Jump to content

Kva er det mest energirike maten ein kan ha med i sekken på jakt/tur?


magnum_mauser

Recommended Posts

15 minutter siden, Sakoen75 skrev:

Joda, går fint å kose seg med en burger med ost og bacon. Store synderen (som regel) er brusen vi spyler ned burgeren med. @Audible sikter til Keto-dietten hvis jeg ikke tar feil. Poenget mitt er at lavkarbo ikke trenger å bestå av mest mulig bearbeidet søppel mat. Velg den "rene" versjonen av lavkarbo så har det flere fordeler for kropp og sinn.

 

Biff med god saus og grønnsaker banker en burger bare så det er sagt ;)

 

Såfremt du ikke har en arvelig predisposisjon for å lagre fettet ditt feil så er lavkarbo helt fint.


Vel utført lavkarbo er definitivt helt rene grønnsaker, fisk og kjøtt.

Trenger ikke spise masse dritt. Du lever godt uten brus, poteter(chips), brød og ris.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Sakoen75 said:

Joda, går fint å kose seg med en burger med ost og bacon. Store synderen (som regel) er brusen vi spyler ned burgeren med. @Audible sikter til Keto-dietten hvis jeg ikke tar feil. Poenget mitt er at lavkarbo ikke trenger å bestå av mest mulig bearbeidet søppel mat. Velg den "rene" versjonen av lavkarbo så har det flere fordeler for kropp og sinn.

 

Biff med god saus og grønnsaker banker en burger bare så det er sagt ;)

 

Er aldri mer enn et døgn ute da jeg sliter med fatigue. Så det pleier å bli noe godt. Som f.eks hvalgryte, eller finnebiff til kvelds når jeg er på tur. 
Fruktsuppe til til frokost neste morra. - Det er en tradisjon jeg tok med meg fra øvelser i forsvaret. Var god med noe varmt i kroppen til frokost...og var man dum nok til å spise RSP dreit man jo ikke på ei uke.
 

Link to comment
Share on other sites

Blytung kvelds og sukker lake til frokosten, mulig det funker for deg? Trist å høre om din sykdom.

 

Har bare prøvd keto kosthold noen uker for "gøy" etter utfordring på jobben fra den såkalte helse/atlet klubben. Første uka var det en dag eller to som var tunge når kroppen byttet energi-lager så var det egentlig bare greit. Men å laga to typer mat til meg og familien i lengden gidder jeg ikke.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg burde jo skjønt at moraliseringen øyeblikkeliog ville komme.
Dag to er hjemreisedag når jeg er på tur. Jeg klarer nok å gå de 10 meterne fra hengekøya til bilen på litt sukkerlake. 
Og har da gjenre sovet i 10-12 timer, etter å ha kost med med matlaging over bålet kvelden før. Og nytt at jeg 
klarte å være ute. Kostholdet er noe jeg bekymrer meg for 24/7 de andre 464 dagene i året. Ikke når jeg er på tur.
Da jeg kan dø om jeg spiser en appelsin.
 

Edited by Tjukkas
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Var ikke meningen å "moralisere" hvis du følte det, men tråden heter faktisk "Kva er det mest energirike maten ein kan ha med i sekken på jakt/tur?" Så jeg diskuterer utifra det, hadde den hetet "Hva koser du deg med på tur" hadde jeg sikkert som banken kommet med bacon, cola, sjokolade og store gryter.

 

*Jeg klarer ikke å sette meg inn i alle allergier og mat intoleranser så jeg satte et ? etter for å spørre om faktisk frukt suppe og hval-gryte var den ultimate boosten.

 

 

Edited by Sakoen75
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

31 minutter siden, Sakoen75 skrev:

Var ikke meningen å "moralisere" hvis du følte det, men tråden heter faktisk "Kva er det mest energirike maten ein kan ha med i sekken på jakt/tur?" Så jeg diskuterer utifra det, hadde den hetet "Hva koser du deg med på tur" hadde jeg sikkert som banken kommet med bacon, cola, sjokolade og store gryter.

