Jump to content

Ny stokk på m98


Resuam

Recommended Posts

Har sett på en del stokker til mauser m98 og har egentlig landet på Grs bifrost. Så på en kkc-stokk i går og syns den var veldig lett og fin. I utgangspunktet har jeg en fin stokk. En gammel Bredvoldstokk uten justeringsmuligheter. Den er sikkert mer enn god nok, men har ganske hard kolbekappe i forhold til kkc-stokken jeg så i går. Er det noen som har erfaringer med kkc eller grs? Ev. denne:

https://www.brownells.no/epages/Norge.sf/no_NO/?ObjectID=3959428

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder Archangel stokken i lenken din; så er det en billig plastikkstokk som til nød eller moro kan egne seg til tofot skyting. Har en selv som jeg leker meg litt med med en tofot, og der gjør den nytten som en budsjettløsning. Ellers er den rimelig ubrukelig til rem- eller stående skyting/jakt eller jaktfelt er bare å be om ergrelse.

Grs Bifrost og kkc er begge gode stokker (dyre), men det blir litt smak og behag,  og om du liker laminat eller kompositt.

 

Hva skal du bruke den til? Og hvor mange lapper er du villig til å legge i? 

Edited by TS
Link to comment
Share on other sites

Styr unna Archangel-stokken. Bifrost og de andre GRS-stokkene deler jo de samme designelementer, så det er mer et spørsmål om du vil ha plast eller laminat. Det er vel en smakssak. Jeg synes selv at laminatstokkene er mye mer tiltrekkende enn de støpte plastikkstokkene, men en kommer ikke forbi at plasten er langt mer robust.

Som @TS sier - hva skal du bruke den til?

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Resuam skrev:

Den skal brukes til jakt og ca 2-300 treningsskudd i året. Har lyst til å prøve langhold også, men mangler steder å skyte

Hvor holder du til?

 

Hva med å få en børsemaker til å lage justerbart kinnstykke og sette på mykere, og passelig tykk kolbekappe på Bredvoldstokken? Den er nok laget av langt bedre tre enn du kan håpe på i de nyere laminatstokkene. Stelle den litt og olje den vil også gi en "ny" følelse tror jeg.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvilken løsning har du brukt til den justerbare kolbekammen der @M67? Den så fin ut. Hvordan justerer du den, og er den stødig? Er jo greit å kunne ta ned/justere på en grei måte for å ta ut sluttstykket når man skal innom butikken etc.

Beklager til trådstarter dersom dette spørsmålet er off-topic...

Edited by Brasen
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke min, det er en Rafdal lager.

Justerbar | Rafdal Våpen

 

Normalt justerer man dem med en unbrako, men jeg har en med ei serratert mutter.

Justerbar | Rafdal Våpen

 

Noen skrur man opp og ned - McMillan-stokker kommer ofte med ferdige sånne.

kolbekam-05.jpg

 

Andre igjen har settskruer på stolpene. Det er utallige varianter.

 

 

K

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Resuam skrev:

Oppdal. Og den er hos Lars Aksel nygård akkurat nå! Veldig godt forslag!!! Det er jo en fin stokk

Er vel vertfall en som skyter litt langhold som er fra Oppdal, tror jeg. Vet ikke hvor han skyter. Er også flere på Dombås (og omegn) som skyter på banen til forsvaret der. Har vært der et par ganger👍 

Edited by FreeSkier
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Fredrik k skrev (På 29.5.2020 den 9.30):

Har archangel stokken å like den. Ikke trengte æ å bedde den heller. Har en grs bifrost på tikkaen å den like æ bedre, men e jo over dobbel pris. 

Hei! Vurderer å kjøpe en Grs Bifrost til den gamle mauseren, er du fremdeles fornøyd med den du har på Tikkaen? 

Link to comment
Share on other sites

Dagosauren skrev (35 minutter siden):

Hei! Vurderer å kjøpe en Grs Bifrost til den gamle mauseren, er du fremdeles fornøyd med den du har på Tikkaen? 

Satte på en GRS Bifrost stokk på rifla til Fruen, da hun ønsket justerbar koble. Hun er veldig fornøyd med den, og skyter bedre nå når kolben er tilpasset henne. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...