Jump to content

Bytte pipe på tikka T3 Lite


ratatatat

Recommended Posts

Ja, jeg mente vel 223, forsto at disse kaliberne gikk om hverandre....

 

Hmmm, muffeløsning, hva er det?

 

Men som dere sier, antageligvis billigere å kjøpe en annen børse i 223 og kanskje ikke en Tikka engang. Det var bare det at jeg hadde hørt systemrifle og tikka nevnt i samme åndedrag før en gang. Men det er kanskje ikke en systemrifle det jeg har da?

Link to comment
Share on other sites

Slutt å tull om "muffeløsning", det er en løsning fra Mauser-tida, når gjengene i låskassa ikke var egnet til ufaglærte. Moderne låskasser har gjenger som man utmerket kan skru piper ut og inn i.

Problemet her er patronene, en 223-patron og en 308-patron passer ikke i samme sluttstykke. Var dette en Remington kunne du bare kjøpt et nytt ettermarkeds sluttstykke, men finnene er sære, og selger vel ikke løse sluttstykker uten videreverdigheter.

En brukt T3 i 223 er uansett så billig, at det knapt lønner seg å få laget ei pipe til å bytte om.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, kjella skrev:

Dette må du forklare?

"Mauser-tida" er da de riflene folk hadde var M98, og lignende tiders avleggere av militærvåpen. Alle disse har røft maskinerte, og etter dagens standard veldig grove gjenger. M98 f.eks. har 12 gjenger per tomme. For at pipa skal sitte i disse, så må det dras til med mye moment, og mer må til for å få den av - + ekstra for dårlig finish. Dette bør gjøres av børsemaker, eller det krever utstyr, eller eller. For å kunne bytte pipe på disse "hjemme" fant man opp muffeløsningen, der en skrur ei muffe med finere gjenger inn i gjengene i låskassen
Tikka T3 har 16 gjenger per tomme, og en helt annen finish, og en annen vinkel på selve gjengene, og det er helt innenfor det hvem som helst kan dra til og løsne på kjøkkenet, uten mer verktøy enn noe å holde fast pipe og låskasse med, derfor er denne muffa helt unødvendig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Dodraugen skrev:

muffeløsning, nytt magasin, ny boltstopp og ny bolt. Fullt mulig, sannsynligvis billigere å kjøpe en til t3 i 223. Kun muffeløsning om du går for 22-250, men det forutsetter at du lader selv om du har lyst på ammo til 223 priser.

Du må vel strengt talt ikke ha ny boltstopp når du går fra 308 ned til 223? Andre veien måtte du vel ha byttet. 

Link to comment
Share on other sites

Muffe og 223+308 er meningsløst så lenge du må ha nytt sluttstykke. De gangene muffe kan ha noe for seg er hvis du får tak i billige piper som folk har byttet hos børsis, sauer piper på tilbud eller noen som har skutt ut matchpipen sin. Da kan du enkelt tilpasse en pipe til muffen uavhengig av hva de er brukt til før, det kan man ikke med vanlige pipegjenger. 

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, msteiro skrev:

Da kan du enkelt tilpasse en pipe til muffen uavhengig av hva de er brukt til før, det kan man ikke med vanlige pipegjenger. 

Det er enda enklere å gjenge pipa slik at den passer rett inn i låsekassa på en Tikka. Og det kan man fint gjøre med «billige» STR piper. Er man riktig lur lager man en Savage mutter for justering av headspace. Da blir jobben enda lettere. 
Personlig synes jeg systemvåpen har fint lite for seg om man har plass i garderoben til flere. Når den er full må man begynne med kreative løsninger som f.eks «systemvåpen», dessverre og kondolerer og alt det der.. 😟

Link to comment
Share on other sites

Muffe er greit dersom man vil ha med seg flere løp på bane/jakt. Løsner, og drar til for hånd.

Noen ganger upraktisk å dra med seg kjøkkenbenk, løpstvinger, låskassenøkkel etc. 

 

..og så skal man jo få utgiftene til å strekke til også ;)

 

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg allerede gjort🙄. Jeg savner pumpehagle/halvautomat for gøy og moroskyting, men må man prioritere så er det o/u som egner seg best til jakt..

 

Rifler får man aldri nok av! Man må ha minst en salong, en småviltrifle i et lite kaliber, så må man ha noe til større vilt, og her er det mye variasjon i vekt utformelse og egenskaper. Så er det rifler for langhold og generell trening som egentlig ikke er gode jaktvåpen selv om de blir brukt til det også, det står jo STR på alle sammen...
Jeg har verken skrot eller gammelt ræl i våpenskapet som ikke blir brukt, og jeg har med andre ord ingen å ofre. Det jeg derimot har er en lang liste over rifler og hagler jeg har lyst på, men ikke får kjøpe siden det er så fryktelig farlig i følge staten...

