Jump to content

Nybegynner som trenger tips


PrecisionLapua

Recommended Posts

Som tittelen tilsier, er jeg en relativt fersk pistolskytter som ønsker å begynne med hjemmelading, hovedsakelig i kaliber .38 spl. Kanskje det blir flere kaliber med tiden. I den forbindelse vil jeg gjerne ha noen råd og tips. Jeg beklager på forhånd hvis dette blir en av mange tilsvarende tråder.

 

Jeg starter egentlig med blanke ark hva gjelder kunnskap om hjemmelading. Jeg har tenkt å anskaffe ladeboken og lese denne, men ønsker samtidig å innhente mer informasjon om hva jeg bør ha av utstyr.

 

Jeg har egentlig bare fått for meg at jeg bør ta utgangspunkt i en enstasjonspresse. Dette fordi jeg ser for meg at det blir mye å holde styr på med en karusellpresse før jeg er litt mer trygg på det jeg gjør. Hva tenker dere mer rutinerte?

 

Videre er jeg usikker på dette med kruttvekter. Jeg ser at man får ganske billige ladesett med balansevekter i stedet for elektroniske. Er det bare å kjøre på med et sånt sett, eller er det å anbefale å heller kjøpe en digital vekt? Jeg tenker i hovedsak på dette med nøyaktighet, men også tidsbesparelse.

 

Videre lurer jeg på om det er noen produsenter, eller eventuelt én enkelt produsent, som er å anbefale for en nybegynner? Jeg tenker da på om det er noen presser som er enklere å sette opp og justere inn for en fersking?

 

Det er sikkert mye mer jeg egentlig lurer på, men kort oppsummert blir jeg glad hvis jeg kan få en oversikt over hva jeg absolutt må ha som et minimum, og hva som eventuelt kan være lurt å legge til.

 

Takk på forhånd.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke eller vil ikke anbefale  ladeutstyr, men jeg begynte selv med et av Lee-settene med enstasjonspresse og jeg ladet ti tusen pistolpatroner med den pressa. For meg var den verdt pengene. Nå bruker den bare til riflepatroner iblant.

 

Hvis jeg ikke tar feil er balansevekt fremdeles standardutstyr i laderommene. For å kontrollere kruttmålet, eller veie opp en ladning uten kruttmål er de greie. Nøyaktigheten er stor og tyngdekraften svikter aldri.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Billige digitale vekter (og annet måleutstyr) er ikke nødvendigvis nøyaktige bare fordi de viser mange tall etter komma. Oppløsning i display er billig og folk lar seg imponere. Jeg bruker halvbillig kinavekt, displayet viser 100-dels grain, jeg overser alt etter første tall etter komma. 

 

Om du skal lade for pistol/revolver og ikke vil hoppe rett på karusellpresse; kjøp en C-presse. Billig, oversiktlig og du får garantert bruk for den senere.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Billige digitale vekter (og annet måleutstyr) er ikke nødvendigvis nøyaktige bare fordi de viser mange tall etter komma. Oppløsning i display er billig og folk lar seg imponere. Jeg bruker halvbillig kinavekt, displayet viser 100-dels grain, jeg overser alt etter første tall etter komma. 

 

Om du skal lade for pistol/revolver og ikke vil hoppe rett på karusellpresse; kjøp en C-presse. Billig, oversiktlig og du får garantert bruk for den senere.

 

Jeg skjønner. Mhm, det ante meg at nøyaktigheten på de digitale vektene nødvendigvis ikke er all verden selv om de antyder det ved å vise f.eks hundredels grain. Det er vell sikkert prisen som bestemmer en del, antar jeg.

 

 

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Bäke skrev:

Jeg kan ikke eller vil ikke anbefale  ladeutstyr, men jeg begynte selv med et av Lee-settene med enstasjonspresse og jeg ladet ti tusen pistolpatroner med den pressa. For meg var den verdt pengene. Nå bruker den bare til riflepatroner iblant.

 

Hvis jeg ikke tar feil er balansevekt fremdeles standardutstyr i laderommene. For å kontrollere kruttmålet, eller veie opp en ladning uten kruttmål er de greie. Nøyaktigheten er stor og tyngdekraften svikter aldri.

 

 

 

 

Jeg har faktisk fått noen tips om Lee allerede. De skal være greie så lenge man lader kun ett kaliber, men litt kronglete hvis man skal bytte kaliber, har jeg hørt. Har du noe erfaring med det?

Link to comment
Share on other sites

48 minutter siden, PrecisionLapua skrev:

 

Jeg skjønner. Mhm, det ante meg at nøyaktigheten på de digitale vektene nødvendigvis ikke er all verden selv om de antyder det ved å vise f.eks hundredels grain. Det er vell sikkert prisen som bestemmer en del, antar jeg.

