Jump to content

Kikkert til langhold


Turiskogen

Recommended Posts

Hva med denne ?

 

bilde.png.1a8194cf265b690228c3f9d9b7b25547.png

 

https://www.skytterlinken.no/zeiss-conquest-v4-6-24x50-ir-r93

 

Tekniske data:

  • Forstørring: 6-24x
  • Objektiv diameter: 50 mm
  • Tube diameter: 30 mm
  • Utgangspupill: 7,5-2,1 mm
  • Synfelt: 6,3-1,6 m / 100 m
  • Øyeavstand: 90 mm
  • Twilight faktor: 16,4-34,6
  • Parallaksefri: 45,7 m - ∞
  • Diopterjustering: -3/+2
  • Retikkel: #93
  • Belysning: ja
  • Justering pr klikk: 0,7 cm / 100 m
  • Justeringsområde: 230 x 175 cm / 100 m
  • LotuTec® / Nitrogenfylt: ja / ja
  • Vanntett: 400 mbar
  • Funksjonstemperatur: -20°C til +55°C
  • Lengde: 368 mm
  • Vekt: 690 g

 

 

Adjustment turrets of the ZEISS Conquest V4 riflescopes

 

https://www.skytterlinken.no/media/catalog/product/cache/afad95d7734d2fa6d0a8ba78597182b7/z/9/z93il.jpg

Edited by Bergara-Man
Link to comment
Share on other sites

Zeissen blir vel feil både i forhold til MOA klikk og SFP.

Det er en semi-jaktkikkert, ikke særlig spesialisert langholdskikkert, og litt tullete med et sånt retikkel på en SFP kikkert hvis man ikke er veldig obs på hvilken forstørrelse man bruker.

 

Jeg ville mye heller sett på enten Meopta Optika 6 (3-18 FFP eller 4,7-27 FFP) eller Vortex Viper PST 2 5-25  hvis du skulle ha et nytt dedikert sikte til langhold.

FFP, mil-klikk og en pris et godt stykke under budsjett.

Meopta Optika 6 har fått veldig gode skussmål av de som har testet de, og ligger en del under i pris.

 

https://www.norhunt.no/products/optika-6-45-2750-rd-ffp-4c

https://www.jaktfall.no/produkt/optikk/vortex-kikkertsikter/vortex-viper-pst/vortex-viper-pst-gen-ii-5-25x50-ebr-7c-ffp-mrad?gclid=EAIaIQobChMIxMHAx8Ot6QIViY4YCh3d3gMGEAAYASAAEgJ47_D_BwE

 

Ellers er det mye bra på bruktmarkedet hvis man er tålmodig, spesielt Kahles 6-24 dukker opp til rundt 15k, eller Vortex Razor som denne (selv om den er gen 1) https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=178042515

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Forslag til sikte? Fornuftig forstørrelse? Pris helst <15k.

Hva er bruksområdet?

DFS-felt, kjøp Busk diopter,

PRS, kjøp et sikte med moderne retikkel, 6x zoom og 0.1mrad-klikk, Leica PRS, Delta Stryker, Vortex Viper PST, Meopta Optika 6

F/UNL, hva med en Vortex Golden Eagle (jeg får feber av moa-klikk men det er individuelt)

Eller jakt, kjøp for all del en Swarovski DS...

 

Alle langholdsdisiplinene inneholder mye skruing opp og ned, og en del til siden, og de inneholder forlegging uten å skru. Jeg anbefaler på det sterkeste et retikkel med med "fornuftige" merker langs aksene. Med fornuftig mener jeg en enhet man kan relatere seg til - det samme gjelder klikkene, en enhet du kan relatere deg til. Skyter du på ei skive, og treffer 32cm til siden, på 485m, og har klikk i brødeler av moa - jeg tar ikke den i hodet (ihvertfall ikke mens jeg lurer på vinden, har det travelt, og en jævelen ved siden av har verdens største brems). Men er det 0.1mrad, så er de 4.85~5cm på 485, så 6-7 klikk. Ferdig, Bang!

God optikk er kjekt, men dyrt, til 15k får noe greit, men ikke toppen - men du får gode retikler, gode ratt, riktige klikk, osv. Alt som trengs.
De rimeligere har ofte mindre justering enn de dyre, og se gjerne etter det, mye justering, skal du skyte langt må du ofte justere mye... 

Og - har du, eller skal du ha, flere kikkerter. Det er en (veldig) god ide at justeringen går samme vei. Det er ikke nøye hvilken vei (utvalget er MYE større CCW), men samme vei...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha nytt kikkertsikte i prisklassen tror jeg det er veldig vanskelig å komme unna optika6. Nei den er ikke perfekt men den har det du trenger

0.1 mrad klikk

mrad retikkel

nullpunktsjustering.

Ok justering. 

