. Er nok mye sant i det du skriver, men blir nok fortsatt å ha dyrere bil enn kikkertsikte.. ;)

Har det jeg «trenger» men hadde vært fint å fått en «nybegynner» kikkert som har det man trenger for å komme i gang. Det er mye begreper og forskjellige faktorer å ta høyde for. Jeg er klar over at det «perfekte» som har alt blir for dyrt og kanskje bortkastet å kjøpe for meg. 
 

prøver å finne noe som duger og gjør nytten for litt hobby skyting. Skal se på vortex, men ble litt blind på meopta i første omgang.

Tenkte først 4,5-27x50 for å fortsatt kunne bruke siktet på toppjakt/fjellrype ved behov. 
 

Link to comment
Share on other sites

Det første du kanskje bør gjøre, er å sjekke litt de ressurser som finnes og se litt på hva du faktisk ønsker og trenger. 

For det første - om du har V6n på 223 så hadde jeg ikke tenkt mer på den saken enn å bruke det siktet på rypejakta. God optikk trumfer alltid forstørrelse, og 12x holder massevis til den jakta . Med avstandsmåler og asv har du alle fortrinn uansett.  Den leupolden duger den og.  Da jeg begynte å jakte fugl med rifle for 20 år siden jakta meg med en swaro 1,5-6 med 4A retikkel. I dag synes det ikke optimalt, men den gangen plaga det meg ikke - det var fortsatt skytter det sto på...  Når man skal gå sånn hele dagen, kanskje også baskende i djup snø så synes en kikkert på nær 900g litt overkill...

 

Alt du lurer på kommer egentlig an på hva du synes du trenger.  Men 2 ting er kjekt- utvendig ratt til høydejustering og zerostop på det samme. Det første mer eller mindre et must om du skal ratte mye, i så tilfelle det andre også - selv om det går fint uten også, men da må man koble på hjernen og lage seg noen rutiner for å komme seg tilbake til null, og alltid huse stille tilbake til null etter justering.

 

SFP/MOA - suboptimalt kan synes, men det funker det og. Skal du bare skyte på avstander du kjenner ratter du bare nødvendig antall klikk. Vind kan kompenseres for med å lage noen holdepunkter med referanse til blinken, eller terreng ved siden.  Skal du drive med avstandsbedømming med retikkel begynner det dog å bli vrangt med  SFP og MOA. Retikkel stemmer bare med justering på en forstørrelse, og å tenke målstørrelse i imperial blir køddent for oss som er vant med metrisk 10tallssystem. Jeg har SFP/MOA kikkerter og til sin bruk funker det greit, men jeg tenker fortsatt mil, så man må bare holde tunga litt på rett plass.

 

FFP/MIL helt klart det enkleste, systemet er kjent fra barneskolen, og forholdet mellom retikkel og justering er det samme uansett forstørrelse. Ser man nedslag er det lett å korrigere seg selv på neste skudd - enten vet å klikke - eller holde.  Når det gjelder vind synes jeg det ofte er like greit å holde på skiva alt ettersom hvor mye det blåser, men siden vind stort sett varierer synes jeg det er greit å slippe skru , spesielt om man skyter serier på tid, som ved feltskyting feks.

 

Skal jeg svare på spørsmålet ditt så ville jeg valgt FFP/MIL sikte, med tårn for høydejustering med zerostop.  Med et eller annet MIL retikkel, om det er meopta så er MRAD eller MRAD1 kurant, men de andre har tilsvarende retikkel. Lys, trenger du egentlig ikke, men på noen sikter er retikkel så tynt at det likevel er en fordel når man skrur ned på lav forstørrelse, men da må lyset være kraftig nok. Det synes jeg ikke det er på meopta til å funke i dagslys med MRAD retikkel. Men MRAD1 har en slags hestesko som nok gjør dette lettere, den er dog ikke belyst.  Skal du ha lys er det best med belyst senterdot eller tilsvarende. En hel gran blir litt voldsomt og tar mye fokus hos meg iaf. Uansett, gammel mildot er litt gammeldags, funker, men jeg foretrekker noe med finere gradering et eller annet sted i retikkel, samt 0,5mil markering fra senter. Dette for enkel forlegging.