 

 

 

Pris er en ting, miljøet en slik vekt må stå i for å klare å holde presisjonen er langt unna hva vi har i furtebua. Skal det ha mening å snakke om 100-dels grain må det være under kontrollert temperatur, luftfuktighet, vibrasjoner osv.

Fort å gjort å glemme noe vesentlig, 1 grain er ca 1/15-dels gram... 

Nøyaktighet utover 1/10 grain er heller ikke nødvendig på noe vis, ammunisjonen blir ikke bedre.

Edited by Chiefen.v-2
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lee sin kruttverket er veldig følsom, de som vil teste kan kuppe seg en 1"1 cm bit avispapir og teste. Lee-vekta gir utslag, de fleste andre gjør det ikke..

Men den er fikklete å bruke, spesielt det å låse innstillingen. 

 

Hvilken som helst balansevekt fra en av produsentene av ladeutsyr er fullgod.

Du kjøper nok kruttmål etter kort tid😎

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mine 2cent: Kjøp deg ei turret presse, og ta ut index pinnen.

 

Full oversikt, mulighet for auto index senere når du er trygg. 

 

dier stilles inn én gang, og står der for fremtiden.

 

Bytte kaliber ved å bytte turret. 

 

Min første var en turret... Har progressiv nå... Men turret står enda på benken... Og blir nok aldri solgt. 

 

Lee classic turret, kommer i to høyder... En er dedikert pistol patroner pga mindre slaglengde... Jeg kjøpte den lange... Og andre ikke... Lader 38spl/357mag ene timen, og 6,5x55 i den neste... Tar meg ca 2min å skifte mellom de. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, PrecisionLapua skrev:

 

Jeg har faktisk fått noen tips om Lee allerede. De skal være greie så lenge man lader kun ett kaliber, men litt kronglete hvis man skal bytte kaliber, har jeg hørt. Har du noe erfaring med det?

Jeg har ikke prøvd andre merker så jeg kan ikke sammenligne , men på enstasjonspressen  er det ihvertfall ikke kronglete. Ut med en die,  inn med en annen, still om kruttmålet og still om vekten. Som med så mye annet går det raskere når man har gjort det noen ganger, men kronglete er det uansett ikke.

 

Den andre pressen min er Lee Breech Lock Pro som er en progressiv presse. Der bruker jeg et kruttmål med fast innstilte innsatser som det bare er å bytte ut. Skifte av dies og hylseplate er enkelt nok. Det eneste jeg fiklet med i begynnelsen var hylsemateren når jeg byttet mellom lange og korte hylser.  Denne pressen har forøvrig en veldig grei mulighet til å legge i hylser uten hylsemater. Det gjør det mulig å kjøre igjennom en og en patron slik man gjør med en turret.

 

Å begynne å lade progressivt fra starten av, ville ikke vært noe for meg, men noen gjør det også.

 

Enstasjonspressen er som sagt ennå i bruk, om ikke til pistolammo.

Edited by Bäke
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enstasjons-presse er forholdsvis rimelig og en trygg start.

Om poenget er å spare penger og å lade små partier om gangen er dette en fin inngang.

 

En ting som er kjekt å ha i tillegg til en god vekt er et bra skyvelære.  Her kan du godt legge i litt penger da et pent behandlet skyvelære i god kvalitet kan vare livet ut.

 

En annen ting for pistol/revolver er en kammersjekk (case gauge) for relevant kaliber. En ferdig patron skal gli lett ut og inn av en slik og når du holder den opp mot lyset skal du kunne se at tennhetta ikke stikker opp. Kjøp i rustfritt stål slik at om de blir utsatt for fuktighet kan du bare tørke av de.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, OysteinR skrev:

Enstasjons-presse er forholdsvis rimelig og en trygg start.

Om poenget er å spare penger og å lade små partier om gangen er dette en fin inngang.

 

En ting som er kjekt å ha i tillegg til en god vekt er et bra skyvelære.  Her kan du godt legge i litt penger da et pent behandlet skyvelære i god kvalitet kan vare livet ut.

 

En annen ting for pistol/revolver er en kammersjekk (case gauge) for relevant kaliber. En ferdig patron skal gli lett ut og inn av en slik og når du holder den opp mot lyset skal du kunne se at tennhetta ikke stikker opp. Kjøp i rustfritt stål slik at om de blir utsatt for fuktighet kan du bare tørke av de.

 

 

Jeg tenker i utgangspunktet å begynne med hjemmelading for å få til patroner som går mest mulig optimalt i mine våpen, samt ha det som en ekstra hobby i tillegg til skytingen. 

