Jump to content

Bytte pipe på tikka T3 Lite


ratatatat

Recommended Posts

Ser at tråden har levd sitt liv den stunden jeg har vært borte litt.
 

I utgangspunktet kunne jeg godt ha tenkt meg å få til løpsbytte på tikkaen, men det blir nok for dyrt.
 

Jeg sjekket opp det med å kjøpe løpsemne selv. Lage alle gjenger og dreie ned til den konturen jeg ville ha, og deretter få det kamret av en børsemaker. Prisene i USA ligger jo på rundt 50$ for et 416SS med 32mm diameter hos green mountain.

 

Brownells skal ha 4-6000 for det samme her, men for diameter 1". Det er jo nesten tigangen  av prisen. 

 

Er det noen andre steder man kan få kjøpt løpsemner, I Norge?

En annen ting er  at Brownells krever kjøpetillatelse eller kopi av våpenkort. Er dette vanlig praksis? Trodde ukamrede piper var uten regplikt eller noe som helst? Er det amerikansk lov kanskje som sier dette? For de kommer jo derfra disse stålrøra.

 

Link to comment
Share on other sites

Du får LW ferdig montert for ca 6000kr.  

 

LW emne 3-3500kr. 

 

De fleste børsemakere kan selge deg emner. Rafdal, Hansen... 

 

Våpensmia har nok mye emner på lager.

 

Var noe greier på fb igår, jeg tror skytterlinken skal begynne å ta inn løp fra IB.

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, msteiro skrev:

Ser vel ut som han har en plugg i muffen som beskyttelse også.

Den pluggen er en kobberplugg som skrus i gjengene for å beskytte og samtidig smøre bittelitt. Det sitter beskyttelseshylser på pipene med tilsvarende funksjon når de ikke er montert i kassa. Han leverer også plugg/hylse i hardplast om man heller ønsker det.

 

2000-02.jpg.aa4ad53d1978c35c0a2df44aa5481a57.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
På 8.5.2020 den 10.21, Bly skrev:

Jeg gjør det samme med en Sako. Skrur inn og ut pipa for hånd og det funker tilsynelatende bra nok til å skyte småvilt. Men jeg vet ikke om jeg vil anbefale det til noen som ikke skjønner konsekvensen av hva som kan skje om man ikke følger med om alt er slik det skal til en hver tid. 

 

På vegne av de som ikke skjønner det, hva er egentlig konsekvensen om det ikke er skrudd skikkelig til?😅

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Får man bestilt den pluggen med diamant på toppen?

 

Ole

Alt kan kjøpes bare man er villig til å betale for det, så det vil helt sikkert la seg gjøre. Legg ut bilder når du får gjennomført.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

På 22.5.2020 den 0.38, Midt-I skrev:

På vegne av de som ikke skjønner det, hva er egentlig konsekvensen om det ikke er skrudd skikkelig til?😅

Største og første problemet et nok at du ikke treffer der du hadde tenkt. Det går jeg ut fra at du skjønte? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke så sikker på at det må skje? Det er selvfølgelig en risiko, men når man ser på alle 308 idiot som tilsynelatende går helt bra så er jeg ikke sikker på at gass og messinghelvete må inntreffe. 

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, Bly skrev:

Jeg er ikke så sikker på at det må skje? Det er selvfølgelig en risiko, men når man ser på alle 308 idiot som tilsynelatende går helt bra så er jeg ikke sikker på at gass og messinghelvete må inntreffe. 

i 30 Idiot butter hylsa på skulder mot kammervegg, og har ikke for stort patronspill. Skrur du ut pipa så har du for stort patronspill, og sannsynligheten for hylseavriving er stor. Skru langt nok ut, og du vil få det hver gang.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser på det som en funksjon av hvor lite innskudd pipa er. Litt/akkurat løs gir sannsynligvis bare treffpunkt forandringer. Det er jo det mest sannsynlige scenarioet. Mere løs begynner sikkert å bli spennende..? På et tidspunkt vil man sikkert ikke klare å sette av tennhetta.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Litt løst tilskrudd er uproblematisk sikkerhetsmessig. Husk på at en høyreriflet pipe vil stramme seg selv på grunn av torsjonskrefter når kulen får rotasjon. Pipen vil derfor ikke skru seg ut, men strammes til. Dersom det er flere tidels millimeter utskrudd er det en liten fare for hylsesprekk, men så mye skrudd ut er vel bare teoretisk mulig.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hadde muffe Ala Rafdal. Der løsna pipen 2 ganger og jeg ødela noen få hylser pga mye strekk.  Gikk til verks med blå locktite da jeg verken hadde bestilt muffe, eller hadde bruk for det. Pipa løsnet begge gangene under mye skyting på bane, og det vil neppe være et problem på ei jaktrifle.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 years later...

Jeg har en gammel M67 hvor pipa er lite skutt og går forbausende godt.

Er det mulig å tilpasse denne til en t3-kasse?

Det er vel noe større diameter på gjengepartiet på Kongsberg'en, men er det nok? Noen som veit?

Link to comment
Share on other sites

Kun for at jeg ble nysgjerrig og ikke vet, måtte jeg søke litt på det. M28x2 som Mauser bruker  har maks innerdiameter på 26,2  Ser man på Tikka T3 også på Wiki har den 1" gjenger med 1-16 i stigning, som er veldig fingjenget, men uansett er Ytter diameter 25,4 millimeter. Det betyr at det er teoretisk mulig, men det forutsetter at hullet er midt røret, for å si det sånn :) En børsemaker svarer jo fort, feks Ing.Hansen pleier å svare på sånt på telefon.(jeg har stilt han mange dumme spørsmål)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...