Jump to content

Zeiss Conquest V4 6-24x50 Egnet til jakt?


Premium2006

Recommended Posts

Har en leupold vxr 3-9x50 på ei 223 rifle. Brukes til fjellrypa og baneskyting. Vurderer å bytte denne til en kikkert med tårn/asv for lettere å justere avstander. ønsker å prøve litt skyting på lengre hold. Hva tenker dere om Zeiss Conquest V4 6-24x50 på småvilt og toppjakt? Fugl er jo små mål, så det kan vel funke med litt forstørrelse? 
Har også en v6 2-12x50 asv på 308 rifla. Kan bruke den, men kjipt å swappe kikkert hele tiden.

 
vurderte også å bare skaffe en vxr 3-9x50 fra leupold med tårn, men leser ikke så mye bra om det(de kaller det cds)

 

en annen ting, er at jeg ønsker å holde vekta Så lav som mulig på 223 rifla. Bytter jeg ut leupolden med zeiss, blir det for 200 gram mer å bære på..

 

Noen tanker? Hadde ikke tenkt å bruke så mye penger på siktet. Tenker jeg får 5-6k for min leupold og legger mellom til ca 10k totalt(derav Zeiss Conquest V4 6-24x50) 

Edited by Premium2006
Link to comment
Share on other sites

Om småvilt er målet hadde jeg helt klart valgt V4. Jeg personlig har jeg blitt helt avhengig av høy forstørrelse. Skyter raskere og bedre. Greier ikke å se hva vxr`en gjør bedre på en småviltrifle. Leupold CDS fungerer helt ypperlig og er kanskje en av de beste kompensatorene til jaktbruk, MEN man er låst til en kule og en ladning.  

Link to comment
Share on other sites

Ser også at CDS har noen begrensninger. 
Synes asv til zeiss i kombinasjon med appen/tabeller funker bra til mitt bruk.

 

vurderer også meopta optika 3-18x50 eller 4,5-27x50. 
 

hva er det nærmeste man kan komme i spec for å få en kikkert som funker på jakt og kan brukes på langhold. 3-18 er vel veldig nærme..?

ser at meopta kikkertene er veldig rimelig ift zeiss,men kanskje noe tyngre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei, har en V4 og en optika6 5-30x56. Har ikke fått testa de voldsomt side om side, men det er ikke dårligere optikk på meoptan enn V4n.  jeg opplever at meoptan er mer behagelig å se gjennom men det er bare en oppfattelse.  Begge har lys, og lyset på meoptan kunne vært sterkere for å brukes på lavere X men det er ikke noe problem. På de du vurderer er det vel mrad1 retikkel i FFP som er aktuelt, og da har du uansett en hestesko rundt senter som hjelper litt på lav X.

 

Til jakten du skisserer vil begge funke, men til langhold faller V4n gjennom. den har riktignok bra med elevasjon, men 1/4moa knepp og SFP gjør forvirringen komplett. Jeg har satt min på salongrifla. Men som sagt til jakten vil den funke bra

 

Til jakt ville jeg nok gått for 3-18 av optika. Grunnen til dette er at det er lokk på sidejustering. Det er en fare for at man kan greie justere sidejustering på den andre, da klikkene ikke er så stramme. Det er greit om man husker å sjekke- og jeg har hatt kikkerter med utvendig tårn før uten å greie ufrivillig justering, men det er nå engang et ekstra moment.  Ulempen med meopta kontra V4 er et den er ca 200g tyngre.

 

Om man tåler vekta er meopta et bra alternativ da den er optisk bra- bra nok til jakt og har riktige specs. Jeg tipper kanskje at jeg kommer til å ryke på en til etter hvert.  

Link to comment
Share on other sites

Hvis man får tak i en VX5 eller VX6 med den nye CDS, er dette trolig noe av det beste tårnet til jakt.

Zerolock og mulighet til å bestille custom tårn, men det er noe som egentlig lettest løses med tape eller printe labels selv.

Veldig lette er de også, 3-15x42 eller 3-18x42 feks, lite om noe som er i nærheten med 6x, lys og tårn.

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, msteiro said:

VX6 med den nye CDS

 

Synd prisene på disse siktene har kommet på nivå med Swarovski Z6i.

 

Kompis kjøpe dette siktet før prisoppgangen: https://www.jaktogfriluft.no/leupold-vx-6-2-12x42mm-30mm-cds-matte-duplex-5

 

Han skryter av det på grunn av vekta er lav, og optikken er veldig bra. Fikk prøve det på banen i fjor, og må si det var en god brukeropplevelse. Når det gjelder tårn/CDS så kan jeg ikke uttale meg da jeg ikke prøvde dette. Kun skyting på 100meter i dagslys.

 

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp fått reklamajon på en V4 6-24x50. Penga igjen. Det som skjedde var at fokusring og lysring hang seg opp sammen. (De står utenpå hverandre på venstre tårn). Så den kan jeg dessverre ikke anbefale. Men var presis på kneppene så lenge den funket....

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Mulig å skyte sporter og. Opplevde ett par ganger at jeg savnet mer forstørrelse med 8-32x56 kikkert. Ser poenget med tynt kors, for meg så ble det overgang til ffp da jeg liker å se akkurat hvor mye man bommer med, og det er utrolig deilig på elgbanen, da foranhold blir lettere å justere.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sft er vel også å foretrekke på vanlig jakt? 
 

vurderer denne eller 3-18x50. Bare litt skeptisk til at den blir ganske tung på rypefjellet. Leupolden jeg har nå er veldig lett, men er kun en 3-9x50 uten cds/tårn. Skulle hatt en litt kraftigere kikkert med tårn til jakt og litt langhold.

Link to comment
Share on other sites

Gjør nok ikke det.. for å få kjøpt cds må jeg fylle ut skjema med kaliber, kule, hastighet osv.. 

ser ingen plass jeg kan få tak i et tårn jeg kan sette på selv. Trenger kun et utvendig tårn, så finner jeg ut av klikkene selv. Fikk beskjed fra selger at dette ble ca 2000,- pluss frakt og at dette måtte sendes til usa..

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg kjøpte en VXR 3-9x40 m tårn til salongen for 4000 ca, og en VX-6 3-18x44 til 308n for 8500.

VX-6 har ikke montert tårn, men det følger med et, man kan sjekke serie nr'et hos Leupold om det kvalifiserer til gratis tårn. 

Trener mye med salongen, så synes det er greit å ha likt system på begge.

Link to comment
Share on other sites

Den Meoptaen eg linka til er ikke på lager før til høsten.... faen dette er kjipe greier. Sitter nå uten banekikkert..... SKal kanskje be XXL gi faen i å betale tilbake og heller bestille nytt sikte til meg....

 

Edited by jerognal
Link to comment
Share on other sites

På 14.5.2020 den 7.50, Premium2006 skrev:

Merkelig at man ikke kan bestille et åpent tårn til leupolden? Burde jo være enkelt, så kan brukerene selv sette opp skala/klikk.

ser at cds virker enkelt, men tungvindt når man skyter forskjellig ammo og kanskje bytter våpen/kaliber.  

Skjønner ikke dette med ekstra tårn .De fleste kikkerter i dag har skalaer for mil /moa .Uansett må man teste på forskjellige avstander om kulebanen stemmer .Det enkleste er vel å lage en klikktabell og tape den på kolben .Da kan man ha så mange kuletyper man har plass til .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...