 

Det å spare penger er jo også noe som lokker, men det skal jo skytes en del skudd før man kommer til det punktet at man går i null ifht innkjøp av utstyr og faktisk begynner å spare noe på det. Derfor ønsker jeg å samle mest mulig tips for hva jeg bør ha, sånn at jeg får tak i noe som er brukbart og som jeg kan bruke lenge, samtidig som at jeg ikke kjøper masse utstyr jeg egentlig ikke trenger sånn til å begynne med.

Edited by PrecisionLapua
Link to comment
Share on other sites

Dette er det settet jeg begynte med... https://www.brownells.no/4-HOLE-TURRET-PRESS-DELUXE-KIT-Lee-Classic-Turret-Press-Kit-LEE-PRECISION-100053061

Hadde aldri ladet før.. Den kan brukes som en enstasjonspresse når du tar ut index pinnen, fordelen er at du ikke trenger å justere dien hver gang du skal bytte operasjon.. 

Nå kommer vel noen av enstasjonspressene også med "Breech Lock" , der du har hurtiglås på dien ved å bare vri dien og holderen 90/180grader og løfte den ut... Jeg personlig syns det er praktisk å ha dine til ett kaliber samlet i en turret... Så slipper jeg å tenke... 😆

 

Vet ikke hva du skyter, eller tenker å lade til... For min egen del, lader jeg til DFS og feltskyting med revolver... Til det er utstyret mer enn godt nok.. 

Gutta som skyter BR mener at de skyter bedre med dier til 1000-1500kr stk fra div produsenter.... I motsetning til ett sett som koster ca350-800kr... Jeg skal ikke uttale meg, sier bare at for min del er det godt nok, og økonomien spiller inn... Selv om nok Hjemmelading budsjettet er overskredet for min del uansett... 🙈

Edited by Spinnvillt
Link
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Spinnvillt skrev:

 

Hadde aldri ladet før.. Den kan brukes som en enstasjonspresse når du tar ut index pinnen, fordelen er at du ikke trenger å justere dien hver gang du skal bytte operasjon.. 

Nå kommer vel noen av enstasjonspressene også med "Breech Lock" , der du har hurtiglås på dien ved å bare vri dien og holderen 90/180grader og løfte den ut... Jeg personlig syns det er praktisk å ha dine til ett kaliber samlet i en turret... Så slipper jeg å tenke... 😆

 

 

Lettvint er bra, og breechlock sparer minst to sekunder hver gang man skifter die...  Det jeg stusser på er hvorfor du skulle trenge å justere dien for hver operasjon?
Jeg lader mange hundre patroner hver uke i store eler av året, og jeg har ikke justert ei die på flere år. Rett nok lader jeg mye på ei Dillon 650XL, men jeg lader nesten like mye på en gammal Rock Chucker, man snurrer i dia man skal bruke og kjører på. 

 

 

Sitat

Jeg har egentlig bare fått for meg at jeg bør ta utgangspunkt i en enstasjonspresse. Dette fordi jeg ser for meg at det blir mye å holde styr på med en karusellpresse før jeg er litt mer trygg på det jeg gjør. Hva tenker dere mer rutinerte?

Om målet er å lade mest mulig patroner på kortest mulig tid, fordi du hater å lade, men ikke har råd til annet, så skal du ha karusellpresse. Skal du kose deg med å lade noen patroner, og lade noen andre patroner og så videre, så enstasjons. Lee er helt greit, men jeg klarer ikke å anbefale diene deres. Lee sine presser er greie nok, men de er de eneste jeg har hørt om at faller fra hverandre... 
Vekta til Lee er vel litt sånn "stay away", men resten er OK, og billig. 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

48 minutter siden, M67 skrev:

. Lee er helt greit, men jeg klarer ikke å anbefale diene deres. Lee sine presser er greie nok, men de er de eneste jeg har hørt om at faller fra hverandre... 

Jeg har stort sett bare godt å si om Lee sine dier, vil tro jeg har hatt en 8-10 forskjellige kalibre i pistol og rifle fra Lee, og har ingen dårligere erfaringer med dem. Men nå er det sikkert 10-15 år siden jeg kjøpte Lee sist, så kvaliteten kan jo ha endret seg de siste årene. Hadde forøvrig en Lee-Pro 1000 som jeg kjøpte på slutten av 80-tallet- den produserte store mengder ammunisjon kjapt og billig.

 

Min gamle Rock Chucker har fungert utmerket i 25 år, og er nok like bra  i 2050 som i dag.. 

Mitt råd, kjøp deg en skikkelig en-stasjonspresse, først som sist.

Edited by asterix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, asterix skrev:

.