 

Hva du kjøper får du nesten bestemme selv. Jeg leser ut fra det du skriver at budsjettet er 8-10000 ca. Optika6 synes jeg ser veldig grei ut til pris, MEN den er ny, og hvordan den vil stå seg over tid gjenstår å se. Uansett- den har en garanti, og kjøpt gjennom norsk forhandler tipper jeg det ordner seg. @M67 er skeptisk, det kan man forstå, selv om optika er i vinden om dagen og virker ytelsesmessig imponerende så skal man ikke glemme at meopta også lager sikter som er over dobbelt så dyre, og det er nok en grunn til at de er det... 

 

Vortex har rå garanti, og vil garantert funke til ditt bruk. I prissjiktet får du også brukt razor g1 som er en veldig kurant kikkert. Har hatt en og den var grei. Ikke testa pst G1/G2 men de funker nok greit de og.

Athlon har endel i prissegmentet, men ikke testa de.

 

Skal man ha noe rimeligere så finne vortex diamondback, nikko sterling longrange med FFP/MIL konfigurasjon men uten zero stop. Det samme gjør vector. Har en vector taurus, imponerende lite dårlig prisen tatt i betraktning. Optikken er ikke rå, men i dagslys funker den, og retiklet er bra. Virker dessuten overraskende nok mekanisk ok. Det er vel en kar på forumet som jakter med en og. 

 

Det finnes altså endel å velge i , både brukt og nytt. Finn ut hva du tror du trenger og kjøp det. Har du flaks finner du akkurat det du leter etter brukt. Fordelen med å kjøpe brukt er at du kan selge igjen for bortimot det samme du kjøpte for. Av og til slenger det PM2, kahles og andre til en ok pris og, kan være verdt å legge inn noen søk på finn.

 

Ellers er det en bra ressurs her https://www.youtube.com/channel/UCmKvQfvjqbUakUotekAyxew

Link to comment
Share on other sites

Hiver på et noen kommentarer. Jeg er veldig enig med @vannebo i det meste, men ikke i alt.

Er hjertens enig om alt du sier om rypejakta, og all annen jakt for den del. Her trumfer god optikk det meste, og size matters.. LH-kikkerter er svære.

moa/SFP. SFP er nå en ting, men du kommer til å bomme fordi du holder X mil, og så var du på en annen forstørrelse, og så hadde du glemt det. Det vil koste deg noen bommer her og der, om du er like treg som meg, opptil flere på rad før du skjønner hva som foregår. 

Moa er et helvete til langhold, 90% av alt vi må hjelpe nye skyttere på banen er den ene prosenten som har moa-kikkerter. Greit nok for erfarne folk som vet hva de gjør, har en følelse for det, og kan regne mens de skyter. Men bare det å skyte inn, eller lage en klikktabell er jo vanskeligere, for ikke å snakke om å regne om mellom klikk og hold. Ingen spotter melder i moa, og selv moa kikkerter har jo mil retikkel - så du bommer 1.5 mil til venstre, hvor mye skrur du?

Lys er kjekt - til langhold. Speseielt i de moderne retiklene med fokus på alt annet enn et solid siktemerke i midten. Du vil se retiklet mot en svart gong inni grannskogen en km unna, i motlys... Lys er kjekt. Men mange har dårlig lys. SuB skinner her. Stor overraskelse...

Jeg er ikke skeptisk i det hele tatt til Optika 6 - jeg er skeptisk til hypen. "Alle" skal ha en Optika 6, som om den mye bedre enn alt annet. Jeg tipper den er akkurat like god som alt annet ;) Men produktutviklerene deres skal ha for å ha truffet markedet. Vortex har også gjort det, og IOR - for å bringe oss over på virkelig topp optikk til ikke alt for mye penger.

Vector, Diamondback, og alle de der, 5000-kronerskikkertene, de er overraskende bra. De manger kanskje zerostop, og ikke alle eksemplarene er like topp. Og de klikker riktig så godt som alltid. Klikkene føles kanskje ikke like flotte, eller tillitvekkende, men de virker.

