Jump to content

Kongsberg kniv?


Flipphylse

Recommended Posts

Hei. 

Ser det stadig ofter ligger kniver på Finn fra Kongsberg Tools.... 

Noen påstår sogar at de er laget ved KV og av noe diffust "laminert rustfritt spesialstål". 

Knivene ser forsåvidt greie ut på dårlige bilder i fin gaveeske. Mn jeg finner ingen forhandlere som har disse..... 

Jeg tviler sterkt på om de har vært i nærheten av KV og har en mistanke om at produksjonsstedet er nærmere Hong Kong enn Kongsberg.... 

Er det noen som har hatt sine klamme hender rundt en slik kniv og kan si noe om den? 

Link to comment
Share on other sites

Er litt trist, hadde vært flott med noe norskprodusert av god kvalitet. "Kongsberg Norway" er nok noe kina greier noen har satt navn på.

Minner om doruller merket "Norway", som man visstnok skal kunne plassere oppå en rifle og titte gjennom. Når de egentlig kun egner seg ett stykke foran løpet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

 

Dette er real deal, arvegods fra fra pappa som opprinnelig var farfar sin,  den skal stamme fra krigens dager.

Så jeg vil tippe den er etterliknet av en Buck 110 Folding Hunter en av amerikanerne som har vært med som konsulenter fra Colt når de hadde 1911 på testtrials der?

 

Det at den er blank er det jeg som har pusset opp, da metalloverflaten var veldig slitent, er håndmaskinpolert med autosol.

Har også orginalt skinnfutteral til den som jeg også har gitt litt tlc; det hadde en oljeskade(flekk) så det ble farget sort, vokstråden var tørr og dessuten hvit(egentlig gul da etter alderen) det skal bli en sort der. Futteralet behandlet jeg dessuten med bivoks før farging da det var knusktørt.

 

Skjeftet har jeg ikke kommet til ennå, bare test polert litt på de nitene som er der.

 

Og til sist så er jeg en mester i prokastrinering, så dette går ikke så fort :-)

IMG-0385.jpg

IMG-0386.jpg

272891378_2813514738948649_5412490587535536183_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...