Jump to content

Spore opp våpen gitt som gave til Gen. Hesselberg i 1804


Forsete

Recommended Posts

Helgens nøtt!

 

Jeg holder på med det som skal bli en masteroppgave om fremmede kapere i Bergen mellom 1799 og 1807. Oppholdet av en fransk kaper i 1804 er hovedmomentet. Serenader, svartkrutt, sabelhugg og slåsskamp hører til historien. Noen  av momentene som dukker opp i kildene er rene movie-materiale. I en av de veldige mange brevene jeg har om det oppholdet, tar den franske kaper farvel med generalløytnant Hesselberg, daværende kommandant på Bergenhus festning. Han er den eneste i hele korrespondansen, sett bort fra K.P Fredrik, som er på "Min kjære General" nivå, noe som viser hvor nært forholdet deres må ha vært. I brevet står det at han sender ham gaver, som han ikke kan overlevere personlig. Brevet og antagelig gavene er sendt fra Gjermundshavn i Sunnhordland. Gavene besto av to muskedundere og én karabine til kommandanten, og tre sauer, to geiter og en gris til "barna".

 

Hesselberg kom til Norge seinest i 1774. Gift med Magdalena Smith fra Drammen, 1781. Til Bergen i juni 1802. Døde der den 8. mai 1809. På grunn av korrespondansen mellom kaperen og kommandantent, og at til og med triviale brev ikke ble kastet, er det grunn til å tro at våpnene ble arvet og tatt vare på. Hva kan det ha blitt av disse gavene? Det er ikke viktig, ingen bryr seg, men det hadde vært noe å finne ut av det!

 

Etterkommere:

 

0) Enken var fra Smith-grenen fra Drammen. Hun dør i 1815. De hadde slekter i Bergen. De to slektene var selvsagt fortsatt nær hverandre etter enkens død. Enken tok over huset rode 15-82, et digert hus som ble bygget på en tomt kjøpt i 1805.

 

Parets barn, eldst til yngst:

 

1) Sønn som døde i 1801. Ikke relevant.

 

2) Petronella Margaretha. Født 1786 på Akershus, døde på Fredriksvern i 1845.

- Gift med Joachim Henrich Reichborn (Hesselbergs adjudant) i 1806

- Får en datter i 1807

- Fortsatt bosatt rode 15-82 etter enkens bortgang (dukker opp i sølvskatten). Det ser ut som Reichborn kjøpte ut enken og at hun fikke bor der til hun døde.

 

3) Beate Hedevig (1788-1736)

-- Forlovet i februar 1804 med den franske kaperen (!!). Ekteskap ble det ikke.

-- Gift i Bergen i 1809 med Hans Jørgen Wetlesen (1775-1844), enda en offiser i farens krets. Wetlesen anlagte batteriene på Laksevåg og Dokken i 1808. Han brukte blant annet kanonene som kom fra.... den franske kaperens korvet.

-- Bosatt i Bergen til minst 1817, senere på Østlandet

-- Får 9 barn, deriblant 5 sønner. Alle døde i høy alder.

 

4) Gabriel. 1789-1873. Kammerherre, senere kontreadmiral.

-- Finner ikke ham i 1815-folketellingen

--1823: gift med Sara Hornemann Rist (København 1799 - Oslo 1826) i Oslo

-- Fikk to sønner født på Østlandet i 1820-årene. En av de har grev Wedel som fadder.

 

5) Henriette Magdalena, født 1791, døde 1856 på Askøy ved Bergen

- Gift med August Konow 09.10.1808 (Bergen 1780 - Københvan 1873)

- De får 5 barn deriblant 2 sønner. Slekten blir i Bergensområdet.

 

6) Andreas Hesselberg (Akershus 1795 - Bergen 1859).

-- I Dansk tjeneste 1810-1830

-- I Norsk tjeneste fra mars 1831. Chef for Søndhordlanske kompagni fra 1849.

-- Gift 03.09.1831 med konsul Wollert Konows eneste datter, Berghite Margarethe (1807 - 1842). Hun er søsteren til Andreas søsters ektemann, se 5).

-- I bestyrelsen av Bergens Museum 1835-50.

-- Fikk en sønn i 1832 av ekteskap nr. 1 som reiste mye i Europa og ble prest i Kristiania. Gift i Bergen i 1858. Ingen barn. Døde i 1885.

-- Fikk en annen (sindsyk) sønn av ekteskap nr. 2 med Laura Grieg (selvsagt også i Bergen).

 

I 1804 er jentene i Bergen, fordi kaperen nevner de i brevene (han forlover jo seg med den ene, noe Hesselberg skryter av til K.P Fredrik). Sønnene er unge, men muligvis allerede i tjenesten (den eldste sønnen som døde i 1801 ble fenrik i en alder av... 6,5 år).

 

- Dersom de gikk til 6) kan de ligge i magasinet på Bergens museum. Vi kan utelukke at Andreas sønner har arvet de.

- Jeg kan tenke meg at våpnene gikk til en av svigersønnene, altså 2) eller 3). Kanskje Reichborn, siden han var Hesselbergs adjudant.

- Det er veldig lite sannsynlig at jeg finner ut av dette, men kanskje ligger de fortsatt hos en etterkommer eller i magasinet til et museum, med sin opprinelse gjort rede for. Jeg skal også dobbelsjekke inventarene fra festningen på Statsarkivet i Bergen.

 

De kan forøvrig har forsvunnet i en bybrann i i løpet av krigen...

 

Edited by Forsete
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...