Link to comment
Share on other sites

Takk for utdypende informasjon.

meopta er vanskelig å oppdrive i dag.. ingen har på lager i ffp og mrad. Alle kikkerter er også moa..

hva vil dere anbefale for å dekke de grunnleggende behov? Tenker mil/mrad retikkel,  zero stop og cm klikk. Ønsker også lys. Utvendige tårn er et must.
sitter vi igjen med vortex pst 5-25x50? 

Finner ingenting på finn.no og nytt koster 12-14k..

andre merker med de spec jeg trenger? Nytt eller brukt

Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, Torf skrev:

Ikke Zerostop, men veldig bra kikkert

 

15 minutter siden, bardp skrev:

Kjøp deg en DS så slipper du å tenke så mye når du skal skyte.😁

Grenser til ubrukbar til sportsskyting/ langhold/PRS. Topp til jakt.

 

16 minutter siden, Premium2006 skrev:

hva vil dere anbefale for å dekke de grunnleggende behov? Tenker mil/mrad retikkel,  zero stop og cm klikk. Ønsker også lys. Utvendige tårn er et must.
sitter vi igjen med vortex pst 5-25x50? 

Finner ingenting på finn.no og nytt koster 12-14k..

andre merker med de spec jeg trenger? Nytt eller brukt

Diamondback Tactical er liksom minimum. Den har alt, (ikke zs, men man kan leve uten) over den er det bare bedre kvalitet jo mer du legger i. Skal du ha "alt" og zs må du opp på PST. En mellomting er jo Viper HST. Det koster det det koster.

Det er mye utsolgt. Min Vortex Diamondback kunne jeg trolig tatt mer enn nypris for om jeg skal dømme etter hvor mange som ville ha den. Men is i magen, og vent. Du har kikkerter, de virker. Skyt. 
By 6-7 for denne https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=174329521 den er helt OK, men jeg hadde ikke gitt 8500,- for den. Bedre optisk enn Diamondbacken, og mer imponerende klikk, gammeldags retikkel.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

@m67, tror vi er ganske enige, mitt utganspunkt mtp SFP/MOA er at vedkommende skal skyte på faste avstander på gongene sine. Da kan man greit lage et system - men det ER mer knotete, og spesielt om man er vant til å tenke i mil heller enn å lage en tabell med påtegnet tusj på tårnet - da blir det virkelig helvete, spesielt om man tenker kompensere 0,7mil og så skal oversette det til MOA tårnet med 1/4MOA klikk, ratte 10klikk til 2,2på tårnet... Man trenger ikke være ingeniør for å få det til å bli vanskelig. De SFP modellene som blir nevt til optika tror jeg ikke har gradert retikkel, så der har man iaf bare et kors,dot WTF i senter å forholde seg til.. Alt på siden blir nok så langt ut at man ikke trenger forholde seg til det..

Men som sagt, skal man begynne bedømme avstand å korrigere seg selv - FFP/MIL FTW. Artig du nevner MIL/MOA, helt utrolig at det lages...  

Har skutt feltstevner på kjente avstander med SFP/MOA retikkel, og det funker, men hadde nok begynt å slite på ukjent hold...

 

@Premium2006 er det ingen som har noe inne? Har du snakka med Nygård? Skjønner du mener det er en @M67 dersom det ikke kan leveres... Meopta er forresten en veldig merkelig aktør i den forstand at de har en portefølje, men bruker tilsynelatende ingenting på markedsføring, det virker som de overlater jobben til importørene.  Finner denne på finn https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=172911746  men prisen er noe fresk, faktisk så fresk at det er det kahles k624 ligger brukt innimellom for G1/G2, samt brukt delta ++

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, M67 skrev:

Grenser til ubrukbar til sportsskyting/ langhold/PRS. Topp til jakt.

Har ikke brukt min til annet en jakt så hvordan den vil virke i andre sammenhenger vet jeg ikke. Men det var nå uansett ment som en spøk. Den er vel neppe ikke helt innafor alle regelverk heller om den brukes fult ut.

Link to comment
Share on other sites

27 minutter siden, vannebo skrev:

Men som sagt, skal man begynne bedømme avstand å korrigere seg selv - FFP/MIL FTW. Artig du nevner MIL/MOA, helt utrolig at det lages...  

