Jump to content

N310 eller 320 til 9 mm


Elmer K

Recommended Posts

Hei.

Skal kjøpe ny Kimber Team Match - lurte på hva som kunne være best egnet av N310 eller N320.

Kula kommer til å bli Frontier 115 grn , det er den billigste så vidt jeg kan se  av markedet.

 

Skyteren skal kun brukes til mosjon/rekarasjon, noe faktorkrav er uvesentlig, det er kun funksjon jeg er ute etter.

Jeg ønsker at ladingen må være så kraftig at jeg unngår matetrøbbel, men ikke sterkere enn det som stort sett er nødvendig.

 

Har dere noen idè om at 320 krutt gir jevnere smell enn 310? Den fyller jo hylsa mer.

 

Så Øystein R nevne i annen tråd 3,8 til 4,1 i 320..

Syns dere dette kunne det være det beste/greieste til mine ønsker?

 

Eller å bruke 310 krutt? Men i hvilken vektmengde? Det finner jeg ingen antydninger om noen sted.

 

Jeg lader 38 spl, 310, 3,1 grn med 124 grn. kule. Altså en slapp 38. Er denne kruttmengden for lite for å unngå funksjoneringsfeil?

Evnt. hva mener dere en må opp i? 

 

Jeg er grønn hva pistolladning angår, men har laaang erfaring i revolverladninger og krutt til disse skyterne slik at jeg har i alle fall grunnkjenskapen til kruttmengde/egenskaper.

 

Jeg vet at det går an å prøve seg fram med 310 kruttet, jeg har til nåværende pressediskdiskinnstilling til 3,1 grn, for så å prøve seg gradvis oppover.

Men dere kan mer enn meg så hvorfor ikke spørre folk som kan/kjenner denne biten bedre enn en sjøl?

 

Hilsen

Elmer K

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

n310 og n320 er begge egnet

 

frontier 115gr er dog en dårlig kule i de fleste våpen. 

Du bør også spørre deg selv litt hvorfor man skal lade, da det er ca 0 sjangs å få det bedre enn 124gr geco til 1.75. 

Link to comment
Share on other sites

aps.

 

Takk for svar.

 

Grunnen til å lade er at jeg syns det har sin charm å kunne lade min nye skyter i 9mm. Jeg har ikke bedre svar.

 

Er overrasket at du mener Frontier  trolig er en dårlig kule i de fleste våpen. Jeg er klar over at sammenlikningen kan være dårlig, men jeg har god samling i 38 sps med Frontier 124 gr og 3,1 grn - 310 krutt. Det er jo i en 686 - 6" løp, det blir kanskje anderledes i et  5" 9mm pistolløp. (?)

 

Jeg vet ikke om Frontier 115 grn har krymperille som alle de andre Frontierkulene jeg bruker har. Men det burde ikke ha noe å si.

Jeg vet ikke om andre kuler å lade enn Frontier, som jeg kjøper på Lillestrøm, men hvis du har andre forslag til kule så håper jeg du nevner det, dette bør ikke ansees som reklame.

 

Pris på Frontierkula er ca 1 kr +. 65 øre for tennhetta (federal) + krutt, så er en nok oppe i 1,80. 

Jeg har aldri hørt om geco - og vet ikke hvem som fremskaffer de. Håper du kan nevne hvor jeg kan få tak i de de uten å bryte reglement (jeg skal søke selv også). Men å få 9mm skudd i 124 grn til 1,75 syns jeg hørtes mer enn fristende ut. Da er det bare tullball å lade -  i hvert fall økonomisk sett.

 

Jeg har sett at XXL har hatt Fiocci (heter det vel) i 115 grn til omtrent samme pris for ikke lenge siden, nå skal de ha kr 2,04.

 

Jeg har ikke N320 krutt, har alltid ladet i N310 og N110. Ser da ingen hensikt å kjøpe det inn, da lader jeg med 310 som jeg har. Ser at du ikke vil anbefale noen mengde, men prøver med 3,1 grn. først, for evnt gå opp til 3,5.

Har bestilt 9mm dier i dag fra Notodden - vil bare ha muligheten.

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så noen gunstig priset geco 9mm 124 grn hos BM Wear, men det var et tilbud på Finn.no som muligens ikke gjelder lenger (?)

 

Skal ringe de over helgen okke som.

 

Edit.

Det kan muligens se ut til at grunnet nedstengningene p.g.av koronaviruset så kan dette også  ramme ammofabrikker. Nedstengningene gjelder i alle fall våpenfabrikker.

 

Det er kanskje ikke så dumt å ha endel kuler/krutt/hetter som et slags nødforråd? Vi vet jo ikke hvor lenge dette vil vare.

Edited by Elmer K
Link to comment
Share on other sites

flere g-max, gsport og lignende har hatt, wear har vel også hatt, var gyldig for <30 dager siden, så er lov å sjekke.

Skal du lade og ha presisjon må du se på frontier 124gr MATCH, campro, gjerne hullspiss, men generelt går de fleste bra derfra. andre alternativeer er alsapro 124, 147, ammotech osv. 

Få/ingen kuler til 9x19 har krymperille siden patronen skal ha "taper crimp" vs 38spl som du referer til som har "roll crimp"

Aldri dumt å ha ting. 

På N310 starter du bare etter tabellene, og sjekker med chrono, du klarer ikke ha farlig tryk på 125-135 i faktor. 

 

Link to comment
Share on other sites

Ser at du anbefaler Frontier 124 grn Match i stedet for "vanlig" 115 gr. Prisforskjellen er kun 11 øre - det rådet takker jeg for og skal følge, Lillestrøm har de kulene på lager.

 

Jeg visste ikke at 9mm kulene ikke har krymperille, da legger jeg krympen 2-3 mm nedenfra der rundingen starter.

 

Jeg har som du skjønner ingen erfaring med andre patroner enn Federal, American Eagle til mine revolvere, samt noen tomhylser i bl. annet IMI. Samt andre av ymse kvaliteter plukket på banen.

 

Ser at du ikke "protesterer" på XXl sine Fiocchi 115 gr., disse skal prøves, går de greit så er de jo prisgunstige.

Samt at jeg skal sjekke G-max samt øvrige du nevner. Jeg er enig i at lade - selv -prisen er så nærme fabrikkammo, som trolig  også har enda bedre presisjon , at det vil nok ende med ferdigammo. Men vil prøve meg.

 

Jeg har ingen ladetabell, prøvde å finne noen tabeller på nett, men det virket som jeg måtte kjøpe hele boka. Jeg oppfatter det dithen at i tabellen så vil chrono stå oppført, så da er jeg like langt.

 

Derfor spurte jeg om dere syns det virket greit å starte med 3,1 grn i 310. Jeg  kommer nok til å gjøre det, kaster den ut hylsa og mater greit fortsetter jeg der, hvis ikke går jeg opp til 3,5 grn, altså jeg stopper når funksjonen er ok.

 

En av dere mente 4,1 til 4,2 i 320 er bra. Da bør 3,1 - 3,5 i 310 være godt innenfor alle sikkerhetsmarginer tenker jeg. Det må vel bare være marginalt bedre sikkerhetsmessig å lade 4,1 i 320?

Det vil ikke være noe problem å gå over til 320 til pistol sånn sett. Det er plass til en boks 320 i hylla.

Er egentlig noe usikker her.

 

Igjen, takk for svar. 

