Jump to content

N310 eller 320 til 9 mm


Elmer K

Recommended Posts

Takk for svar.

 

Dermed er 310 krutt lagt bort for godt. Jeg har ikke opplyst godt nok i start om hva jeg var ute etter - antagelig var jeg ikke klar over det selv på startpunktet. Da er det ikke så greit for andre å komme med tips.

 

Nå vet jeg at det er å lade lik fabrikkammo med 124 Frontier. Der er ikke 310 egnet som flere nevner.

 

 

Jeg begynner nederst med evert.

Sølet med pro 1000 kan reduseres /unngåes ved å kjøre hylsene saktere, det er den eneste måten. Det er visst ikke bare Lee som har dette problemet.

 

Alvins antatt svært gode ladning er jo for en annen kule. Øystein har også gitt en god oppskrift for 124 Frontier med 320, det kan gjøre underverk å justere COL som han var inne på.

 

Graakalls utdrag fra Vihtavuoris tabell er for tyngre kuler. Jeg vil bruke 124 grn. Trykkøkningen øker vel også som det sies med tyngre kuler. Volumet kan reduseres, men tenker ikke mer på det.

 

Bäke og FredrikW nevner det jeg finner nærmest mine ønsker.

 

Jeg tar utgangspunkt i 124 RN Lapua - eller copper plated, fra både Vihtavuori's tabell samt den tabellen jeg selv har fra Lee -  som fulgte med 9 mm die settet. 

Da handler det om 2 krutt-typer, 340 eller 3N37.

Tabellene er svært identiske. Lee oppgir ingen spesifisert COL, men Vhitavuori oppgir 29 for Lapua.

 

Vedr. 3N37  er forskjellen ved maxladningene. Lee sier stopp ved 6,0, Vihtavuori sier 6,2. Hastighet da er 1243 for sistnevnte.

Vihtavuori sier 3N37 er populært inne IPSC, de anbefaler faktisk å prøve 6,2 ladninger. Da har jeg spennvidde mellom 5,2 og 6,2..

Jeg vil tro jeg dermed er på trygg trykk-grunn. Spennvidden er litt lavere ved 340, det har vel sin årsak at det er litt raskere.

 

Jeg heller veldig til 3N37.  Sellier har 5,5 grn uindentifisert krutt i sine 124 grn. Litt mer fylling plassmessig sett lever jeg med.

 

(Syns forresten at kruttet i Sellier sine likner veldig på 3N37.)

 

Skal tenke litt mer over dette. Men deres info har lært en nybakt uerfaren 9 mm lader mye.

 

Må til Landrø og bytte kruttet, har en uåpnet 310 boks. Vil også høre hva de syns, likeså på skytesentret. Men de har neppe mer å tilføye enn dere.

 

Og så følger jeg tabell!

Takk igjen.

 

 

https://translate.google.no/translate?hl=no&sl=en&u=https://www.vihtavuori.com/powder/3n37-handgun-powder/&prev=search&pto=aue

 

 

 

 

 

Edited by Elmer K
Link to comment
Share on other sites

Litt sent svar, men ser flere rapporterte tråden,

 

N310 er egnet i 9mm, men det er for de som også forstår konsekvenser av raskt krutt, og må vel si at man bør være på den avanserte siden. Bruker man 310 bør man vite hva konsekvensene av å endre settedybde og kammervolum, og man bør definitivt ha bedre kruttmål enn det på lee 1000. Absolutt minimum er også basic forståelse av trykklesning, og ikke minst en chronograf! 

 

0,1gr endring innenfor SAAMI spec er 2-3000 psi! i tilegg øker det progressivt oppover når man begynner komprimere ladningen,noe som skjer ekstremt fort om man i tilegg bestemmer seg for å gå så kort som 28mm

 

1mm endring i settedybde er ca 8000psi! ref 29 > 28mm

 

makstrykk saami er 35000PSI, så her ser du at 0,2 gr økning og 1mm ned er fort 12-13000psi! 

 

 

 

Så har du 4gr n310 med 124gr frontier match satt til 28mm oal er det TRYKKTESTING som bedrives, ikke hjemmelading, dette er også uansett hylse, som i tilegg kan gjøre det enda værre. 

 

 

 

Ingen lader major med N310 bare for å ha nevnt det også, dvs ikke med vilje, jeg har vært tilstede under avfyring når det er gjort ved en feil, og det er livlig, metall flyr alle veier fra hylsa, og har man en normal pistol, har man ikke pistol lenger. 

 

 

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

aps.

 

Din "kritikk" av undertegnede er vel både rett og riktig.

 

Det bør ikke herske noen tvil av folk som kan lese syns jeg at jeg varslet innledningsvis at jeg var var grønn på lading 9mm - 310 krutt. At noen skulle tolke min uvitenhet med ladninger  som en slags anbefaling til etterfølgelse syns jeg er litt leit, det var vel det motsatte som lå i kortene. Lesere av kammeret er da ikke idioter, muligens med unntak av undertegnede da....

 

Har ladet over 100 000 skudd med 310, men i annet kaliber, i masse variasjoner, inklusive 44 cal. Har hold meg innenfor det jeg har fått vite av erfarne skyttere.

 

Jeg har aldri eid 9 mm før så her var jeg  totalt uerfaren. Jeg begikk den tabben å ikke forholde med bedre til både Lee sin ladetabell samt VV sin når jeg ikke forespurte skyttere  som tidligere.

Jeg er dermed ganske takknemlig for den korreksjon jeg fikk fra flere, deriblant Fredrik W.

 

Jeg lyttet til disse, banket ut ca 110 skudd 4 grn 310. 

 Vil heretter alltid forholde meg til tabeller, herunder 9 mm. Har nå byttet en boks 310 med 3n37.  Følger VV tabell, har ladet 12 skudd med 5,4 grn 3N37, 12 med 5,8 og 18 med 6,2 - det siste som max i hht VV's tabell. Alt med patronlengde 29 - også etter tabell. (Lapua 124 grn som mal)

 Skulle prøveskyte i dag, men banen var full.

 

Har bestilt et lasersikte av den nette sum av 399, håper det ikke ramler av ved første skudd. Jeg vil anta jeg kan få låne /leie en ransom rest hos OSS slik at jeg kan se hvordan samling blir både ved 3N37 og 310. For jeg kommer også til å teste ut Match kulene med 3,4 grn 310. Med tiden. Det finnes nok en eller annen tabelln et sted som dette er noenlunde innafor. 4,0 er noe helt annet. Men jeg anbefaler det slettes IKKE! JEG ANBEFALER IKKE NOEN AV DE LADNINGER JEG NEVNER I DENNE TRÅDEN.

