Jump to content

Kva er det mest energirike maten ein kan ha med i sekken på jakt/tur?


magnum_mauser

Recommended Posts

På gode gamle sluttstykke.no var det ein interessant tråd om akkuratt dette emnet. Og det kunne vore kjekt å vite kva kammerfolket anbefaler at ein har med seg i sekken av rask, enkel og energirik mat?

 

Då tenker eg konkret på mat som gir deg bensin på bålet der og då, for å gje deg påfyll av energi til å fortsette. To typiske dilemma som eg har havna i er den telefonen om eit ettersøk som gir intrykk av å være eit søk på 100 meter for å finne igjen eim dau hjort - so blir det 4 - 6 timer i maks tempo i bratte lier på eit kjeveskudd.

 

Eller når ein berre skal ta seg ein roleg rusletur med rifla inn på terrenget ein søndag, med middels/lav tru på uttelling. Og ein ender opp med å skyte dyr innerst i terrenget, som ein må drage aleine i timesvis. I slike tilfeller blir den colaen og sjokoladen som alltid er i sekken rett og slett for "magert". 

 

Eg synes å hugse at i den gamle tråden på sluttstykke var det nokon som hadde med marsipanpølse som var skjært opp som skiver, og pålegget var nugatti. Eg har ikkje forsøkt det, men i teorien skal det kunne fungere bra som energiboost. Og fordelen slik eg ser det, er at det er matvarer som kan ligge klar i sekken, det trenger ikkje å forberedast før turen. 

 

Men del gjerne kva dykk velger å ha med som energipåfyll til større kraftanstrengelser - og ein fordel om er ting som kan ligge klart i sekken og ikkje krever dei store forbredelsane (då blir det gløymt for min del).

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hadde du spurt Skippern så hadde han vel svart en boks med spinat 😉

Ellers finnes det mange utgaver og blandinger av energisjokolade. Lettvint, veier lite og tar liten plass i sekken. Tar også med en liten plastpose med rosiner, sjokoladebiter og hasselnøtter..

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, magnum_mauser skrev:

Men del gjerne kva dykk velger å ha med som energipåfyll til større kraftanstrengelser - og ein fordel om er ting som kan ligge klart i sekken og ikkje krever dei store forbredelsane (då blir det gløymt for min del).

 

 

Godt spørsmål. Det kommer an på intensiteten i det jeg gjør.

 

Jeg liker å ha med poser med koma-blanding (like deler peanøtter, rosiner og kokesjokolade) for lange dager med moderat intensitet, men hvis jeg virkelig skal køle på, feks i et løp, blir det som lim i kjeften. Da funker det bedre med energi-gel i tube eller druesukker. Det krever samtidig at jeg må drikke mye vann for å unngå magekrampe, så det er ikke helt enkelt. Sportsdrikk som XL-1 er for hardt for magen min når jeg presser meg. 

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha noe som gir energi der og da, er det lite poeng å se etter noe annet enn enten en sjokolade som Snickers, Bounty eller Anton Berg marsipanbrød (de jeg kom på med høyest energiinnhold per gram) eller en pose med turmix (nøtter og sjokolade). Ellers er Clif Bars veldig bra, og kanskje mer ideelt sammensatt for lengre aktivitet.

 

Holder typ evig, vanntett forpakning og smaker godt. Viktigste er ikke absolutt maks kalorier, men at du har det med deg og smaker greit.

 

Alltids noen som kommer med noe hjemmesnekret heksebrygg, men det er for spesielt interesserte, og gir ikke noe gevinst.

Link to comment
Share on other sites

Skal man svare på emnetittelen din; 

- Det som gir mest energi per vektenhet er rent fett med ca 9 kcal/ gram. Hete tips er matolje, smør, eller annet fett i tørket form.  Matolje har ca 900kcal/ dl.  
 

Det vil gå noe tid før kroppen tar opp fettet og omgjør dette til glukose. «Får opp blodsukkeret»  

 

karbohydrater og protein har ca 4 kcal / gram

 

Skal man raskt få opp blodsukkeret er det karbohydrater med en høy GLykemisk indeks som gjelder, druesukker, maltodekstrin, vanlig sukker, honning, diverse hvetebaserte produkter. Problemet med å bare innta dette er at du vil raskt få en ny drop i blodsukkeret og få opplevelsen av å gå tom for energi på nytt. En kombinasjon av raske og trege karbohydrater med innslag av protein og fett er det fu trenger. Det finnes en del energibarer som har dette, og de kan ligge i sekken hele tiden. 

