Jump to content

Tikka/Browning/Sako/S&L i 223


Tiurjeger

Recommended Posts

Har liggende en godkjent våpensøknad på Browning x-bolt i 223. Liker denne da den har kort 42 cm løp og kort låskasse. 
Og stokken oppleves som god å ta og holde i. 
Men søknaden bare ligger i skuffen da jeg ikke klarer bestemme meg. 
Noe pga riflestigningen som er 1:8

Og noe for at både Tikka - Sako 85 og S&L Legacy også er gode rifler. 
 

Hva liker du med din rifle av disse fire om du har en av de?

Noen av dere har sikkert kjøpt og hatt flere av disse- for og i mot på disse?

Riflestigning?
Lader selv. Men kjøper og lett litt dyrere ferdig rulla 55gr i Lapua, Norma eller Sako. Altså kvalitets ammo. 
Som i mitt hode bør gå bra uansett riflestigning i slike kvalitetsrifler?

 

Pris er ikke viktig her, det å ende opp med rett rifle er mer viktig. 

Edited by Tiurjeger
Link to comment
Share on other sites

Ville valgt Tikka T3x, og selv om nye stokken er milevis bedre enn den gamle (og det mest av syntet på markedet), ville jeg kanskje sett på å bestille en karbon/glassfiber stokk fra Wildcat Composites feks. Koster vel rundt 5000 ferdig i Norge.

 

Det finnes også ellers utallige flere ettermarkeds stokker til T3 enn de andre.

 

Ja, kassen er lang, men med boltstopp er det lite problem. Stor mulighet også til lade med lange kuler hvis man ønsker det.

 

Sako 85 er fine, men noen sliter med hylseutkast med korte patroner, og jeg ville heller hatt en T3 med ny stokk, og evt alu underbeslag hvis man skal flotte seg :) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Med en liten demper ja.  Klar om enn skal ha en stor å tung demper er det kanskje ikke så galt, men trenger man egentlig det på en 233? Bytta inn en x-bolt i 308 som var kappet til 40cm når jeg kjøpte 223 å ikke i tvil om hvilken som var enklest å holde stødig med en demper på 240garm og 9cm byggelengde

Link to comment
Share on other sites

Går og å grugger på en rifle i 223. Har sett lit på S&L Legacy den kan en få med 1/10 i riflestigning. Litt usikker på hvilke kuler den vil stabilisere.  Grunnen til at jeg ser på S&L er enkelt pipe skifte og tilgang til billige piper av meget høy kvalitet samt antagelig markedets beste avtrekk. Kjøper den isåfall med et tilleggs løp i  300 blackout for å kunne skyte litt sub med.

Edited by bardp
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Man tenker no mye. Men vil ha en kort rifle- ikke bare lett. 
Den Sako Carbon er flutet og da må man kappe i flutinga så den utgår. 
Browningen er egentlig perfekt der, både fluta og kappet uten å ødelegge flutingen/løpet. 
Men ser at om man kappe Tikka på 45 cm så er man i Sverige med den. Selv med lengre låskasse på Tikka så er Browning og Tikka lik med 1-2 cm forskjell ved kapping på 42 cm. 
Står mellom de to no føles det som. He he mye føleri 

Edited by Tiurjeger
Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, Super XX skrev:

Problemet med X-BOLT i 223 rem er at magasinene har en tendens til å havarere etter kort tid. Jeg slet ut 2 stk på ett halvt år før jeg hevet kjøpet. Står en del om det her inne. 

Ja se der, fant noen tråder om det. Men det må no forhandler og ja Browning være klar over å ha gjort noe med? Det er jo ikke slikt de kan leve med de heller. 

Link to comment
Share on other sites

39 minutter siden, Tiurjeger skrev:

Ja se der, fant noen tråder om det. Men det må no forhandler og ja Browning være klar over å ha gjort noe med? Det er jo ikke slikt de kan leve med de heller. 

Det ser ikke sånn ut. Ett annet eksempel er Sauer 100, var ingen av de som matet 223rem fra magasinet de første årene. Vet ikke hvordan det er nå. Jeg synes det er overaskende mye nye våpen med funksjonsfeil. I alle prisklasser. De fleste rifler har blitt bedre på avtrekk og presisjon, men funksjoneringen har blitt dårligere i takt med økt plastikk- bruk.   

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 9.5.2020 den 9.44, Tiurjeger skrev:

Hva liker du med din rifle av disse fire om du har en av de?

Jeg har en Sako 85 og hadde aldri kjøpt den igjen på grunn av flere ting.

