Jump to content

Corona


358 Win

Recommended Posts

Tviler på at det å reise utenlands er gjennomførbart i år, fly vil være få og dyre (det koster nå mer å fly Kristiansund-Stavanger t\r enn hva jeg har betalt for t/r Krustiansund-Johannesburg, inkludert alt av ville gebyrer for våpen og taxfree shopping...)

 

Men tror jo ikke jorda går under denne gangen heller så har betalt depositum på en jakt i SA til neste sommer.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tror heller ikke det er jordas undergang, men Donald T og Corona  kan være en farlig combo.

For egen del så har jeg opplevd at returflyet fra Værnes i forbindelse med den årlige Gaulaturen har blitt kansellert 2 ganger. Pr. nå har jeg ingen nye avgang. Mulig jeg må sykle hjem til Bergen med en laks hengende på styret og 2håndsen i den andre hånda ?

Link to comment
Share on other sites

Donald har muligens et noe spesielt forhold til Korona - som også enkelte andre presidenter. Hvis alle skulle oppført seg som nevnte personer så ble det vel ikke helt enkelt å få bukt med problemet..  

og da kan du glemme i alle fall utenlandske jakt og fiskereiser--

Edited by Gillen
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 3 months later...

Ganmel tråd, ser ut til å løsne litt nå! Satser på drivjakt igjen i Polen i januar 2022. Det er visst litt «Texas» i det markedet nå, det meste for høsten og vinteren er fullbooket! 
Tok første runde med Pfizer-vaksine i dag, blir godt å komme tilbake til normalen igjen snart! 👍🏻

Edited by Kiwi
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 2 weeks later...

Nå har vi en dag igjen men vi har hatt en skikkelig dårlig tur. Finnes nesten ikke gris her vi er. Vi måtte ta til takke med dette området da vårt vanlige område utenfor Poznan var pålagt mye begrensninger mht svinepest. Vi er nå på et område mye lenger nord ca 15 mil vest for Gdansk.  

Her er heller neste ikke rådyr pga ulv i området. 

Blir artig å høre rapport fra andre drivjakter , vi snakker om at vi kanskje er ferdige med Polen som destinasjon for drivjakt.

Vi er klar over at vi har vært ekstremt bortskjemt med resultatene de siste 5-6 åra men dette er virkelig ræva

Link to comment
Share on other sites

@358 WinDet var utrolig kjipt 😞. Og så på en femdagerstur!😳😞

 

vi drar i morgen, jakt fredag - søndag. Vi skal helt ned mot grensen til Tsjekkia, nær

områder vi har vært før, også med deg som arrangør. Jeg har sett ulv der, men håper det ikke har tatt overhånd. Det er fri avskyting på hjortehind, og fem bukker med gevir opp til 5 kg med i prisen. Håper det betyr at de har for mye vilt i området. Jaktklubben må jo betale for beiteskader og skader på åkre, satser på at det blir bra. Men who knows. Kommer mer rapport. 

Link to comment
Share on other sites

Ikke strålende her. Klubben har bedt om mange jegere, vil ha ned hjortebestanden. Vi er 26 skyttere. Men de har ikke klart å skaffe tilsvarende antall biler, så skytterne må gå på post. Tar tid. Ble bare fire drev første dag. Det er heller ikke mange nok hunder. 11 gris og en hind. 0,5 vilt per mann. 

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (6 timer siden):

Og da spør jeg igjen om det gjør noe om det er svinepest der de skal jakte?

 

Gjør det noe om det er lite eller ingen dyr der du skal reise på jakt…? 
vi fikk totalt 81 villsvin. Veldig gøy jakt. Det er vanlig med en total på 20-40 i områder hvor det er svinepest. I tillegg krever myndighetene at klubbene skal desimere bestanden, på grunn av beiteskader. Og det er mye ulv knekte steder, som forsyner seg av stammen. Så det er dårlige mange steder nå. 

Jeg vil ikke bruke tid og penger på å reise på drivjakt etter svin til steder der pesten herjer. 

Link to comment
Share on other sites

Haavard skrev (7 timer siden):

Og da spør jeg igjen om det gjør noe om det er svinepest der de skal jakte?

 

Tja. For min del ville jeg foretrekke at en stor del av viltet jeg vil jakte på ikke sjøldauer av sykdom før jeg kommer meg ut i skogen. En annen sak er risikoen for å dra med seg smitte hjem igjen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vel, ingen tar noe med hjem kjøtt. Og støvler og jakttøy blir vasket grundig. Men det er mange fra Polen i Norge, og mange trailere derfra. Og mange nordmenn som kjører gjennom Polen med campingbil og sånn i løpet av sommeren. Lurer på om de vasker alt etter å ha tatt en rast? Det er nok ikke jegere som er den største smitterisikoen. 

Link to comment
Share on other sites

@Sakoen75

Det er en meget smittsom sykdom som sprer seg gjennom hele europa, som du sikkert er klar over. Dersom du reiser til Norge med svinekjøtt, må du kunne dokumentere at ikke grisen er skutt i et området med svinepest. I Danmark kommer du ikke inn uten at du har dokumenter på det samme med kjøtt i bilen, samt at alt utstyr, klær skal desinfiseres (så det er ikke bare svin som kan bære sykdommen). I Tyskland er det for øvrig slutt for utlendinger å reise til Flensburg for å få jaktbevis for hele Tyskland. Nå må du til hver enkelt delstat for å få jaktbevis. Det blir stadig vanskeligere å være jeger, når vi roter det til for oss selv. Det enkleste er vel å unngå slike områder i utgangspunktet.

 

 

Sakoen75 skrev (1 time siden):

Så lenge @Skaubjønn ikke er en gris selv eller oppholder seg med griser så er vel muligheten til å smitte griser ca 0.0%? 

