Jump to content

223 eller 17HMR?


Margrethe

Recommended Posts

Jeg vil foreslå .223. Hvis du følger litt med på tilbud, er ikke forskjellen i pris på treningsammunisjon så stor i forhold til .17 hmr. 

Med .223 har du større fleksibilitet med hensyn til hvilke viltarter du kan jakte, og kula er mindre påvirkelig av vind. Det er også et veldig hyggelig kaliber å skyte med. Lykke til med valget!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gå for ei rifle i kaliber  223REM. Masse utvalg av fabrikkammunisjon til overkommelig pris.

 

For jakt på matvilt, prøv f.eks. Barnes Vor-Tx kobberkule i 55grains. Ellers er det masse blyspiss-kuler å velge mellom:

https://www.jaktogfriluft.no/rifle-ammo-3#/specFilters=20m!#-!1214&pageSize=12&orderBy=0&pageNumber=1

 

Browning X-bolt Nordic Light eller en Tikka T3x er sikre valg for jakt. For Tikka bør du absolutt velge den versjonen med 1:8" i riflestigning (https://choose.tikka.fi/global/code/TF1T11LL103MT), slik at du kan bruke lengre og tyngre kuler uten at de begynner å spre utover hele blinken. Jeg kjøpte dessverre en CZ-527 American med 1:12" i riflestigning, og jeg angrer den dag i dag.

 

Jeg ville valgt en Svemko Hunter 1.0 eller Hausken JD224 mkII lyddemper. De demper veldig bra og er lette.

 

Kikkertsikte: Tja, det er veldig mye å velge mellom, i alle prisklasser. Det kommer helt an på hvor mange kroner du skal legge i det. 4-16x50 er veldig fin størrelse kikkert på en 223 jaktbørse synes jeg. Det ligger en del bra brukte (og nye) kikkertsikter på finn.no også.

https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?price_from=5000&q=kikkertsikte&search_type=SEARCH_ID_BAP_ALL&sort=3&sub_category=1.69.3964

Edited by Bergara-Man
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Margrethe skrev:

 

takk for svar, blir nok et større kaliber enn 17HMR. Ser @jlovold nevner 22-250 også, hva er det som skiller dette kaliberet fra 223? 

Why is the U.S. Military using the .223 over the 22-250? - Quora

22-250 - 223Rem - 22LR

 

https://en.wikipedia.org/wiki/.22-250_Remington

 

 

 

Jeg klarer vel ikke å anbefale 22-250 over 223Rem til noen som lurer på hva det er... Fabrikkammo-utvalget i 22-250 er også veldig mye mer begrenset enn i 223Rem. Mange steder har de ikke ammunisjon i 22-250 i det hele tatt, så du bør strengt tatt lade selv om du skal gå for det.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dersom tvisten i 308'en din stabiliserer lettere kuler, og du lader selv, ville jeg valgt 17hmr uten tvil. 

Du får alle fordelene til 223'en med lette kuler i 308.

Dobbelt så tung V-max sender du avgårde i 22-250 hastighet. 

Kjappe lette homogene kuler ekspanderer i rådyr(eller større vilt), men plystrer perfekt gjennom fugl- med så flat kulebane du ønsker ut til 300m..

Rekylen er ubetydelig(med lette kuler) og smell blir det med begge to.  

 

Fordelene til 17hmr er etter min mening;

Lette kuler/lav BC som gjør toppjakt/åpen bakgrunn langt tryggere enn 223

Halv pris på ferdigrulla ammunisjon kontra 223.

Liten/lav rikosjett fare 

Laserstråle på 100m, ømfintlig på 200m; fin fint utgangspunkt for trening på bane. 

Minst smell av alle kalibre som bryter lydmuren

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, Margrethe skrev:

Hei @Langeviga, har en winchester xpr 308, hvor riflestigning på 1:12. Viss jeg har forstått riflestigningens betydning riktig, så passer dette for kuler opp mot 160-170g?

1:12" (305mm) er standard riflestigning i 308Win - det stabiliserer alle vanlige kuler under ca 200gr. Bruker du homogene kobberkuler må du ned litt i vekt., og bruker du ei helt butt kule kan 220gr gå. Men alla vanlige kuler, og alle kuler i all ammunisjon som er i salg. Det eneste unntaket jeg kjenner til er Lapuas "Subsonic" ammunisjon, som kan være høyst tvilsom i standardløp.

Det er et par vesentlige brister i innlegget til Langeviga, Første setning er fullstendig uten rot i virkeligheten og helt misforstått, og det at 17HMR er "laser" på 100m gjelder i grunnen kun i vindstille. Den har en helt uvanlig stor vindavdrift, også på 100m.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

 

 

5 minutter siden, Mix skrev:

Tja, den har halvparten så stor vindavdrift som 22 win mag. Så uvanlig stor vil jeg ikke kalle det.

