Jump to content

Verdi på gamle hylser og patroner?


M83_Kongsberg

Recommended Posts

1: Fra tid til annen kommer en over gamle hylser. De kan være fabrikknye som aldri ble ladet og dee kan være
    spesielle hylser funnet ute.  Eller bare 'gamle patroner'  I den grad de har noen verdi: Spiller det noen rolle for verdien om de er fulle av olje og generell skitt,
    eller om de har fått en omgang med et rensemiddel?
2: Bunnstempelet kan være vanskelig å lese og verre å fotografere på gamle patroner.  Jevnlig ser jeg at stempelet er fylt med hvit
    lakk (ea) for å gjøre det tydlig på bilder.  Er dette generelt akseptert som OK blant samlere?

Link to comment
Share on other sites

1. varierer veldig. Enkelte snurrige typer tyr til stålull og sandpapir for å fjerne irr og rust osv. Patronen skal være ytterst sjelden for at jeg gidder gi særlig mye penger for noe som er herpa. Jeg foretrekker at patroner er i original stand, av mine rundt 2k unike patroner i samlingen er det svært få om noen jeg har brukt noe som helst av poleringsmiddel på (en og annen stor granathylse for å fjerne grønnfarge).

2. ja, fettstift på bunnstempel er ofte brukt i egne patroner for å gjøre det lett å tyde og lett å fotografere. Det gjør jeg stort sett med det meste jeg har. Objekter jeg vet skal selges/byttes bort får ikke den behandlinga, da jeg ikke vet om eventuell kjøper ønsker det. Da kan de i så fall fikse det selv :)

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Jeg så engang en som hadde gitt en 12x29mm randtenningspatron for Lunds karabin, en omgang med stålull eller sandpapir. Reultatet ble en 150 år gammel skinnende blank kobberpetron full av striper, og verdien gikk fra noen tusenlapper til at ingen ville ha den. 

 

Man skal være ytterst varsom med å behandle gamle patroner med noe som helst annet enn en omgang med ei ren fille og kanskje syrefri voks(typ Renaisssance wax som brukes av museer ol.)  Dette gjelder jo helst for disse som er skjeldne og man tenker at man får eie en stund før noen andre vil ta vare på de for ettertiden i generasjoner som kommer.  Jeg har lest om samlinger av svært skjeldene patroner hvor ingen får håndtere disse uten hansker for å unngå faren for etseskader av fingeravtrykk.

Til patroner som er mer vanlige, har jeg funnet en messingbørste som har en mykere bust en messingen i patronene. Den er yppelig til å få frem bunnstempel uten å sette merker i hylsa, og ellers får allt en omgang med ei fille, kaskje med litt sprit eller liknende om den er skitten, og litt voks til slutt om nødvendig.

 

Ang. Registrering. Det er mange som lager Excel filer som allt legges inn på, med bilder osv. Dette gør det jo enkelt å ha med seg listen sin over alt, da den kan lagres over på smarttelefonen eller likn. Enkelt å sende evt dublettlister osv til andre samlere osv.

Det finnes også et hefte eller avkyssningsliste (Metallic Centrfire Cartridges) utgitt av to SARA medlemmer, som er en liste med 2850 ulike hylsetyper og ladningsvarianter i området 2mm til 19,9mm. Til hver patron er et spesifikt nummer, noe som gjør det enklere for evt andre samlere å forstå ID av en patron.  Dette gjelder også for "Blåboka" (Cartridge Cases) som er mer et oppslagsverk med tegninger av ca 2000 typer. Denne gir jo også en god pekepinn iforhold til å identifisere patronen i hånden. (Det negative med disse er at man også ser alt man IKKE har...🙄

Kombinasjon av etablerte ID-nummer fra disse listene og det digitale, tror jeg er den beste måten å ha allt registrert på. Krever endel jobb å få allt registrert om man har mye å ta av. Og ta for all del BACKUP av filene om allt skulle gå til helv...😉

 

Verdi i kroner og øre? .... Man får ikke mer enn hva noen er villig til å betale for samlerobjekter. Kanskje lettere med bytting patron for patron?

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
On 5/7/2020 at 2:48 PM, M83_Kongsberg said:

2: Bunnstempelet kan være vanskelig å lese og verre å fotografere på gamle patroner.  Jevnlig ser jeg at stempelet er fylt med hvit
    lakk (ea) for å gjøre det tydlig på bilder.  Er dette generelt akseptert som OK blant samlere?

Jeg bruker kritt for å fremheve bunnstempel.

Ellers er det er det gode utfyllende svar her om priser og systematisering. @Ei tohi varjataog @Bunkeren. Mye av det jeg har av patroner har jeg samlet sammen over flere år, fått av gamle/unge folk som har ønsket å bli kvitt gamle patroner. Dette er det noe mindre av nå. Byttehandel er det beste. Det er lite penger i patronsamling her i Norge, i så fall er det noe spesielt. Patroner fra krigen har stort sett vært et overskuddsproblem som nærmest grenser til spesialavfall. Jeg har ved flere anledninger gitt bort patroner til folk som lovlig kan erverve slikt, jeg gir bort heller til en ildsjel enn å kaste/destruere. Ofte må jeg destruere, jeg ønsker å begrense samlingen til et nødvendig minimum. 

 

Fotografering av patroner er gøy og enkelt:

Fotoatelieret er enkelt, kjøkkenbordet her hjemme. Jeg bruker diverse fargede pappark som er å få kjøpt i hobbybutikker. Kritt for å markere bunnstempel, annet utstyr som forstørrelsesglass og noe å måle med er kjekt.

 

Jeg kan vise et tilfeldig valgt eksempel som 8x56R Kropatschek SAA 4290, en portugisisk militærpatron fra 1900 - 1910. Mitt eksemplar er produsert av : Arsenal do Exercito Fabrica de Municioes de Armas Legerias Moscavide Portugal , år1928.

Opprinnelig var denne patronen/rifla M.1886 laget for svartkrutt, hylsa var da en Guedes/Kropatschek 8x60R. (1885) SAA 4435.

De fant ut at rifla og patronen fint tålte røksvakt krutt og patronen ble kortet ned til 8x56R, som mitt eksemplar. 8mm.Lebel (8x50R) var også inspirert av denne patronen fra Portugal. For å presentere patronen tok jeg med 8mm.Lebel  som tilhører samme generasjon fra 1886. .308 Winchester kan være greit for sammenligning, mange har lite begrep om størrelsen på uvanlige antikviteter, alle vet hva en .308 er. 

Det hadde vært gøy om flere her inne kunne ta bilder å legge ut ting, det er ganske enkelt med et greit kamera. 

 

https://www.cartridgecollector.net/8-x-56r-kropatschek

 

8x56R b.JPG

Kritt skader ikke.

8x56 a.JPG

Sammenlign gjerne med andre patroner.

 

8x56R c.JPG

Jeg sitter på kjøkkenet med enkle ting.

 

8x56R d.JPG

Litteratur er nødvendig, mye kan lett googles i tillegg.

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...