Jump to content

Ny og gira


HYPEHOUSE

Recommended Posts

Hei, ny forumbruker og pistol-rookie her!

 

Skjøt med salongrifle som barn, og har savnet skytesport siden da. Nå som jeg er mer eller mindre voksen og etablert, er jeg veldig klar for å begynne å skyte igjen. Virussituasjonen gjør at ingen avholder sikkerhetskurs akkurat nå, men jeg står på venteliste og er klar så snart ting løsner.

 

På sikt har jeg lyst til å prøve meg på dynamisk, men skjønner at reisen begynner i NSF uansett, og har funnet en klubb som driver med begge deler. Har i utgangspunktet lyst til å skyte med Ruger mk IV og CZ Shadow 2, og har spørsmål vedrørende begge.

 

Når det gjelder CZ Shadow 2, lurer jeg på om å gå til anskaffelse av en .22-adapter (https://www.2alfa.no/cz-adapter-kadet-22-lr-for-shadow-2.html) for å kunne trene på å skyte denne pistolen litt billigere, vil komme i veien for å kjøpe en Ruger mk IV senere. Grunnen til at jeg lurer er at jeg kjenner til behovskravet, og tenker noen kanskje kan finne på å si "du har allerede en .22, så du har ikke behov for Rugeren." I tillegg lurer jeg på om "Optics Ready"-utgaven er verdt de fire tusen ekstra kronene i pris.

 

Når det gjelder Rugeren, har jeg også et par spørsmål. Jeg har sett meg ut mk IV, men det finnes flere modeller (https://ruger.com/products/markIV/overview.html), og jeg er litt revet mellom dem. Både "Target", "Competition" og "Tactical" er fristende. De to førstnevnte fordi de ser egnet ut til konkurranser (uten at jeg helt skjønner hvilken som er å foretrekke?) og Tactical fordi den er threaded for lyddemper og er lett å montere et billig rødpunktsikte på - tror det kan bli veldig gøy for plinking, helt uten å plage naboer! Er det for mye å håpe på at den artige Tactical-modellen kan være egnet også i konkurransesammenheng? (Og om den er det, burde jeg gå for en 22/45-utgave for å ha noe som ligner mer på Shadowen i grepsvinkel?) Om den ikke er det, vil det være vanskelig å få en av de to andre threaded for lyddemper, og å få montert en picatinny rail på den?

 

Jeg skjønner at anskaffelse ikke blir aktuelt før jeg har vært aktiv i klubben i seks måneder altså, men jeg kan jo ikke bare sitte på hendene mine og vente heller. Noe må jeg jo fylle tiden med frem til pesten slipper grepet og sikkerhetskursene begynner igjen. Hjemmelading ser også veldig spennende ut, på sikt kunne jeg godt tenke meg å lære mer om det også.

 

Takk om du gadd å lese helt hit, takk enda mer om du har innspill eller ideer 😊

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ombyggingssett teller ikke mot "garderoben" så du kan fint ha .22 adapter til Shadow og likevel ha Rugeren.

 

Det sagt, så ville jeg ikke brukt penger på det. Settet koster vel omtrent like mye som en dedikert .22pistol, som er mye mer pålitelig. Er økonomien særlig stram kan jeg forstå at du vil øve med pistolen med billig ammo, men så er ikke 9mm så veldig dyrt heller, særlig hvis man kjøper i bulk.

Link to comment
Share on other sites

On 5/11/2020 at 1:15 PM, m00se said:

Ombyggingssett teller ikke mot "garderoben" så du kan fint ha .22 adapter til Shadow og likevel ha Rugeren.

 

Det sagt, så ville jeg ikke brukt penger på det. Settet koster vel omtrent like mye som en dedikert .22pistol, som er mye mer pålitelig. Er økonomien særlig stram kan jeg forstå at du vil øve med pistolen med billig ammo, men så er ikke 9mm så veldig dyrt heller, særlig hvis man kjøper i bulk.

 

Takk, det var oppklarende!

 

Når det gjelder pålitelig .22pistol, har jeg blikket på Ruger mk IV, men er litt usikker på om "Target" eller "Competition" er best egnet? Aller helst vil jeg ha "Tactical", på grunn av picatinny rails og threading, men dersom Tactical-modellen av en eller annen grunn skulle være uegnet, er det kanskje mulig å modifisere de andre modellene til å være threaded og å ha rails også...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...