 

 

 

Edited by Elmer K
Link to comment
Share on other sites

Hei petrol.

 

Jeg tror du med denne tabellen har bidratt til at jeg endelig har tatt en avgjørelse vedr. kruttet, takk for vedlegget!

 

Jeg lader på en Lee Pro 1000 med disse svarte diskene. Er kjempefornøyd med pressa gjennom 30 år.

Det jeg imidlertid har merket er at ved  svake 38 spes ladningen på 3,1 grn 310 så kan jeg merke litt forskjell på skuddene, noen kan være litt svakere, og omvendt enn andre. Sannsynligvis så er denne litt ujevne differansen på 0,1 til 0,2 grn, noe som kan skyldes f.eks forskjell i rystelser i pressa. Har også målt forskjeller på vekta.

Derfor har jeg fått den tanken at jeg tror 320 krutt kan være en smule mindre sensitiv for dette. Altså mer utjevnende.

Derfor har jeg besluttet å bruke 320 krutt.

 

I tabellen så er det ikke testet den kula jeg skal ha; Frontier 124 gr. MATCH - etter tips fra aps.

Jeg tar derfor utgangspunkt i to rundnesede 124 grn -  den til Lapua og den til X-Treme Bullits.

 

Førstnevnede ligger anbefalingen ser jeg på 3,4 grn i 320, med max 4,0

X-Treme har 3,7 med ditto krutt og max 4,3

 

Det hadde jo vært interessant å vite hvor Frontierkula hadde lagt seg, men jeg innbiller meg at 3,8 uansett er max for meg, jeg er jo kun ute etter å unngå utkast/matetrøbbel.

 

Jeg tror jeg vil prøve å starte på ca 3,6 grn 320

 

Jeg mottar gjerne innspill om noen har idè om hvor Frontier'n ville ligge, men det er kanskje vanskelig å gjette i.o.m jeg ikke ved hvor dypt kula går ned i hylsa. Imidlertid, mener å ha et godt utgangspunkt ved 3,6 mener jeg.

 

Takk for tips og svar.

Link to comment
Share on other sites

Så noe som må være vesentlig for en nybegynnerlader i pistol 9 mm, dette er jo ikke aktuelt å tenke over i lading av revolver der Frontierkulene har krymperille, da gir det meste seg selv.

 

I mitt nyinnkjøpte Lee diesett så sto det i en vedlagt tabell/brosjyre at max lengde på patronen skulle være 29,6 mm.

Målte lengden på Sellier&Bellot patron 124 grn, den var 29,4 mm. Den samme lengden hadde Fiocchi 115 grn.

 

Der lærte jeg at det å ha rett lengde på 9 mm er vesentlig.

 

Har prøvd Sellier & Belloten i min nye 6 " Tanfoglio (ble ikke 5" Kimber), de samlet bra.

Banket ut etpar kuler i S&b, ladet de med 3,1 grn 310 - det samme diskmål og krutt som brukes i 38 sps. Funker dette så slipper jeg å bytte disk - og krutt. Nå gjelder det bare å få tid til ditt og datt.

 

Kruttet i S&B veide 5,5 grn. Hvorfor kan de ikke påtegne hva slags krutt det er på esken mon tro?

 

S&B hylsene, i hvert fall 38 spesial, er så trange at jeg tok en kniv og skar koning ned i hettebrønn av noen hylser jeg plukket opp på skytebanen. Virket som at 9 mm kunne være hakket rommere, prøvde å sette inn 3 stk Federal hetter i de (helt nye) hylsene, det gikk uten å lage koning på forhånd. Hos OSS der jeg skyter så ligger S&B hylsene strødd - der får jeg erstattet de som faller over standplassen. Dit går man helst ikke.

 

Går Fiocchiene i 115 grn bra så betenker jeg meg på å lade, det er kanskje ikke verd strevet. Kr. 2,09 hos XXL er ikke galt, jeg finner ingen rimeligere i Oslo/Lillestrømtraktene.

De forhandlet noen til 1,69 var det vel, Maxxis eller noe sånt, men de har fått blandede tilbakemeldinger på disse.

Edited by Elmer K
Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt 9 mm kule,  Frontier Matc                                   1.11   pr. stk,/skudd

1 stk tennhette, Federal                                                        0,58   pr. stk      (vil ikke ha andre tennhetter)

1 kg  310 à 1150 à 3,1 = 5000 ladninger   =                       0,23  pr. skudd

                                                                                                  ______________

                                                                                                  = 1,92 pr. hjemmelaget.

                                                                                                

                                             

 

Kjøper Fiocchi 115 grn hos XXL til 2,09. Altså diff 17 øre.

 

Det er trolig meningsløst å lade selv, noe asp også var inne på. Jeg tror ikke jeg får bedre presisjon av mine hjemmelagde enn Fiocchi's fabrikk.

 

Noen uenige?

 

Skal bli spennende å prøve.

 

Kan tilføye at jeg ladet med Selliot&Bellot - de var fine  å lade. De har tykt, solid gods også, det er det ikke alle hylser som har.  Virket mer romslige  i hettebrønnen enn S&B i 38 sps.

                                          

Edited by Elmer K
Link to comment
Share on other sites

Om du handler på tilbud kan du få 9mm til under 2.- så følg med på XXL og andre steder.
 

2 ting om lading av 9mm: 

- Tennhetter er mye av forskjellen i pris ved lading av 9mm så prøv Magtech (0,40) i stedet for Federal (0,58). Eventuelt Ginex som kommer ned på 0,34 noen steder. Federal bruker jeg utelukkende på en revolver med slakk slagfjær. 


- COL er noe som til tider må justeres basert på kuleform og funksjon i ditt våpen. Med standard rund-nese er 29mm vanligvis "passe" men det kan avhenge av våpen. Anbefaler å finne en COL som funker i din pistol ved å lage 5-6 dummy patroner uten hette eller krutt og så teste å mate de med manuelt ladegrep.
COL og kulas lengde påvirker også volum i hylsa som igjen påvirker trykk.
Jeg erfarte at f.eks. West Coast Bullets 124gr RNFP (round nose flat point) var 1mm kortere enn Frontier 124gr RN og måtte settes 1mm dypere for å få samme volum inne i hylsa.
Ladetabellen til Vihtavuori gir meg konsekvent lavere hastigheter enn forventet med deres COL (29mm) så der måtte jeg velge mellom kortere COL eller ladning over maks i tabellen.

Når du har funnet en COL som funker, lad opp en ladestige med forskjellige kruttmengder og test de for samling. Om du har tilgang til eller kan låne en kronograf kan dette gi deg en god pekepinn på hvor ladningen er i forhold til tabellen. 

 

 

Det å teste samling er faktisk viktig på både fabrikk og hjemmelading.

Jeg opplevde f.eks. at det var stor forskjell på samling med samme kule fra 1000ish FPS til 1100 FPS på hjemmeladet ammo.

Og en jeg har møtt på match opplevde at en pakke kjøpe-ammo av annen type enn det han kjøpte normalt hadde en spredning som var langt over det var akseptabelt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei Øystein.

 

Det du skriver tar jeg til mitt bryst.

 

Det er  mye en har å lære innen 9 mm ladning.

 

 I dag prøvde jeg for første gang hjemmeladete 9 mm i 124 grn RN Frontier Match. Det gikk ikke fordi ladingen var altfor svak, den var 3,1 grn med 310.