 

Min gamle Rock Chucker har fungert utmerket i 25 år, og er nok like bra  i 2050 som i dag.. 

Mitt råd, kjøp deg en skikkelig en-stasjonspresse, først som sist.

Min har passert 30. Den viser ingen tegn til slitasje, men det er litt rust her og der etter at jeg hadde laderom i kjelleren ei stund. 

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eneste jeg har å utsette på Lee dier er låseringene, de er noe dritt. 

Kjøper Lee om de har i kaliberet jeg skal ha til, og har også et par customsett.

Jeg har returnert to sett til importør, et Hornady (så ut til å ha blitt bygd ut med øks og stemjern...) Og et RCBS som var grovt underdimensjonert.

 

Min Lee Challenger 2001 presse ble kjøpt den gangen garanti til år 2001 var WOV, den er fremdeles i bruk (nå hos en kompis); hva slags bavianer som klarer knekke disse aner jeg ikke, men min har overlevd 10000 av patroner og kulekalibrering(inkludert sizing av slugs til hagle i hjemmelaget die).

 

Kjøp det du har lyst på, alt for mye snobberi rundt ladeutstyr, folk med en haug reservedeler skrudd sammen til våpen som høylydt forteller at sånn og sånn utstyr må til for å lade skikkelig ammunisjon. Og de vet alt om hvor dårlig Lee er, selv om de ikke har brukt det aktuelle produktet...

 

Gjelder igrunnen alt verktøy, bare merke X som duger.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Chiefen.v-2 skrev:

 

Jeg har returnert to sett til importør, et Hornady (så ut til å ha blitt bygd ut med øks og stemjern...) Og et RCBS som var grovt underdimensjonert.

 

Min Lee Challenger 2001 presse ble kjøpt den gangen garanti til år 2001 var WOV, den er fremdeles i bruk (nå hos en kompis); hva slags bavianer som klarer knekke disse aner jeg ikke, men min har overlevd 10000 av patroner og kulekalibrering(inkludert sizing av slugs til hagle i hjemmelaget die).

 

Kjøp det du har lyst på, alt for mye snobberi rundt ladeutstyr, folk med en haug reservedeler skrudd sammen til våpen som høylydt forteller at sånn og sånn utstyr må til for å lade skikkelig ammunisjon. Og de vet alt om hvor dårlig Lee er, selv om de ikke har brukt det aktuelle produktet...

 

Gjelder igrunnen alt verktøy, bare merke X som duger.

Festet til armen knakk på min Lee-presse. De har endret design på den i etterkant, og den de har nå knekker nok ikke så lett. 

 

Jeg har sikkert 15 diesett akkurat nå, og har hatt flere. Av alle merker. De eneste jeg har vært borti som har irritert meg, er Lee sine. Men de virker som du påpeker akkurat like godt, og lager like god ammo som alle andre.
Men har du det minste snev av snobb i deg, så kommer du til å irritere deg på Lee - mens du lader topp ammo på det...

 

K

Link to comment
Share on other sites

lee dier på pistol er kung, på rifle også mye bra, men expandern jobber ganske sent og er ett par sånne småting som tidvis iriterer.

 

Lee presser er jeg altfor snobbete til å bruke lenger, var ekstreme mengder iritasjon. 

Link to comment
Share on other sites

@M67 UTEN Breech Lock vil jeg påstå du må justere dia hver gang i en enstasjonspresse.... 

Mine låseringer på LEE settene har gummipakning under for friksjon mot presse, og ikke Z-skrue for å låse låseringen til dia.. Skal du da løsne låseringen for å skru ut dia, må du nødvendigvis stille inn die igjen...

Jeg ref utelukkende til Lee sitt utstyr nå.. 

 

Mulig jeg formulerte meg litt knotete... 

Edited by Spinnvillt
Trykkleif
Link to comment
Share on other sites

26 minutter siden, Spinnvillt skrev:

@M67 UTEN Breech Lock vil jeg påstå du må justere dia hver gang i en enstasjonspresse.... 

Mine låseringer på LEE settene har gummipakning under for friksjon mot presse, og ikke Z-skrue for å låse låseringen til dia.. Skal du da løsne låseringen for å skru ut dia, må du nødvendigvis stille inn die igjen...

Jeg ref utelukkende til Lee sitt utstyr nå.. 

 

Mulig jeg formulerte meg litt knotete... 

Ref det jeg sa om Lee og å irritere seg, om om hvor meningsløs Breechlock er - det erstatter en låsering som fungerer, og ikke engang fullgodt, for gummiringen er nå tross alt ikke noen lås.

Om du retter det til "Lee-dier må man justere hver gang", så har du selvsagt rett ;) Andre dier justerer du en gang...

