Jump to content

Erfaringer med Leupold VX-Freedom 4-12x50 CDS FireDot 30mm


Svartsky

Recommended Posts

Nå er vel denne modellen erstatteren til VX1. Om det ikke er gjort forbedringer på optisk kvalitet ift til den, mener jeg den er priset for høyt. Har en VX 1 3-12x40 til bruk på elgbanen, og den er ikke bedre i optikkavdelingen enn den må være for bruk i dagslys. Nøye på øyeplassering er den også

Link to comment
Share on other sites

Nåja, det kommer an på Leupold modellen, de har i motsetning til en del andre merker et mye større spenn i pris og kvalitet.

 

Når det er sagt er 7k for dyrt. Du får lett en VXR til 4-5, med cds til 5-6k. Den er et par hakk over Freedom. Men Freedom ligger nok rundt der gamle VX-2 lå, som er helt ok optisk, og god nok til det meste av jakt i dagslys.

 

Selv om noen konsekvent bruker kikkertsiktet til å stirre på solen virker det som ;) 

Link to comment
Share on other sites

24 minutter siden, msteiro skrev:

Selv om noen konsekvent bruker kikkertsiktet til å stirre på solen virker det som ;) 

Nei solen ser jeg ikke på i kikkertsikte da jeg ikke tror kulene min når helt dit. Men det hender jeg ønsker å skyte på ting her på jorden som befinner seg under der solen står. Og da vil jeg ha et sikte som også takler det. I høst fikk jeg en nærmest sjokkopplevelse på hvor stor forskjell det kan være. Vi var noen kompiser som var på banen en kveld for å skyte litt. Sola sto mot oss rett over skivene. Jeg lå der med en snart 30 år gammel Swarovski Habicat 1,5-6X42 og hadde ingen problemer med lyst. De to andre en med Leupold og en med Bushnell  så ikke annet en noe som minnet om regnbuen. Helt utrolig hvor stor forskjell det er på dritt og kvalitet. 

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

1. Enig i at billigmodellene ikke er noe å hige etter. Spesielt ikke til prisene de selges for i dag.

 

2. Hvilken Leupold var dette? 

For hvis det var et nyere sikte i klassen VX5/VX6 (og ikke de som koster en brøkdel av en Swaro) så er det enten noe feil med kikkerten, eller en ganske sterk preferanse/tro som påvirker det. 

 

Har hatt VX-5, VX-6, Diavari V, Zeiss HT og Habicht, Swaro Z6i, og det var ingen natt og dag forskjell i hvordan de taklet normale lysforhold, bla litt sol.

 

Men selvfølgelig, sammenligner man med en eldgammel modell av de absolutt billigste fra et merke som har hele spekteret billig til dyr, sier det seg selv at det er dårligere. Men å konsekvent si til folk som lurer og nybegynnere at ALL Leupold er drit er ganske snevert og kunnskapsløst.

 

De dramatiske forskjellene i optikk tør jeg påstå var mye større før enn det er idag. Ja, det er absolutt forskjeller, men de er mye mer marginale ift prisforskjellen enn det var på modeller for 20-30 år siden.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...