Var optimist og hadde ladet endel, det var bare å finne frem hammeren og banke ut kulene når en kom slukøret hjem.

 

Jeg prøver nå å gå opp to hull - til 3,7 - 310. Neste hull i mine Lee-discer gir 4,0 grn, syns kanskje det kan bli litt mye, skal bestille regulerbar disc fra Alvestad.

 

Er klar over at Magtec hettene er billigere. Har prøvd både de og CCI sine i revolver, men de var altfor harde der.

Men du er inne på noe, det er forskjell på revolver og pistol, kanskje er det slik at Tanfoglioen min (Gold Match Custom)  fikser harde magtechetter, litt som du er inne på mhht revolver - det er faktisk noe å spare. Især om jeg skal fortsette å lade - om jeg får dreis på det øvrige.

 

Jeg kommer alltid til å skyte Frontierkulene 124 grn , Match - fordi de er så greit tilgjengelige for meg. Skulle det vise seg at de går i øst og vest og treffer skiva til sidemann så får en vurdere. Men nå er 1000 kuler kjøpt inn.

Og i.o.m. jeg vil bruke samme kule så blir col'en konstant. Hylsene synes å ha samme lengde, i hvert fall etter min skyvelære.

Og jeg tenkte å bruke Fiocchi og Selliot sin lengde , 29,4 , som en mal.

Jeg trodde at den lengden var standard, men det er det altså ikke.

Slik at jeg vil måtte regulere trykket ene og alene ved kruttmengde slik jeg ser det pr. nå.  NB

 

Tipset med å prøve manuelt utkast med dummies var fint.

 

Hadde med noen Fiocchi 115 grn fra XXL til 2,09 stk, jeg syns de fungerte svært bra, like bra som Sellier sine 124 grn's.

Jeg kommer til å søke kontinuerlig etter tilbud fra XXL - jeg tror de har det beste tilbud i 9 mm for oss pr. i dag.

 

Vi får åpne en tråd som vi kan kalle "pristråd 9 mm" sånn at en hjelper andre med pristips. :)

 

Takker veldig for ditt informative svar.

-----------------

NB

Tenker litt i ettertid at jeg syns kulene går ganske grunt ned i hylsa, får ikke krympen optimal, slik at dersom 3,7 grn også blir for svakt, så vil jeg prøve å gå fra 29,4 og ned til 29, 2 og evnt ned til 29 blank som du antyder. 

Her vil jeg prøve meg fram med ett steg om gangen.

 

 

 

 

 

Edited by Elmer K
Link to comment
Share on other sites

Bruker også Frontier kuler og også fordi tilgang er bra slik at jeg ikke går tom og må endre på ting.

 

Sjekket mine egne ladadata for en CZ 75 Shadow og finner dette:

Kule: Frontier 124gr MATCH 9mm

Krutt: N320 @ 4,1 grain

COL: 28mm! 

Tennhette: CCI/Magtech

Hylse: Blazer

 

Etter mine notater var grunnen til redusert COL at jeg aldri fikk hastigheten opp til faktor 125 uten å gå opp over maks i ladetabellen og allerede hadde redusert denne til 28,5mm. Da jeg testet med WCB kulene ble COL satt til 28mm (da de var 1mm kortere) og så endte jeg opp med å teste mating av dette med Frontier også uten feil.

Med 28mm COL nådde jeg faktor 125 med under 4,0 grain N320 men samlingen var dårlig (ca 20cm på 25 meter).

Det var ikke før ladningen var på 4,1 grain og hastigheten passerte 1060 fps at samlingen kom som den skulle. Den var da på 2ish cm på 25 meter. Da gadd jeg ikke fikle mer siden det er mer enn jeg kan få til på frihånd uansett. 

 

Apropos, jeg tester samlinger ved å skyte med anlegg over en sandsekk, en sandsekk til under albue og med et lasersikte montert under. Setter en hvit lapp på en duellskive og da er det lett å se når du har rett siktepunkt.

Dette er ett av 2 nyttige bruksområde for lasersikte jeg har funnet til sivilt bruk. 
Har du tilgang til en Ransom Rest er dette bedre men de har ikke jeg.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om det er tilgang til sandsekk nede på OSS sin bane her. Men enn så lenge så må jeg ta det på "feelingen".

 

Spesielt Sellot sine 124 grn samlet bra syns jeg. Det samme synes jeg egentlig om Fiocchi sine 115 grn. Men har ikke fått anledning til å skyte i fred og ro for å sjekke samlinger over endel skudd.

 

Det var futt i begge, skal man tro disse har den faktoren du nevner?

 

Jeg har lest at flere sier som du - går man opp på trykket så kan samlingene bli merkbart bedre.

Jeg har ikke fått sjekket noenting ved mine ladninger da jeg ladet med altfor lite krutt som sagt. (3,1 grn 310 -124 grn Match)

Det første skuddet funket så vidt det var - så var det slutt.

 

I Vhitavuori sine tabeller er ikke Frontierkulene tatt med i ladedataene så vidt jeg kan se.

Jeg finner heller ingen data for 124 grn kuler med 310 krutt, alt dreier seg om 320.

 

Dine data for Frontier 124 - 320 er dataer du selv har funnet ut antar jeg - og som fungerer - med COL 28.

 

 Jeg er redd jeg er litt på villspor da jeg ikke har peil på hvor mange grn 310  med mine Frontier 124 Match som jeg etterhvert vil putte  i alle de div hylsene jeg vil bruke og plukker opp på banen.

Har lagt i 3,7 310 nå. Med 29,4 COL. Godt over dine 28! -  du riktig nok med 320.

 

Det er jo fristende å lade f.eks 6 stk med samme dose 310, altså 3,7 - men med COL på 28. Vurderer det. Det kan da ikke være så stor forskjell på 3,7 310 og 4,1 320 ??? Vi snakker jo om samme kule ??

Tennhettene til Federal kan da umulig gjøre noen forskjell - ei helle hylsene - av nevneverdig betydning.

For med COL 28 ville jeg nærme meg dine ladninger slik jeg ser det. Men vil som sagt  starte  med COL 29,4 og se.

 

 Jeg er helt ute av stand til å kunne legge en korrekt krymp som igjen kan påvirke trykket. I hvert fall nå.

Må rett og slett prøve meg fram.

 

Men ser av Vhitavuoritabellen linket over her av Petrol -  at av alle RN 124 grn kulene  som X-treme -Lapua og Berry's  så er ingen COL over 29. Med 320.

 

Nå gjelder det å få tid til å utforske på banen.

:)

-----

 

Ser at Rune R opererer med samme kruttmengde 320 til sine Frontier 124 grn som Øystein, kun 0,1 i diff.

Jeg antar det også er Match - COL som han setter nevner han ikke.

 

(Det er 320 som går igjen....)

 

 

 

 

 

Edited by Elmer K
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg skjært igjennom og gjort følgende.

Regulert 6 stk ned til COL 29.

Regulert 6 stk til 28,5

Ladet 6 stk til 28, alle med 3,7 310 og overnevnte kule.

 

Begynner testing ovenfra.

 

Fungerer ikke noe av dette så kjøper jeg med meg en boks 320 på vei hjem og følger Øysteins ladninger.

Hans, og forsåvidt også Rune 75's ladninger er de svar jeg egentlig har søkt hele tiden.