 

Jeg bør kanskje legge til at man nok har lavere terskel for irritasjon over utstyr når man bruker ladeutstyret flere ganger i uka, har de fleste typene, sånn at en kan sammenligne, og ser hva som er lurt på de lure, og dumt på de dumme ;) .

Og i tillegg egentlig ikke liker å lade, jeg lurer på om jeg faktisk hater å lade. Men ordentlig utstyr gjør det akseptabelt. 

 

Husk også, at ladeutstyr er evigvarende, så det er "nedbetalt" ekstremt fort i forhold til levetida.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, M67 skrev:

Ref det jeg sa om Lee og å irritere seg, om om hvor meningsløs Breechlock er - det erstatter en låsering som fungerer, og ikke engang fullgodt, for gummiringen er nå tross alt ikke noen lås.

Alle nye dier fra Lee kommer nå med LockRing.

LockRing bushings er også lansert. Har man gamle dier uten finnes de å få kjøpt billig løst.

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Spinnvillt skrev:

@M67 UTEN Breech Lock vil jeg påstå du må justere dia hver gang i en enstasjonspresse.... 

 

Det skjønner jeg ikke. I enstasjonspressa har jeg Breech Lock muffen stående i fast. Diene skrus inn. Jeg holder i låseringen når jeg skrur diene inn og ut. 

Ihvertfall får jeg samme patronlengde hver gang uten å måtte justere noe. Merker heller ingen forskjell på pressingen mellom hver gang.

 

Låseringen flytter seg ikke på diene så langt jeg kan se.

Link to comment
Share on other sites

Du har også ringene med O-ring under og uten sett skrue da? 

 

Når jeg har løsnet låseringen mine, så flytter dia også på seg, selvfølgelig ikke mye, og strengt tatt kan man merke av hvor de skal tangere hverandre.

 

For min del var det veldig betryggende å ha en turret til hvert kaliber, for å slippe å skru og evnt justere. Selvfølgelig opp til hver enkelt.. Men når jeg oppgraderte til progressiv vurderte jeg Breech Lock Pro, men falt tilslutt på load master, til 38/357 og 44, men må ha classic turreten til 6,5x55 pga lengden (heldigvis 🤣🤣🤣

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker ei gammel Lee Turret presse som jeg fant i garasjen til onkelen min, bygget den om fra 3-die til 4-die (kostet sikkert mer enn hva ei ny presse koster, men hva gjør man ikke for affeksjonsverdien og sånt).

 

Disse er geniale og kort forklart er de en mellomting av ei enstasjonspresse og progressiv presse. Kaliberbytte på disse er enda enklere enn på enstasjonspresser. Jeg har ihvertfall ladd mellom 50k og 100k patroner på den pressa der og det eneste som røk var en liten plastikkdings som var skikkelig forbruksvare. Er jeg ikke helt gal, så forsvant problemet med 4-die konverteringen.

 

Fordelen med Turret og nybegynnere, er at du kan nappe ut pinnen som indekserer diene, slik at du kommer ned til det berømte "tregt nok til at en nybegynner ikke sprenger av seg fingrene med 500 hjemmelagde patroner"-nivået.

 

Til riflelengde bruker jeg ei O-presse fra Lee.

 

Og som nevnt over, mange utstyrshorer vil si at Lee suger/dårlig kvalitet/grunnen til Corona osv, men det fungerer og de har ganske mange geniale løsninger på enkelte ting. Og sist men ikke minst, startpakkene ligger ganske mange lapper under i pris i forhold til neste merke.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jeg har 10-15 die sett fra Lee, noen av dem er bra, noen er direkte dårlig. Kvaliteten er gjennomgående dårligere enn for de fleste andre produsentene. Låseringene er ubrukbare, det er bare å skifte dem ut. Gummiringen som skal få diene til å flekse/selvsentre er i utgangspunktet en god ide, men det gjør at innstilling av presselengde varierer med hvor kraftig de skrues til. Derfor ubrukbart i praksis.

Breach lock har jeg ikke noe til overs for uansett produsent. Det introduserer en grovere gjenge i pressen som så fores opp med et bajonettsystem som dien festes i. Det betyr 3 "interface" mellom presse og die. Alle som har drevet med produksjonstoleranser vet at dette gir større avvik fra ønsket resultat både sideveis og når det gjelder retthet. I tillegg kommer slitasjeproblemer som genererer slark. I en gjengeforbindelse som låses med en fast ring vil dien sentre seg i gjengene når den strammes, og slitasje vil ikke føre til avvik i retthet.