 

*Jeg klarer ikke å sette meg inn i alle allergier og mat intoleranser så jeg satte et ? etter for å spørre om faktisk frukt suppe og hval-gryte var den ultimate boosten.

 

 

Enig, det er stor forskjell på hva en koser seg med og hva som er mest effektivt. Og ikke minst sunt og bra - da begynner forskjellen for min del å bli veldig stor...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Proteiner og fett som basis energikilde (egg, fisk, kjøtt), og gjerne et par smurte vestlandslefser med overdrevet mye smørkrem (50-50 meierismør og melis + en dasj kanel) når man trenger energi til siste innspurt.

 

Spise sunt og slanke seg kan man gjøre når man ikke er på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Spise næringsrik mat som gir langvarig energi for å fungere i "krevende" situasjoner har ingenting med slanking å gjøre.

Amerikanerne har tatt helt av med kostholdet og treningen i forhold til jakt, artig å lese om og se på de forskjellige teoriene. Virker som om de fleste er enige om sunn, "ren" og næringsrik mat er tingen og ikke sukker, burger og mat som har blitt behandlet til å bli noe helt annet.

Ikke trenger sunn mat å smake dritt heller som noen tydeligvis tror

 

Å dra inn kosemat i denne tråden blir som å diskutere lever-action i langholds tråden. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Eg vart tipsa om bjørnebrød som eg nevnte tidligare i tråden. Eg bakte det og delte det opp i små porsjonsstykker og la i frysen. Når eg får telefonen om eit ettersøk, so plukker eg med meg eit par biter bjørnebrød. Og då har eg nok energi i reserve, hvis søket blir langvarig og fysisk krevjande - so fremt eg passar på at eg også får i meg nok vann undervegs.

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, magnum_mauser skrev:

- so fremt eg passar på at eg også får i meg nok vann undervegs.

 

  -  og vi har altså en (mer eller mindre) utmerket tråd om vannrensing (eller ikke) på tur:

 

https://www.kammeret.no/topic/52585-vannrensing-i-norgevannrenser/

 

  -  og da en debattant viste til den tråden, reagerte du slik:

 

På 10.5.2020 den 11.44, magnum_mauser skrev:

Ikkje gidd å gubbifiser tråden folkens! Har dykk ikkje noko å bidra med der, so kan dykk heller skrive andre plasser. Er det ikkje konstruktivt? Ja, då holder ein kjeft ;-)

 

Vi må altså ha vann, uten vann kreperer vi etter ei ukes tid. Vi varer over 2 måneder uten næring (ca. 69 dager, for unge, slanke menn, viste IRA-fangene i en sultestreik-stafett på slutten av 70-tallet).

 

Ved å fjerne alt vann fra maten, slipper man å bære på "unødvendig" vekt. Det er det samme oppdrettsnæringen gjør, når den, tilsynelatende, får til det "umulige", får mer "mat" ut enn det som går inn (forfaktor under 1).

 

Måten man tilsetter og/eller får i seg (renset?) vann på underveis, har blant annet innvirkning på hvordan mage- og fordøyelseskanal reagerer. For noen kan det være en fordel å dra på en del "unødvendig" vekt i form av mer naturlig mat, heller enn å ha mageknip, eller det som verre er, etter langvarig bruk av mat type "stridsrasjon".

  • Dont like 1
Link to comment
Share on other sites

27 minutter siden, Jegermeistern skrev:

 

  -  og vi har altså en (mer eller mindre) utmerket tråd om vannrensing (eller ikke) på tur:

 

https://www.kammeret.no/topic/52585-vannrensing-i-norgevannrenser/

 

  -  og da en debattant viste til den tråden, reagerte du slik:

 

 

 

Mitt innlegg hadde ingenting med det bidraget som omhandla rensing av vann å gjere! Det var eit tilsvar på eit halvsurt og forgubba tilsvar som var omtrent som dette "kvifor gjere alt so vanskelig, kva er galt med god gammaldags kvikk lunch og nøtter"

 

Eg skal ikkje ta meg den friheita at eg tilegner deg meininger du ikkje har, då forventer eg det samme frå deg.