Har skutt feltstevner på kjente avstander med SFP/MOA retikkel, og det funker, men hadde nok begynt å slite på ukjent hold...

Det spørs jo hva man skal. Vi har en klubb, og en bane - og jeg den som "drifter" banen, og tar imot nye skyttere ofte, og det er jeg også ofte i skytterlaget her, særlig når de er litt "langholdsorienterte". Jeg ser veldig godt hva folk roter med og ikke, og folk roter ikke med mil/mil kikkerter... bare se på "oppskytingen" - er det noen med mil-kikkerter der som lurer på hvor mye de skal stille?
moa er gift, livet er for kort til å ha det, og det er for kort til å kaste vekk tid på å hjelpe folk som har det... Akkurat som det er for kort til spotte for folk som prøver å skyte på 1000m med 150gr Rem UMC ;) Eller folk som vil skyte "langhold" med 22LR  - med CCI Std... GGG og stolt av det 😁

 

24 minutter siden, bardp skrev:

Har ikke brukt min til annet en jakt så hvordan den vil virke i andre sammenhenger vet jeg ikke. Men det var nå uansett ment som en spøk. Den er vel neppe ikke helt innafor alle regelverk heller om den brukes fult ut.

Skjønte faktisk at det var en spøk, og den er vel utenfor TS sitt budsjett med en faktor på 3 også.
Jeg har sett folk bruke DS i PRS-stevner, men kikkerten ble et massivt handicap. Av mange årsaker. En stor del av greia er at langholdsskyting ikke er feltskyting med ny bane og nye avstander hver gang, eller jakt på dyr som beveger seg. Å finne avstanden er nesten aldri et tema. Har man skutt et sted en gang, så vet man hvor langt det er, og avstandsmåleren er bare i veien. Den har også en kort maksavstand,  (i praksis, siden du må zoome ut for å skyte langt), og ikke noen holdemerker hverken ift vind eller over/under. Og du får målet (langt) fra senter i siktet.
DSen er antakelig helt genial til jakt på litt lange hold, for en jeger/ skytter som vet hva han gjør. Jeg har målt-siktet-målt-siktet nok på rådyr som beveger seg til å ønske meg en sånn på jakt, men alle jeg har sett begynne med langholdsskyting med en sånn har byttet den ut. Fort.

 

K

Edited by M67
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har denne i 1. gen uten zerostop. Den er uten lys. Retikkelet ser litt merkelig og "enkelt" ut men hvis man skal skyte jaktfelt/elgbane er det bedre enn det meste av "taktiske" retikler pga symmetrien og hvordan øyet/hodet oppfatter dette under tidspress. Optikken er uforskammet god til pris. (men tidligere nevnte Hensoldt er en nobrainer til 15K prutepris..)

 

https://jaktfall.no/produkt/optikk/vortex-kikkertsikter/sightron-kikkertsikter/sightron-siiiss-624x50-lrzsffpmh

 

113a04741c90573ca8b0d98fef950ad5-image.j 

Link to comment
Share on other sites

41 minutter siden, Torf skrev:

Jeg har denne i 1. gen uten zerostop. Den er uten lys. Retikkelet ser litt merkelig og "enkelt" ut men hvis man skal skyte jaktfelt/elgbane er det bedre enn det meste av "taktiske" retikler pga symmetrien og hvordan øyet/hodet oppfatter dette under tidspress. Optikken er uforskammet god til pris. (men tidligere nevnte Hensoldt er en nobrainer til 15K prutepris..)

 

https://jaktfall.no/produkt/optikk/vortex-kikkertsikter/sightron-kikkertsikter/sightron-siiiss-624x50-lrzsffpmh

 

113a04741c90573ca8b0d98fef950ad5-image.j 

Gen 2 har vel zero stop?

hvis man ikke har zs, vil man bare skru ned i minus og ikke stoppe i null?

Link to comment
Share on other sites

24 minutter siden, Premium2006 skrev:

hvis man ikke har zs, vil man bare skru ned i minus og ikke stoppe i null?