Når tidsbesparelsen ved bruk av breech lock kun er noen få sekunder ser jeg ikke hensikten. Gode dier med solid låsering er det kun å skru inn og ut av pressen uten at man behøver tenke på justering. Selv med breech lock må man med Lee settene kontrollere justering på grunn av gummiringen om man er nøye på kalibreringen av hylsene.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Rausheim skrev:

Og som nevnt over, mange utstyrshorer vil si at Lee suger/dårlig kvalitet/grunnen til Corona osv, 

1. Mener du at Lee ikke er grunnen til Corona ? ;)

2. Mener du at det er noen her som ikke er utstyrshorer?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Lee har to ting jeg ikke klarer meg uten;

1. Collet die (neck sizer)
https://leeprecision.com/collet-die-only-223.html

2. «Nøtteknekkeren» (Håndholdt presse)

https://leeprecision.com/breech-lock-hand-press.html
 

Ut over dette kan jeg heller kjøpe Forster eller Redding og av og til RCBS. Da slipper jeg å plages med halvfabrikat. Jeg har pleid å kjøpe fult die sett fra Lee når jeg bestiller Collet dia (det koster omtrent det samme som bare Collet). Bare halvparten av settene har en helpresser som ikke ødelegger hylsene. Jeg gidder ikke reklamere, de går i søpla siden jeg ikke trengte de i utgangspunktet. Kuleisetteren er jo grei å ha til korte butte kuler, men virker ikke optimalt på lange spisse. Selve Collet dia må jeg alltid tilpasse og justere på. Noen er dårlig og må byttes på reklamasjon. Ikke varer de lenge heller. Etter noen tusen skudd må de en tur i dreiebenken selv om man er påpasselig med smurning. Men som sagt de koster nesten heller ikke penger. Uansett gleder jeg meg til Redding eller Forster kan lage en slik med kvalitet som varer.
 

 

Edited by Bly
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

39 minutter siden, Bly skrev:

Lee har to ting jeg ikke klarer meg uten;

1. Collet die (neck sizer)
https://leeprecision.com/collet-die-only-223.html

2. «Nøtteknekkeren» (Håndholdt presse)

https://leeprecision.com/breech-lock-hand-press.html
 

Ut over dette kan jeg heller kjøpe Forster eller Redding og av og til RCBS. Da slipper jeg å plages med halvfabrikat. Jeg har pleid å kjøpe fult die sett fra Lee når jeg bestiller Collet dia (det koster omtrent det samme som bare Collet). Bare halvparten av settene har en helpresser som ikke ødelegger hylsene. Jeg gidder ikke reklamere, de går i søpla siden jeg ikke trengte de i utgangspunktet. Kuleisetteren er jo grei å ha til korte butte kuler, men virker ikke optimalt på lange spisse. Selve Collet dia må jeg alltid tilpasse og justere på. Noen er dårlig og må byttes på reklamasjon. Ikke varer de lenge heller. Etter noen tusen skudd må de en tur i dreiebenken selv om man er påpasselig med smurning. Men som sagt de koster nesten heller ikke penger. Uansett gleder jeg meg til Redding eller Forster kan lage en slik med kvalitet som varer.
 

 

Bortsett fra at jeg ikke orker Collet-dia i Lee sin utførelse, så er jeg så hjertens enig. Jeg gidder ikke halvfabrikat, og jeg gidder ikke ting som slites, når det fins ting som ikke gjør det. Og jeg gidder ikke dier som setter merker på hylsene, når det fins dier som ikke gjør det.

 

Jeg kjøpte min første Collet-die midt på 80-tallet. Det er straks 40 år siden, noe som medfører at alle patenter er utgått. Hvorfor kan ikke noen andre lage en slik, skikkelig? 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Collet dien virker bra den - så lenge det varer. Jeg brukte en i .222 for noen dager siden. Brukt under 2000 skudd, men plutselig kommer hylsene ut med prestekrage mellom halsen og hylsekroppen. Demontere og pusse + smøre, men da var den ladejobben rotet til.

Kjøpte et sett i 11,15 spansk, etter første forsøk forrige uke sprakk kalibreringsdien. Jeg skulle glatt betalt noe mer og fått ting som ikke stadig må fikses. 'Når jeg skal lade et parti ønsker jeg å gjøre det i stedet for å komme halvveis og oppleve at verktøyet går dukken og alle komponentene ligger der og noe er ferdig, noe halvveis og noe ikke påbegynt. Da er det å hive hylser og komponenter i en boks og bestille nytt verktøy.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

 Brukt under 2000 skudd,

Er det så billig da? Min Redding halspressedie har nok presset halsen på 30 000 hylser, eller mer. Den viser ingen tegn til slitasje, og kommer nok aldri til å gjøre det.
Og den er en fryd å bruke, ikke noe halvfabrikat, noe som trenger å modifiseres, eller justering for hver gang ;)