 

Takk for hjelp og deling med erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Om du vil være litt mer konservativ, og unngå raske krutt, er min oppskrift på 9x19 følgende:

-124grs kule

-4,6-4,7grs N-330

-billigste tennhetta jeg får tak på

-patronlengde varierer med kuleprofil, men for en "normal" fmj ca 29mm

-lett taper-crimp med minst mulig deformasjon av kula

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nå må ikke du forvirre meg enda mer da evert, det er ille nok som det er.

:))

 

Den oppskriften er nok grei. Men kanskje i en annen ladepresse enn min?

 

Da jeg lader 3,7 med 310 så syns jeg hylsa virker i hvert fall halvfull og nesten vel så det, diskhullet gir mellom 3,7 og 3,8 grn.

Når min gamle Lee pro 1000 presse snurrer så skvulper krutt utover, må dra svært forsiktig for å unngå søl. Leepressa er ikke noe glad i krutt ned i hetteinsetter'n.

 

Forestiller meg at med 4,6 - 4,7 så vil det skvulpe over enda mer.

Jeg mener denne detaljen er verd å ta med seg.

 

Men ser en bort i fra det så kan ditt forslag godt være ideelt.

 

Jeg tror enden på visa blir at jeg forlater skytesenteret med en boks 320., 4,1  er mer enn nok i hylsa tror jeg ut ifra overnevnte - tviler på at jeg får noe dreis på 310. Men det skal utprøves.

 

Imidlertid, du sier noe vesentlig - å ikke gi så hard krymp, en lett taperkrymp. Det er her jeg vil måtte jobbe/justere og finne den rette krympen. Dette tenkte jeg over i går. Det er her jeg får jobben.

Frontierkula blir noe deformert ved min krymp. Kula er deformert, men kula er lett å banke ut!

 

Det er så mye greiere med krymperille.

Men så var det trykket da.

 

Takk for forslag/innspill, evert. 

 

---------

 

Går ladingene greit med federal hetter og jeg får 30 - 50 skudd uten problemer så vil jeg prøve å lade 9 mm videre med Magtec, de ligger på 0,44 er det vel, altså noe å spare. Litt her og litt der....

 

Tanfoglioen fyrer veldig greit med både Sellier og Fiocchi - antar det sitter vel så harde hetter i de som ei Federal hette slik at Magtec skulle være greie hetter, Landrø der jeg handler for det meste har fått gode tilbakemeldinger på de. Det må vel være i pistol da de er unødvendige harde i revolver.

Syns jeg.

Edited by Elmer K
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Personlig krymper jeg ikke kjempehard siden Frontier-kuler er belagt, ikke mantlet. Om jeg banker ut en kule og den har en klar deformering etter krympt reduserer jeg krympen litt. 

 

Om du ikke har kronograf kan jeg bli med deg til OSS en gang med min. Jeg har da lånt riflebanen og bare satt opp en skive på 50m slik at jeg har et siktepunkt. Nede på Pistolbanen har de en slik stor svart dings som kan brukes for anlegg men jeg kjøpte en liten sandsekk for slik sikting selv. Den er liten nok til å passe i baggen og veier ikke så mye.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå satt kule i sizet hylse med COL 28 og redusert den krympen jeg hadde. Jeg måtte banke ut nesten like hardt som da jeg banket ut ny Selliot og Fiocchi kuler fra fabrikkammo, har brukte de som mal på hvor mye kraft som var greit. Kulen var omtrent ikke deformert, samtidig som krympen ble fast og fin. Jeg kunne se merke der krympen hadde vært, ikke stort mer.

Men fint du nevner, som evert gjorde, at krympen trenger ikke være all verden. Det fester også i belegget - ved normal krymp.

 

Jeg ble fornøyd med den justeringen, dette var ingen big deal å få til. 

 

Takk for tilbudet mhht det å bistå på banen, Øystein, det kan bli aktuelt. Dette blir i så fall fase 2 for meg, først så vil jeg få god funksjon med den ladningen/kruttet jeg ender opp med.

Har rukket å bli godt voksen slik at jeg kommer neppe til å renne ned stevner når den tid åpner. Som før.

Men det er ikke noe moro selv for rekreasjonsskyttere eller mosjonister som jeg er kategorisert til, at kulene flyr i øst og vest. Og teit er det om små justeringer er det som skal til.

Skytteren er det ikke alltid så mye å gjøre ved. Men med skytern er det annerledes.

 

----------

Edit.

Jeg skal antatt dit ned allerede i morgen ettermiddag.

Hører du et forferdelig leven fra en kortbukset skytter med en like kortløpet 357 med full mag ladning en gang - så er det bare meg...

 

Tanfoglioen min er 6 " med grønne skjefter, OSS "sin" modell.

Edited by Elmer K
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Elmer K skrev:

Imidlertid, du sier noe vesentlig - å ikke gi så hard krymp, en lett taperkrymp. Det er her jeg vil måtte jobbe/justere og finne den rette krympen. Dette tenkte jeg over i går. Det er her jeg får jobben.

Frontierkula blir noe deformert ved min krymp. Kula er deformert, men kula er lett å banke ut!

 

For hard tapercrimp gjør faktisk at kuler løsner. Tenk over det; hva er mest plastisk bly og kobber i kula, eller messingen i hylsa?

Om die-settet og hylsene er riktig dimensjonert for kulene dine, skal det ikke trengs krymp for å holde fast ei pistolkule.

Link to comment
Share on other sites

På 6.6.2020 den 17.29, Elmer K skrev:

Jeg vet ikke om det er tilgang til sandsekk nede på OSS sin bane her. Men enn så lenge så må jeg ta det på "feelingen".

 

Spesielt Sellot sine 124 grn samlet bra syns jeg. Det samme synes jeg egentlig om Fiocchi sine 115 grn. Men har ikke fått anledning til å skyte i fred og ro for å sjekke samlinger over endel skudd.

 

Det var futt i begge, skal man tro disse har den faktoren du nevner?

 

Jeg har lest at flere sier som du - går man opp på trykket så kan samlingene bli merkbart bedre.

Jeg har ikke fått sjekket noenting ved mine ladninger da jeg ladet med altfor lite krutt som sagt. (3,1 grn 310 -124 grn Match)

Det første skuddet funket så vidt det var - så var det slutt.

 

I Vhitavuori sine tabeller er ikke Frontierkulene tatt med i ladedataene så vidt jeg kan se.

Jeg finner heller ingen data for 124 grn kuler med 310 krutt, alt dreier seg om 320.

 

Dine data for Frontier 124 - 320 er dataer du selv har funnet ut antar jeg - og som fungerer - med COL 28.

 

 Jeg er redd jeg er litt på villspor da jeg ikke har peil på hvor mange grn 310  med mine Frontier 124 Match som jeg etterhvert vil putte  i alle de div hylsene jeg vil bruke og plukker opp på banen.

Har lagt i 3,7 310 nå. Med 29,4 COL. Godt over dine 28! -  du riktig nok med 320.

 

Det er jo fristende å lade f.eks 6 stk med samme dose 310, altså 3,7 - men med COL på 28. Vurderer det. Det kan da ikke være så stor forskjell på 3,7 310 og 4,1 320 ??? Vi snakker jo om samme kule ??

Tennhettene til Federal kan da umulig gjøre noen forskjell - ei helle hylsene - av nevneverdig betydning.

For med COL 28 ville jeg nærme meg dine ladninger slik jeg ser det. Men vil som sagt  starte  med COL 29,4 og se.

