Jump to content

ASV på Zeiss, noen som kanhjelpe meg og forstå?


fredriko

Recommended Posts

Hei, 

har en kamerat som har kjøpt seg ny Tikka rifle idag, han valgte Zeiss V4 3-12x56 ASV Jaktia Edition (link under).

på denne optikken er det kulebanekompensator, men det følger ikke med noen ekstra ringer slik som jeg har sett på youtube og andre artikler om zeiss sitt ASV system. 
Spørsmålet er hvordan vi kan få den ringen som står på kikkerten til å stemme med kulebanen på ammoen han skyter med? 
Må han benytte seg av en type ammunisjon for at ringen skal stemme? Eller må han kjøpe ringene utenom? 
noen som kan hjelpe meg og skjønne dette? :) 

 

link til kikkerten

https://www.jaktia.no/sortiment/zeiss-conquest-v4-3-12x56i-asv-jaktia-edition/
 

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, BaconErGodtNamNamNAm skrev:

Systemet du snakker om, med de ekstra ringene, heter ASV+. 
Vanlig ASV har ikke disse ringene, kun eksternt justerbart tårn/kulebanekompensator med lineære klikk. 

Men vil det si at du ikke kan få tallene her til å stemme med 100m,200m,300m etc? 
det blir det samme som et vanlig tårn med kappe på? 

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, fredriko skrev:

Men vil det si at du ikke kan få tallene her til å stemme med 100m,200m,300m etc? 
det blir det samme som et vanlig tårn med kappe på? 

Det er det samme, det bare heter noe flott så du skal betale mer ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

V4 har dessverre ikke cm-klikk og er dessverre CCW , (justeres mot klokka)  Derfor har den ikke samme ASV som HT og V8. (ASV+ /ASV+LR)

 

Vil tilrå å sette på en sterk hvit teip, og markere med tusj på forskjellige hold.

 

En god start er å laste ned ZeissHunting-appen.

Legg inn type kikkertsikte, ammo, utgangshastighet, så får du en pekepinn 😉

 

 

Lykke til!

 

Screenshot_20200521-003937_ZEISS Hunting.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, fredriko skrev:


da er der bare et utvendig tårn egentlig, som de må kalle noe fancy for og gå folk til å bla opp litt ekstra 🤣

Nei, det har en skala som viser antall klikk, så hvis du skal stille 38 klikk så vrir du til 40 og to klikk ned. Laaangt enklere enn å legge øret ned til siktet og telle de 38 klikkene 😉 Og så er det bare å vri tilbake til nullstoppen når du skal skyte på 100m igjen. I stedet for å legge øret nedtil og telle 38 klikk i retur.

Kjipt å komme ut av tellinga og ha absolutt null oversikt over treffpunktet. 

 

Så ASV er genialt til jakt, jaktfelt og langholdskyting.

 

Fancy er det ikke, og det er faktisk inkludert i prisen(V4 Jaktia Edition). Kikkerten koster det samme uten ASV.

Edited by hjortefot.com
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
On 5/21/2020 at 12:35 PM, hjortefot.com said:

Nei, det har en skala som viser antall klikk, så hvis du skal stille 38 klikk så vrir du til 40 og to klikk ned. Laaangt enklere enn å legge øret ned til siktet og telle de 38 klikkene 😉 Og så er det bare å vri tilbake til nullstoppen når du skal skyte på 100m igjen. I stedet for å legge øret nedtil og telle 38 klikk i retur.

Kjipt å komme ut av tellinga og ha absolutt null oversikt over treffpunktet. 

Eh? Ja, som et utvendig ratt. Med et fancy navn. Alle kikkerter med åpne ratt har da en skala rundt rattet, og alle kan nullstilles, og de fleste har nullstopp - men bare ASV heter ASV... 

On 5/21/2020 at 12:35 PM, hjortefot.com said:

Så ASV er genialt til jakt, jaktfelt og langholdskyting.

Genialt, OK,  så et ratt til å stille høyden er "genialt" - det er jo det, men alle kikkerter har det. 

On 5/21/2020 at 12:35 PM, hjortefot.com said:

Fancy er det ikke, 

Nei, det er en fancy forkortelse for å få folk til å tro at de kan skyte lengre.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Zeiss appen funker bra nok den. Har brukt den selv med zeiss v6 asv. Er vel samme tårnet. Sett opp appen riktig med ammo og alt det der, så må du lære deg hvor mye klikk som skal til på de forskjellige avstander. Eventuelt kan du merke klikk/avstander på tårnet med teip eller lignende. Ligger masse filmer på youtube med «oppskrifter» på hvordan du kan lagde dette «profft»

Link to comment
Share on other sites

@M67

Her har du forskjellen i praksiss. Forklart på video.