Jeg er allergisk mot plast og der skårer Sako høyt, men det slutter også der. 
Min XS i 223 er dårlig på hylseutkast og kan ikke ha lavt montert kikkertsikte med tårn som stikker ut på høyre side. Den har 1:8 stigning og liker ingen kuler under 69 gr punktum. Magasinlengden er egentlig for kort til tunge kuler og 77 gr er maks kulevekt som går ned i magasinet. Sako har også tullete montasjeløsninger med få muligheter om man ikke kan maskinere selv. Så min anbefaling er styr unna med mindre du vet at akkurat dette vil du ha og hvorfor!

 

Av de andre riflene, jeg har prøvd alle unntatt S&L i 223, så er det faktisk bare Legacy jeg ville kjøpt.
 

Tikke er halvfabrikat, og når du er ferdig med å bytte stokk, boltdeler, underbeslag, magasin så blir det en dyr kreasjon. da har du en 223 med enormt lang låsekasse og antagelig pipe i feil twist, så må du bytte den også. 1:8 og 1:12 blir «ytterpunkter» for de fleste.  Så Tikka, det blir ei dyr rifle, det🤑
 

Browning, tja?, hva skal man si om den? Den virker vel som oftest rett ut av boksen om man vil ha en tuppeware hvor man ikke får kjøpt nye og bedre deler. Jeg hadde aldri vurdert denne rifla. For kort magasin, hvem vet hvilken twist de kommer med i Norske butikker? Jeg tror de fleste nå kommer i 1:8? Det gir i så fall samme utfordring som «Tako». Min konklusjon er ei helt uinteressant rifle på alle måter. Det skriker «vil ikke ha!» for meg. Jeg ser bare en lang liste med problemer som umulig kan fikses.

 

Legacy er den eneste rifla i småkaliber i salg her hjemme som jeg faktisk kunne tenke meg å kjøpe om jeg skulle ha en ny. Grunnen er løpsbytte med utvalg både i twist og kaliber. 1:10 i 223 er kanskje det optimale for ei pipe som skal brukes til fabrikkammo i dag? S&L kommer med lenger magasin, alt viktig er i stål, man kan sette en picatinny på toppen (de selger en ferdig), viktig for meg den har fat bolt! Det jeg synes trekker ned er trestokk. Den kan man bytte, men er nok litt arbeid om man skal gjøre det selv. De fleste må nok bruke en som kan. Jeg ville nok også spandert et strøk med Cerakote siden S&L ikke leveres i annet enn blåner finish. Men etter det kan jeg ikke se at man kan få en mer hensiktsmessig og tilpasset rifle.

 

Det siste alternativet for å få en 223 som er kategori «ultimat», er å bygge en på rem700 kloner. Det man ikke får da er smekker rifle med fat bolt om det er kriterier for rifla.

 

Uansett var jeg deg ville jeg satsa på Legacy😉.


 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja det skal jeg nok gjøre men blir nok en stund til da jeg ikke har bruk for den riktig ennå. Men kommer til å kjøpe den med  56cm 18mm 1:10 pipe i 223 og 45cm 18mm 1:7,5 pipe i 300 blackout. 

Edited by bardp
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde Legacy i 4 år med piper i 222Rem og 6x45 (560mm/18mm).

Til småvilt jakt er den "rett ut av boksen", lett og fin å bære med seg og ingen problemer med bolt/pipe/utkast.

Hovedgrunnen til at jeg valgte denne var magasin lengden (spesielt til 6x45), jeg ladet helt opp til Sako 90gr/fmj. kuler. Hvor bra kaliberet er til så tunge kuler er en annen diskusjon.

222Rem løpet fungert fint fra 35gr til 65gr kuler, presisjonen var utmerket. Twist 1:10

Jeg brukte aldri fabrikk ammo, ladet alt selv.

Det eneste negative jeg kan se er at ikke er en bane rifle. Stokken var for kort og lett, og den ble litt "vinglete" med to-fot.

Så hvis denne skal brukes mye på bane og "plinking" ville jeg nok sett etter en annen stokk.

Som ei "ren" jaktrifle finner jeg ingenting negativt , bare positivt😄

 

Link to comment
Share on other sites

På 9.5.2020 den 15.40, msteiro skrev:

Ja, kassen er lang, men med boltstopp er det lite problem

Har lenge hatt den meningen at rifler i 222/223 bør ha kort låskasse. Har både sako vixen og cz 527 i våpenskapet. De er flotte våpen, bevares, men boltene kan lugge litt og har liten støtte når den er i bakre stilling. Hjelper på luggingen å polere, men litt slark kommer med årene.

Med årenes løp har jeg kommet bort i en del rifler med lang låskasse i forhold til kaliberet. Er stortsett mindre slark på velbrukte eksemplarer og ofte silkemyk sluttstykkegange.

