Jump to content

Mauser m98 mangler beddemasse


Resuam

Recommended Posts

Var på skytebanen i kveld med en mauser m98 som jeg har fått for et par år siden. Den var ikke godt vedlikeholdt da jeg fikk den, og jeg har plukket den fra hverandre og rengjort/pusset den. Skyting gikk helt på trynet uten at jeg forsto noen verdens ting. Prøvde en serie (5 skudd) med anlegg og spredningen var like stor. Lot to gode skyttere skyte hver sin serie med anlegg og de spredde like mye. Vi skrudde den fra hverandre og oppdaget at den mangler bedding. Spredningen var stort sett innenfor svarten, men et av skuddene ble en ener. Dvs at den spredde fra 1-10 med anlegg skutt av god skytter på 100m. Kan mangel på bedding forårsake så stor spredning alene? Kikkerten er fra 80-tallet, men var toppmodell da (smidt & bender ett eller annet). Jeg satte også en pussestokk fast i løpet tidligere i vår (fikk den fra gammel eier og gikk ut fra at den passet). Den måtte dras ut med makt. Den satt bare fast i enden av løpet ved inngang fra kammeret. Bedding bør vel utføres uansett, men jeg er redd for større utgifter. Hva tror dere?

Link to comment
Share on other sites

Få noen som har greie på det til å se på den. Børsemaker helst. M98er kan gå riktig bra (holde tier) uten bedding, men sitter den løst eller skjevt i treverket kan alt skje. Kikkert kan være løs, eller ødelagt, og skive kan være kaputt, løpet kan være utslitt, rustet, blitt skadet

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå koster det nå ikke så mange kroner for litt epoksy til bedding. Og det er da fort hjort å bedde en mauser. En trenger som oftest ikke å bede annet en rundt rekylklakken for å få de til å gå om det er det som er problemet. Men om den sprer over hele skiva tror jeg du har flere problemer en beddinga.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Se hvordan mauseren til @kjella er beddet rundt skjefteskruene. Får mauseren din litt epoxy eller stålplast der (husk slippmiddel/dekk til skruehull), skal den samle hvertfall til 9-eren, hvis det ikke er noe annet fundamentalt galt.

 

Omfattende børsemakerarbeide, og utskifting av deler, blir fort et "spikersuppe-prosjekt". Det bør man hvertfall ikke starte på, før man har fått konstatert at låskassa er OK.

Link to comment
Share on other sites

Har den hos våpensmed nå. Han skal prøveskyte den i morgen. Den har i følge gammel eier gått fint før. Enig med m67 i at det kan være rust i løpet. Tror heller ikke det er bedding hvis den har gått fint uten bedding før. Blir spennende å høre hva han sier...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Etter bedding gikk den bedre, men sprer fremdeles ca 10 cm  pluss. Det er sikkert innafor, men jeg vil ha et våpen som samler ned mot 3 cm helst. Den er hos våpensmeden enda i påvente ny pipe. Har lyst til å ta godt vare på den og lurer på hva dere anbefaler av pusseutstyr? Lurer også litt på å brekke inn løpet. Skjønner ikke helt hvorfor det skal være nødvendig. Temperaturen kan vel ikke bli så høy at metallet endrer seg? Det kan vel heller ikke ha noe å si om temperaturen blir så høy tidlig eller sent i livet til løpet? Skjønner heller ikke helt hvorfor mye pussing og lite skyting kan gjøre noe fra eller til i starten. 

Edited by Resuam
Link to comment
Share on other sites

Kjøper du et kvalitetsløp så kan du glemme all disse rare prosedyrene med å "brekke inn løpet" eller tilsvarende. Skyt litt langsomt de første skuddene og puss litt oftere med mantelfjerner de første hundre skuddene og se hva du oppnår.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fram fra glemselen,

 

Da har jeg hatt en lang prat med en tunghørt gammel børsesmed, han hevder å ha skutt det siste ville trollet i Norge og at alle de som finnes nå er satt ut av folk innen trollforvaltningen- Men det vi pratet om var innbrekking av børsepiper; og her må jeg innrømme at jeg har misforstått mye :oops::oops:

Her er det gamlingen fortalte;

 

Børsa må selvfølgelig først ormes, til nød kan puslete greier med kulediameter mindre enn 4linjer markes. Dette er selvfølgelig kjent kunnskap for alle her inne men han poengterte nå det da.

Så rigger en seg til og skyter et skudd-på frihånd selvfølgelig; dette første skuddet må skytes på så langt hold som mulig og en må sørge for å dra skikkelig hardt i avtrekkeren, dette for å lære børsa at den skal skyte langt og hardt. Legg merke til hvor kula treffer.

Treffer den feks opp til høyre; sett munningsenden på børsa fast i en skrustikke og BREKK løpet ned og til venstre. Det er lurt å BREKKE mye med en gang for å spare tid. Skyt et nytt skudd og gjenta om nødvendig.

 

Så sånn skal det gjøres! Alt annet er selvfølgelig bare tullprat.

 

Han var forresten også svært opprørt over at folk ikke lengere spiste binyrene på trollene men bare hivde dette; og mente dette skyldtes at folk nå til dags har for god råd!

 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Nei, innbrekking har ikke noe å gjøre med de første skuddene med ei pipe!

 

Innbrekking har selvfølgelig sammenheng med ordet INNBRUDD!

 

En for lengst avdød nabo og skytter smidde seg et utmerket brekkjern av ei utskutt Krag-pipe! Lett, smekkert, knallhard overflate (settherding), og skikkelig seig "innmat"! Virkelig en trussel, sjøl for ethvert FG-godkjent våpenskap!

 

 

Edit.: Ordet "innbrekking" kan nok få en hedersplass i en annen aktuell tråd:

 

https://www.kammeret.no/topic/90236-ord-og-utrykk-jeg-er-lei-av-å-høre/

 

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

En hører det en vill. Men troll og innbrekking av rifleløp er begge overtro.

 

Puss den nye pipa ren før du skyter, skyt og puss av og til deretter.

Jeg selv er havnet midt i mellom, pusser grundig før første skudd (utrolig mye møkk selv i fabrikknytt løp!), Mellom de 2-3første seriene (lapp våt med 5-56 eller noe sånt, så med tørre lapper til de kommer ut ren), etter det pusser jeg som vanlig.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mauseren har kommet hjem og jeg har skutt. Pen samling og ingen problemer! Etter samtale med våpensmed ble vi enige om at det ikke er nødvendig med verken innbrekking eller videre trolling😊

 

Et helt annet spørsmål: Det står 34 på våpenet mellom sikringen og låsebolten (mauser m98). Er det produksjonsår eller er det noe annet?

Edited by Resuam
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...