Edited by magnum_mauser
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg så at "tinnfoliehatt"-argumentet (at motdebattanten tror på skadelige stråler fra ondsinnede UFO-mannskaper, eller noe slikt) ble brukt.

 

Men henvisningen til den gamle "rense vann"-tråden var likevel interessant, og jeg tok meg tid til å lese gjennom hele tråden (joda, jeg var godt fornøyd med at jeg hadde lagt inn Nordahl Griegs dikt "Vand").

 

Temaet i den tråden var om det var nødvendig å rense "Vand i Norge, vand av renhed" eller ikke, når man "MÅ" drikke vann underveis.

 

Temaet i denne tråden er hva som er mest energirikt, når man "MÅ" spise underveis.

 

Du er jo trådstarter, og har retten til å definere trådens innhold.

 

Mitt anliggende ved å dra inn den andre tråden, er å stille et spørsmålstegn ved i hvor stor grad man "MÅ" hhv. drikke eller spise underveis.

 

Min hypotese (av bl.a. egen erfaring, og dermed "anekdotisk bevis"), er at hvis man spiser en skikkelig frokost, og drikker rikelig til, kan man gå lenge, og hardt, også i ganske sterk varme, før man har behov for påfyll. Og at man, ved jevnlig å drive langvarig fysisk aktivitet, kan trene opp kroppen til å la tarmtottene få tak i den konsentrerte energien som de fleste av oss har rikelig av like på utsiden av tarmene.

 

Men jeg kan jo starte en egen tråd om dette (eller flytte til et "helsefrik-forum"?), hvis det ikke er interessant i denne tråden.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, Jegermeistern skrev:

Joda, jeg så ed jevnlig å drive langvarig fysisk aktivitet, kan trene opp kroppen til å la tarmtottene få tak i den konsentrerte energien som de fleste av oss har rikelig av like på utsiden av tarmene

Kroppen brenner først opp sukker lageret sitt og du treffer bunnen går tom føler deg helt jævlig har to valg fyll på med karbohydrater eller vent til du går over i ketolyse. Velger du å vente med mat må kroppen bruke tid på å omstille seg til å hente energien fra fett lagret i kroppen og det er ikke gjort samme dagen. 

Men det er mulig å spise slik at du går konstant og brenner fett og slipper å måtte innstille kroppen mitt på vidda eller i hjorte lia kl-23.00 til å gå over på fett reservene. Kosthold som gir denne muligheten er.

"Mye" sunt fett fra fisk, nøtter og grønnsaker etc. Litt proteiner fra magert kjøtt, grønnsaker og magre meieriprodukter, minimalt med karbohydrater (sukker og stivelse). Minuset er at kroppen husker at sukker er lett omsettelig energi så "jukser" du med cola og sjokolade så går den raskt tilbake på sukker igjen. Står mye om ketolyse for de som gidder å lese. Hvordan det er å leve på denne dietten vet ikke jeg. Men forutsetningene er å spise sunn lavkarbo og ikke dårlig mat.

 

Derfor det hjelper lite å trene for å gå ned i vekt hvis du spiser og drikker junk-food. Kroppen tar ikke av reserve fettet før det er dårlige tider. Selvfølgelig kan du sulte deg men ikke det vi ønsker å oppnå.

 

Edited by Sakoen75
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Tjukkas skrev:

"...Jeg burde jo skjønt at moraliseringen øyeblikkeliog ville komme. Dag to er hjemreisedag når jeg er på tur. Jeg klarer nok å gå de 10 meterne fra hengekøya til bilen på litt sukkerlake. Og har da gjenre sovet i 10-12 timer, etter å ha kost med med matlaging over bålet kvelden før. Og nytt at jeg klarte å være ute. Kostholdet er noe jeg bekymrer meg for 24/7 de andre 464 dagene i året. Ikke når jeg er på tur. Da jeg kan dø om jeg spiser en appelsin..."
 