 

At Lee diskene ikke gir 100 % presist resultat kan nok hende . Men avviket er marginalt. Jeg kontrollveier kruttet med en RCBS vekt, jeg har 30 års erfaring med å vite max avvik av diskene. En god regel er å alltid beregne at avviket kan gå 0,2 grn i pluss.

Spesielt gjelder jo dette ved små hylser/raskt krutt.  Definitivt.

 

Jeg bare takker for all info jeg har fått.

 

Edited by Elmer K
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Om noen har ei 124 grn kule som Frontier sin Match og ønsker å lade tilnærmet fabrikkammo, i hvert fall lik Fiocchi og Sellier sine skudd, så må da oppskriften være 5,8 grn 3N37 COL 29.

 

 

 

 

Edited by Elmer K
Link to comment
Share on other sites

48 minutter siden, Elmer K skrev:

så må da oppskriften være 5,8 grn 3N37 COL 29.

 

Vihtavuori oppgir 5,4 - 6,0 grains 3N37 for Rainier 124 grains RN, med COL på 29 mm (1130-1200 fps fra 4" løp). Så 5,8 gr 3N37 bør være innafor.

 

Tipper den Rainier-kula som Vihtavuori har brukt i dataene er temmelig lik Frontier sin 124 gr RN Match.

Link to comment
Share on other sites

 

I VV sine tabeller som jeg har sett så opererer de med forskjellige kuler, deriblant Lapua 124 gr RN, riktignok FMJ. Der er det oppgitt fra 5,2 til 6,2 som tabellen viser i vedlegget mitt over her.

Jeg finner ikke rainierkula i tabellen, men regner med den er kobberbelagt og ikke mantlet siden du sier den er antatt ganske identisk Frontier. I LEE sin tabell opererer de med en kobberbelagt kule (124 grn) - også med max 6,0, de oppgir ikke hvilke.

 

Jeg er litt usikker på hvem kule som gir det høyeste trykket, men dersom  rainierkula er belagt og ikke mantlet samtidig som de har max 6,0 - som LEE sin tabell - og ikke 6,2 i Lapuas mantlede -  så går jeg ut fra at belagt gir mer trykk enn mantlet - med identisk krymp.

Om noe gidder å bekrefte det så takker jeg på forhånd.

 

Jeg ladet med 6,2, i hht tabellen, det ble mer enn nok syns jeg, opplevde for første gang at patronen satte seg på tverke, har nå byttet til den strammeste fjæra, men de er veldig like syns jeg. Bortsett fra den slappeste som er mye kortere.

 

Okke som, har nå ladet opp endel med 5,8 samt en del 6,0 COL 29 - vil aldri lade sterkere enn det. Og så er det innafor. Skal man lade villkatt så bør en vel finne annet kaliber enn 9 mm...

5,8 er kanskje det mest ideelle, samt den må være svært identisk med fabrikk som nevnt.

 

Takker igjen for tipset om 3N37. Med tid og stunder skal jeg teste ut samlingene med både 5,4 - 5,8 og 6,0. La ihvert fall merke til at samlingene med 6,2 var gode. Det tar tid å finne ut alt, skyter like gjerne 357 og 44 ved anledning når en først er på banen.

 

Slåss med pressa, den tåler ikke noen korn ned i hetteisetteren. Prøver å ta det pent, men det går ikke. Vurderer å lade 3-500 hylser først med hetter. Så fjerne/stenge ut hettene når en setter inn kruttet i andre omgang. Da blir det 2 operasjoner. Begge deler i samme operasjon kan medføre grå hår. Hylsa henger igjen i ekspanderen i dien, må ta spenntak for å få pressearmen ned. Da rister pressa og mye rart skjer.

 

Lee har for såvidt en annen presse hvor hetteisetter gjøres manuelt og kruttsøl ikke kan få samme konsekvens, Lee Auto Breech Lock Pro. Men den er utsolgt, når en får varer fra USA er vel like usikkert som når viruset sier takk for seg.

 

Edited by Elmer K
Link to comment
Share on other sites

3n37 (eller helst 3n38) er populært i IPSC for de som vil lade 9mm til Major ladninger og få godt med kruttgasser for å drive kompen på Open pistoler.

For normal skyting får du en kraftig stikkflamme (muligens også uforbrendt krutt) med mere rekyl en du trenger.

Du oppgir 6,2gr and 1243 f/s - dette er Power Factor på 154. I de trangeste løpene mine (5")  hender det jeg får rundt 145 i PF med normal fabrikk ammo (typisk Magtec).

Geco IPSC gir 130-134 i PF.

 

Du lader deg derfor til mere rekyl og utfordringer enn du trenger hvis du insisterer på å bruke 3n37 også.

De få gangene jeg gidder lade 9mm bruker jeg N320 og lader til PF 130. 

Vil du ha mere fart kan N330 eller N340 våre helt OK.

Edited by Eddy1212
Link to comment
Share on other sites

Nå var  hensikten med å prøve 3N37 å komme nærmest fabrikkammo for å ha det som utgangspunkt. Da jeg lader 5,8 med dette kruttet og Frontierkula på 124 grn så er jeg ikke i stand til å merke forskjell ovenfor Fiocchi sin 115 grn og Sellier sin 124 grn. fabrikk. Jeg prøvde 6,2 grn, men det ga ikke lik fabrikk. Det var ikke hensiktsmessig - og jeg trenger ikke noe kruttgass for komp, slikt er utenfor mitt felt for å si det sånn. Har ladet noen 6,0, som under alle omstendigheter vil være max - 5,8 synes å være det ideelle - for likhet med fabrikk. Det kan jo lades ned til 5,4 om man vil ha lavere rekyl. Om det vil medføre uforbrent vet jeg pr. nå ikke.

Har ikke merket noe til uforbrent krutt ellers. Min erfaring med lading er jo kuler med krymperille, ga man litt ekstra hard krymp så forbrant man kruttet bedre - den reguleringen har man jo ikke  i 9 mm.

 

Du nevner 340 som kanskje mer passende for mitt formål. Det kan godt være. 350 er vel også litt mer hurtigbrennende enn 3N37 - slik at det er alternativer til 3N37, for all del.

Det ser ut til å ligge litt fremover i tid for meg, det med å sjekke samlinger ved bruk av sandsekk og laser  med 6,0  5,8 3N37  og en forholdsvis beskjeden ladning med 310 med øked COL enn tidligere oppgitt.

 

Jeg slite med ei presse under pari - det må være tillatt å si når hylseholderplata ikke er i senter med hetteisetter når kula som sentrerer hylseholderen er i klikk - senter. Da blir det lett ball. Løsningen er trolig en ny presse som ikke er å oppdrive grunnet korona.

Men enda verre er at jeg med mitt syn, + 3,25 i lesebrille, men ok langsyn,( trenger ikke bruke briller ved kjøring iflg min optiker) ikke har brille tilpasset skyting.