Edited by ladebenken
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Liten semi digresjon, så kan det være interessant for de som virkelig ønsker å prestere å lese seg opp på hva utøvere innen triatlon, ultraløp og fast'n lite konkurranser spiser og drikker. Dette er utøvere, og et marked, som er milevis foran utviklingen i typisk jakt og turmat.

 

Det finnes mange produkter nå som har en ganske perfekt oppbygging av næringsstoffer for ytelse over virkelig lang tid. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, msteiro skrev:

Skal du ha noe som gir energi der og da, er det lite poeng å se etter noe annet enn enten en sjokolade som Snickers, Bounty eller Anton Berg marsipanbrød (de jeg kom på med høyest energiinnhold per gram) eller en pose med turmix (nøtter og sjokolade). Ellers er Clif Bars veldig bra, og kanskje mer ideelt sammensatt for lengre aktivitet.

 

 

Ja men nei men. Det er individuelt hva man tåler. Hvis jeg trøkker innpå en Snickers etter å ha hatt 168 i puls i over en time, da vrenger magen min seg. Det blåser ut, kanskje opp, oftest ned. 

 

Det samme gjelder sportsdrikk som xl-1 osv, noen tåler den godt, andre må blande 50/50 med vann. 

 

Hvis du spør ti langdistanseløpere så får du sannsynligvis ti forskjellige svar, om enn variasjon over et tema; hiv innpå sånt som diabetikere ikke tåler og kjenn deg frem. 

Edited by boble
Skriveleif
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Gillen skrev:

Kanskje TS bør definere hva han/hun  mener med "større kraftanstrengelser" 😉

Med det meiner eg f.ex att etter 3-4 timer med trasking på fjellet so skyter ein eit dyr med påfølgande mange timer med draging for å få hjorten heim. Eller hvis ein er på eit ettersøk som viser seg å bli langvarig og ein går over mange timar i svært variert og kupert terreng i relativt høgt tempo.

 

Og eg hadde på følelsen av at eg burde presisert endå tydligare kva eg meinte då eg skreiv, eg tenkte med meg sjølv at "no får eg forslag som reint feitt eller reint sukker" 😂

Men eg meiner altso ting som er kurrant å få i seg, som virker fort og varer lenge. Men ut frå kva eg leser av tips og råd her, so går det for det meste i det eg har brukt tidligare - sjokolade, nøtter, kjeks osv. Einaste er sportsbarer og sportsdrikker - det har eg fint lite erfaring med. 

Edited by magnum_mauser
Link to comment
Share on other sites

Det finnes noen fete, søte, kraftige kaker, med god holdbarhet, og mye frukt, nøtter o.l. som jeg ikke husker navnet på i farta, som sikkert vil kunne gjøre nytten. Blir jo litt likt bjørnebrød da.

Eller så har jeg troa på marsipanen. Kanskje mest fordi, for min del, så vil den ikke være oppspist når den trengs. Jeg synes nemlig ikke marsipan er det spor godt:sick: Men det er også ei "pakke" som inneholder både litt raskt og litt seint. Både fett og sukker. Selv blander jeg honningristede peanøtter med sjokoladetrekte rosiner til min egen komablanding.

Link to comment
Share on other sites

56 minutter siden, magnum_mauser skrev:

som virker fort og varer lenge

 

Da jeg var ung og sprek og gikk lange turer på Finnmarksvidda og i Pasvik, gjerne 3-6 uker i strekk hvor jeg forsøkte å unngå folk og sivilisasjon, var vekt kontra kalorimengde et viktig tema for å holde sekken lettest mulig. Baserte meg i stor grad på fisk og bær som kalorikilde, evt. småvilt hvis jeg var på tur i sesongen, men hadde alltid med en anselig mengde nøtter og rosin.

 

Nøtter er kanskje det mest kaloririke man kan ha med seg på tur, bortsett fra rent fett. Men i motsetning til rent fett inneholder nøtter også langsomme karbohydrater og protein, og en hel masse mikronæringsstoffer. Rosinene gir rask energi i form av kjappe karbohydrater. Så en blanding av 1/4 rosin og 3/4 nøtter er omtrent optimalt som turmat/nødmat. Spesielt hvis vekt vs. kalorimengde er viktig. 

 

9 minutter siden, Jeffery skrev:

Eller så har jeg troa på marsipanen.

 

Marsipan er ikke dumt. Blir litt som nøtter og rosin, men i en litt mer raffinert utgave.

Link to comment
Share on other sites

Vart rett og slettImponet av på turar av så lang varighet som 3-6 veker. Vitnar om: handlekraft, god planlegging, mot og god fysikk for og nemna noko.