Heier på deg. Til tross for fysiske begrensninger, så tar du deg ut på tur. Om det er ti meter til ei hengekøye, kanskje til ei hytte med bilveg fram eller en gapahuk like ved stien. Spis godt, nyt turen. Altfor mange sitter bare heime. Og altfor mange er opptatt av lange, strabasiøse jaktturer med bør på ryggen. Du nyter din tur, og tida di – det er det viktigste. Kan være et forbilde for mange her, du. Få gjerne en stemningsrapport med bilder engang. 

Flere burde gjøre som deg; Ta seg ut til tross for fysiske begrensninger. Heier for pokker på deg, mann 💪

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg gjør som polfarere og lager suksessterte. Følg oppskriftene du finner på nettet,  men bruk litt mer nøtter og en klype salt i fløten. Etter at du har stekt kaken og avkjølt den, så deler du den i stykker på 4x4cm som du pakker inn i matpapir eller lignende. Det du ikke bruker, legger du i fryseren til bruk på neste tur. 

En bit av denne på tur gir deg masse boost. Helt konge til kaffen, og enda bedre med en brandyskvett til.

På varme dager har jeg også kylt nedpå potetskruer for å få i meg salt og raske karbos i tillegg til suksessterte. Anbefales!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På 3.8.2020 den 19.30, Vapenskjold skrev:

Jeg gjør som polfarere og lager suksessterte. Følg oppskriftene du finner på nettet,  men bruk litt mer nøtter og en klype salt i fløten. Etter at du har stekt kaken og avkjølt den, så deler du den i stykker på 4x4cm som du pakker inn i matpapir eller lignende. Det du ikke bruker, legger du i fryseren til bruk på neste tur. 

En bit av denne på tur gir deg masse boost. Helt konge til kaffen, og enda bedre med en brandyskvett til.

På varme dager har jeg også kylt nedpå potetskruer for å få i meg salt og raske karbos i tillegg til suksessterte. Anbefales!

Jeg vil definitivt prøve dette. 

 

Oppsummert tar jeg med meg dette videre:

Bjørnekake

Snickers / Nøtte / sjokolade /  blandinger

Pølse / fettrik kjøttkost med salt.

Suksessterte.

 

Er du tørst drikker du vann, eventuelt med elektrolyttblanding ( typ Gems hjememblanding).

 

Når det kommer til min referanse til ketolyse var dette mest ment som spøk, men det er den absolutt mest energitette måten å frakte energi på en periode. 

Ut fra egne erfaringer må man aldri finne på å gjøre dette på selve jakta, men være godt kjent og innkjørt med den måten å spise på.

Som tidligere nevnt i tråden gidder man ikke lage 2-3 middager for familien hele tiden.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ein liten digresjon som kan være nyttig å være klar over i forhold til prestasjoner.

 

Før ryggen min gjekk til helvete for eit par år sia, var eg over snittet godt trent. Eg trente primært styrke, med kardio som tillegg for å oppretthalde ein viss kondis i all styrketreninga. 

Og ein ting eg lærte temmelig raskt den gangen eg begynte å trene, var at tyngste jobben var ikkje vektene som skulle løftast, men all maten som skulle til! Og det er lett for at ein tenker notid når det gjelder mat og fysiske prestasjoner, dvs den dagen ein skal prestere. Ein passer på og få i seg rikelig med gode karbohydrater, sunt fett og litt proteiner til første måltid, gradvis mindre karbohydrater og meir proteiner utover dagen osv. Men eg erfarte at det ein har spist dagen/dagane før, er av minst like stor betydning som det ein spiste til frokost den aktuelle dagen. Hadde eg tatt meg to dagar fri frå trening ei helg og spist det eg hadde lyst på, og ikkje det eg burde, so var det veldig merkbart på treninga på mandagen, til tross for at eg hadde spist det eg skulle spise den dagen eg trente. 

 

At det er lurt og ha med seg energirik mat og at ein passer på å få i seg nok væske er utvilsomt lurt. Men det daglige kostholdet er etter min erfaring også av stor betydning hvis ein skal prestere.

