Jump to content

Hvilket krutt er dette?


TG

Recommended Posts

Hei! Jeg snevrer meg inn mot en US 5 som går fint i hagla og har nå et spørsmål til dere som kan detta med krutt,  hva er forskjellen på kruttet her. 
 

spesial’n ser «ren» ut med en type krutt, «grouse» er en blanding og winchester no helt annet. Er noe bedre enn det andre? 
 

hovedsakelig skogsfugl-patron jeg er ute etter. 
 

takk på forhånd for gode svar;) 

 

 

73D7809D-65A0-4D85-AC1F-013396F5BF90.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Hej, 

kan du ta bättre närbilder på krutet ? 

Däremot en försiktig killgissning  är Grouse  32g  Vectan AS 1,28x32  för det har jag hittat i dom förra året, tror dom går i taket på arbetsområdet för AS som är ett 28g krut egentligen.

Gyttorp special sannolikt  Vectan A1SP 1,78x36 för det vet jag dom laddar    eller Vectan A6 . båda är " fabriks"  i 20 kg förpackningar.

 

Winchester vågar jag inte gissa såvida den inte är Ital tillverkad 

Link to comment
Share on other sites

Överst Vectan AS till 100% säker 

mitten Vectan A1 eller A6 om det inte är Begie markörer i då är det A0 

Nederst vet ej mkt troligt nåt amerikanskt dubbelbas typ 4756 om det är en äldre patron. 

 

Dom första två är rätt lätta att planka , Gyttorp kör säkert AS till grouse av ekonomiska skäl , men A1 1.65x32sg22  58mm ger dig en jättefin 32g patron.

A0 1,80-1,85x 36 sg17  58mm så har du nog en bra 36g patron, A0 kan du ta upp till 38g om du vill . 

/P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...