Jump to content

Stål og slugs i eldre Rem 870 Wingmaster


Guest

Recommended Posts

Hei, e ska ha meg en pumpehagle, billig og da er vel bruktmarkedet det bedre å gå til, tenker da på rakkelet til Remington, altså 870 Wingmaster da de eldre er kjent for å være pålitelige etter hva e har forstått. Nå ønsker e da også å kunne skyte både slugs og stål i den og lurer da på om det bare skal være å bytte ut løpet med et nyere når den dag nermer seg at stål og slugs blir aktuelt? Også sida e da bytter ut løp etterhvert så har det vel ikke noe dårlig for seg at e skyter med orginalløpet til det er gåent? 

 

Takker for alle svar! 

Amund

Link to comment
Share on other sites

Les hva som står på ammunisjonspakken du kjøper. Dagens standard stålpatroner kan skytes i alle normale og eldre hagler som er trykktestet for Nitro/røksvakt krutt. Stålpatroner merket "High Performance" er beregnet på nyere børser, dette står også på ammunisjonseska. På samme vis med slugs, les hva som på ammunisjonseska. 

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, AmundJS skrev:

Også sida e da bytter ut løp etterhvert så har det vel ikke noe dårlig for seg at e skyter med orginalløpet til det er gåent? 

Originalløpet greier du ikke å slite ut om du pusser det, så da har du børse lenge.

3 timer siden, Spinnvillt skrev:

For prisen av ei brukt 870 + et nytt løp, kan du kjøpe deg ei ny pumpe i butikk.......6290kr, 46cm løp og med chokes

Hagle med  46 cm løp...den er vel egentlig bare brukende til å ødelegge hørselen med...

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, jeg vurderer nå kjøp av ei brukt 870 for 2000,- og ser at nytt løp koster 2500 ca, har også hørt med jaktdepotet i Drammen og dem har en ny rem870 for 5999,- men igjen så har e hørt at de eldre var mere pålitelige enn de nyere. 

Da blir det heller litt infosjekk av ammunisjon før kjøp så kan e gå for en eldre (og penere) variant. 

 

Takk for hjelpen! 

Link to comment
Share on other sites

@asterix tja... Skyter du uten hørselbeskyttelse spiller løpslengden liten rolle, jeg har begge deler, både 46/66cm løp... Og merker liten forskjell... Men jeg skyter aldri uten klokker. Å kjøpe ei gammal 870 for å skyte ut løpet med stål for å kjøpe nytt løp etterpå er for meg bortkastet... Derfor solgte jeg min 870, og kjøpte meg ei sxp, den kan jeg jakte med, og kose meg på morrobanene, med slugs og det jeg måtte føle for å putte i den... Får jo ei ny sxp 12/89 for under 6000kr... https://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=3419

 

Da kan du herje med hva du vil, både av ladninger, patronlengder og chokes.. Og ikke vente på at løpet skal sprekke pga stålskyting... 😎

Jada... Sxp'ene er noe tyrkisk lisensprodusert smelljern, med Winchester stempel på.... Men de virker, hver gang... Jeg har banka fanden må vite hvor mye rart/mye gjennom min, og sålenge jeg har hatt den kun gitt den litt biltemaolje etter skyting, og satt den i skapet... 

Men jeg handler for å bruke ting, til det jeg skal bruke de til... Uavhengig av hva det står på de... 

Edited by Spinnvillt
Link
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Spinnvillt skrev:

Og ikke vente på at løpet skal sprekke pga stålskyting... 😎

Jada... Sxp'ene er noe tyrkisk lisensprodusert smelljern, med Winchester stempel på....

Ja, da må en nok vente lenge! Moderne stålpatroner er trygt å skyte i gode gamle nitroproof-børser, selv de fra før 2. verdenskrig 😉 Verden går fremover. Det forutsettes selvfølgelig at en bruker patroner som passer børsa. 😉Men skal en leke med mye rart er selvfølgelig en moderne børse å foretrekke, men TS ønsker en 870.

Google litt om CIP og steelshot :

https://www.klikk.no/produkthjemmesider/villmarksliv/hva-taler-hagla-3064308

http://www.shotguns.se/html/steel_proof.html

http://www.shotguns.se/html/steel_shot.html

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Spinnvillt skrev:

@asterix tja... Skyter du uten hørselbeskyttelse spiller løpslengden liten rolle, jeg har begge deler, både 46/66cm løp... Og merker liten forskjell...

Skyter en uten hørselvern spiller løpslengden en uhyre stor rolle- om en skal berge hørselen. Der er en god gammel 870 bedre enn de fleste. Her kommer munningen laangt unna øret. Utover det har jeg ikke sansen for pumpehagler, men akkurat i dette tilfelle har de et fortrinn.🙂

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Spinnvillt skrev:

@asterix tja... Skyter du uten hørselbeskyttelse spiller løpslengden liten rolle, jeg har begge deler, både 46/66cm løp... Og merker liten forskjell... Men jeg skyter aldri uten klokker. Å kjøpe ei gammal 870 for å skyte ut løpet med stål for å kjøpe nytt løp etterpå er for meg bortkastet... Derfor solgte jeg min 870, og kjøpte meg ei sxp, den kan jeg jakte med, og kose meg på morrobanene, med slugs og det jeg måtte føle for å putte i den... Får jo ei ny sxp 12/89 for under 6000kr... https://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=3419

 

Da kan du herje med hva du vil, både av ladninger, patronlengder og chokes.. Og ikke vente på at løpet skal sprekke pga stålskyting... 😎

Jada... Sxp'ene er noe tyrkisk lisensprodusert smelljern, med Winchester stempel på.... Men de virker, hver gang... Jeg har banka fanden må vite hvor mye rart/mye gjennom min, og sålenge jeg har hatt den kun gitt den litt biltemaolje etter skyting, og satt den i skapet... 