Sjølv hadde eg psyka ut, men skulle gjerne kunne gjort det. Fyrste bud er og bli kvitt mørkredsla.

Andre bud er vel og bli tøffare psykisk, dei to tinga heng vel saman. Det er plagsomt og vera mørkredd, spesielt når ein er litt på tur og alltid aleine.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Sitka skrev:

Vitnar om: handlekraft, god planlegging, mot og god fysikk for og nemna noko.

Sjølv hadde eg psyka ut, men skulle gjerne kunne gjort det. Fyrste bud er og bli kvitt mørkredsla.

 

Tja, handlekraft og handlekraft. Hus og folk var jo sjeldent mer enn en dagsmarsj unna, skal sies. Og de fleste turene foregikk sommerhalvåret. Da er det svært lite å bli mørkeredd for i Øst-Finnmark😉

Link to comment
Share on other sites

Eg synas nå uansett det er imponerande, er vel ein del bjørn og der. No er vel den mykje meir redd oss en me er redd den men likavell da finnes jo slagbjørnar frå tid til annan.

Enten det er gjenferd, udyr eller øksemordarar så er det jo (stort sett) fobier som må overvinnas, men der er nettopp det da.

Edited by Sitka
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor gjøre det så j.... komplisert? I dag må vi jo ha energibar, gel, proteinbar, restitusjonsbar og alskens Madam Mimm lurium for å gå en liten dagsmarsj....

 

Hva er galt med fjellvann, havregraut, pølsesnabb og en kvikklunch?

 

Det enkle er ofte det beste...

 

Edited by 40årskrisa
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ikkje gidd å gubbifiser tråden folkens! Det handler om tips til energigrik mat til å ha i sekken til dei dagane ein trenger litt ekstra. Har dykk ikkje noko å bidra med der, so kan dykk heller skrive andre plasser. Er det ikkje konstruktivt? Ja, då holder ein kjeft ;-)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, msteiro skrev:

Liten semi digresjon, så kan det være interessant for de som virkelig ønsker å prestere å lese seg opp på hva utøvere innen triatlon, ultraløp og fast'n lite konkurranser spiser og drikker.

Men de er jo i konkurranse, som varer mer enn 3 - 4 timer og har ikke tid til å stoppe for en eller flere matpauser i løpet av dagen. Det har vel både jegere og turfolk. :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, magnum_mauser skrev:

Men eg meiner altso ting som er kurrant å få i seg, som virker fort og varer lenge.

Jeg er heller ingen kostholdsekspert, men har vært opptatt av det jeg tror er problemet ditt. Og jeg undrer på om spørsmålsstillingen er litt feil. Alt for mange tenker kun energi, i steden for finne ut hva kroppen trenger i løpet av døgnet. Grovt sett er det karobo en trenger gjennom dagen. Og fett/proteiner for å reparere skadde muskelfibere og bygge muskler, etter at aktiviteten er avsluttet og en har flere timer til hvile.  Fett og proteiner er tungt fordøylig, d.v.s. det tar lang tid før kroppen klarer å utnytte dette fult ut. Så ser en bort fra polfarere og andre som bedriver ekstremsport, er det lite behov for fett og proteiner før og under tur.

 

Det er vel lite som gir en bust (alla druesukker, dernest sjokolade) og som holder over timer. Druesukker kan hjelpe deg opp et bratt kneik (etter få minutters pause), når lårene er sprengfulle av syre, men det hjelper kun få minutter. Nesten det samme med sjokolade, men der er det kanskje en psykisk bust også. Du kan jo teste ut hvordan kroppen reagerer på noen forskjellige energibar pakker, men tror mange må tilvenne kroppen dette over tid, så kroppen takler dette.

 

Jeg er enig i at en gjerne kan se til idretten og hva de benytter. Men da bør vi kanskje se til noen som har sammenlignbar aktivitetsperiode, som jegere og turfolk kan og ofte følger. Personlig så tar jeg pauser i løpet av lange dager (8 -10 timer) i fjell og skog. Og jeg har da ikke mer travelt enn, at jeg kan ha en stopp og gi påfyll av mat - relevant energi. Langrennsløpere (opp til 50 km) benytter korproduketer, før aktivitet og konkurranse. Sydlendingene (eks. italienere) benytter pasta og nordboere benytter slikt som havregrøt. Dette er tydeligvis det beste drivstoffet de kan benytte og jeg er blitt mer tilhenger, etter å ha testet mye forskjellig opp i mellom mange ti-år i fjell og skog. Så jeg bruker å trekke en kornblanding (for meg - 2 - 3 dl) i "kokende" vann i 6 -7 minutter til frokost og gjerne et brødskive. Smører niste med brød, for en til to lunch pauser, avhengig av terreng. I reserve, har jeg med en porsjon med korn, jeg kan trekke ved behov. Hadde sikkert vært ennå mer effektivt med korblandinger til lunch også, men det er lov til å gå med hodet også.