Jeg aner ikke hvordan dette kan avhjelpes. Noen tips? Kan progressive briller være løsningen?

Ser at en Jan Brekke reklamerer for skytterbriller i bladet Skytternytt. Hva er det han har som løsning mon tro?

Det kan da ikke være annet enn progressive briller det heller?

Skal i hvert fall ta kontakt med Specsavers å høre om de kan ha en løsning.

 

Takk for tips og innspill Eddy1212. Jeg synes også å ha den erfaringen i alle fall at man i utgangspunktet kan redusere rekyl ved å bruke raskere krutt.

I utgangspunktet.

Jeg synes at rekylen er beskjeden i.o.m at 6 " løp som jeg har reduserer rekylen til et minimum syns jeg. For de med 5 " løp så blir dette straks mer aktuelt kanskje?

Edited by Elmer K
Link to comment
Share on other sites

@Elmer K

Angående synet: Gå til Nille eller er annet sted der de selger billige briller. Prøv briller som lar deg fokusere på den avstanden kornet er på , samtidig som du ser klart nok på avstand. Bruk en f eks. en pinne med en liten skrue i for å få noe som ligner kornet på riktig avstand. (Det er nok  en tabbe å ta med pistolen). 

Du sier at du bruker lesebriller i pluss. Det gjør jeg også, men i utgangspunktet er jeg nærsynt med -3,5 på høyre øye.  En brille med -2,5 gjorde for meg at jeg igjen kunne få kornet i fokus.  

Ellers finnes det optikere som lager dyrere og kanskje bedre løsninger.

Link to comment
Share on other sites

Bäke.

 

Det du nevner er faktisk det jeg har gjort. På senteret er det en billigbutikk a-la Nille hvor jeg gikk til innkjøp av en brille à kr. 50,00

 

Jeg har tidligere brukt styrke + 1,75 til skyting. Det funker ikke lenger når jeg er litt sliten - da blir skuret uklart. Har også hittil hatt en billigbrille styrke + 2,00 - nå er skuret uklart også med den, kornet er delvis ok. I dag ble det som sagt innkjøp av + 2,50, blir spennende å prøve.

Setter jeg på meg lesebrillene med + 3,25 så er skuret klart, men kornet blir noe uklart slik at kanskje kan 2,5 funke. Med styrke 3,25 så ville skiva bli for tåkete.

 

Jeg har bestilt time hos Specsavers, optiker'n der hadde så vidt vært LITT borti skytterbriller tidligere slik at han mente vi skulle prøve.

Det er for dumt å skyte inne en pistol med innkjøpt laser og ditto laget sandsekk og det hele uten å ha et syn som fungerer i alle fall noenlunde. En får begynne i riktig ende. Jeg skjønte det ville koste noe, men får han en brille til å fungere noenlunde optimalt med kombinasjonen skur, korn og 25 m skive så er det verd hver krone. Er litt overrasket over hvor fort synet har endret seg, men sånn er det.

 

Har akkurat nå ladet 180 skudd med 357 uten problem, på en snau time. Lader en og en av gangen. Jeg vet ikke hva som ikke fungerer på 9 mm, men det må være en kombinasjon med at hylsa henger igjen i expander - søl fra hylse samt liten hylse i en noe upresis hetteisetter - mulig ei større hylse blir noe stødigere. Jeg vet ikke. Begynner å bli litt lei av å lade 9 mm i denne pressa. Spetakkelet er ikke verd prisdiff hjemmelading/  fabrikkammo begynner jeg å føle.

 

Edited by Elmer K
Link to comment
Share on other sites

Frederik.

Da er timen avbestilt og ny time bestilt  på Lillestrøm. Fikk time allerede på mandag!

Takk for beskjed!

 

Da jeg begynte å skyte hos Røgberg/OSS så snakket jeg med han om at jeg sliter med synet. Han nevnte at han visste om en optiker på Lillestrøm som tidvis var nede på banen og skjøt. Det er åpenbart samme mann jeg skal til.

 

Hadde tenkt å spørre Røgberg igjen om denne optikern, men hver gang jeg så han på senteret så ble det borte.

Aktuelt P-hus ligger dessuten like ved Magne Landrø - passer utmerket...

 

Takk igjen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Eddy1212

Har sett (ved nærmere ettersyn) at jeg får uforbrent krutt ved 3N37 ladningene mine. Har nå gått ned ett hakk og kjøpt N350.

Fikk samtidig VV tabell hos Landrø hvor Lapuakula inngår, antatt det nærmeste jeg kommer frontier sin match.

 

Hyggelig optiker på Lillestrøm, takk for tipset, FredrikW .

 

Da er grå stær meldt, ser i tillegg dårligst med det høyre skyteøyet. Lite å gjøre ved. Men jeg ser da fortsatt godt nok til å se at dårlige treff ikke skyldes hverken skyter eller skuddene/ladningene. Men toget har nok gått for å bli verdensmester....

 

 

 

Edited by Elmer K
Link to comment
Share on other sites

Sto og veide mellom 340 og 350. Er jo som de fleste har sett nybegynner innen 9 mm slik at jeg prøver å ta ett hakk av gangen. Kanskje ville 340 vært enda mer egnet. Det gjør ikke noe å prøve seg fram litt med begge, det vil gå med uansett over tid, boksen med 3N37 er jo omtrent tom allerede...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Prøvde her forleden med å lade 9 mm'ern med noen 2,8 grn 310, med sedvanlige 124 grn Frontier. Skytern ville ikke mate i det hele tatt. Prøvde også med 3,1 grn, samme dose som jeg bruker å lade 38'n med. Nesten samme resultat der. Hadde også med 12 skudd med 3,4 grn. Faktisk matekluss innimellom også der. 

Min erfaring er at 310 ikke er egnet til 9 mm, en må i så fall opp mot det som sies av kjennere å være i grenseland vedr. høyt trykk.

 

6,0 grn 3N37 og 5,9 grn 350 føles å være ganske identisk på banen. Begge samler mer enn nok syns jeg uten å ha prøvd disse ut med laser. Vil lade noen runder med 5,5 grn 350 og føle på rekyl samt se samling. De to førstnevnte gir rekyl som fabrikk.

 

Av en eller annen grunn syns jeg  i hvert fall for meg det er stor forskjell å skyte 9 mm kontra revolver - sågar 357 mag.

Å gå fra noe en har gnudd på i 30 år til noe nytt merkes - en har nesten grodd fast...

Vil ta tid å bli sånn noenlunde - pr. nå så er det under pari.

 

Dessverre lykkes jeg ikke med nye briller, ser bedre med briller styrke + 2,0 à  kr. 50,- i billigbutikk. (Bruker + 3.25 til lesebriller)

Kornet ble uforandret, skuret marginalt bedre, men skiva på 25 m ble mer uklar.