Men jeg handler for å bruke ting, til det jeg skal bruke de til... Uavhengig av hva det står på de... 

Nå er ikke planen å kjøpe den for å skyte ut gammalt løp men heller bruke det løpet med stål, for så når det er ødelagt pga stål så kjøper e et nytt løp, og da er spørsmålet: Vil et nytt løp gjøre at e kan skyte stål og slugs uten bekymringer? Eller er det låskassa også som har noe å si der? Gir egentlig blaffen i om låskassa har noe å si på detta med stål på en Winchester eller Benelli eller you name it, er ute etter svar angående en Rem 870 Wingmaster, er dem laget solide nok i låskassa for stål eller ikke?

 

Link to comment
Share on other sites

15 minutter siden, hovdeknuten skrev:

Låskassa er sterk nok, det er ikke noe problem. Kammerlengde må du ikke overstige selvsagt! Så da gjenstår kun løp. Og det er der choke osv kommer inn i bildet. Det er i choken på slutten av pipa harde haglmaterialer kan skape elendighet... 

Takk, da har e fått svar på akkurat det e lurte på! 

Link to comment
Share on other sites

Sånn jeg har forstått det, så er det marginalt av krefter som påvirker låskassa... Det er løpet som får juling under avfyringen... Både trykkmessig i kammerenden, og nevnte chokes ved utgang... Stål ammo er nødvendigvis ladet hardere og sliter som du sikkert ved mer på chokes. 

 

Takt og Tone kunne du lese deg opp på når du nå har fått svar på det du lurer på... 

Måten du skriver i først innlegg, omtaler 870 som "rakkelet" så virker det ikke som du har en dyp tilhørighet til en spesiell børse etter en oldefar eller lignende... Derfor ble det gitt en kommentar ang at det til "rakkleverkskyting" likegreit, og billigere kanskje kunne vurderes et produkt tenkt til formålet... 

 

Når du svarer som du gjør,. Med skylapper og harde setnings-endelser. Så ikke bli forundret om det ved neste korsvei kommer langt færre svar. 

 

Dette er et forum for likesinnede, ikke en support tlf du betaler 28kr/min for..

Svar og formuler deg deretter... 

 

Forøvrig ønskes en fortsatt flott 17de mai feiring. 

🇧🇻🇧🇻🇧🇻

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

🥳 stålammo er forresten beskyttet av en plastwad, slik at stålkontakten med pipa er minimal eller ikkeksisterende. Enkelte haglmaterialer er ekstra harde som kan slite på løpet om de oppnår kontakt, men som oftest er de omslutta av superwads som nesten eller ikke åpner seg før på 20 m for å forhindre dette, min erfaring det da, men jeg skyter kun stål på bane. Og der er det ikkeno problem med stål uansett. Små hagl, lavt trykk osv. Nyere løp er som oftest chromma, og de bør motstå løpsslitasje bittelett bedre? Men å slite ut et masseprodusert løp kun ved skyting er nok tvilsomt i praksis. Jeg ville vurdert noe annet enn stål på jakt, bismuth/vismuth eller hva med bly? Bly slugs er fine greier. Amerikansk HP ammo i stål holder jeg meg langt unna...det samme gjelder finske produsenter:) jeg holder meg stort sett til sivilisert britisk ammo. Ev hjemmerulla:)

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, hovdeknuten skrev:

🥳. Amerikansk HP ammo i stål holder jeg meg langt unna...det samme gjelder finske produsenter:) jeg holder meg stort sett til sivilisert britisk ammo. 

Jeg har heldigvis noen av disse fortsatt liggende.- Baikal - made in Finland. Meget gode og velbalanserte patroner som er forbeholdt jakt med sideliggeren.

_20200518_194904.JPG

_20200518_195055.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det @culot hadde i tankene var vel de finske AmmoX tungsten patronene. 

 

Har meget gode erfaringer med de over. God "drep" på pippifåglarna, fantes også i 65mm, men de har desverre tatt slutt. 

Hva finnene produserer nå har jeg liten oversikt over.

Edited by bobby
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gammel 870 Wingmaster er bedre enn det nyproduserte "rakkelet" som man får nå av 870. Stål kan du fint skyte i disse men når det gjelder slugs, kommer det an på trangboringen. De aller fleste 870 som kom med fast trangboring var IM og det går helt fint (full trangboring går også, men du risikerer å ikke treffe noe). IC er er vel boringen du vil ha til slugs om du ikke skaffer et dedikert slugløp.

 

Det viktigste å husker på (jeg regner med at du er nybegynner) er å ikke stappe 12/76 i 12/70 løp og sånt, det er da det kan si pang og ikke på den gode måten...

 

Generelt når det gjelder stålammo og hagler, så er det ikke pga høyere trykk, men at stål mot stål sliter og i f.eks gamle Damascus-løp så regelrett sliter dette ganske raskt med ikke så greie følger (Og Damascus-stål liker heller ikke røksvakt krutt, men det er en annen sak).

 

Vi lærte på børsemakerskolen at hagler i god stand og produsert etter 1950 skal i utgangspunktet tåle stålammo, men om ikke annet er nevnt, bør ikke stål brukes i full trangboring på disse. Dette handler mest om at stålet brukt på hagleløpene ble laget av bedre materialer og herdemetoder som gjør at de tåler stål (veldig kort og enkelt forklart).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...