Jump to content

Noen som ikke kjøper kjøtt?


Sakoen75

Recommended Posts

Finnes det noen som kun spiser kjøtt de selv har skaffet gjennom jakt og fiske? Gjennom jaktlaget er selvfølgelig godkjent. Kom egentlig opp som tema i kaffepausen på jobb men ingen kunne si at de viste om noen som faktisk klarte det. Burde ikke være helt umulig. Animali sier at vi spiste i snitt 51kg rødt kjøtt i snitt i 2018 og 30kg fisk det er ikke akkurat en umulighet å skaffe rundt 80kg mat per hode.

Edited by Sakoen75
Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, Sakoen75 skrev:

Finnes det noen som kun spiser kjøtt de selv har skaffet gjennom jakt og fiske? Gjennom jaktlaget er selvfølgelig godkjent. Kom egentlig opp som tema i kaffepausen på jobb men ingen kunne si at de viste om noen som faktisk klarte det. Burde ikke være helt umulig. Animali sier at vi spiste i snitt 51kg rødt kjøtt i snitt i 2018 og 30kg fisk det er ikke akkurat en umulighet å skaffe rundt 80kg mat per hode.

Prøvde et år. Det hadde gått fint men fikk etterhvert veto mot elgkjøtt. Svinekjøtt er f.eks. godt, men dårlig med svin i Norge. 

Tror vi starta med et godt knippe ender, 4-5 rådyr og en halv elg. Rådyra og endene forsvant fort, men det gikk tråere og tråere med elgen... Det er nok enklere å få til der det er mer spennende dyr enn elg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, M67 skrev:

Prøvde et år. Det hadde gått fint men fikk etterhvert veto mot elgkjøtt. Svinekjøtt er f.eks. godt, men dårlig med svin i Norge. 

Tror vi starta med et godt knippe ender, 4-5 rådyr og en halv elg. Rådyra og endene forsvant fort, men det gikk tråere og tråere med elgen... Det er nok enklere å få til der det er mer spennende dyr enn elg.

 

K

Elgpizza 13 lørdager på rad tærer på familiesamholdet ja.......

  • Haha 5
Link to comment
Share on other sites

Ja det kan bli litt mye elg middag blir det hintet om. Må sikkert være litt modig og blande utradisjonelle smaker inn også. Tror et villsvin eller to kunne hjulpet betraktelig i kjøttdeig og ellers i maten. Hvilket pålegg laget dere av viltet?

Link to comment
Share on other sites

Elg, og særlig den som har beitet litt i kulturlandskapet også, smaker som oftest, ikke mer vilt enn at en kan tilberede den akkurat som okse, og på det viset dempe viltpreget. Jeg kjøper kjøtt, men stadig sjeldnere kjøttdeig/karbonadedeig. Der går jeg, som oftest i egen fryser.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, Bell skrev:

Problemet er mangel på kylling(jakt)...

Vet nå ikke det, kylling og kalkun er nok det kjøttet jeg klarer meg  best uten.

Bruker elgkjøtt for å bytte til meg Hvalkjøtt og Saltsei for å bytte til meg noen lam.

Når jeg så har elg og kobbe selv og så mye gås jeg bare gidder å skyte samt fisk klarer jeg meg bra.

Potetene satte jeg forrige helg så nå gjenstår det bare å få sådd noe gulerøtter og kålrot. 

Link to comment
Share on other sites

@bardp misunner deg når det kommer til å kunne jakte gås. Svømmende fugler skulle jeg ønske jeg hadde bedre tilgang på. Blir noen ender i tjernet på heia som "bifangst" med drillingen og en uheldig skarv fra kajakken. Maks 4 svømmere i året så blir ikke akkurat å spe på så veldig mye. Men egentlig genialt å bytte kjøtt med noen som vasser i andre fristelser.

Link to comment
Share on other sites

Her er vi selvberget med kjøtt/fisk. Selger også ganske mye, da det blir alt for mye til eget forbruk.   

 

Hjort, rådyr, villrein, fjellrype, gås, and, orrfugl..... 

 

Bruker å kjøpe kjøttdeig til pizza og taco, synes ikke viltsmaken passer så godt til det. 

 

Fisk til eget forbruk ordnes på ei helg i februar med garnfiske.. 

Link to comment
Share on other sites

Vi er 4 under samme tak to voksne og to små så vi måtte ha ca 70-80kg fisk og ca 100-150 kg kjøtt. De to små spiser oss ikke akkurat ut av hus enda. Blir jobb skifte til høsten så blir mer tid hjemme så da er det lettere å få til å jakte når en ikke er bortreist heletiden. Krysser fingrene for at det blir mer kjøtt i fryseren.

Link to comment
Share on other sites

Her går det stort sett i kjøtt og fisk som er selvberget. En grillkylling avogtil og pinnekjøtt til jul.

Av kjøtt er det elg og rådyr som dominerer. Vi spiser det ukentlig, og ungene mine er oppvokst med viltkjøtt og aldri har jeg hørt noe klaging på kjøttet angående "viltsmak". Derimot har de vært skuffet over (tamdyr)kjøtt som de har spist på restaurant og hos andre.

Synes elgkjøtt er ganske nøytral på smak.

Kan huske jeg hadde vomskutt en hjort som ble renset så godt som mulig. Indrefiletene så grønne og jævlige ut men jeg fikk da pusset det bort sånn passe med edikkvann. Det passet seg slik at jeg fikk besøk, og det lå i kortene at det var forventning om noe lekkert fra jakta. Det eneste jeg hadde da som ikke var kjøttdeig, kokekjøtt og steik, var disse hjorte indrefiletene. Det fikk våge seg selv om jeg kjente eimen av vom under tining og steking. Det ble så servert med godt tilbehør og jeg merket selv at dette nok ikke ville bli noen høydare. Men gjesten skrøt uhemmet av det nydelige kjøttet med sånn markert "viltsmak" xD

Spiste opp alt og forsynte seg med mer. Jeg klarte bare true i meg noen få biter og kompenserte med øl og grønnsaker.