 

 

 

Edited by Elmer K
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 13.8.2020 den 20.33, aps skrev:

ooooooog faktor på de respektive? 

Aner ikke. Ikke spør så vanskelig.🤨

 

Jeg vil vel aldri delta på noen approberte stevner der det stilles faktorkrav vil jeg tro. Skyter såpass dårlig pr. nå slik at jeg vil vel bare bli listefyll innen internstevne, noe som i og for seg er  greit nok, noen må jo være sist på lista. Men merker fremgang slik at kanskje til høsten....

Har fjernet en påmontert tumb  rest (ekstrautstyr) på Tanfoglioen samt at jeg sliper vekk en alt for utstikkende sikringshendel/spak (der poenget er å legge tommelen oppå) samt ditto vedr. mag catch. Den stikker for langt ut. Jeg vil ha grep slik det holdes på revolver samt Kimber 1911.

 

Men vedr. faktrorkrav, så vidt jeg har fått med meg så stilles det ikke faktorkrav på internstevnene hos OSS. Men skal undersøke og snakke med de bak disken vedr. det med evt. krav.

Det er vel ikke verre heller at en kan skyte med fabrikkammo om en skulle være usikker? Det er så mange år siden jeg deltok på approberte stevner, det var jo med revolver, det var aldri da snakk om faktorkrav der? Avtrekksvekta på 686'en ble kontrollert en gang minnes jeg, det var det hele.

 

Edit.

Faktorkravet innen militærfelt pistol er så vidt jeg kan se 120.

Ser forøvrig at 124 grn Rainer som tilsvarer Frontier har 1199 fps med 6 grn 3N37. Det burde være innafor i anslag. Likeledes1196 fps med 5,9 grn 350. Det er vel lov å overstige faktorkrav.

 

Hva 5,5 grn med 350 med samme kule gir er ikke oppgitt, men grovt regner skulle det ligge i sjiktet drøyt 1140 fps.

Sikkert innafor  det også skulle en tro (?)

 

Men APS har et poeng for de som stiller på approberte stevner med litt beskjedne 9 mm ladninger, man får vel ingen  sjanse nr 2 om man har dretet litt på draget i første runde...

 

-------

 

Vedr. faktorutregning så er det å gange kulevekt med fps.

Laveste anbefalt kruttmengde i 350 -124 grn kule er 5,2 grn  som gir 1102 i hastighet.

Dette gir faktor på 136,6, himmelhøyt over faktorkrav.

 

6,0 i 3N37 og 124 grn kule gir 148,6 i faktor.

 

Finner ingen tabell på 310, men vil anta at man stryker såvidt over faktorkrav med 3,6 grn og ditto kule.

3,8 i 320 gir 124 i faktor som en ser. Men så var det det med samlingen da med col 29.

 

Edited by Elmer K
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, aps skrev:

du misforstår, faktor/chrono. 

Ladedata uten å vite fart på kula er ubrukelig og skummelt. 

Mine eksperimentelle ladninger med 310 med 2,8 - 3,1 og 3,4 grn var selvfølgelig uten ladedata av noe slag overhode. Det trodde jeg at fremgikk. Derfor var det heller ikke noe støttedata for disse. Så får noen mene at ladningene var ubrukelige - de var brukelige for å fastslå at ved ditto grn så får man lade/mateproblemer, noe som var mitt poeng. Om denne dosen er skummel kan sikkert bekreftes ved å fremlegge trykkdata for maksladningen på 3,4 grn 310 og 124 Frontier. 

At man generelt sett bør følge gitte ladedata er det vel ingen som benekter. Iflg kjennere så kan det være skummelt å tro alt er i orden selv om man ved chronomåling kjenner kulehastighet - og faktor - bare for å ta det.

 

Mine forsøk vedr. ladninger med 3N37 kruttet samt N350 fremgår fart på kula og er sef. ikke ubrukelige.

Det fremgår ladedata/ hastighet for hele spekteret fra 320 til 3N37 ved gitt  kule/vekt. Det er vel ikke disse kruttypene APS heller antyder med skummelt får man tro, innenfor tabell.

 

APS har tidligere nevnt at 310 samt 320 er egnet til 9 mm.

Kan jeg spørre hvilken  mengde 310 sammen med hvilken kule som er egnet for faktor 120? Jeg finner kun en eller to som har vekt på 145 grn. Eller tyngre. Er de noe ideelle, da?

Jeg kommer aldri til å bruke 310 til annet en 38 felt når det virker som at 330 - 340, kanskje også 350 er det mest ideelle kruttet til  9 mm militærfelt vurdert ut ifra mine særdeles begrensede erfaringer.

 Men ble bare litt nysgjerrig.

:)

 

Edited by Elmer K
Link to comment
Share on other sites

Har hittil skutt maksladninen iflg tabell på 5,9 grn 350 og 124 grn kule. Prøvde noen ladninger med det som  iflg tabell er startladning - 5,2 grn.

Oppdaget tydelig uforbrent krutt. Og vil anta mer tilgrising ellers rundt omkring enn jeg vil ha ved 5,9, maxladning.

 

Der ble jeg en erfaring rikere. Vil tolke dette, som jeg vel har ant, at desto raskere krutt, desto renere forbrenning.

Da blir det å skyte ut boksen med 350 og prøve 340 ved neste korsvei.

Det er klokt at slike som meg bare kjøper 1/2 kg's bokser av gangen.

 

Ser forresten at det er en ladning med 3,9 grn 310 i tabellen med ei kule som er innafor mhht faktorkrav, felt. Med en fart på 1224 fps.

Undres på hva trykket er der.

 

Ser at det er mange temaer her inne på kammeret, som jakt kammeret, utstyrskammeret osv

Hva med å opprette enda et tema?

Hva med Trykkammeret?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Lade 9x19 mm er både tilfredsstillende og gir bedre presisjon enn fabrikk FMJ i de fleste pistoler!

Om det er mye å spare økonomisk er en annen historie,men noe billigere blir det..

 

Vihtavuori N320 er mitt "go to" krutt! 🙂

 

 

Jeg har hatt god erfaring med N320 til de aller fleste vanlige pistol kaliberene jeg lader,fra 380 acp til 45 auto og 9mm lander jo mellom der😆

Jeg har som sagt hatt stort hell med N320 til det meste jeg skyter.skyter og det er "go to" kruttet mitt til vanlige pistolladninger..(til alt annet enn Magnum)

Men det er i hovedsak med blykuler, pulverlakkerte og "vanlige"..

Jeg har også gode opplevelser med N320 til 230gr Frontier kuler i 45 auto siden de CMJ kulene har så tynn mantel og har mer til felles med blykuler enn med konvensjonelle FMJ der litt hardere kost kan være positivt.