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en Lyman all American 8 presse for lading og ei Lyman Brass Smith C presse for å ta ut tennhetter og kalibrering av kuler. Bruker også Lee Precision dier til 38spl/357mag, 44spl/44mag og 45acp. Til 6.5x55 rifle bruker jeg Lyman diesett ettersom jeg kjøpte på salg. 
Har ingen som helst problemer med innjustering av diene til Lee. Uansett må man justere om man skal fra f.eks 38 til 357, bytte av kuleprofil etc. Lee diene justerer du på noen sekunder. Jeg setter i tennhettene for hånd, ikke på pressa ettersom jeg føler jeg har bedre kontroll på det. Og jeg lader ca 6000 skudd i året. Hos meg er det ikke å gjøre ting fortest mulig, men hobbyen med det også.

Link to comment
Share on other sites

59 minutter siden, M67 skrev:

Er det så billig da?

Lee Collet die er egentlig ikke billig i bruk, men jeg liker tanken på at selv om halsen skulle være ujevn i tykkelse så sentreres kula etter innsiden og ikke yttersiden. I tillegg trenger man ikke å ta stilling til godstykkelse. 

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Bly skrev:

Lee har to ting jeg ikke klarer meg uten;

1. Collet die (neck sizer)
https://leeprecision.com/collet-die-only-223.html

2. «Nøtteknekkeren» (Håndholdt presse)

https://leeprecision.com/breech-lock-hand-press.html

Helt enig!

Nå er vel ikke jeg den som lader mest. 2-3000 riflepatroner i året, kanskje. Og stort sett presser jeg med Lee collet die (og nøtteknekkeren, faktisk). Men jeg har aldri slitt ut en LCD? Riktig nok plukker jeg den ned, polerer og smører glideflater litt. 

 

Ingen smøring, ingen vask/tørk og jeg kan presse hylser i stua, på kjøkkenet eller terrassen en godværsdag. Jeg liker det!

 

Link to comment
Share on other sites

Det er vel med Dier som det meste annet- en får som regel det en betaler for.  Har en planer om å lade 20-30.000 skudd i et riflekaliber kjøper en ikke Lee- da bruker en gjerne noen hundrelapper ekstra. Men at kvaliteten er kommet ned på dette nivået er jo riktig ille.

8 timer siden, Per-S skrev:

Kjøpte et sett i 11,15 spansk, etter første forsøk forrige uke sprakk kalibreringsdien. Jeg skulle glatt betalt noe mer og fått ting som ikke stadig må fikses.

Nå skal vel trådstarter lade pistol i utgangspunktet.  Lee Carbid-diene jeg kjøpte på slutten av 80-tallet var bra- skulle jeg ladet for pistol/revolver igjen hadde jeg muligens prøvd Lee Carbide igjen.. 😉

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, asterix skrev:

Lee Carbid-diene jeg kjøpte på slutten av 80-tallet var bra

Jeg har ikke påstått at alle Lee die sett er dårlig. Som jeg har skrevet tidligere har jeg 10-15 sett fra Lee og de fleste er helt OK og lager like god ammunisjon som noen. Men når et nytt sett har 15 synlige mikrosprekker nederst er det svikt i kvalitetskontroll eller herdeprosedyrer. Colett dien er genial når en lader flere hylser fra ulike produsenter sammen for bulk treningsammunisjon. Den er svært rask i bruk da det ikke kreves smøring og til jaktfelttrening blir det presisjon nok med miksete hylser. (Med fri arm skyter jeg ikke samlinger under 50 mm regelmessig uansett stilling). Men fordelene med collett dien blir fort overskygget av mekaniske problemer som gjør at den ikke alltid holder økten ut. Bittelitegrann bedre utførelse og det hadde blitt perfekt.

Samme med kruttmål, når Lee disk kruttmålet kom brukte jeg det til 6,5 ammunisjon, men plasten var ikke hard nok til N-160. Konseptet var derimot forbannet godt så jeg lagde en disk i messing for å få det til å vare lengre, jeg prøvde også å lime på en fjærstålbit på disken, det virket også godt. Om noen vil ha bilder av disse, så har jeg delene om de ikke lengre er i bruk. (Dillon presse og kruttmål har utkonkurrert dem)

Trommelkruttmålet med gummisleiker inni har jeg hørt mye godt om, men jeg fikk enkelte slengere så jeg turde ikke bruke det til kraftige ladninger, men mange skryter av det, jeg har ikke brydd meg om å feilsøke og modifisere det.