Du må huske hvor null er, om det er mer enn en runde "under null" så kan du rote deg vekk på rundene. Men om det er f.eks. 10 mil på en runde så er risikoen for dette minimal. Verre om det er 5 mil, for da skrur du "ofte" mer enn en runde. Se etter kikkerter med 5 eller 10 på en runde. Er det 6.25 så må du jo regne når du skrur over en runde - og det blir alltid feil... Jeg hadde en kikkert som det var 7.5moa på en runde, og 1/8moa klikk - det er en fest når en skal skyte på 1000m.

Hensoldtens 12 er ille nok, men 12 er mye, og de har dessuten fortsatt merkingen med 13- 14 osv.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, vannebo skrev:

men prisen er noe fresk,

Prisene har gått endel opp, tipper det også er valutajustering inne i bildet.

Veil er nå 15170.- med FFP Mrad1, vanlig Mrad ser ut som er gone, fornuftig synes nå jeg da jeg likte det nye retikkelet bedre i praktisk bruk.

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, vannebo skrev:

men da må lyset være kraftig nok. Det synes jeg ikke det er på meopta til å funke i dagslys med MRAD retikkel.

Jeg fikk meg en aha opplevelse ang.lysstyrken når jeg første gang byttet ut det medfølgende batteriet. Det kan det ikke ha vært rare kvaliteten på.

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig å løse mil/moa problemer på enklere måter enn å bruke hoderegning i «skytesituasjonen». Jeg har kikkertersikter fra tiden da jeg ikke visste bedre enn å kjøpe mil/moa og SFP. F.eks har jeg en Leupold MK4 i SFP med mil retikkel og 1/2 Moa klikk. Jeg får ikke solgt den for penger og bruksverdien er betydelig høyere. Her har jeg en lett og liten kikkert som jeg bruker når jeg trenger noe annet enn 1,5 kg/«1 kubikk« kikkert. 

Løsningen for bruk er enkel;  Siden forstørrelsen er 3-10x og retikkelet er i andre fokusplan, så blir kikkerten bare brukt på 10x når det er snakk om å justere for avstand. På 10x stemmer mil retikkelet. Det er jo også naturlig å bruke minst 10x om man skal skyte litt lengere. Siden klikkene er 1/2 Moa laget jeg en etikett med mil merking til vind og høyde og limte over. Da ser det slik ut;

0D924A46-851E-4EA9-AE55-C9CCAD625D4E.jpeg.a3b66ee8c745bf6235e6c325bd72de87.jpeg

Man kan lage merkingen så funksjonell som man ønsker. F.eks på vindtårnet har jeg to farger og merke for Left/Right foran verdien.

DA9D3503-5802-4A69-A755-B763C5C4EF7B.jpeg.b9e98e1aae4b4100c6546b4642d74a9a.jpeg
Når jeg har behov for korrigering skrur jeg til nærmeste mil verdi siden klikkene selvfølgelig ikke «treffer»  helt. Men for alle praktiske formål har det lite å si om jeg skrur 0,12 mil eller 0,08 mil i stede for 0,1. Det er ikke det som avgjør om jeg treffer eller ikke. 
 

Den eneste ulempen jeg faktisk ser, er at jeg ikke kan telle klikk når jeg skrur. For meg er ikke det et stort problem siden jeg veldig sjeldent har dette som et behov. 
 

Nå er det også slik at jeg har holdt på med langholdsskyting lenge nok til å vite hva jeg holder på med, så for meg er dette enkelt og elementært. Men jeg gjør nå et lite forsøk på å gi en løsning til de som sitter med en kombinasjon som ikke er mil/mil/ffp. Man kan få til å jobbe rundt systemet med litt innsats.  Har man optikk fra før, som kan brukes, ville jeg venta med å kjøpe noe nytt til jeg kunne kjøpe super kvalitet med alle funksjonene jeg visste av erfaring at jeg ville ha i stede for å kjøpe «dyr billig optikk» som tilfeldigvis har mil/mil/ffp.

 


 

 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Så du ville ikke kjøpt vortex pst gen 2?

synes den virker veldig grei. Får mye skryt på diverse forum og youtube. Bra garanti og har det meste jeg trenger.

 

Har kikkerter, men kun utvendig tårn på den ene. Det er en zeiss v6 2-12x50. Vurderte å bytte den uten tårn, men den er så lett og smekker til jakt.Beholder den.