 

Min "pet load"  til 9mm 4.1gr N320 og 124 gr blykule er ihvertfall min oppskrift på ammunisjon på ammunisjon til min S&W M&P9 og har en hastighet på ca 1100 fps og 136 i PF til å skyte "production -" (minor i power factor, kravet er 125) 

M&P9 har en løpslengde på 4.1" og det trengs litt mer krutt bak kula enn i tradisjonelle 5" 

Dette er en ladning jeg har kommet frem til og den fungert veldig bra for meg og min pistol.

 

 

Har enda til gode å se noen veldig urovekkende trykktegn med denne ladningen og den gir jevne hastigheter.

Men folk har jo forskjellige erfaringer med forskjellige krutt typer og settdybde,hylsetype,crimp osv er jo viktige faktorer når man lader en liten patron som 9x19 mm.

For ikke å snakke om hvilken kulevekt og kuletype! 

Jeg sitter akkurat og holder på med lading av 9x19 til dynamisk match på søndag..

Det har vært ferie så jeg har falt bakpå med ammo lageret mitt og jeg må lade noen i løpet av dagen og opp på banen en snartur i løp av kvelden for å smelle av noen magasin med M&P'n min siden det ikke er den pistolen jeg bruker mest og siden jeg har konsentrert meg om andre pistoler og revolvere i sommer trenger jeg en oppfriskning mht treffpunkt osv.

 

 

Viktig:

 

Dette er mine ladninger som jeg har prøvd meg frem til og kommet frem til fra diverse ladetabeller med tanke på kuletypen jeg bruker,settdybde,crimp osv som ikke nødvendigvis er identisk med de i tabellene.

 

Jeg anbefaler alle å ikke bare prøve en ladning noen andre sier/skriver de har hatt hell med i sitt våpen uten å ha noen publiserte data for å ha noe å jobbe ifra eller prøve seg frem veldig forsiktig.

kryss sjekk og start lavt.

En ladning kan være listet som maks ett sted eller godt innenfor ett annet.

Vihtavuori sine sider er ett godt utgangspunkt når man jobber med deres krutt og der kan man ihvertfall finne noe å jobbe utifra.

 

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Smith&Wesson
Link to comment
Share on other sites

Hei Smith & Wesson.

 

Takk for interessant innlegg.

Som det vel fremgår av forrige innlegget mitt så er det ikke gitt hva en nybegynner innen 9 mm tilslutt vil ende på ang. type krutt.

Det ser i hvert fall nå ut som jeg er på vei mot stadig raskere og renere (?) krutt.

 

Du er inne på at det kan være forskjeller fra våpen til våpen, og ikke minst fra kuletype til kuletype. Jeg bruker 124 grn Frontier Match kobberbelagte sin, som antatt er det jeg kommer nærmest Rainiers -  oppført i VV tabell. Jeg har forøvrig en 6 " Tanfoglio.

 

Det er bra at noen som deg finner og lykkes med en idealladning.

I begynnelsen av denne tråden så la jeg merke til at en åpenbart erfaren skytter, Øystein, slet litt med å få god samling med sitt våpen - med ladning 4,1 tror jeg det var - med 320 krutt. Han brukte samme kule som meg.

Jeg har som sagt 6 " løp, hans var muligens 5 ", muligens CZ. Øystein måtte senke COL'en til 28 for å få god samling - slik at marginene kan være ufattelige små.

 

Det er vel noe av dette som er sjarmen med hjemmelading. Jeg ser at jeg får gode samlinger (syns jeg) med maxladningene både i 3N37 samt 350. Slik at som tidligere nevnt så vil stadig mer trening som nybegynner innen 9 mm gi enda bedre samlinger. Når jeg forhåpentligvis med tid og stunder kan ansees som viderekommende så blir de ørsmå detaljene enda viktigere. Har kjøpt en billiglaser som jeg tenkte å sjekke samlinger med, men vil først, tror jeg, finne krutt og ladning som fungerer best for meg, det blir å finne den beste feelingen for å si det slik.

 

Klart man skal ha respekt for trykk i småhylser som 9 mm, det var en erfaring jeg manglet som mangeårig revolverskytter, selv om vi visste at man ikke bare kan øse på med 310 til en ideell 38 ladning. Gjør man det blir ingenting ideelt.

 

Jeg skal legge meg innlegget ditt på minnet, det er bare opplysende å høre andres erfaring.

Samtidig må det nevnes at jeg har vært uklar på hvilken gren innen 9 mm jeg vil skyte, det er felt, altså der hvor faktor er 120.

Når noen er hyggelige å gir råd/tips om f.eks egnet krutt til  majorladninger så har jeg åpenbart vært lite informativ. Jeg tar den.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei Elmer K.

Hyggelig å høre at det kunne være til hjelp.

Jeg synes det alltid er interessant å høre fra fra andre skyttere og hjemmeladere,det er lærerikt å lese og dele erfaringer med hverandre å få respons på ting.

 

Jeg har jo prøvd meg litt frem opp og ned med ladninger til de forskjellige kaliber og pistoler jeg har.

Det finnes nok bedre egnet krutt til å lade eksklusivt 9x19 med enn N320,men som jeg skrev er det det kruttet som fungerer best allround for meg..

Så jeg slipper unna med ett krutt som funker ganske så bra til det meste jeg lader med blykuler ihvertfall.

Det er litt greit å ikke måtte ha 4-5 forskjellige krutt til enhver tid,men det er jo alltid gøy med typer som er mer "skreddersydd" til kaliber også.

Til 45 auto med blykuler er det etter min mening helt optimalt og det leverer god presisjon og gir god fylling i hylsa og brenner relativt rent.

Fungerer bra til både moderate og til hardere ladninger med blykuler har jeg erfart og til litt potente standardladninger som feks 230gr blykule,snitthastighet på ca 860-880 fps har det prestert bra.

 

Lykke til med eksperimentering og moro med 9mm lading😊

Det er alltid gøy å finne noe som man synes fungerer bra for en selv.

 

Link to comment
Share on other sites

Har alltid syntes det har vært gøy å lade, men det har alltid vært med skudd til revolver. Da har det også vært mye å hente økonomisk, samt at man lader 38 med 3,1 grn 310 - da får man en etter min mening perfekt feltladning. Har ved siden av 310 brukt kun N110 til magnum, både 357 og 44.

 

Moroa har etterhvert avtatt sakte men sikkert, fordi jeg har mye trøbbel med min gode ( til revolverpatroner) Pro  1000 presse. Det er spetakkel med hetteisetter - hetterenna, og at det kommer hetter når jeg ikke "ber" om det.

 Spetakkelet var markant ved 3N37 og 350 krutt, hylsa blir rimelig full, og får du et kruttkorn i renna er løpet kjørt.

 

Har nå kjøpt en boks 330 - fordi jeg da tenkte at krutt reduseres fra 5,9 grn til 4,7 i 330.

