Jump to content

Pulsar F455 - Erfaringer


sandbergsem

Recommended Posts

Helt topp "optisk", god oppløsning og rask oppdatering.

Litt stor og tung. Lysforsterkingen er elendig, men IR lyset gjør jo at du ser det du skal uansett. Bildekvaliteten er bra. Sammenlignet med andre lignende produkter, så er bildekvaliteten topp.

Kikkert må stå litt høyt, evt kan du ikke ha demper, pga at du får gjenskinn fra IR-lampa i demperen, og om det er buskas eller regn, så får du også gjenskinn - dette er ikke et problem med 455en, men med hele prinsippet. Uten IR er ikke dette et problem, men da blir det raskt for mørkt. Knapper og sånn er lett å forstå og lett å lære seg. Ingen problem med treffpunktendring, du skal provosere MYE før du treffer et annet sted.
På 80m har den kanskje litt lite synsfelt

 

MEN, så lenge det er lyst nok til å bruke den uten IR-lampa (minus et kvarter skumring imellom ca) så ser du like godt eller bedre i et skikkelig kikkertsikte. Og etterpå er det jo mørkt, og da trenger du en observasjonskikkert i tillegg. Jeg solgte min mye fordi jeg ikke gadd å gå "helt nattmodus" , eller bla opp 30 lapper til for en ny termisk. Jeg solgte termisken (XQ50) fordi jeg ville ha et sikte, men man trenger egentlig begge deler skal det være noe poeng.

 

Uansett, F455 er en veldig OK frontmontert, men...

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Lurer på hva som er den ideelle løsningen her. Ser mange selger nattopptikk pga "overgang til annen optikk". Det kan virke som endel kjøper nattopptikk for så å erfare at dette blir for tungvindt. Hva er det de da går over til.. Noen ganger ser ting veldig ideelt ut, men når man får det i hus, så stemmer ikke teori og praksis. 

Ser at det kan være en fordel med termisk spotter. Det finnes noen løsninger med kombinert spotter som også kan monteres foran på siktet. Men jeg er usikker på om dette blir mer stress enn moro i nattens mulm og mørke. 

Link to comment
Share on other sites

Om forslaget til endring i forskrift og lov om kunstig lys til jakt,  som er ute til høring nå, går gjennom som det står, kan en ikke bringe med seg noe som kan tenkes å gi bedre «bilde» enn vanlig optikk, natt som dag, lovlig på jakta. Tipper en del som har  kjøpt kostbare nattsikter og kikkerter for bruk på hjort og rev begynner å få «kalde føtter». 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...