Oppsummert er min mening om Lee at de har flere meget gode konsepter, og noen gode produkter, men at presset for å få lave priser gjør at utførelsen, kvalitetskontroll og materialvalg svikter noen ganger.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

På 19.5.2020 den 7.51, M67 skrev:

1. Mener du at Lee ikke er grunnen til Corona ? ;)

2. Mener du at det er noen her som ikke er utstyrshorer?

 

1: Etter nærmere betraktning, kan jeg ikke påstå det ene eller andre lengre :)

2: Trodde dette var noe vi skulle holde hemmelig :D

Link to comment
Share on other sites

I likhet med spinnvillt synest eg at Lee turret-presse satt opp som enstasjon er genialt.  Resten av tinga i det settet (med unntak av smøreplata ), er eg derimot mindre begeistra for.  No har mitt sett frittståande kruttmål, dersom du kjøper med kruttmålet montert i turreten, så antar eg utan å ha prøvd at det blir litt verre å bruke den som enstasjon.

 

Når det er sagt, så kom det mail frå Brownells om 30% rabatt på RCBS no.  Dei brukar ikkje være dei rimelegaste i utgangspunktet, men det burde kanskje være mogeleg å finne noko brukande der likevel.

 

Edited by beaker
skrivefeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

No har eg av forskjellige grunnar skutt (og dermed lada) lite dei siste to åra, men det har blitt produsert nokre tusen patroner med mi gamle Lee Turret-presse. Dette er ei gammal presse eg kjøpte brukt for ein femhundre-lapp, diesett i 38/357 og 9mm inkludert. Supplerte med eit diesett (Lee) i 44 Magnum/Special, ekstra holdeplate og to autodisk kruttmål. Kom vel i mål for rundt 1500 for heile greia. Har ei plate satt opp til 38 Special og eit til 44 Magnum, begge med ferdig innstilte kruttmål, å skifte mellom desse tek bokstaveleg talt fem sekund. Justering er aldri nødvendig, så sant eg ikkje skal lade litt 357. Har aldri knekt eller øydelagt noko, ei heller sprengt revolveren i lufta til tross for at eg skippa det obligatoriske "lade 10000 skudd med enkeltstasjon"-steget.

 

Skal vere den første til å innrømme at produkta til Lee kan framstå som billege. Slarkete er dei også, utan at det ser ut til å påverke verken funksjon eller kvaliteten på den produserte ammoen. Mi erfaring med Turret-pressa er at den berre fungerer, og den er enkel og effektiv i bruk. Veldig mykje for pengane etter mi meining. Har eigentleg berre ein ting å utsette på den, og det er at dei brukte hettene spretter overalt. Men dette er fiksa i den noverande versjonen.

Link to comment
Share on other sites

På 17.5.2020 den 23.55, PrecisionLapua skrev:

 

Jeg tenker i utgangspunktet å begynne med hjemmelading for å få til patroner som går mest mulig optimalt i mine våpen, samt ha det som en ekstra hobby i tillegg til skytingen. 

 

Det å spare penger er jo også noe som lokker, men det skal jo skytes en del skudd før man kommer til det punktet at man går i null ifht innkjøp av utstyr og faktisk begynner å spare noe på det. Derfor ønsker jeg å samle mest mulig tips for hva jeg bør ha, sånn at jeg får tak i noe som er brukbart og som jeg kan bruke lenge, samtidig som at jeg ikke kjøper masse utstyr jeg egentlig ikke trenger sånn til å begynne med.


Ser diskusjonen har sporet litt av men mengde har en god del å si på valg av presse. For det du beskriver er enstasjon helt OK. Hadde du planlagt å lade 5k + i året hadde turret/progressiv vært et must.  

Men igjen, et godt måleverktøy er påkrevd og kan brukes til alle kaliber og annen måling så det er verd å investere i et godt skyvelære. Du trenger ikke slike kjempedyre men sjekk litt etter god kvalitet til under blodpris. 
Eventuelt selges det noen digitale som er ok-ish på både Biltema og Claes. 
 

En kammersjekk er ikke påkrevd, du kan teste ved å ta av tønna og teste at patronene går i som de skal (men bare tønna, våpen ved ladebenken er fyfy!). 
Du kan også teste at tennhetter sitter i ved å sette patronen med bunnen på et lite speil. Om den står uten å rugge er hetta flush. 
 

Et hylsebrett for å holde hylsene når de har fått krutt men ikke kule bør du ha men kan lage selv av en litt tykk planke som du borer passende hull i. 
 

En ting som er kjekk å ha i baggen om du lader slappe ladninger i .38 er en messing-stang som passer i løpet for om en kule blir sittende fast. Kjente en kar som prøvde lade slappe wadcutter ladninger som måtte ta fram en slik 2 ganger  på samme bane dag. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...