Link to comment
Share on other sites

Her snakkes det om litt ekstrem jakt. Tror jeg skal klare å jakte brukbart i år selv om det ikke har blitt trent noe særlig de siste årene og kostholdet ikke har vært det sunneste. Men da er det ikke snakk om reinsjakt 8+ timer fra vei eller slikt, det får knær og rygg spares for i år.

 

Kan ellers nevne at «kondis» (vo2max, maksfart opp en bra kneik) går ganske raskt å trene opp til nær sitt personlige potensiale om resten av kroppen henger med, man får gjort mye med korte intervaller (alt fra 30 sek til 5 min) på 4-8 uker.

 

Å bygge styrke (fortrinnsvis utholdende styrke for jakt da) tar tid. Og som nevnt, det er for det meste av jakt ikke de raske muskelfibrene man ønsker å trene (vekter eller spensthopp) men de trege som trenes av rolig aktivitet i lang tid.

 

Så skal jeg ikke si at man ikke burde trene styrke i helsestudio for bra med muskler omkring typisk gir lavere skaderisiko ved samme aktivitet. Ikke helt tilfeldig at min første prolaps kom helt av seg selv etter mange år hvor dette har blitt neglisjert.

 

Trening er ferskvare sies det men en som tidligere har vært godt trent vil raskere kunne komme dit igjen - og hvis man har bikket 40 eller den alderen hvor manges kropp ikke produserer så mye av veksthormoner eller hva det nå er lenger, kan det bli tungt å bygge kapasitet man aldri har hatt før. Her varierer det en del og jeg har ikke så mye greie på det heller.

 

Mye snakk om kosthold, men hva med nok søvn? Toppidrettsutøverne sover mye. Individuelle forskjeller her også men en kropp som får lite søvn kan gå litt inn i «sparemodus» for å komme gjennom dagene uten å gå tom fremfor å bygge opp kapasiteten sin.

 

Til forrige poster, du kan jo dra den lengre for å makse sukkerlagerne dine og gjøre en «tømming» (gå deg tom) noen dager før og så spise middels+ med karbo de neste dagene. Da vil mange oppleve en boost på «konkurransedagen». Men her er vi ganske langt inn i treningsgeek-verdenen og sunn fornuft går nok bra for de fleste av oss 😀

Link to comment
Share on other sites

Etter ei uke med pemmikan, og uten fangst, hadde jeg vel gladelig sett for meg en "hot dog", så ja, bikkja hadde streifet tankene ved kveldsmat :D

 

Mottoet må vel være, bær med deg det du unner deg, og orker innenfor rimelighetens grenser. Det meste av land er oppdaget. Du gjør dette fordi du er priviligert. Ikke fordi du, eller familien sulter ihjel dersom du kommer tomhendt hjem. Kjerringa blir bare glad dersom bilringene er noe redusert etter dine strabaser noen dager i det store ukjente. 

Blir neste som de som drar med seg energidrikk inn på helsestudio O.o

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har slått meg til ro med at jeg ikke gidder å ete nokk på langturer så jeg trøkker i meg bjørnebrød når jeg går helt tom.

 

Sjekk foresten ut havaristen.no.. har kjøpt mange kartonger med grisebillige proteinbarer med dårlig dato som går rett i frysen. Hadde med 14 av sorten på siste turen. Perfekt å trøkke i gattet sammen med en halvliter energidrikk av brusetablett kjøpt på xxl. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har følgende diett for tyngre jaktturer som reinsdyrjakt. 

 

Frokost Havregrøt ca 1000kcal

Lunch hjemmebakt turbrød ca 600kcal/100g

Middag spekepølse+potetmos ca 750kcal

Smågodt til kvelds/kos

Evt sper jeg på med en sjokolade eller spekepølse på dagtid. 

 

Drikker solbærtoddy og kaffe på dagen. 

 

500g marsipan ligger i sekken i tilfelle nød. 

Edited by rotorhead
Skrivefeil energi brød...
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...