Ja, det er riktig. Jeg kaller det uvanlig stor, det er nesten ingen ting som har mer vindavdrift - det er like mye som 22LR, eller (minst) 3 ganger mer enn 223Rem.

 

K

Link to comment
Share on other sites

5 på klisterlappen har jeg bare greid i noen få tilfeller i omtrent vindstille. Solgt for lenge siden til fordel for. 223. Forrige helg prøvde jeg på ny en .17HMR i benk, og fikk bekreftet vindavdriften i variabel bris. 

For all del, gøy patron, men prisen pr. smell begynner å nærme seg ok . 223 ammo med hylser som kan lades på ny. 

Edited by Ruger #1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

1:12" (305mm) er standard riflestigning i 308Win - det stabiliserer alle vanlige kuler under ca 200gr. Bruker du homogene kobberkuler må du ned litt i vekt., og bruker du ei helt butt kule kan 220gr gå. Men alla vanlige kuler, og alle kuler i all ammunisjon som er i salg. Det eneste unntaket jeg kjenner til er Lapuas "Subsonic" ammunisjon, som kan være høyst tvilsom i standardløp.

Det er et par vesentlige brister i innlegget til Langeviga, Første setning er fullstendig uten rot i virkeligheten og helt misforstått, og det at 17HMR er "laser" på 100m gjelder i grunnen kun i vindstille. Den har en helt uvanlig stor vindavdrift, også på 100m.

 

K

Første setninga mi var at jeg ville valgt 17hmr dersom 308'en min stabiliserte lette kuler og jeg ladet selv.. m67 hvor er bristen her? Twist på løp? 

308 gjør i mine øyne(ved hjemmeladning) det samme som en 223 gjør, og mer til dersom du ønsker. 

 

Hver gang noen bruker ordet "laser" om kulebanen blir folk provosert. 

Det er selvfølgelig ikke noen kulebaner som er flate som en laserstråle, så her beklager jeg feil ordvalg. 

Det jeg egentlig ville frem til var at min erfaring med 17 hmr er utelukkende positiv. 

Den er langt mindre vindsensitiv enn 22lr eller 22wmr for den saks skyld (ref gammelt innlegg fra m67

Den er langt mer vindsensitiv enn 223, som igjen er langt mer vindsensitiv enn andre kaliber osv.. 

Uansett, når det blåser tar du med 308'en. 

Poenget er at kaliber ikke spiller en fryktelig stor rolle innenfor ett vist segment, når du lader selv. 

 

17 hmr er som jeg sa halve prisen av 223 for ferdigrullet ammo( 2-3kr for Hornady V-max), gir deg masse gøy på banen, og er såpass "langt" vekk fra 308'en at du ikke får noe overlapp. 223 vil derimot (kun min personlig mening), gi samme bruksområde som 308'en du allerede har (gitt at du lader). 

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Keino said:

Samme pris på cci 17hmr og GGG 223 fra jaktdepotet, 4,50 kr smellen. GGG går faktisk utrolig godt i mange våpen.

 

..223'en er FMJ mens 17 hmr'en er V-max fra Hornady. Dessuten koster den 2,99 på J&F..

Link to comment
Share on other sites

Nei, glem 17 HMR. Dyre patroner og den lille "fluelorten" av ei kule har veldig lite kraft sammenliknet med 223REM. Kulebanen er også ganske krum, se nedenfor. 17HMR detter 40 cm på 200m, 223REM detter bare 5 cm.

 

bilde.png.5f1451017182a9d64f83ab9f73f71a7c.png

https://www.cci-ammunition.com/rimfire/cci/gamepoint/6-52.html

 

bilde.png.46cf8ea6f66431227bf6602170914ef5.png

https://www.hornady.com/ammunition/rifle/223-rem-55-gr-gmx-superformance#!/

 

17 HMR-kula har bare 175 Joule anslagsenergi på 100m, 223 REM har 1300. Med 223REM kan du jakte rådyr. Det går ikke med 17 HMR. 17 HMR er sikkert fin på kråkejakt, men den er for dyr til å kunne brukes til så lite i sammenlikning med 223REM.

 

Å bruke 308Win og lette kuler (110 grains) gir allikevel mye mere rekyl enn 223REM.

Rekylkraften med 110 grains kule og 880m/sek med rifle som veier 5kg = 11 Joule

 

For 223REM med 55grains kule og 990m/sek med rifle som veier 5kg = 4 Joule

 

Det er stor forskjell i rekyl.