Men spetakkelet vedvarer. Kjøpte så en LEE Turret, men den likte jeg så dårlig at jeg monterte pro 1000 tilbake. Med samme dårlig resultat.

 

Ladet her forleden 200 skudd med 3,1 310 til revolver 38 . Da var det bare å kjøre på. Men jeg mistenker at en medvirkende årsak til at det gikk så glatt er at jeg da brukte Federal hetter. Til pistol har jeg hele tiden brukt Magtec. De hettene sklir dårligere i hetterenna. De er ruglete i flatsia. Jeg brukte først Federal, da var det heller ikke 100 % problemfritt, men merkbart mindre problemer.

Men de var jo dyrere...

 

Ved å lade 9 mm med Frontier og Magtec hette og 5,0 grn krutt sparer jeg  0,40 øre pr. skudd - gitt skudd à kr, 2,20 -  som er det jeg får kjøpt 9 mm for. Hvis jeg lader med Federal hetter sparer jeg kun 0,20 øre pr, skudd de koster 0,58. Da begynner det å være lite å hente, selv for den opprinnelige ladeglade.

 

Hva fanden gjør man...

 

Når jeg får "skutt meg bedre inn" med 9 mm'ern, så vil jeg prøve å sjekke samling på fabrikk Sellier, fabrikk Fiocchi, samt mine hjemmeladede 4,7 i 330.

Samler Sellier eller Magtec, som jeg også får for 2,20, så ser jeg ingen hensikt å lade 9 mm, i hvert fall ikke med Lee pro 1000 eller ditto turret - med magtec.

 

Ser ikke noe greieved å operere med  tre krutttyper. Tenkte litt slik før, det med å lade med færrest krutt-typer. Men da jeg vurderte 4,3 med 310 til 9 mm'ern så var det noen som reagerte.

Det var bra. Lærte å holde med innen tabell med 9 mm. Jeg glemte rett og slett det vi lærte for  over 30 år siden - trykket...

 

Det går sikker an å lade pistol i 310, men da må man vel helst snakke 45 ACP eller blytunge kuler vil jeg tro. Der er ikke jeg, jeg er på faktor 120 i felt og den faktoren kan man lese seg enkelt til ved å bruke VV sin ladekatalog mhht  ulike krutt-typer.

 

På tampen, det er polygon løp på Tanfoglionen min. Lurer på om det er like sunt for løpet å bruke helmantlet, som det (stort sett) er på fabrikk? Jeg ville tro det.

 

Skal sjekke ut om Seller sine hetter er like glatte og fine som Federal sine, de koster også 0,40 pr. st. Følte at Landrø ikke direkte svermet for Ginex sine hetter, men de er i alle fall rimelige.

 

Vi får se.

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Elmer K said:

Har alltid syntes det har vært gøy å lade, men det har alltid vært med skudd til revolver. Da har det også vært mye å hente økonomisk, samt at man lader 38 med 3,1 grn 310 - da får man en etter min mening perfekt feltladning. Har ved siden av 310 brukt kun N110 til magnum, både 357 og 44.

 

Moroa har etterhvert avtatt sakte men sikkert, fordi jeg har mye trøbbel med min gode ( til revolverpatroner) Pro  1000 presse. Det er spetakkel med hetteisetter - hetterenna, og at det kommer hetter når jeg ikke "ber" om det.

 Spetakkelet var markant ved 3N37 og 350 krutt, hylsa blir rimelig full, og får du et kruttkorn i renna er løpet kjørt.

 

Har nå kjøpt en boks 330 - fordi jeg da tenkte at krutt reduseres fra 5,9 grn til 4,7 i 330.

Men spetakkelet vedvarer. Kjøpte så en LEE Turret, men den likte jeg så dårlig at jeg monterte pro 1000 tilbake. Med samme dårlig resultat.

 

Ladet her forleden 200 skudd med 3,1 310 til revolver 38 . Da var det bare å kjøre på. Men jeg mistenker at en medvirkende årsak til at det gikk så glatt er at jeg da brukte Federal hetter. Til pistol har jeg hele tiden brukt Magtec. De hettene sklir dårligere i hetterenna. De er ruglete i flatsia. Jeg brukte først Federal, da var det heller ikke 100 % problemfritt, men merkbart mindre problemer.

Men de var jo dyrere...

 

Ved å lade 9 mm med Frontier 124 grn , Magtec hette og 5,0 grn krutt sparer jeg  0,40 øre pr. skudd - gitt skudd à kr, 2,20 -  som er det jeg får kjøpt 9 mm for. Hvis jeg lader med Federal hetter sparer jeg kun 0,20 øre pr, skudd, de koster 0,58. Da begynner det å være lite å hente, selv for den opprinnelige ladeglade.

 

Hva fanden gjør man...

 

Når jeg får "skutt meg bedre inn" med 9 mm'ern, så vil jeg prøve å sjekke samling på fabrikk Sellier, fabrikk Fiocchi, samt mine hjemmeladede 4,7 i 330.

Samler Sellier eller Magtec, som jeg også får for 2,20, så ser jeg ingen hensikt å lade 9 mm, i hvert fall ikke med Lee pro 1000 eller ditto turret - med magtec.

 

Ser ikke noe greie ved å operere med  tre krutttyper. Tenkte litt slik før, det med å lade med færrest krutt-typer. Men da jeg vurderte 4,3 med 310 til 9 mm'ern så var det noen som reagerte.

Det var bra. Lærte å holde med innen tabell med 9 mm. Jeg glemte rett og slett det vi lærte for  over 30 år siden - trykket...

 

Det går sikker an å lade pistol i 310, men da må man vel helst snakke 45 ACP eller blytunge kuler vil jeg tro. Der er ikke jeg, jeg er på faktor 120 i felt og den faktoren kan man lese seg enkelt til ved å bruke VV sin ladekatalog mhht  ulike krutt-typer.

 

På tampen, det er polygon løp på Tanfoglionen min. Lurer på om det er like sunt for løpet å bruke helmantlet, som det (stort sett) er på fabrikk? Jeg ville tro det.

 

Skal sjekke ut om Seller sine hetter er like glatte og fine som Federal sine, de koster også 0,40 pr. st. Følte at Landrø ikke direkte svermet for Ginex sine hetter, men de er i alle fall rimelige.

 

Vi får se.

 

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke noe oppsiktsvekkende i konklusjonen din. Er jo allerede tidlig i denne tråden kommentert at lading av 9mm er noe du gjør for å skreddersy en patron til ditt våpen og bruk hvis du trenger det - det er ikke for å spare penger.

Med dagens priser på mantlede kuler, hetter og krutt er faktisk fabrikkammo billig i 9mm. Forventer vel egentlig at prisen på dem skal opp fremover.