Noen våpen blir brukt opp men, konklusjonen er at jeg har levert til spiker og gitt bort våpen som jeg egentlig ville ha og hadde brukt om jeg fikk lovt å beholde de. 
Jeg krysser fingra for at det snart blir mulighet for to til 🤒

 

9 minutter siden, Ruger #1 skrev:

Muffe er greit dersom man vil ha med seg flere løp på bane/jakt.

Du mener vel egentlig »Blaser»?

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarer nå ikke å bruke mer en et våpen av gangen så for meg er regelverket helt ok som det er. Har destruert noen gamle mausere og krager som aldri ble brukt så nå har jeg fått lit mer plass i skapet. Det neste som ryker er nok hagla den blir heller ikke brukt. Alt av konkurransevåpen kommer jo i tillegg og de er det jo noen av.

Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, bardp skrev:

Jeg klarer nå ikke å bruke mer en et våpen av gangen så for meg er regelverket helt ok som det er.

Med den argumentasjonen bør du søke jobb hos POD, der kommer du til å stille sterkt. Så burde du også kunn få lovt å inneha et skytevåpen slik at du kan få kjenne på galskapen 🙄.. Konkurranse er jo bare lek og tull, det burde vi forby først som sist, og spesielt siden det er snakk om skytevåpen, som jo er så farlig. Det må da holde med laser eller noe sånn?

 

De færreste har en samling av gamle klenodier som gamle Mauser og Krag de kan hive på båten for nytt gull. De aller fleste som skyter/jakter aktivt har kvittet seg med disse for lenge siden.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, Bly skrev:

Med den argumentasjonen bør du søke jobb hos POD, der kommer du til å stille sterkt. Så burde du også kunn få lovt å inneha et skytevåpen slik at du kan få kjenne på galskapen 🙄.. Konkurranse er jo bare lek og tull, det burde vi forby først som sist, og spesielt siden det er snakk om skytevåpen, som jo er så farlig. Det må da holde med laser eller noe sånn?

Nå har ikke jeg uttalt meg om dine behov kun om mine. Og for meg er dagens ordning helt OK. Jeg er ikke våpensamler men skytter og ganske så aktiv også. For meg er det å bli god å skyte mye viktigere en å ha en masse våpen.

Link to comment
Share on other sites

51 minutter siden, bardp skrev:

Jeg er ikke våpensamler men skytter og ganske så aktiv også. For meg er det å bli god å skyte mye viktigere en å ha en masse våpen.

Det er jo ikke snakk om å samle på våpen. Min påstand er at om man vil bli en god skytter så bør man skyte med mest mulig variert.  Kan man blande hagle, pistol diverse rifle (hvor kula flyr kort og langt) så får man et godt grunnlag for å forstå skyting og kanskje bli god. En super DFS skytter kan kanskje skyte bra med ei lett jaktrifle, men jeg ser ikke for meg at det går like bra med ei hagle eller en pistol. Min påstand er at allsidig skyting er viktigere en man tror. 
 

Slik man blir regulert i dag så er det egentlig bare to «grener» jeg vil handle våpen ut fra, og det er jakt og DFS. Andre klubber/grener er døgnfluer slik utviklingen tar veien, og man risikerer bare å måtte selge unna dyrekjøpt «spesialvåpen» når samfunnet blir litt mer paranoid og galere. Eller at man må finne seg i å ha overvåkningsbesøk i tide og utide av noen som skal se på herligheta og vurdere hvor flink du er til å ikke forlate nøkkelen i våpenskapet nå du går ut av hobbyrommet og opp på kjøkkenet for å fyre i gang kaffekokeren. Det er bare å velge hvilken form man tror på. Pandemi var jo utenkelig for noen uker siden.

Link to comment
Share on other sites

Tja det meste av min skyting er jo i DFS i tilleg til jakt. Men jeg skyter nå en del luftpistol og 50m ISF også. Men uansett vil jeg aldri få bruk for mer en 6 jaktvåpen. Hva andre har behov for må nå bli opp til dem. Men for meg er dagens regelverk helt OK.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@M67, som du er inne på har M98 en annen vinkel på gjengene, noe som er årsaken til at pipa låser seg kraftig ved tilskruing. Sikkert det som var hele poenget den gang da? ;)

Tikka har finere gjenger, og fabrikken benytter Locktite ved montering (noe som kanskje ikke garanterer at pipa holder seg på plass dersom locktit'en fjernes?)

Link to comment
Share on other sites

Sitat

 låser seg kraftig ved tilskruing. Sikkert det som var hele poenget den gang da?

Ja, det er mitt inntrykk. de ville unngå at de skrudde seg fra hverandre selv, og det gjør muffeløsningen nødvendig om man skal bytte pipe selv

 

Sitat

Tikka har finere gjenger, og fabrikken benytter Locktite ved montering (noe som kanskje ikke garanterer at pipa holder seg på plass dersom locktit'en fjernes?)

Det er så vanlig nå, å ha flere piper som man bytter mellom, i diverse Tikka og Remington, at jeg tror det hadde vært et kjent problem, om det var et problem.