 

Har tidligere fortalt om et jakt terreng oppe i Hallingdal, som ble en virkelig vekker. En kammerat og jeg leide et terreng på åremål og det var tidligere ikke utleid (ca 1990), da eierene mente ingen gadd å gå opp de bratte liene (ca  600 h.m.). Vanlige frokoster besto da av mye fett og proteiner, d.v.s. mengde bacon og flere egg. Vi brukte normalt 2:20 - 2:30 timer, men med mange pauser og vi trengte pause når vi kom opp på 1100 m.o.h..  Etter omlegging av kost (og da jeg var aleine), gikk jeg opp på 1:30 time og hadde ikke behov for pause når jeg kom opp. Dramatisk forskjell. :)  Ingen av oss var det jeg vil kalle for trente, men vi var i aktivitet hele året,.  Bl.a. med både snørekjøring med hundene om vinteren, regelmessig sykling med hundene og div.annet tru og friluftsliv. Så jeg tror flere burde se til langrennsfolket og hva de benytter før aktivitet. :)

 

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Du skriver «mat» men også «bensin på bålet der og da».

 

Bensin på bålet der og da er som en annen skriver, for eksempel

- cola (eventuelt husholdningssaft for å slippe å gulpe kullsyren hvis du går full gass opp lia, eller energidrikkpulver som du blander med bekkevann)

- og snickers

 

Snickers dekker det meste av spekteret fra rask til varig energi – rikelig med sukker som tas opp raskt, men også litt nøtter som tas opp ganske tregt. Hvis du liker snickers som undertegnede gjør, er det vanskelig å komme unna siden den ikke smelter like lett som vanlig sjokolade og dermed kan være med mange turer i sekken før du velger å spise den.

 

Fett er mest energirikt per vekt, sukker tas raskest opp av kroppen, andre karbohydrater er et sted imellom.

 

Det er individuelle forskjeller, og det er ulikheter i hva kroppen er vant til.

 

Egen erfaring fra utholdenhetsidrett sammen med litt halvvitenskapelige facts:

-Går du så du svetter, vil kroppen forbrenne sukker bra og kjøre det rett ut i musklene hvor du avhengig av størrelse typisk startet med et lager på 1000 kalorier (kcal, that is) som typisk holder til en time med full gass før man går sukkertom og mister trøkket og enda verre kanskje blir sur og lei og tar dumme snarveier etc

-Ikke noe poeng å fylle på med sukker «på forhånd» siden kroppen ikke utnytter det spesielt bra, bedre da å spise noe «tregere» mat ala vanlig middag / brød.

-Hvis du går så du er anpusten er det bare å kjøre på med sukker, ville ikke kastet bort plass til «treg» mat

-Det er ulike «skoler» mellom land og idretter så det er heldigvis flere veier til målet

 

På en ukes reinsjakt langt inn i fjellet for noen år siden forsøkte jeg å spare vekt og tok bare med en stor plate Stratos som jeg skulle kose meg med hele uken. Denne var spist opp halvveis på turen opp til leiren. På reinsjakten i 2018 måtte jeg ofre stratosen til en i følget som gikk seg fullstendig tom da vi hadde vært ute fra syv om morgenen til kl 23, han som skulle ta med mat hadde glemt det og vi endte opp med ca 35 km og flere situasjoner den dagen som skulle være «kort». Alltid riktig å ha raske carbs i sekken.

 

Går aldri tom, men sliter med å få i meg de vanlige måltidene under jakt. Ofte en kjapp frokost, lunch senere enn magen ønsker og fylle på med noe smått mellom. Det er alltid dårlig tid, rekke x drev før det blir mørkt, gå en «snartur» for å bytte batteri i et viltkamera langt oppe i åsen etc. Så forslag til raske men gode vanlige måltider selv om man ikke går spesielt hardt, er velkomne.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det mulig å overleve 3 påfølgende12 timersturer med 1000 høydemeter og minst 20 km, hver dag -bare med en solid frokost/egg & bacon samt 2 matpakker, termos med te/mye sukker og en pose med rosiner og nøtter/Kvikk Lunch - og da vi kom hjem droppa vi bananen og restituerte heller med et par kalde øl og "en lille en". Men dette blir vel stempla som enda mer "gubbeprat" 😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