 Har lyst på en kikkert som er mer dedikert langhold/bane som jeg kan bruke på begge rifler. Greit å ha «ferdig» innskutte kikkerter som jeg bruker på jakt. Har picatinny. 
Kan heller ikke forsvare å bruke 15-20k på en ny kikkert, men ca 10k skal gå fint.

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, Premium2006 skrev:

Så du ville ikke kjøpt vortex pst gen 2?

Personlig nei! Men jeg skal ikke si at det gjelder for deg. 
 

Hvis jeg var i dine sko hadde jeg kjøpt/sett langholdsfilmene til Thomas Haugland https://www.langhold.no/manufacturers/thlr

Så hadde jeg skutt med det jeg hadde, gjort noen erfaringer, funnet ut om dette er noe for meg? Etterpå hadde jeg vurdert utstyrsbehovet. Da har du i hvert fall litt mere kjøtt på beina til å ta en avgjørelse for behov. Det kan f.eks godt være at du ikke har lyst å skyte med 308 eller 223? 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Bly skrev:

Personlig nei! Men jeg skal ikke si at det gjelder for deg. 
 

Hvis jeg var i dine sko hadde jeg kjøpt/sett langholdsfilmene til Thomas Haugland https://www.langhold.no/manufacturers/thlr

Så hadde jeg skutt med det jeg hadde, gjort noen erfaringer, funnet ut om dette er noe for meg? Etterpå hadde jeg vurdert utstyrsbehovet. Da har du i hvert fall litt mere kjøtt på beina til å ta en avgjørelse for behov. Det kan f.eks godt være at du ikke har lyst å skyte med 308 eller 223? 

 

 

 

 

Vortex Gen 2 er en bra kikkert. Prisen har jeg ingen mening om, du må sammenligne med ny.

 

Jeg er delvis enig med Bly i "se langholdsfilmene", men er du helt fersk på langhold, så ser det lett ut som alt kan fikses med tape. Bly (og jeg) har holdt på med dette ei stund, og vi nikker nok på de samme stedene i disse filmene, og lærer kanskje ikke så mye, det blir mer en bevisstgjøring. Men for helt ferske - UT OG SKYTE! - med det du har.
Idag i 2020, er det ingen grunn til å kjøpe en moa/SFP kikkert, det var noe helt annet i 2004 da Sluttstykket (Kammerets forgjenger) gikk som varmest om langholdsskyting, og - jakt. Da måtte vi kjøpe det som var. 
Min første dedikerte "langholdskikkert" var en B&L 24x40. Uten zoom, men et mirakel over min da gamle "Husqvarna Jaktoptik" 4x40, den oppgraderte jeg med en Tasco 2.5-10x50, som jeg skjøt mye langhold med, både den og B&Len. Og det virket, og mangel på trening forårsaket nok de fleste bommene - MEN selv om Bly fint kan bruke det han er vant til, og ikke gidder å bytte ut - så er det ingen vits i å kjøpe det nytt.
Var jeg deg, så skjøt jeg litt langhold med V6en, den er mer enn bra nok, og den har vel 0.1mrad klikk også, så alt er i orden. Det eneste du får da i en "langholdskikkert" er et "bedre", mere fancy retikkel, og forstørrelse som du allikevel ikke bruker fordi du zoomer ut for å få synsfelt... Så kan du kjøpe Vortexen når du har funnet ut at "ja dette skal jeg". Det er FRYKTELIG mange som kjøper masse for å begynne med langhold, som de har liggende i skap.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er jo enig med deg, men det er vanskelig å forholde seg til fornuft. Da kunne jeg solgt 50% av alle mine våpen. Hadde lyst på en egen kikkert for å kunne skru og forske litt på langhold. Har skutt en del i min gamle jobb, så dette er ikke helt ukjent. Morro med skyting og ekstra artig med nytt utstyr som er mer tilpasset det man driver med. Ang bytte av kaliber for dedikert langhold er jo også et poeng, men tror ikke det blir med det første.

 

vurderer fortsatt vortex Pst som et fornuftig førstegangs kjøp, da man får mye for pengene og god garanti. Den har også de fleste funksjoner jeg vil ha. Selvfølgelig ikke øverst på hylla, men det er en god start. 