 

Edited by Bergara-Man
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det jeg betrakter som den største fordelen med .17hmr, er at den har en gunstig «sosial ballistikk». Et lite riskorn av en fragmenterende kule med lav risikoprofil mtp rikosjett, og lite støy relativt til andre overlydspatroner. Hvis man jakter i tur/utfartsområder som frekventeres av bærplukkere og hundeluftere, kan det være fint og hyggelig. For meg er det et nisje-kaliber. Veldig artig, men litt spesialisert. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, spindrift skrev:

Et lite riskorn av en fragmenterende kule med lav risikoprofil mtp rikosjett, og lite støy relativt til andre overlydspatroner.

Akkurat det samme oppnår man med en 223rem og en 30/35grs varmintkule. Jeg har hatt begge patronene og de eneste fordelene med 17 hmr er en ekstremt kort låskasse og det faktum at hjemmelading er "umulig"😊

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt skarv i en lokal lakseelv i høst. Da var 17hmr gull. Lite smell, og et riskorn med liten rikosjettfare. men ekstremt følsom for vind. Jeg skjøt til siden for en skarv på 100m hold (så nedslaget) da det var litt trekk nedover elva. 

I stort sett alle andre situasjoner ville jeg foretrukket en 223. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Mix skrev:

Ja takk, begge deler sier nå jeg. 17hmr er gull til sine ting.

Den er gull til sine ting, men veldig langt fra allround. Og dustete bortimot å bruke til trening når man har 22LR fra før...

 

Jeg siterer trådstarter - det heter forresten "investere", det der ser ut til å være en utbredt misforståelse.

På 21.5.2020 den 18.58, Margrethe skrev:

Heisann! Tenker og invistere i en ny rifle, men klarer ikke bestemme meg for hvilke kaliber🤔 har fra før av en 308 og 22lr, men ønsker meg en «mellom» rifle.. Som passer for litt større småvilt. 
 

PS: lader ikke selv

Til å komplettere en 308 Win og en 22LR er det veldig lett å tenke 223 Rem. Den kan "alt", og det er overlapp i rådyr og sånt mellom de to. Kanskje ei lett "bærbar" 308, og ei mer "varmint"-aktig 223? Det var iallefall sånn vi tenkte før langholds/PRS/chassi-crazen kom over oss. 
6mmBR er også et fint mellomkaliber, med veldig hyggelige ytelser ballistisk. Den overgår både 223 og 308 til litt lengre hold. Litt mere "oomph" enn 223, og LANGT igjen til 308. Langt pipeliv, og topp fabrikkammo - alt man kan ønske seg egentlig. Selv har jeg en 6XC, og den er topp, men den er faktisk litt "overkill" i 6mm, en BR er nok "bedre" til mye. Før i verden ville folk gått for 243Win, og det er aktuelt enda, det fins mange fine brukte rifler i det, men de nye er nok mer XC og BR - Eller 6.5 Creedmoor. Men da er jo 6.5x55 straks mer "fornuftig"

 

Et annet spørsmål er om du trenger ei ny rifle? Hvis du ikke vet kaliberet (på 17 vs 308 omtrent) , så vet du tydeligvis ikke hva rifla skal brukes til. Hva med å bruke pengene på 5000 22LR patroner, og 1000 308 patroner, og gjøre en skikkelig innsats for å bli bedre til å skyte. Det er faktisk (etter min mening) mye mer tilfredsstillende. Og om man står litt på, så blir man bedre. Forbausende mye ofte, spesielt om man trener på de tingene man ikke kan.

 

K

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

I mitt hode er 17HMR (løp) noe man kjøper til en allerede anskaffet 22lr hvor det er mulig å bytte løp. Å kjøpe en rendyrket rifle i dette kaliberet er virkelig for spesielt interesserte. 

 

Jeg har en Sako med ekstra 17HMR pipe, og den blir nesten aldri brukt. Nå har jeg gjort tabben å kappe pipa slik at patronen blir enda mere ubrukelig med tanke på prestasjonen fra hylsa. Tror jeg har mista 40-50m/s på dårlig husk? Ikke gjør samme tabbe!

 

Nå har jeg som mange en 223 som egner seg mye bedre omtrent til alt unntatt å lage mindre smell og mindre fragment/rikosjettfare.

Link to comment
Share on other sites

54 minutter siden, nhd skrev:

Bare et lite PS. TS opplyser at hun ikke lader. Da skal hun ha en trygg konto om hun velger 6XC eller BR. En treningskveld på banen kommer raskt opp i tusen kroner.

Det er nå sant. Men jeg ser jo at mange kjøper alle slags "dyre" kaliber, uten tanke for dette. Og en drøss med folk skyter tusenvis av 6BR uten å lade. Og ikke alle skyter tusenvis av skudd... Det har man jo uansett 22LR til.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...