Jump to content

A Matching Pair


seawolf

Recommended Posts

Jeg risikerer vel å bli kastrert av de anglofile for å bruke en slik betegnelse på to amerikanske jaktrifler.
Vel amerikansk og amerikansk, den ene er uten tvil renraset Yankee fra New Haven Connecticut, mens den andre egentlig er portugiser med et ganske så uoversiktlig opphav.
Det gjelder 2 stk Winchester M70 Featherweight.
Den ene er som sagt en Yankee fra Winchester sin gamle fabrikk i New Haven som ble lagt ned i 2006, ganske utslitt og umoderne ifølge ryktene.
Den andre er produsert hos FN-Herstal Group sin fabrikk i Viana i Portugal, selv om det står stemplet Made in USA på pipa, med adresse BACO (Browning Arms Company) Morgan Utah.
Winchester er en del av Herstal Group noe også Browning er.  
Derfor Browning sin adresse i Utah  på pipa.
I tillegg er det Olin Corp som eier rettigheten til Winchester navnet, men Herstal / FN / Browning har lisens på det.
Ikke helt enkelt å fastslå opphavet til den siste, men slik har jeg forstått at det  er det i grove trekk.
Enkelte påstår forresten av delene til en del de nye M70 er laget på FN sin fabrikk i South Carolina og skipet til Portugal for sammensetning.
Dermed kan de stå inne for Made in USA.

Den første har jeg hatt noen år, både i originalkamring i 30-06, men etter hvert fikk den en L.Walter pipe i 338-06 A-Square.
Den nye, er i 30-06.
Jeg har alltid hatt en svakhet for disse  Featherweight modellene, så da jeg kom over den siste "New in box", ble det handel.
Etter min mening har FW- modellen fått med seg litt av den klassiske engelske Highland Stalker, slankt fortre, og tynn pipeprofil.
Så kan en vel si at type nettskjæring og schnabelavsluttning på forskjeftet er en smule vulgært sammenlignet med de klassiske britiske stalkers.
Men slik er den, og jeg syns de er en ganske så fin modellvariant av M70 rifla. 

Mauserutdrager, den berømte m70 sikringa, og et helt ok avtrekk, samt presisjon mer enn god nok til jaktbruk, gjør dette til  bra jaktvåpen etter min mening.
Magasin, tilbringer og underbeslag er i stål på den eldste, på den nye er magasin og underbeslag i stål mens tilbringer og avtrekkerbøyle er i en lettmetalllegering.
Jeg har verken demper eller tofot på disse riflene, og har ingen planer om det heller.
Dette er våpen beregnet for bevegelig jakt, enkelt og greit med minst mulig ekstra stesj.
Der hvor jeg jakter blir skuddsjansene stort sett innafor 200 meter, det er en god del gåing, pluss postering, og da fungerer disse to mer enn godt nok slik de er  til mitt bruk.

582269024_M70FW.JPG.b9902871517462249a92716c7df08ac0.JPG
 

  • Like 16
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Featherweight er fine børser. Schnabelen er en absurditet, men den passer, på et ,eller annet forunderlig vis, godt der. De balanserer som regel godt og er gode å skyte med. Smekre og letthåndterlige. Jeg har ingen selv, bare en Safari Express i .375H&H, men før, eller senere, så kommer det nok en i hus. Med mindre jeg vinner i lotto først. Da blir det nok en Dakota. Dog skal Safari Expressen få lov til å forbli det, så noe "matching pair" blir det nok ikke her.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja jeg er svært godt fornøyd med den patronen.
Jaktet elg og hjort i mange år med 35 Whelen, også en super jaktpatron, men rifla ble solgt.
Det var Håkon Rogne hos Rogne Våpen på Heimdal som anbefalte 338-06 A-Square, han har selv brukt den på elg i en del år.
Ladet med 225 grs Woodleigh PP til ca 810 mps, gir den fin presisjon og som oftest gjennomskyting på elg.
I tillegg eksemplarisk fine slakt, selv med skudd gjennom bogblad.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En liten oppdatering når det gjelder "Portugiseren fra Utah" i 30-06.
Avtrekket var som vanlig på amerikanske masseproduserte våpen, en anelse tungt, selv om det var rent og uten kryp.
Børsemaker Jens Myhr hos Hagemo Jakt og Friluft på Klett i Trondheim, fikset avtrekket.
Nå er det klokkerent på 1,2 kilo.
Må få lov å skryte litt av Jens, trivelig kar, flink børsemaker, og leverer på avtalt tid.
Kjekt med en slik kar innafor akseptabel kjøreavstand :)
Ellers er sluttstykkegangen på begge disse riflene, glatt og fin uten tendenser til binding, selv om en er litt brutal og kjapp på omladningene.
So far so good ;)

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...