Link to comment
Share on other sites

Vi kjøper skinke til pålegg, vossafår, svært sjelden kylling, noe ribbe som jeg lager saltflesk av, og ei ribbe til jul, samt spareribs. Av og til ei feit and om vi er på kjøret.  Bortsett fra det spiser kjøtt fra egen jakt, i tillegg til fisk. vi bruker rein, dåhjort, noe hjort og elg og villsvin om vi har fått tak på det. Ellers ender og annen fugl. 

Er man litt interessert, og evner å variere kan man bruke vilt til det meste- må innrømme at det er lite dåhjorten ikke egner seg til. Hadde jeg vært mer oppfinnsom på påleggsfronten kunne vi nok berga med egen produksjon her og, men det skal tross alt gå rundt andre steder i samfunnet og..  Men vil nok si at vi er så godt som sjølberga, og det er vilt som er hverdagsmaten, og forsåvidt helgematen... :P 

Link to comment
Share on other sites

Beste og dårligste kjøttet jeg har spist er elg. Vi har en pensjonert dyrlege på laget som alle har klokke tro på når det kommer til slaktingen. Personlig tror jeg nesa hans ikke er det det en gang var og han er ikke VELDIG nøye på hverken hygiene eller behandling av slaktet. Resultatet er som regel surt skudd sår og surt blod i bogene på de han har "ordnet".

Håper det snur nå etter jeg har gjort poeng ut av å skjære bort alt gørr og åpne opp bogene. Kjøpt inn engangs forkler og "armings". Slaktet blir merkbart bedre og fristende på bordet. Tror mye av "villtsmaken" kommer etter dyret er skutt.

 

Hjemme blir det kjøttdeig, pølser, steiker, gryter, osv av viltet også spedd inn i vanlige retter.

Edited by Sakoen75
Link to comment
Share on other sites

På 12.5.2020 den 15.08, bardp skrev:

Potetene satte jeg forrige helg så nå gjenstår det bare å få sådd noe gulerøtter og kålrot. 

 

Er det voksføre eller klisterføre på potetene dine nå, Bård? 😀

 

Jeg har kanskje skrevet det før, men kan gjenta: Det eneste "kjøtt" jeg kjøper, er leverpostei. Når jeg har lever fra kalv eller ungdyr, blir det heimelaget postei, til den må det jo flesk, spekk eller bacon (jeg bruker "kystbacon"). Av og til blir det en bit kystbacon, som passer sammen med noen egg på teltturen.

 

Vi har noen tråder der folk har skrevet om "Sous vide"-steking (eller rettere sagt, koking). Dette er en enkel og temmlig idiotsikker måte (jeg har faktisk ikke klart å mislykkes enda - ?!?) å tilberede kjøtt på. Slikt kjøtt av elg, hjort eller rådyr har alltid fått høylydte lovsanger fra de som har fått det servert. Jeg skal prøve å legge ut noen bilder fra mine eskapader i den lei.

 

11 timer siden, znopi skrev:

Synes elgkjøtt er ganske nøytral på smak.

 

9 timer siden, Sakoen75 skrev:

Tror mye av "villtsmaken" kommer etter dyret er skutt.

 

Tiltredes!

 

Jeg har tidligere sagt hvor heldig jeg var, som fikk bygdeslakteren som jaktlagssjef da jeg begynte på elgjakt.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Og mens vi, som stort sett klarer oss med det vi henter fra naturen, skriver om det, kan vi jo tenke litt på "den gemene hop", som er avhengig av å kjøpe maten gjennom de store kjedene.

 

Da er plutselig sjølforsyning, bruk av norske ressurser, vitaminer, mineraler, umettede fettsyrer, og "sjølgående" kjøttproduksjon glemt, til fordel for industrikjøtt og soya-produkter, import fra motsatt side av kloden, og produksjoner som bruker 400 ganger mer antibiotika enn norske beitedyr:

 

https://www.nationen.no/motkultur/kommentar/jakten-pa-grillsauen/

 

Jeg har heldigvis fortsatt en bra stor elgnakke i fryseren.

Link to comment
Share on other sites

"Alt henger sammen med alt", vet du!

 

Vi har jo diskutert temaene om klima, moteriktig naturvern og tilhørende matvalg etc, blant annet i denne tråden:

 

https://www.kammeret.no/topic/87369-anti-jakt-aktivister/

 

Noen av oss må kanskje sitte litt på fingrene, og la være å la denne tråden bli alt for aktivistisk. Men norsk vilt, og tradisjonelt norsk utmarksbeite, kommer altså mye ut på det samme. Og vi som prøver å klare oss mest mulig med ville og (halv-) tamme dyr, fugler, fisk og bær fra norsk natur, kan hvertfall påstå, med noenlunde god samvittighet, at vi er en del av løsningen, ikke en del av problemet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Joda har vært selvforsynt med kjøtt i massevis av år .Ungene vokste opp på viltkjøtt ,nå er de over 30 år men spiser det enda .De foretrekker selvfølgelig ferdigpakka biffkjøtt fra mors fryser .Har Elg Rådyr Hjort og Rein i fryseren og når jakta nærmer seg igjen ,tar vi en vurdering i fryseboksen og maler opp pakker som har ligget lenge .Blander gjerne inn litt tilbudssvin og spekk . Kjøttforedling har blitt en hobby det og, både for meg og kona .Nå og da blir det noen skogshøns og eller duer ,men det blir gjerne bonusmiddager der og da .Men vi kjøper ribbe til jul .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...