 

 Jeg er helt ute av stand til å kunne legge en korrekt krymp som igjen kan påvirke trykket. I hvert fall nå.

Må rett og slett prøve meg fram.

 

Men ser av Vhitavuoritabellen linket over her av Petrol -  at av alle RN 124 grn kulene  som X-treme -Lapua og Berry's  så er ingen COL over 29. Med 320.

 

Nå gjelder det å få tid til å utforske på banen.

:)

-----

 

Ser at Rune R opererer med samme kruttmengde 320 til sine Frontier 124 grn som Øystein, kun 0,1 i diff.

Jeg antar det også er Match - COL som han setter nevner han ikke.

 

(Det er 320 som går igjen....)

 

 

 

 

 

Col er 28,80 og er Match kuler. 
 

idag ladet jeg 124 gr frontier ikke match. Fikk de så billig. Bruker samme data

Link to comment
Share on other sites

 

Ref evert:

 

"For hard tapercrimp gjør faktisk at kuler løsner."

 

------------

 

Det var det jeg fant ut tidligere i dag.

Jeg løsnet på krympen - dermed satt kula!

Dermed ble den koden løst.

 

Det er godt mulig at det skal være slik at en krymp skal være unødvendig. Mine dier er helt nye standard Lee. Jeg vil alltid bruke hylser av ymse art slik at en krymp må påregnes. Men at det skulle så lite til var overraskende, det er jo nesten slik at jo mindre krymp dess bedre sitter kula.

 

Om diesettet er dimensjonert for hylsene - og kulene (355) som igjen er dimensjonert for løpet, det vet jeg ikke, jeg har ikke tolket kule/løp engang.

Men jeg forstår hva du mener og vil hen. Det er ikke for ingenting fabrikkammo er så godt tilpasset til hverandre, kula sitter bom fast uten krympemerke overhode, bare for å ta det, der stemmer alt overens og er tilpasset hverandre. Som du nettopp beskriver.

 

Dit vil jeg aldri komme. Men håper på brukbare resultater med mitt grunnlag og forutsetninger.

 

Jeg tolket løpet på revolveren engang, noe sier meg at det er vel så viktig å ha en kuledimensjon tilpasset løpet i pistol kanskje. Da brukte jeg de samme kulene fra Kulegrossisten hele veien.

 

-------

 

Rune.

Takk for opplysningen om din COL på frontierkula.

Det er jo den kula som er den aktuelle her i gården.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

aps.

 

Jeg skal huke tak i Øystein og få han til å medbringe sin sandsekk nå ladningene er noenlunde på stell.

Men det er kanskje ikke så dumt å anskaffe seg en liten sandsekk slik han har, den trenger ikke være rare greiene i size.

 

Innen en 5 kroning på 30 m...

Eh.. vel, men det er jo som jeg var inne på i sted, jeg har aldri hørt om en skytter som syns samlingen er for bra og ønsker større spredning. Om han nå er en mesterskytter - eller at tidens tann har gjort vedkommende til en heller middelmådig utgave som undertegnede.

:)

 

Fabrikkgecoen er nok et premiummerke, men av hva jeg finner i dag på nett så er prisen det også.

Vi får følge med.

 

Men får jeg noenlunde dreis på 9 mm'ern så kunne jeg tenke meg etterhvert å delta på klubbens interne stevne, der skytes det pistol 9 mm +

 

Kanskje kan gecoen være aktuell som ammo til stevne.

Link to comment
Share on other sites

Drar ned rundt 15 tiden tipper jeg tiden, er blitt pensjonist, frihetene er ubegrenset.....

 

Det blir neppe behov for test av ladningene mine uten det å finne ut om de i det hele tatt fungerer, men jeg har rappet noen lecakuler fra madamens bed og fyllt opp 4 l pose. En slags lecasandsekk...

Tar de med i tilfelle jeg skulle få lyst å teste Sellierne og/eller Fiocchiene for å få litt innblikk i skytern i det minste.

 

Lecakulene skulle gjøre jobben, det er jo bare om å gjøre å ha en eller annen form for støtte, lette er de å drasse med seg også.

Ser at når jeg etterhvert kommer igang så må jeg ha mulighetene selv for å ha anslag, noe sier meg at det ikke er gjort på en-to-tre å finne ferdig ladning og COL, bare for å ta de elementene.

 

Blir hyggelig å treffes uansett når det blir okke som.

Edited by Elmer K
Link to comment
Share on other sites

Det kan vi. Var der fra 3 til rundt halv 5. De må ha glemt å sette i gang avtrekket, jeg så dårligere enn vanlig...

 

Men jeg skjøt de eksemplarene med 3,7 310 grn jeg hadde, alle var i  C 28. Og jeg fant ut at ladningen var en god del svakere enn fabrikk fra Selliot og Fiocchi. De funket, men det ble litt sært i forhold.

Da har jeg flyttet diskhull og nå har jeg ladet nesten 100 stk med 4,0 310 - fortsatt i COL 28.

Jeg holder meg til den. 

Jeg tror 310 er et greit pistolkrutt, ladningene var jevne, ser ingen grunn nå til å bytte til 320. Har bestilt en regulerbar disk fra Alvestad - i tilfelle en skulle gå 0,1 grn opp eller ned. Det kan en jo ikke med faste diskhull, der er det diff i 0,3 som gjelder.

 

Men det er 2 skår i gleden. Ladepressa har ei kule som sentrerer hylseholderplata. Ligger under plata. Når hylseholderplata kommer dit så får den et rykk med den følge at ei lita hylse med 4,0 grn skvulper over - og krutt havner i hetteinsetter. Da kommer hettene hele tiden. (Lader en og en). Hadde jeg matet kontinuerlig så hadde jeg ikke klart å rikke spaken. Olje ++ er prøvd.

 

Jeg har merket litt til det samme skvulpingen med 357 ladninger på 16,5 grn. De er jo rimelig fulle. Men ikke så ille som nå.

Samt at det virker som hylsa nærmest setter seg fast i krutt/trompet-dien. Men diene er nye.  Har merket dette ved revolverladninger også. Ved utstøting av 44 mag hylsene fra denne dien så må jeg nesten ta spenntak.

Pressa er rett og slett for svak - har for svak utveksling. Jeg undres om nye Lee pro 100 også er slik, syns den likner veldig nederst. Hadde jeg visst at den har kraftigere utveksling/er sterkere hadde jeg vurdert ny.

 

Og så ser jeg for dårlig. Hadde med en pose med lecakuler for anlegg. Jeg kunne like gjerne  hatt med møllkuler. Det ble bare tullball. Men da jeg la an på posen så satt ladningene noenlunde greit samlet til høyre og opp.. Da jeg skjøt fritt så satt de nede til venstre.

:(

 

På revolverne så har jeg malt baksiktene (skuret) gult, for i hele tatt ense eller se det. Forsiktene er malt rødt. Svart baksikte på svart skive går ikke. På OSS sine internstevner skyter de bare på duellskiver. Hadde de brukt 1/2 meter standard kunne jeg skutt rullerende. Da får jeg et minimum av kontrast i det minste.

 

Forsiktet på pistolen har 1,0 mm optisk, jeg må nok prøve 1,5, det var det på en Kimber jeg prøvde, syns det var bedre.

Like ens med baksiktet, jeg må få tak i et sikte med helst prikker på hver side.

 

Kennert der nede er primus motor på slikt, han er tilbake onsdag, håper han kan skaffe dette.