Link to comment
Share on other sites

Takk for den infoen, APS. Da trenger jeg i hvert fall ikke tenke på det.

 

Sjekket med Landrø i dag og de selger Magtec 115 grn til 2,12 ved kjøp av 1000 skudd. Jeg tror jeg ikke lykkes (delvis) med pressa uten å bruke Federalhetter, da blir regnestykket:

 

 1 boks krutt Kr.   600, fordelt på 500 skudd med 4,7 grn =0,36

Kule 124 grn Frontier Matc                                                   =1,11  

Hette Federal                                                                         =0,58

                                                                                          ---------

Tils                                                                                         2,05

 

Fortjeneste på å gå fra å være ladeglad til å snart bli ladegal er 7 øre!

 

Dette har ingen hensikt.

Dersom Magtec'en samler i nærheten av mine hjemmeladede 4,7 grn 330 så er det å lade sjøl tullball.

 

Jeg er enig med Eddy at det trolig har mer hensikt om man skyter f.eks praktisk hvor man opererer med faktorkrav på 160 eller 170, så har det et godt formål å finne egnede ladninger, kanskje også ibefatter 310 krutt med tunge kuler for alt jeg vet. Eller om man har funnet en skreddersydd hjemmeladning som klart overgår fabrikk.

 

Til mine feltladninger der jeg oppnår feltfaktor på 120 ved nær sagt alle ladninger i tabell så  må for min del 9 mm lading revurderes. jeg bedrev lading av 9 mm i hovedsak for å tjene økonomisk på det - som man definitivt gjør ved revolverladninger.

 

Ladningene av 9 mm blir i særdeleshet uhensiktsmessig nå en har ei presse som ikke tåler det minste rusk i hetteisetter - og spesielt ved rimelige hetter. Det er heller ikke bare et kruttkorn som velter lasset, en partikkel fra den brukte hetta kan også muligens røre det til.

Har aldri vasket ei hylse og kommer aldri til å gjøre det heller om det kunne hatt en hensikt vedr. det siste.

 

Vil gjemme på noen hjemmeladninger fra 3N37  og 350 og sef 330 der jeg er nå, for å sjekke samlingene kontra Magtec og Sellier sine fabrikk. Der har jeg ladet max iflg. tabell

Opplevde at det lå uforbrent krutt og sot ved å senke ladningene til minimum i tabell ved 350 kruttet. Er neppe bedre ved 3N37, trolig enda verre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det er mulig å få Geco til under 3-4 kroner nå for tiden. Har man fått de til 1,80 har man gjort et varp vil jeg tro.

 

Interessant det du sier at Magtec sine kanskje ikke gir den beste treffsamling. Mener å huske at Oslo Skytesenter tar 2,20 for Sellier sine som du mener gir grei (god) samling, det er vel 115 grn. (?) Skal høre med de.

 

Skal prøve Magtec sine okke som, jeg ser på de som treningsammo.

 

Dere spesialister er kravstore når det gjelder samlinger. Dere vil vel ha samlinger fra 3 cm og bedre på 25 m, -samler Magtec'en 5 - 6 cm eller rundt der så er det godt nok for meg til trening. Jeg er ikke kommet lenger enn å ha som mål å få alt i svarten på 25 m -  1/2 m standard skive. Å skyte 9 mm var ganske annerledes enn jeg trodde, man er så til de grader innskutt med revolver, der funker alt greit.

 

Prøvde på nytt å bytte til Federal tennhetter. Da funker pressa - i hvert fall stort sett, det var bare en bekreftelse på noe jeg egentlig visste.

 

Når jeg er innom Landrø så skal jeg se på hettene til Sellier. Er de like glatte som Federal sine og kan brukes så blir besparelsen 27 øre. Men det er enda så lite å tjene på å lade sjøl at en må revurdere 9 mm ladning som tidligere nevnt.  Skulle jeg etter litt fram og tilbake derimot ende opp med å gå for 330 og kjøpe 2 kg bokser som er endel billigere, så vil besparelsen nærme seg 35 - 37 øre pr. skudd.

 

Vil aldri lade raskere enn 330 om jeg skal prøve videre. Øystein, som jeg regner som en erfaren pistolskytter, slet med gode samlinger med 320 krutt og Frontier sine kuler som jeg selv bruker, selv med max kruttmengde iflg tabell.

 

Men det går nok mot fabrikkammo for min del skjønner jeg. Selv om det å lade selv er noe som på en underlig måte sitter i blodet, det blir nesten å kjempe mot abstinensen å "måtte" slutte...

🤫

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Long time no shoot.

 

Fikk endelig prøvd noe ammo med 330 krutt med max kruttmengde - 4,7 grn.

Jeg syns dette var daffe greier, minte meg om 310 ladningene mine, der det eneste det var fart i var trykket.

 Hadde med noen skudd med 5,9 grain  350 krutt. Da var følelsen tilbake som  å skyte  fabrikkammo igjen,  vet ikke om de reelt går bedre enn 330 skuddene da jeg ikke har sjekket nærmere med laser, men i hvert fall ble samlingene med 350 ikke dårligere.

 

Men som sagt, det har liten gevinst å lade sjøl så det går mot ferdigammo okke som - om de ikke skrur veldig opp prisene utover.

Vi får se.

 

Link to comment
Share on other sites

Bare et lite spørsmål.

Hvilken vei ville dere banke ut ei kule som sitter delvis inne i pistolløpet grunnet mangel på krutt i patron.

Banke ut kula i samme vei som den var på vei? Altså mot munningen?

Eller banke tilbake den veien den kom fra?

 

Turretpressa er arkivert for godt.....

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, fleskebacon said:

Og for guds skyld ikke bruk noe som kan klare å ripe opp løpet, selv om du prøver. Det er så utrolig fort gjort.... 😥

Det er/var dette jeg ble redd for.

Kula satt noe innfernalsk fast. 

 

Mistenkte at noen patroner kunne mangle krutt. Den første kula som satt fast i løpet klarte jeg å få ut noenlunde greit. Men den andre....

 

Brukte ei rund jernstang som tredde seg inn på kula og utvidet den, måtte bruke en stor hammer/slager for å få kula ut.

 

Feilen var at jeg den andre gangen ble usikker og banket i kula fra begge sider, da ble det bare ball.

 

Alle patronene jeg ladet med Turreten er kulene banket ut fra hylsa slik at jeg ikke risikerer dette en gang til, men jeg vil følge deres råd å banke ut ei kule tilbake mot kammeret - den veien den kom fra. Jeg vil spraye noe olje, f. eks 556 eller annet inn i løpet fra kammeret for å forhindre at kua setter seg helt fast, tror det kan være en god idè.

 

Kan ikke se noen ripe eller skade, men sikker er jeg ikke.