Hadde nok vært mer fornuftig å kjøpe en tikka t3x i 223 enn en sako vixen som jeg endte med. Men våpen kjøp handler vel ikke om fornuft😉

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Husket ikke lengden i Legacyen men 6,5 TC/U tipper jeg er altfor lang.

 

Waters lager alumagasiner for 223 med 66mm oal til Tikka of AICS. Disse burde kunne fungere fint til 6,5TC/U, feks i en Rem mod 7 med AICS underbeslag hvis T3 er for diger. (med forbehold om at TC/U skulderen er for vid og "skarp").

http://www.watersrifleman.com/magazines/

 

wr-t3-mag-223-10r-2-6-gen-6.jpg

 

AICS 

 

wr-magazine-ai-aics-accuracy-internation

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis man har skutt MS med pistol i 6,5 og 7 TC/U slutter man egentlig aldri og undres hvor effektive  disse patronene er. 

7TCU feks. 2200fps med ei 150gr kule fra ei 15" pipe i en XP100 med rundt 24-27gr krutt av assortert utvalg.

Jeg har ikke personlig erfaring med 6,5-en men har sett dem i aksjon.

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, vannebo skrev:

Bare nysjerrig :P

 

2 timer siden, Torf skrev:

Hvis man har skutt MS med pistol i 6,5 og 7 TC/U slutter man egentlig aldri og undres hvor effektive  disse patronene er. 

Å kjøpe en Legacy for å skaffe/få laga ei pipe i 6,5 TCU er på nivå med og kjøpe en Sauer STR å skaffe/få laga ei pipe i 6,5 creedmoor.
Det koster masse ekstra og gjør ikke noe som rifla Ikke kan fra før med standard pipe.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ikke Legacy, men ei enkeltskudds Sako Vixen BR-kasse, 223 støtbunn, med org trykkpunkt matchavtrekk er et fantastisk utgangspunkt for ei rifle i 6,5/7mmTCU.

Enten som spesialisert rådyrrifle eller som MS-rifle til 500m grovkaliber. Som sistnevte er den utrolig lettskutt samtidig som bukkene velter på 500m.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Super XX skrev:

Og hvordan forklares evt det?

Jo lengre ut du trekker sluttstykket, jo mer bevegelse sideveis får du. Du kjenner på bolten at det kan knipe litt om du trekker sluttstykket helt bak og trykker sluttstykket til siden samtidig som du skyver fram. Denne luggingen har jeg ikke fått til i ei rifle som har lengre låskasse enn kaliberet, men boltstopper tilpasset kaliberet.

Men liker smekre låskasser tilpasset kaliberet, har ikke noen annen grunn en at de ser penere og mere avmålt ut så da kan jeg leve med bakdelene. Derfor har jeg cz 527 og sako vixen i våpenskapet😊

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Keino skrev:

Jo lengre ut du trekker sluttstykket, jo mer bevegelse sideveis får du.

 

9 timer siden, Keino skrev:

Derfor har jeg cz 527 og sako vixen i våpenskapet😊

Det problemet unngår du med S&L design. Legacy har maksimalt med støtte til sluttstykke. Hele bakre del av sluttstykke er inne i løsekasseløpet i motsetning til de to du nevner. Det gir mellom 1,5-2 cm mere «støtte».

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, Keino skrev:

Jo lengre ut du trekker sluttstykket, jo mer bevegelse sideveis får du.

 

Det er jo litt humor da at Blaser R8 er den mekanismen med lengst bevegelse på hevarmskula, med tilpasset kaliber/magasin/sluttstykkevandring, for å få tatt ladegrep i 223. Faktisk er lengden på ladegrepet på en R8 i 223 lenger enn  ladegrepet på en Sauer 90 i 300wm :-)

R8 er imidlertid ikke slarkete. Det skal den ha. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hadde de som designet Legacy riflen brukt 5 min lenger på å tenke på hvordan få avtrekket BAK i avtrekkerbøylen, istedenfor å la den henge midt i... så hadde jeg seriøst sett på den som et alternativ.

 

Brukt så mye resurser på å lage en slik rifle... også ser de ikke hvordan det ødelegger den estetisk.

 

(kunne kanskje fått en børsemaker til å varme den opp og bøye den til) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Sør-jeger skrev:

istedenfor å la den henge midt i

Jeg tipper at det har ingen ting med design å gjøre. Skal jeg anta noe så er det fordi S&L bruker en avtrekker de allerede lager fra før som er ment å stå på ei større låsekasse. Så når de bruker den på Legacy blir nok geometrien litt feil. Jeg er helt enig i at det blir litt merkelig med den avtrekkeren slik de nå velger å gjøre det. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...