 

Jeg må avsted. Vi snakkes.

 

 

 

 

 

 

Edited by Elmer K
Link to comment
Share on other sites

Om denne kula så har Dillon XL650 et lignende problem og der finnes det kit med en lettere kule og fjær å få kjøpt for å lette på akkurat dette. Sjekk om det finnes noe slikt til Lee også.

 

Søk også på LED-lys kit som kan monteres på pressa for å se bedre. Du får slike som er en stripe som bare limes fast på innsiden eller undersiden. Jeg fant dette da jeg søkte: 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg finner ingen lettere kule og fjær. Må muligens leve med dette.

 

Greia er at 9 mm hylsene er så faste i fisken i forhold til de større 38 spl hylsene for eksempel. Der har en ikke problemet med med hylser som "henger" igjen i krutt/trompet dien - altså i expander seaten. Dessuten er mine 38 hylser alltid så slitne og velbrukte etter div ladninger at det gjør vel sitt også.

 

Selliot sine hylser er så harde, (de må virkelig ha solide hylsevegger), der merker jeg det best (værst). Fiocchi sine hylser er tynnere og glir lettere ut av dien. Merker jo dette allerede ved sizedien.

Søl ved senterkula/detent ball er jo likt.

 

Interessant at problemet heller ikke er helt ukjent hos Dillon, selv ikke i ei avansert presse som 650.

 

For å få kraft nok er Lee sin Loadmaster greia.. Men gidder ikke begynne med den, i alle fall ikke nå.

 

Jeg ser greit nok ved pressa. Men prøvde å sette en hvit lapp i senter på skiva på skytebanen i går . Den lappen så jeg ikke på 25 m. hold.

 

Er i hvert fall optimist mhht ladningene. Er nok i mål det, det var jo trådens hensikt å klare det.

Edited by Elmer K
Link to comment
Share on other sites

Problemet til Dillon er at denne kula låser hylseplata i posisjon og når den gjør dette gir den hylseplata et lite tapp under. Samme gjør indekseringstappen for å flytte plata. Om du så lader med nesten fulle hylser kan det være nok til at det hopper ut krutt. 

Dette med at hylser henger igjen i expander er noe jeg opplevde i Dillon etter at jeg startet å våt-tromle hylser med stålmedia. Det som skjedde da var at de var så knusktørre at det ble for mye friksjon og etterhvert samlet seg messing-avleiringer på expanderen (som også er krutt-die for Dillon-presser) som igjen gjorde at de satt mer og mer fast. Da jeg tok den av og sjekket den i godt lys kunne jeg se striper med messing-rester på den. Grunnen til dette er nok at denne er av stål. Sizer-dia som er karbid hadde ikke dette problemet.

 

Løsningen var å polere expander/krutt-die (satte den i drillen og brukte en gryteskrubb + poleringsmiddel) og begynne å lett smøre hylsene før lading.

Man trenger ikke mye smøring, bare en liten spray med Oneshot eller noe slik ned i munningene. Jeg legger bare 200ish hylser i en gammel is-boks, rister til de fleste har munningene opp og sprayer litt ned mot de. Så setter jeg på lokket og rister/snur boksen litt for at de skal få litt smøring på utsiden også. Etter dette må de bare tørke litt med lokket av før bruk (sjekk sprayen for tørketid).

Link to comment
Share on other sites

Det jeg ser ut i fra det du skriver så er expanderdien en kombidie med kruttfylling, her er Dillon og Lee altså like.

 

Jeg har gjort som deg å prøve å slipe expander seaten som er inni denne dien. Det har jeg gjort tidligere med en 38 die.

Men denne gangen var resultatet heller minimal bedring da jeg i går slipte ned via drill og bryne. Altså litt av metodene du brukte. Denne nye expander seaten i 9mm var beinhard. Det hjelper å sett trompeten/expandern til et minimum, da slipper hylsa litt letter muligens, men en skal jo få entret kula nedi, da.

 

Greia er ; når jeg setter Fiocchi, Blazer eller alt annet av hylser i pressa så har jeg ikke problemer. De oppstår kun ved Sellier sine fordi de er så enormt stive. Overraskende så går hettene greit inn, hadde de ikke gjort det så hadde eneste mulighet være å sjalte Sellier totalt ut. Jeg hadde ikke gidde å skjære hettebrønnen større som jeg gjorde med noen 38 S&B hylser som lå henslengt på banen.

 

Det er carbid dier her. Men expanderen er beinhardt stål

 

Må bare passe på¨å kjøre 9 mm hylsa som er godt full med krutt litt ekstra sakte. Eller å holde fingeren over. Pressa er allergisk for etpar kruttkorn ned til hetteinsetteren.

 

Jeg hadde 2 stk hylseholdercarrier, har kjørt 9 mm i den eldste carrieren som jeg brukte kun til 44 mag - som var loslitt, skiftet 9 mm hylseholderplate over på den nyeste carrieren.

Vet ikke om det hjalp så mye..

 

Nå er det bare å håpe at ladningen er ok, dvs ikke for kraftig, under arbeidet i går så ble det ladet 40-50 til - jeg banker ikke ut 150 skudd :))

 

Skal antatt en tur ned i dag, skulle fått Kennet til å bestille bredere forsikte samt baksikte med markering.

Nå ser jeg bare forsiktet - delvis...

Link to comment
Share on other sites

Det var stinn brakke på skytesenteret, noen prøving ble det ikke noe av, gadd ikke å sitte og vente. Noen sikter var det bare å glemme å få tak i  i dag, den eneste som kan med slikt var opptatt som instruktør.

 Håper de starter gamle åpningstider snart. Eller får rigget til 4 skive-standplasser til som det er plass til.

 

Skal prøve å kontakte OKTS for å høre om det er mulig å få tilgang til hula i Tåsenterassen, skjøt endel der i gamle dager. I Maridalen er det bare tillatt med cal 22. Det æ'kke noe for vårs 9 mm gutta! (Og jenter)

 

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg omsider prøvd 4,0 ladningen (310 -  124kule - 28 COL). Den ladningen var slappere enn fabrikk fra Fiocchi. Men etter mine øyne synes den å gå greit i skiva. 2 skudd går alltid i øst og vest - 4 stk sitter pent plassert i skiva. Ca 21-22 m hold, der får skiva lys på banen, på 25 m er det mørkere hos OSS.

Øker nå ladningen til 4,2 - 4,3 for å ha tilnærmelsesvis lik fabrikk. Kan ha i mente at 4,0 er en grei feltladning, der er det ikke rare rekylen. Beholder COL på 28.

 

Å få baksikte med fiber eller DOT merke til Gold Match Custom synes å ikke være lett dessverre. Ei heller å få front fibersikte i 1,5 mm. Akkurat det siste kan man dandere og smelte til selv.

OSS skulle prøve å bestille antatt fra Italia. Da er det vel på plass til neste år- i disse koronatider.

(Skulle noen vite om noe fiber eller DOT som skulle passe så må det gjerne meddeles....)

 

Takk for tips og innspill.

 

Edited by Elmer K
Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg lader med 310.

4,0 med 310 var hakket slappere enn Fiocchi fabrikk. Grei feltladning med lite/ ingen rekyl.

Jeg har imidlertid som mål å lade tilnærmelsesvis likt fab. ammo.

