Jump to content

Kule for hundefører


Begnadøl

Recommended Posts

Hallo.
Dette har nok blitt skrevet om ved flere anledninger, men jeg er ikke så god på søkefunksjonen her inne på forumet. 

Har ei rifle jeg bruker til alt av jakt i kaliber 9.3x62, og det går mest i elgjakt. Har en hund som man har blitt glad i og samtidig har lyst til å skyte mest mulig elg for i los, men mange sjanser glir bort da jeg er litt redd for gjennomskyting og rikosjett. Jakter i et terreng der det står tett og er veldig mye stein i bakgrunn rundt elg og hund så ser etter ei kule der man kanskje unngår gjennomskyting. Har sett litt på kuler i 232 grains som oryx og rhino, men har ikke prøvd noen av dem enda. Har noen her inne tips om dette med kuler som brukes for hundefører, men samtidig fungerer bra som postjeger også? Har noen poster der skuddavstand kan bli opp mot 200 meter.  

 

Takker for svar og innspill på gode kuler som kan lades. 

Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, Begnadøl skrev:

Jakter i et terreng der det står tett og er veldig mye stein i bakgrunn rundt elg og hund så ser etter ei kule der man kanskje unngår gjennomskyting.

 

Vanskelig øvelse dette Begnadøl. Ikke minst siden det er veldig stor forskjell på motstanden kula møter på i et skudd bak bogen på en liten kalv og et skudd i bogen på tidenes okse.

Umiddelbart tenker jeg på 15 grams Oryx i moderat hastighet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...