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Premium2006 skrev:

vurderer fortsatt vortex Pst som et fornuftig førstegangs kjøp, da man får mye for pengene og god garanti. Den har også de fleste funksjoner jeg vil ha. Selvfølgelig ikke øverst på hylla, men det er en god start. 

Det er jo et fornuftig kjøp. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, M67 skrev:

- MEN selv om Bly fint kan bruke det han er vant til, og ikke gidder å bytte ut - så er det ingen vits i å kjøpe det nytt.

Det er ikke mitt poeng heller. Ikke kjøp nytt i miksett kombinasjoner! Men om du først brenner inne med det så er det fortsatt mulig å bruke det meste om man legger litt innsats i å forstå dynamikken.

 

26 minutter siden, M67 skrev:

Var jeg deg, så skjøt jeg litt langhold med V6en, den er mer enn bra nok, og den har vel 0.1mrad klikk også, så alt er i orden. Det eneste du får da i en "langholdskikkert" er et "bedre", mere fancy retikkel, og forstørrelse som du allikevel ikke bruker fordi du zoomer ut for å få synsfelt...

Det eneste jeg ser som utfordrende med den kikkerten som er greit å være klar over er mangel av parallaksejustering. Det går helt fint å få til og skyte uten, men man må være klar over problemstillingen.

 

6 minutter siden, Premium2006 skrev:

Er jo enig med deg, men det er vanskelig å forholde seg til fornuft.

😂jeg ser den! Det føler jeg ikke for å argumenter mot. Det må du slite med selv😇

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Premium2006 skrev:

Hva tenker dere om brukt vortex gen 2 for 10k ink frakt? Grei pris?

Jeg ville hatt litt tålmod og ventet på en Optika6 4,5-27x50 FFP Mrad1 ny til ca. samme pris.

Har du kontaktet Nygård/ABS Shooting ?

Link to comment
Share on other sites

29 minutter siden, Mix skrev:

Jeg ville hatt litt tålmod og ventet på en Optika6 4,5-27x50 FFP Mrad1 ny til ca. samme pris.

Har du kontaktet Nygård/ABS Shooting ?

Snakket med importør. Leveres kun med moa klikk pr nå. Skulle ta bort alt annet fra nettsiden. De fleste kikkertene som kommer nå blir levert med 4c retikkel. Hadde lyst på en slik, men det kan bli veldig lenge til. Forstod det slik at det kom til å ta veldig lang tid å få tak i noe annet. 

Link to comment
Share on other sites

Tydelig at Norge er en liten dritt i dette markedet og ikke blir prioritert.

Amerikanere har også fått opp øynene for mil-mil FFP kikkerter som ikke gjør saken bedre.

Litt synd for Nygård de går nok glipp av mye salg.

Link to comment
Share on other sites

Vortex gen II er fanastisk kikkert i mine øyne. Jeg har 2 stk SuB og den henger ikke mye etter. Den er mye bedre på lys enn feks SuB  5-25x56 PM II. Den har også en verdensklasse garanti, du får ny om ting skjer. Du kommer ikke til å bli skuffet. Om det skulle være noe å sette finger’n på er den kanskje litt nøye på øyeplassering. Men en god kolbe/ kinnstøtte fikser som regel den saken. Uansett lykke til 👍

Edited by Rumbler
Link to comment
Share on other sites

13 minutter siden, Rumbler skrev:

Vortex gen II er fanastisk kikkert i mine øyne. Jeg har 2 stk SuB og den henger ikke mye etter. Den er mye bedre på lys enn feks SuB  5-25x56 PM II. Den har også en verdensklasse garanti, du får ny om ting skjer. Du kommer ikke til å bli skuffet. Om det skulle være noe å sette finger’n på er den kanskje litt nøye på øyeplassering. Men en god kolbe/ kinnstøtte fikser som regel den saken. Uansett lykke til 👍

Vortex har "Gen 2" av en rekke kikkertsikter. Noen av dem er helt klart bra, men det er litt meningsløst å si "Vortex" når de har kikkerter i et prisspenn fra 3 til nesten 30 000,-

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...