31 minutter siden, Gillen skrev:

Hvordan er det mulig å overleve 3 påfølgende12 timersturer med 1000 høydemeter og minst 20 km, hver dag -bare med en solid frokost/egg & bacon samt 2 matpakker, termos med te/mye sukker og en pose med rosiner og nøtter/Kvikk Lunch - og da vi kom hjem droppa vi bananen og restituerte heller med et par kalde øl og "en lille en". Men dette blir vel stempla som enda mer "gubbeprat" 😉

Neida, på ingen måte! Veldig konstruktivt og lærerikt, og du framstår på ingen måte som ein t#$&@  😉

Link to comment
Share on other sites

Godt å høre, nå ble jeg litt engstelig 😉

Men fra spøk til revolver så tror jeg det er viktig å kjenne sin egen begrensning/egen kropp og spise før det er for sent og du går tom for energi. Sikkert selvsagt men flere har brent seg på det.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, Gillen skrev:

Godt å høre, nå ble jeg litt engstelig 😉

Men fra spøk til revolver så tror jeg det er viktig å kjenne sin egen begrensning/egen kropp og spise før det er for sent og du går tom for energi. Sikkert selvsagt men flere har brent seg på det.

Einig der. Når eg går på planlagte lange fjellturer (som i dag) fyller eg på med energi før eg drar og eg har med meg det eg trenger som eg supplerer med undervegs. Men det er verre på f.ex ettersøk der ein aldri veit kva ein møter og kor hardt eller lenge ein må gå - og ein ikkke har tid til å være like goft forberedt. Då er det greit å vite kva som er lurt å ha i sekken i tilfelle dagen blir lang og krevjande. Men det har eg fått mykje innspel til no etterkvart 😊 Bjørnebrød skal bakast i løpet av veka og testast ut 😉

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hva du mener med hardt, men om det innebefatter å trekke hjort gjennom like deler horisontal og vertikal einejungel har jeg en viss ide ;)  Når jeg er på reinsjakt spiser jeg i hovedsak 2 ting. Det er real til kvelds, og til alle andre måltid er havregryn, blanda med tørrmelk, sukker og kanel ferdig i dags eller 2dagsrasjoner. Ja, det er kjedelig, men har den fordelen at det gir det en trenger. Har jeg tid koker jeg vann og slår over blandingen, og på bæreetapper der jeg ikke gidder stoppe for å lage mat, blander jeg bare ut i kaldt vann og spiser, da er sekken på ila 10-15minutter igjen.  I kombinasjon med nøtter og litt annet holder dette meg fint gående på turer telleren bikker 50k skritt om dagen.  Var jeg deg ville jeg lagd ferdig noen rasjoner, grynblanding vakumpakka og hatt liggende i sekken sammen med en romslig kopp, gjerne type stor snyltekopp og en spork,samt noe nøtter/rosiner for de som liker sånt.  evt sleng ned en sjokolade også så burde du ha det du trenger for å holde det gående. Vann er ikke noe problem i dine trakter ;) 

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Mix i form  nøtter, sjokolade og honning er en slager for å komme gjennom dagen. Spekepølse er en annen slager. 


Spis 80% fett 15% protein og 5% karbohydrater 14 dager før jaktturen så du er i Ketose kan du gå dagesvis med kun å drikke vann med salter samt litt spekepølse.

Du vil ikke ha super raske karbohydrater, men du brenner av vomma slik at du ikke drar på den OG viltet du har skutt. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Slipper å dra på dyret når man har fått hjerteinfarkt pga dietten 😂

 

En annen metode er jo å gå mye langt og rolig og dermed øke mengden «trege» muskelfibre som brenner fett, men hvor mye det hjelper når man trenger Max energi vet jeg ikke.. Kan dog hende man kommer inn i situasjonen med fulle lagre. 

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Tjukkas skrev:

Nei, men hamburgere og bacon smaker jævlig mye bedre enn alt det der!
 

Joda, går fint å kose seg med en burger med ost og bacon. Store synderen (som regel) er brusen vi spyler ned burgeren med. @Audible sikter til Keto-dietten hvis jeg ikke tar feil. Poenget mitt er at lavkarbo ikke trenger å bestå av mest mulig bearbeidet søppel mat. Velg den "rene" versjonen av lavkarbo så har det flere fordeler for kropp og sinn.

 

Biff med god saus og grønnsaker banker en burger bare så det er sagt ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...