No ASV vs ASV -video

 

Her ser du forskjellen

 

20210129_193418.jpg.2816abadb8d9a5eee81f3d1ea0f24b8a.jpg

 

Situasjon. Dyret står på enden av ei lang myr, det har oppdaget deg. Innen 8 sekunder er sjansen trolig borte. Avstandsmåleren sier at du må justere 10 klikk. 

 

Er det virkelig noen som begynner å skru av plastkoppen på høydejusteringen, legger øret nedpå og begynner å justere og telle antall klikk? 

 

Det må da være fryktelig tungvint? Og hadde aldri fungert på praktisk og effektiv jakt hos meg. Da hadde jeg heller skutt inn med overslag slik som jeg gjorde i ungdomstida.

 

For meg er knotten med tallskala gull verdt. Både på jakt og på de korteste holdene på jaktfelt.

 

 

Edited by hjortefot.com
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ser absolutt fordelen med ASV, men for min del måtte jeg først finne lesebrillene i lomma før jeg kunne skru  :)
Så da er det enklere å skyte inn med noen cm overslag på 100 m.
Da er jeg home safe ut til 200 m, og det holder i massevis for meg i en jaktsituasjon.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt er vel at det er en haug kikkerter som ikke har lokk over rattenene, uten at de kaller det noe spesielt, eller villeder kunder til å tro at skyting blir enklere av det.

De aller færreste har forresten bruk for mer enn kanskje 15 klikk, og de teller en lett uten å skulle se på rattet, eller lytte. Mens man ser på dyret i kikkerten kanskje?

Jeg er vel ca der at jeg mener at om man må se på rattet, eller noe som helst annet enn avstandsmåleren for å se hvor mye man skal skru, så skyter en for langt i forhold til til hva en har trent (nok) på


K

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, M67 said:

Jeg er vel ca der at jeg mener at om man må se på rattet, eller noe som helst annet enn avstandsmåleren for å se hvor mye man skal skru, så skyter en for langt i forhold til til hva en har trent (nok) på


K

Vil det si at du husker alle knepp fra 100 til xxx m i hode? Noe som ofte skjer på for eksempel reinsjakt er at man kommer inn på dyr, måler og skrur til rett avstand. Men så får man ikke skutt. Dyra forflytter seg og man må måle og skru på nytt... Skrur du da ned til "0" og så opp igjen eller er du så kald i kampens hete at du husker at du er på +8 og skal opp til 17 så du legger på 9 knepp.  Man har som regel ikke allverdens tid heller. Hurtighet kan være forskjellen på vilt og ikke vilt. Som jeger synes jeg det er usedvanlig trivelig å forholde seg til ett tårn som er merket i meter. Jeg måler, skrur å skyter. Jeg trener ganske mye på det, men jeg bruker ikke treningstid på å huske hvor mange knepp det er fra 230m til 290m. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

On 21.5.2020 at 12:35 PM, hjortefot.com said:

Så ASV er genialt til jakt, jaktfelt

 

Amen i kirka 👍

På jakt ser jeg mer sport i å komme nærmest mulig viltet, enn å skyte på lange hold, men noen ganger "må" man. På jaktfelt brukes den aktivt. 

At andre merker har tilsvarende, uten fancy navn, er bra. Har bare ikke råd til å kjøpe alt for å prøve. Regner med at jeg beholder min HT m/ASV :winke1:

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
hjortefot.com skrev (På 29.1.2021 den 19.48):

@M67

Her har du forskjellen i praksiss. Forklart på video.

No ASV vs ASV -video

 

Her ser du forskjellen

 

20210129_193418.jpg.2816abadb8d9a5eee81f3d1ea0f24b8a.jpg

 

Situasjon. Dyret står på enden av ei lang myr, det har oppdaget deg. Innen 8 sekunder er sjansen trolig borte. Avstandsmåleren sier at du må justere 10 klikk. 

 

Er det virkelig noen som begynner å skru av plastkoppen på høydejusteringen, legger øret nedpå og begynner å justere og telle antall klikk? 

 

Det må da være fryktelig tungvint? Og hadde aldri fungert på praktisk og effektiv jakt hos meg. Da hadde jeg heller skutt inn med overslag slik som jeg gjorde i ungdomstida.

 

For meg er knotten med tallskala gull verdt. Både på jakt og på de korteste holdene på jaktfelt.

 

 

Nesten rart at ikke dette er standard på alle kikkertsikter over 5000 kr. At Zeizz Norge ikke vil selge V4 i Norge med tårn kaller jeg ganske utspekulert av importøren.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (På 29.1.2021 den 22.37):

Poenget mitt er vel at det er en haug kikkerter som ikke har lokk over rattenene, uten at de kaller det noe spesielt

Tja de mest vanlige liker å sette navn på tårnene sine.

Zeiss - ASV

Swarovski - BTF

Leica - BDC

Kahles - KBT

Leupold - CDS

Meopta - BHT

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...