Bra optikk for prisen - veldig bra. Det er ikke kahles, men prisen er ikke der heller. Jeg har tidligere hatt eldre PMII og vortex razor G1 og så langt er inntrykket bedre på det optiske enn disse. `Jeg er rimelig sikker på at optikken er vesentlig bedre på optika enn den razorn jeg hadde. Ulemper er vekt, samt at de av en eller annen grunn har lås på høyderatt med ikke sideratt.. Uansett - det funker.

 

Jeg fikk litt tilfeldig en 5-30 i hus med MRAD retikkel. Skal testes mer, men inntrykket så langt er veldig bra. Innskutt på 100m har jeg 18mil å gå på i høyden, da har jeg også to klikk ned i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Ser at Børselars har Kahles K312 (uten lys, så sikkert ikke siste modell) til 13 500,-: https://borselars.no/k312i-3-12x50-34mm

 

 

Litt OT, egentlig, men hva er greia med lys i langholdssikter? Jeg innbiller meg at lys for de fleste er noe man trenger i skumring. Har selv en slik K312 uten lys, og jeg kan ikke si jeg føler jeg burde hatt det. En kompis har en K312i, med ca samme retikkel, men med lys da. Kjempefin den og, selvsagt, men lyset, hvorfor? 

Link to comment
Share on other sites

Takk for forslagene. Synes Meopta Optika 6 kan så passende ut, så den skal jeg se på. Prisen lå 10-12k så jeg, så det passer budsjettet. Ser den kommer i opptil 5-30x forstørrelse. Skal man velge den med størst forstørrelse? 
Ellers så Leica fristende ut, men blir nok ikke til 30k.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, ladebenken skrev:

Mange bruker også siktene på jakt, da er det greit med lys.. 

Lys er greit til langhold også, når det mørkner, og en vil skyte mer, eller på stevne, og noen har presset inn mer skyting enn dagen rakk til. Jeg har brukt lyset på flere PRS-stevner, så ja. Det er kjekt. "Zerostop" er og så kjekt, det glemte jeg istad.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Meopta 4,5-27 og 3-18x50 er umulig å fa tak i akkurat nå. Dette med mrad mil klikk ffp. 
har prøvd.. endte opp med en vortex pst gen ii i 5-25x50. 
ikke fått skutt ennå, men etter grovjustering har jeg 132 klikk igjen å justere. Montert på en 0 moa picatinny og medium ringer. 
i følge tabell skal jeg kunne skru opp til ca 950 meter(308 fmj). Mulig jeg mister noen klikk etter innskyting på 100 meter, men får heller vurdere en 20 moa skinne hvis behovet melder seg. 
kikkerten virker veldig klar og fin i optikken, så førsteinntrykket virker veldig bra. Skal prøveskyte i morgen

Link to comment
Share on other sites

Det kan være langt. 900m er utvilsomt innen rekkevidde. Men ikke med 147gr FMJ, eller noe FMJ jeg har hørt om. Kvalitetsforskjellene på ammunisjon er ekstremt store, og blir veldig tydelige på langt hold.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bra pris/ytelse har GGG ammunisjon. 147gr også, men i likhet med NM60 og Norma JM faller den gjennom lenge før 5-600m. Det sagt, de to siste er lotavhengige. NM60 kan være veldig bra, og veldig dårlig. JM til langhold er stort sett dårlig.

- GGG Sierra  155, 168 eller 175gr

- Lapua 155gr Scenar

- Norma 168gr Sierra (Diamond Line) 


 RWS Target Elite og Target Elite Plus

 

Den @msteiro linker vet jeg ikke noe om, men jeg har aldri hørt om en patron med 168gr Sierra MK i som ikke gikk bra... Ei god kule gjør svært mye. Til langhold må den i tillegg lades foran jevn kruttladning. Ikke all fabrikkammunisjon får til det.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

PST G2 5-25 er en veldig fin sikte til en god pris. Liker veldig godt zero stop på den og måten den skytes inn på. Trinnløs innskyting er gull. 10mil pr runde er fint men kunne ønske at rattene hadde større diameter. Ok klikk men kjent bedre...men også dårligere til langt høyere pris. Har også en i 3-15x44 på grendelen som også fungerer fint. Gen1 var ræva.

Link to comment
Share on other sites

Har nå fått testet vortex viper pst gen 2 5-25x50. Liker den godt og syns det er mye kikkert for pengene. Fin optikk og det du ellers trenger for LH. Meget bra garanti på disse.. det er verdt litt.

Har også fått prøvd meopta optika 6 4,5-27x50 ffp med mil klikk. Likte den også. Retikkelet er litt annerledes enn vortex. Det har en ring i senter som passer perfekt rundt «svarten» på 100m skiva. Gjør det enkelt å skyte på bane skiver. Syns klikkene var litt slappe i forhold til vortex. Fikk egentlig en følelse av at meoptaen var litt «billig» i forhold til vortex viper. Jeg hadde nok kjøpt vortex framfor meopta, men begge er nok vinnere i denne prisklassen. 
 

minus med optika 6 er også at den er vanskelig å skaffe i norge med mrad mil/mil ffp.  

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...