 

Turreten vil gå på dynga. Jeg ville gitt den bort gratis, mot betaling av frakt, om noen skulle ha vært interessert, pressa er sprett ny og trolig best egnet til rifle med et egnet kruttmål, som Lee 90811. Men den koster kr. 850. Dier er skrudd av.

Men begriper ikke hvordan man rettferdig  kan velge ut en fremfor en annen - om mot formodning flere skulle være interessert. Derfor er det like greit å hive den.

 

Takk for gode råd. Det er andre gangen dere hjelper med gode råd - hadde det ikke vært for dere hadde jeg fortsatt ladningen med 310 kruttet oppover -  til sikkert over 6 grn -  jeg hadde holdt på til det hadde smellt - bokstavelig, slik Elmer Keit i sin tid gjorde.

 

 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, hipshot said:

Jaja, du får se det positive idet - du har gjort deg noen gode erfaringer 😄

De erfaringene tar jeg med meg videre.

Gjett om.

 

Har vel en 8-900 kuler liggende, kjøper en ny boks med trolig 340 krutt og noen hetter som er glatte, trolig Sellier - og får ladet ferdig det en har liggende, lader dette med min gamle pro 1000. Den kan jeg ut og inn og risikerer ikke patron uten krutt. Den pressa har også sine svakheter -  og ved siden av at det omtrent ikke lønner seg å lade 9mm så blir det fabrikk heretter på det kaliberet.

Syns det er litt moro å skyte 357 med snub'en, lader heller det kaliberet- da er det økonomisk noe å hente, for ikke å snakke om feltladning med 3,1 grn 310 krutt og ei 124 grn kule, dette er etter min oppfatning vel så bra som fabrikk mhht rekyl ikke minst, for ikke å snakke om pris vil jeg anta.

 

Så overlater jeg de drevne gutta som også lader major og denslags spesialiteter, å lade pistol.

 

I'm out.

😐

 

 

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Bäke said:

Ikke hiv turreten. Legg den på Finn enten du vil ha penger for den eller ikke. Det er faktisk mange som fint klarer å lade med den pressa, og vil kunne ha god nytte av den.

 

Jeg gidder ikke å styre med finn.no.

Men jeg gjør som du sier - å gi den bort mot fraktkostnadene.

 

Jeg spør deg som førstemann som førstemann med oppfordring: Vil du ha den?

 

Hvis ikke vil nestemann som først melder interesse her, få den. Da følger jeg rekkefølgen av innkomne svar for å få litt rettferdighet i det hele.

Legg igjen navn og adresse på messenger til meg så jeg får sendt.

Det vil medfølge kvittering på pressa fra Alvestad pluss noe ekstradeler til pressa samt en nesten full boks 330 krutt - jeg vil prøve 340 krutt av restkulene jeg har liggende.

 

Jeg vil vedlegge navn og kontonr. i pressepakka der mottager kan betale frakta til meg i ettertid.

Link to comment
Share on other sites

@Elmer K

Jeg takker for tilbudet, men jeg har allerede to presser, begge med samme system for hetteisetting som det er på turreten, og det fungerer bra.

Nestemann kan melde sin interesse.

 

Jeg har aldri hatt en turret, men det ser ut som et brukbart konsept, selvsagt ikke så produktiv som en progressiv.

Edited by Bäke
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bäke said:

@Elmer K

Jeg takker for tilbudet, men jeg har allerede to presser, begge med samme system for hetteisetting som det er på turreten, og det fungerer bra.

Nestemann kan melde sin interesse.

 

Jeg har aldri hatt en turret, men det ser ut som et brukbart konsept, selvsagt ikke så produktiv som en progressiv.

 

Greit.

Da tilfaller den den første som melder sin interesse.

Link to comment
Share on other sites

Interessenten har fulgt opp og pressa oversendes i morgen. Han skal bare betale frakta som sagt.

 

Det verste med hele greia var pakkinga🤨

 

Ser i ettertid at jeg måtte kjøpe tennhettemagasiner ekstra i tillegg til selve pressa slik at jeg faktisk ga 1948,- for hele sulamitten - pluss litt reservedeler.

 

Da er det å håpe at mottaker får mer glede av pressa enn meg sjøl.

Min glede får være å forhåpentligvis glede en annen.

Det er ingen dårlig glede det heller.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da er nesten hele rest av 9 mm  kulene jeg hadde liggende ferdig ladet.

Det går nå som en drøm.

 

Greia er helt enkelt å føre kula ned i hylsa før den når klikkpunktet. Forandre bare litt på slik en har gjort i alle år med revolverhylsene. Da unngår man søl. Jeg har prøvd å lade slik jeg har ladet større hylser i alle år - å sette kula i klikkpunktet, det går det også, men man sikrer seg bedre mot søl i en liten 9 mm hylse. Å søle krutt ned i hetteisetter er Pro 1000 sitt eneste svake punkt.

 

Jeg lader  200 skudd pent og rolig på 45 min.

Brukt Sellier sine hetter, de glir like godt i hetterenna som Federal og alle andre sine unntatt Magtec's. Selliers er utrolig harde, de sparer åpenbart ikke på godset enten det gjelder hylse eller hette. Federal sine glir inn som smør, Selliers må en presse inn. De har samme dia som Federal slik at her snakker en om godstykkelse som årsak, ikke size. det ville jo vært litt underlig om også ikke hettene var standardiserte skulle jeg tro.

 

Har spandert på ei ny hetterenne, det har neppe vært dumt, en bør kunne unne seg en 50 lapp i utgift..

 Har også gjort en liten forbedring som har gjort det mye enklere å sette riktig sentrering av hylseplate , dette er greit om en skifter kalibre ofte. Det gjelder den skruen som skrus mot en nylonring med gjenger. Nylonringen kan gå noe for tregt rundt helt enkelt.

 

Det var unødvendig å kjøpe ei Turretpresse som en burde sett ikke var ens eget konsept, trolig er den etter min mening best egnet til rifle. Jeg må ha en lader hvor det er hylseholderplata som snurrer, ikke dier og kruttmål.

Det var teit.

 

Ser liten hensikt å lade 9 mm. Nå selger Landrø skudd for 2,12. Kanskje ikke de skuddene med best presisjon sies det her inne, men sikkert mer en bra nok i det daglige.

Lader nå for 1,97 ( kule 1,11+ hette Sellier 0,48 + krutt 0,38)

Da sparer jeg kun 15 øre.

 

Selv om min Lee Pro 1000 fungerer perfekt så begynner det å bli noe overdrevet over hjemmelading av 9 mm kaliberet ved slike forhold.

 

Så endte jeg til slutt opp med 340 krutt og 5,1 grn. En lang "prøve og se" reise vedr. krutt er ved sin ende.

Enda en gang, takk for all info - til dels livsviktig tidvis...

:)

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...