Trodde bare gris kunne bli smittet og bære svinepest eller husker jeg feil?

Bønder importerer jo stadig høy fra Polen osv uten problemer.

 

Link to comment
Share on other sites

svehella skrev (57 minutter siden):

så det er ikke bare svin som kan bære sykdommen

Ilke aktuelt for meg å reise på jaktreiser nå uansett og ikke for å være en vrang, men kan du henvise til noen plass som sier at det smitter fra mennesker eller andre dyr til griser? Ja hvis det er snakk om sko eller klærne som er fulle av forurensning og som så komme i kontakt med en norsk tamgris eller et villsvin er jeg enig.

Har aldri hørt om folk som stiller spørsmål til folk som kommer hjem fra Afrika eller "syden" med svinepest som bekymring. 

 

Når vi tillater import av høy, kjøtt osv fra de samme landene så kan ikke den reelle faren være stor med jaktreiser og forholdsregler.

Var jeg grise-bonde hadde jeg ikke reist. Hadde en nabo holdt griser hadde jeg tenkt meg om to ganger og muligens latt gummi-støvlene stå igjen hvis jeg reiste. Tipper de fleste norske jegerne ikke slakter villsvin selv i Polen.

 

Link to comment
Share on other sites

To lokale bønder her hvor jeg jakter, har siden 2019 sluttet å importere høy fra Polen og Litauen pga svinepest.
Mattilsynet skriver: "Mattilsynet fraråder å innføre eller importere grovfôr fra områder med afrikansk svinepest. Av EU-landene gjelder dette Estland, Latvia og Litauen, Tsjekkia, Polen, Romania og Ungarn."

Dette må du vite hvis du skal innføre høy og halm fra utlandet | Mattilsynet

Link to comment
Share on other sites

@Sakoen75

Jeg kjører selv til Tyskland og Tsjekkia på jakt. Så regelverket rundt dette i Danmark, Tyskland, og Tsjekkia er jeg kjent med.  Mennesker og dyr, utstyr og våpen kan være bærere av smitten selv om mennesker ikke bærer smitten innvendig. Det å stå på grensen mellom Danmark og Tyskland med grisekjøtt i bilen, fordrer at du har papirene i orden. Jeg har prøvd det og er klar over hvor strengt dette er. Selvfølgelig går det an å komme seg helt til Norge uten å bli stoppet, men dersom en blir stoppet for sjekk og du har «papirløst» kjøtt med deg. Blir du vinket inn i «hallen» og bilen plukket fra hverandre. Dersom tollerne ikke er fornøyd med svarene dine blir det i verste fall en sak ut av det.

Så jeg har personlig erfaring med dette.

Nei jeg har ikke hørt at mennesker er smittet av afrikansk svinepest, men jeg har hørt at mennesker er spreder av virus fra besetning til besetning. Kineserne har måttet slakte millioner av svin for å få bukt med dette. Dette viruset er meget vanskelig å få kontroll på.

Sakoen75 skrev (12 minutter siden):

Ilke aktuelt for meg å reise på jaktreiser nå uansett og ikke for å være en vrang, men kan du henvise til noen plass som sier at det smitter fra mennesker eller andre dyr til griser? Ja hvis det er snakk om sko eller klærne som er fulle av forurensning og som så komme i kontakt med en norsk tamgris eller et villsvin er jeg enig.

Har aldri hørt om folk som stiller spørsmål til folk som kommer hjem fra Afrika eller "syden" med svinepest som bekymring. 

 

Når vi tillater import av høy, kjøtt osv fra de samme landene så kan ikke den reelle faren være stor med jaktreiser og forholdsregler.

Var jeg grise-bonde hadde jeg ikke reist. Hadde en nabo holdt griser hadde jeg tenkt meg om to ganger og muligens latt gummi-støvlene stå igjen hvis jeg reiste. Tipper de fleste norske jegerne ikke slakter villsvin selv i Polen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Klippet og limt fra vetinst.

 

Det er kun én serotype av svinepestviruset, men tre genotyper med ti subtyper som har ulik evne til å fremkalle sykdom.

Viruset smitter kun svin (inkludert villsvin) som derfor er det eneste naturlige reservoaret. Viruset skilles ut med avføring, urin, spytt, sæd og utflod fra nese- og øyne under hele sykdomsforløpet.

Viruset tas opp gjennom munn og svelg, men det kan også tas opp over andre slimhinner og skadet hud. Det spres hovedsakelig ved direkte kontakt mellom griser, og ved at griser spiser slakteavfall eller mangelfullt varmebehandlet matavfall fra infiserte griser.

 

Viruset kan også spres med personer, klær, transportmidler, innredninger og utstyr som har vært i kontakt med infiserte griser.

Ikke varmebehandlede produkter kan forårsake spredning av viruset over lange avstander. Det samme kan skje ved bruk av infisert sæd. Viruset angis å kunne spres med luft over avstander opp til én kilometer, men faren for spredning med luft er vesentlig mindre enn ved utbrudd av munn- og klauvsyke.  I mange land er villsvin et viktig reservoar for smitte til tamsvin.

Svinepestvirus er middels motstandsdyktig utenfor grisen. Det inaktiveres raskt ved uttørking og i UV-lys. I fuktig og kaldt miljø kan det overleve flere uker, for eksempel i grisebinger.

 

 

Etter dette er lest så anser jeg risikoen som ekstremt minimal. Hvis du ikke har direkte kontakt med griser hjemme, ikke tar med deg kjøtt, vasker og tørker klær brukt på jakt i områder med sykdommen så tror jeg ikke vi har grunn for å kritisere jegere på jakt i utlandet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...