 

Derfor går jeg nå opp til 4,2 - 4,3 i 310. Det blir antatt i gjennomsnitt 4,3 da ett hull opp i lee disk gir 0,3 (fra 4,0 hullet)

 

Vil mene da at 4,2 - 4,3 i 310 , med 124 grn (Frontier) kule og med 28  i COLer ideell for å lage hjemmeladning mest mulig lik fabrikk.

 

Jeg har kun erfaring med Fiocchi (115 grn) og Sellier&Bellot (124 grn)  til sammenlikning.

Vil vel anta at det ikke kan være store diffen med annen fabrikkammo.

 

Sellier har 5,5 grn i sin fabrikk. Jeg vet ikke hvilket krutt de bruker.

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Elmer K said:

Nei, jeg lader med 310.

4,0 med 310 var hakket slappere enn Fiocchi fabrikk. Grei feltladning med lite/ ingen rekyl.

Jeg har imidlertid som mål å lade tilnærmelsesvis likt fab. ammo.

 

Derfor går jeg nå opp til 4,2 - 4,3 i 310. Det blir antatt i gjennomsnitt 4,3 da ett hull opp i lee disk gir 0,3 (fra 4,0 hullet)

 

Vil mene da at 4,2 - 4,3 i 310 , med 124 grn (Frontier) kule og med 28  i COLer ideell for å lage hjemmeladning mest mulig lik fabrikk.

 

Jeg har kun erfaring med Fiocchi (115 grn) og Sellier&Bellot (124 grn)  til sammenlikning.

Vil vel anta at det ikke kan være store diffen med annen fabrikkammo.

 

Sellier har 5,5 grn i sin fabrikk. Jeg vet ikke hvilket krutt de bruker.

 

 

Hei, jeg har lest tråden innimellom uten å involvere meg, men nå føler jeg behov for å bryte inn litt. Det virker for meg som om du er veldig låst på at siden du har lavere hastighet og lavere kruttmengde enn fabrikkammunisjon så føler du at du er i trygt terreng. Dette er i så fall en svært feilaktig oppfatning. Du må også ta hensyn til brennhastigheten til kruttet du benytter, N310 er et særdeles rasktbrennende krutt, samtidig så benytter du det i 9x19, altså en forholdsvis liten hylse med lite tilgjengelig volum for gass til å ekspandere. Dette er en lite heldig situasjon som gjør at du får et meget høyt trykk. Hvis vi skal tenke analogisk så er det egentlig litt som om du skulle benyttet pistolkrutt i en riflepatron, du oppnår et MEGET høyt trykk uten at du når samme utgangshastighet på kula som du ville gjort med et saktebrennende riflekrutt.

 

Det er noen som driver med atomlading av 9mm i N310 for å skyte major, men dette er en øvelse jeg ikke har noen interesse i å delta i selv. Jeg er litt for glad i både fingrene og fjeset mitt. Jeg vil innstendig anbefale at du snakker med noen av de før du fortsetter med dette prosjektet. Du bør ABSOLUTT ikke prøve å skyte med noen av de patronene du har ladet med 4,3 grain N310 uten å ha diskutert det med de først. Jeg ville personlig heller ikke ha skutt noen flere av patronene med 4,0 grain N310 heller for den saks skyld.

Edited by E_Berg
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, Elmer K skrev:

Jeg har imidlertid som mål å lade tilnærmelsesvis likt fab. ammo.

 

Da kan du ikke bruke et så raskt krutt som N310. Det du nå er i ferd med å oppnå er en ufrivillig demontering av pistolen. 

Det fungerer ikke slik at du bare kan øse på med mer og mer av et så raskt krutt, og til slutt oppnå powerfactor på fabrikknivå innenfor trygge trykkgrenser.

Du må bytte til et mer saktebrennende krutt. Det du gjør nå er farlig! At smell og rekyl ikke er på nivå med fabrikkammo betyr ikke at trykket er OK.

 

Edit:

Var det ikke slik tidligere at man måtte oppgi kilde ved publisering av ladedata på Kammeret?

Edited by FredrikW
Link to comment
Share on other sites

Fredrik og E-Berg.

 

Takk for innspill. Og advarsel.

 

Jeg har hele tiden i tråden synliggjort at jeg ikke har/ hadde ladedata med Frontierkula. Samt tydeliggjort at jeg er på forsøksstadiet, slik at det må være innafor å skrive om forsøk da ladedata ikke foreligger.

Foreligger det ladedata i ladeboken for Frontier 124 grn? I Vhitavuori sine dataer, i hvert fall for 310 er ikke kula medtatt. Slik at det er ikke så lett å henvise til ladedata som evnt. ikke finnes.

 

Jeg vet at Sellierpatronen med 5,5 grn krutt ikke er det hurtigbrennende 310. Slik at jeg blander ikke absolutt alt. Fabrikk ammoen til Sellier hadde 29,4 i COL. det samme hadde Fiocchi, men der var kula på 115 grn.

Jeg skal høre på skytesenteret om de vet hvilke krutt Sellier bruker. Jeg har i hvert fall COL'en

 

 Det foreligger  gode beskrivelser her inne på kammeret.no av brukere at 4,1 til 4,2 i 320 med 124 grn kule er innafor. Men jeg har ikke lest noe sted om hva som er fabrikk likhet. Akkurat det er det jeg er ute etter. En slapp feltladning hadde jeg ved 3,1 grn 310, faktisk uten mateproblem. Det er ikke det jeg er ute etter.

 

Jeg har litt vondt for å forstå at 310 kontra 320 kan utgjøre all verdens trykkforskjell. Men jeg har ingen spesialister å forhøre meg om/med.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal få målt trykk. Hvordan gjøres det? Faktormåling har så vidt jeg har forstått begrenset med trykkindikasjon å gjøre. 

 

Jeg hadde bare ladet 6 stk i 4,3  De er banket ut. Er mer betenkt med de omlag 100 skuddene jeg har igjen i 4,0.

 

Mitt spørsmål bli:

Kan noen fortelle meg hvilket krutt og kruttmengde jeg kan eller bør lade med 124 grn kule (gjerne Frontier) for å oppnå  mest mulig identitet med fabrikkammo? Som f.eks. Sellier eller Fiocchi sine? Med ditto forslag til COL?

 

Igjen, takk til dere to.

 

Bare for ordens skyld, selv om jeg har sansen for Elmer Keith så har jeg ikke sansen for å etterlikne hans opplevelse  ved å blåse en skyter i lufta rett foran nesa si...

:(

 

 

 

 

Edited by Elmer K
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Det er noen som driver med atomlading av 9mm i N310 for å skyte major, men dette er en øvelse jeg ikke har noen interesse i å delta i selv

De bruker IKKE 310. Nå er det mange år siden jag har ladet 9mm, men 310 bruker jeg stadig, og det er ikke et krutt du bare auser på med. Det er "ikkesåmyetrykk", og så litt mer oppi, så er det "dævensåmyetrykk". Kilent er det, og 9mm er kilen, så ja... 

Har du sett i Vithavuori sine ladedata?

 

En helt annen ting er at jeg ikke skjønner konseptet "lade 9mm", det er jo omtrent dyrere enn å kjøpe?

 

K

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, M67 said:

De bruker IKKE 310. Nå er det mange år siden jag har ladet 9mm, men 310 bruker jeg stadig, og det er ikke et krutt du bare auser på med. Det er "ikkesåmyetrykk", og så litt mer oppi, så er det "dævensåmyetrykk". Kilent er det, og 9mm er kilen, så ja... 

Har du sett i Vithavuori sine ladedata?

 

Ja, jeg har sett Vithavuori sine ladedata, men likevel, det er noen gærninger som gjør det. Hvorfor det begriper jeg ikke, og ikke faen om jeg har tenkt å prøve på det selv.

Link to comment
Share on other sites

M67

 Det er en link over her med Vhitavuori sine ladedataer. Jeg fant ikke ladedataer for 310 og Frontier, var vel Rune som vedla den.

 

Det jeg nå skal gjøre er  - foruten å avvente om noen her på kammeret har en noenlunde oppskrift på fabrikk som jeg forespør, - å sjekke Vhitavuori sin ladetabellen for 320, evt 330 krutt.

Man kan godt tro at tabellen slutter veldig tidlig  angående kruttmengde vedr. 310, kanskje ikke uten grunn....

Det er som flere har nevnt, inklusive asp, at 310 er et egnet krutt, herunder til felt. Men kanskje ikke for å oppnå det jeg er ute etter.

For jeg vil ha farten og punchen tilsv. fabrikk. Dataer for felt har jeg jo.

 

Jeg skjønner nå at å oppnå det med 310 er muligens risikosport. Tenker litt som så at å trekke sammenlikning til den punchen jeg får med mine 357 og 44 mag ladninger med det særs saktebrennende kruttet 110 som jeg bruker - så kan løsningen være å bruke mer saktebrennende krutt. Jeg ser det. Mye punch med redusert trykk.

 

Jeg får arkivere alt 310 jeg har, skyter nesten ikke 38 spes lenger.

Hva jeg skal gå for for å oppnå det jeg er ute etter vet jeg altså pr. nå ikke.

 

En liten ettertanke. Hadde jeg syns farten ble dårlig også med 4,3 så hadde jeg gått opp til 4,6.

 

Jeg tror ikke det er all verden å spare ved å lade. XXL har øket fra 2,09 til 2,29 (Fiocchi 115)

Kanskje med billigste hette kan det spares 0,40 - 0,50 øre. Kanskje. Skal regne litt mer på det.

 

Det lukter mat, takker av for i dag.

Takk for hjelp.

 

Edited by Elmer K
Link to comment
Share on other sites

32 minutter siden, Elmer K skrev:

I Vhitavuori sine dataer, i hvert fall for 310 er ikke kula medtatt. Slik at det er ikke så lett å henvise til ladedata som evnt. ikke finnes.

At det er vanskelig å finne publiserte data for 9mm med N310 er nok et hint om at kruttet ikke er spesielt godt egnet til kaliberet. I alle fall ikke når du vil helt opp på fabrikknivå. Hvis man ikke er noe over gjennomsnittlig erfaren som hjemmelader bør man nok kun bruke N310 til slappe ladninger med lette kuler.

 

33 minutter siden, Elmer K skrev:

Jeg har litt vondt for å forstå at 310 kontra 320 kan utgjøre all verdens trykkforskjell.

Det er stor forskjell, og trykket stiger farlig fort med N310 når du nærmer deg maks! Det er jo en grunn til at VV tar seg bryet med å produsere to forskjellige krutt😉

 

33 minutter siden, Elmer K skrev:

Jeg vet ikke hvordan jeg skal få målt trykk. Hvordan gjøres det?

Det får du ikke gjort. Overlat trykkmåling til produsentene, og følg publiserte data. Det er dessverre ikke så mye data å finne for belagte kuler.

 

35 minutter siden, Elmer K skrev:

Kan noen fortelle meg hvilket krutt og kruttmengde jeg kan eller bør lade med 124 grn kule (gjerne Frontier) for å oppnå  mest mulig identitet med fabrikkammo?

Til dette er N340, N350 og 3N37 godt egnet. Legg deg sånn ca. midt mellom min- og maksladning for mantlet kule med samme vekt og tilnærmet samme profil/kuleform. Da bør du være på trygg grunn. Og bruk publiserte og velkjente data, helst fra produsentene selv. Du kan også bruke data for blykule med samme vekt og tilnærmet samme profil/form.

 

 

Link to comment
Share on other sites

@Elmer K

Da jeg begynte å lade 9mm valgte jeg også Frontier 124 grns. Jeg tok utgangspunkt i Vihtavuoris data for Lapua, FMJ-RN i 124 grns og i Lees tabell for 124 grns copper plated (tabellen fulgte med die-settet.) Jeg valgte Vihtavuoris N-340 fordi det i Ladeboken stod at dette var et godt krutt for 9mm. I de to nevnte tabellene fant jeg data for dette kruttet.

Innenfor spennet som de to tabellene oppgav fant jeg en ladning jeg trives med.

 

Jeg har riktignok aldri kontrollert hastigheten, men om nødvendig har jeg en del å gå på, fra den ladningen jeg bruker til jeg er på tabellens maksimum.

Ikke gjør det innviklet. Finne en trygg ladning fra anerkjente kilder som går bra i våpnet ditt.. Hvis du skal skyte en gren med faktorkrav, mål utgangshastigheten og regn ut faktoren.

 

Tillegg: N-310 er vel ute i kantene for 9mm.

 

Edited by Bäke
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker H&N HP HS 115gr col 28,1 og 4,1 GR 320, de holder faktor mil.felt og samler veeeeeldig godt. Har testet i Ransom  med 2 forskjellige våpen og samler innenfor en 20 kroning. De er også mer behagelig å skyte med en fabrikk ammo. Sparer ikke penger,men moro å lage noe selv som fungerer.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, E_Berg skrev:

Hei, jeg har lest tråden innimellom uten å involvere meg, men nå føler jeg behov for å bryte inn litt. Det virker for meg som om du er veldig låst på at siden du har lavere hastighet og lavere kruttmengde enn fabrikkammunisjon så føler du at du er i trygt terreng. Dette er i så fall en svært feilaktig oppfatning. Du må også ta hensyn til brennhastigheten til kruttet du benytter, N310 er et særdeles rasktbrennende krutt, samtidig så benytter du det i 9x19, altså en forholdsvis liten hylse med lite tilgjengelig volum for gass til å ekspandere. Dette er en lite heldig situasjon som gjør at du får et meget høyt trykk....... Du bør ABSOLUTT ikke prøve å skyte med noen av de patronene du har ladet med 4,3 grain N310 uten å ha diskutert det med de først. Jeg ville personlig heller ikke ha skutt noen flere av patronene med 4,0 grain N310 heller for den saks skyld.

 

Må bare støtte dette.

Når folk insisterer på å lade 9x19 med N-310, får det være deres eget valg. Det kan gå helt fint, men man bør ha god forståelse for hvilke faktorer som gir trykkøkning i pistolpatroner før man setter igang, eller ihvertfall tilgang på gode data. Man gir fra seg mange av sikkerhetsmarginene med dette kruttet i 9x19.

 

Jeg forstår at trådstarter sliter med kruttsøl og LEE Pro1000, jeg sleit med det samme selv i mange år, og ladet 124grs Kuler over 3,8-4,1 N-320, avhengig av kulekonstruksjon og settdybde. For å fa lavt kruttvolum i 9x19 børman gå til tyngre kuler, ikke raskere krutt. Men tyngre kuler har også potensiale for litt ukontrollerte trykkøkninger.

 

Min løsningen på kruttsølet ble å slutte å lade 9x19 på Pro1000.

Edited by evert
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...