I virkeligheten setter også disse gjengene seg noe. Jeg drar mine til med ca 100Nm, og da kan de sitte temmelig hardt etterpå... Det løsner iallefall ikke av seg selv.
I ei muffeløsning med fingjenger kan man argumentere for at man kan trekke til kun med fingrene på pipa, men da kan de faktisk løsne av seg selv. og en bør bruke verktøy, allikevel...

 

K

Link to comment
Share on other sites

En håndinnskrudd M98 pipe sitter like bra som et håndinnskrudd Tikka eller Remington pipe.

Men ja, militære M98 sitter pipa jæ....ig hardt. Like greit å dreie/kappe pipa ut som å slite med presse og slegge og bannskap. Når 40tonnspressa blir for svak vet en ting sitter👍

 

Muffe er en ok måte å lage seg billig systemrifle på. Og jeg liker at en får større beddeflate.  

 

Må vel også nevne at de fine gjengene som brukes i muffe løsninger setter seg de og, en Biltema oljefiltertang må til innimellom.

Link to comment
Share on other sites

Muffe løsningen på ett ikke eksisterende problem? 

 

Tja.. jeg har en 700 med noen løp og muffe. Har laget løpskanalen så stor at jeg ikke trenger å ta ut låskassa, det er bare å skru ut pipa. Hurtigmontasje på begge kikkertene, hvor hver kikkert er innskutt med hvert sitt løp.  

 

Rifla går fra å være langholsjaktrifle med 6,5x65RWS og en Kahles K624i, til hundefører børse med liten zeiss kikkert og 40cm 30-06 løp på 2 minutter.  

 

Jeg slipper å kuke med den løse rekylklakken, jeg slipper å ta ut låskassa, jeg slipper å skyte inn.... 

 

Det har noen fordeler. 

 

Den største bakdelen er at det til tider kan være irriterende at pipa blir med når demperen skal av... 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har dårlig erfaring med muffe, ikke ble presisjonen bra, og ikke gikk det å ta av pipa uten å skru ut kassa fra stokken pga plass i forskjefte- noe som var hensikten. Dette er riktignok erfaring med bare et tilfelle, men nok for min del...

 

Har derimot veldig god erfaring med pipebytte på lakelander jeg hadde. Nappa piper inn og ut hele tida, og med litt anordning er pipebytte veldig enkelt å kjapt. MYE enklere enn sauer hvor man må løsne opp til flere skruer. Med weaver type hurtigmontasje hold treffpunkt bra og.

Ingen grunn til at det ikke skal funke på samme vis på en tikka. Kan løses på rem også så man slipper bekymre seg for rekylklakk.

 

Man får kjøpt sluttstykker fra sako/tikka, men det koster snart like mye som en brukt t3. Tipper du må regne rundt 6000 for slutstykke + det samme for tilpasning av ny pipe inkl pipe, da kan du like gjerne kjøpe en ny t3 for samme prisen...

 

 

Link to comment
Share on other sites

42 minutter siden, vannebo skrev:

 

Har derimot veldig god erfaring med pipebytte på lakelander jeg hadde.

Snakker du nå om ei pipe du bare skur inn og ut av kassa for hånd i orginalgjenger eller noe helt annet? Det er ikke helt lett å forstå hva du referer til.

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Bly skrev:

Snakker du nå om ei pipe du bare skur inn og ut av kassa for hånd i orginalgjenger eller noe helt annet? Det er ikke helt lett å forstå hva du referer til.

Stemmer, kommer fra en plass ingen har hørt om og snakker et språk ingen skjønner - drar  desverre med meg det inn i skriftlig uttrykk innimellom  :P .  hadde vel 5 eller 6 piper til den med org gjenger. ,25x1,5.  Dro til litt mer enn bare håndmakt, på bane ofte bare med et rapp med gummifiltertang. og satte i stikke og stramma bedre for hardere bruk.  

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

@vannebo Da så! 😄

Jeg gjør det samme med en Sako. Skrur inn og ut pipa for hånd og det funker tilsynelatende bra nok til å skyte småvilt. Men jeg vet ikke om jeg vil anbefale det til noen som ikke skjønner konsekvensen av hva som kan skje om man ikke følger med om alt er slik det skal til en hver tid. 

Link to comment
Share on other sites

@Bly eneste pipa mi som krevde oppmerksomhet var egentlig 358win pipa da den kunne løsne om man slapp i leddet under tildraging. Ellers satt det overraskende greit, og ble mye brukt.  Hendte demper dro seg mer til enn forspenn i gjengene så pipa løsna i stedet for demper da... :P

Link to comment
Share on other sites

26 minutter siden, beel skrev:

@kjellaHvilken børsemaker brukte du til denne jobben, har en M70 i 30-06ai og en M98 i 35 Whelen som jeg tenker på å kombinere til ett våpen. 

Låskassa kommer fra Reimer Johannsen i Tyskland og er bygget opp til et fantastisk våpen av Roger Hansen, 

Ragnar Hansen Vestfossen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, kjella skrev:

I videoen sies det ingen ting om moffe,

Kanskje de originale gjengene i lånekassa er dreid bort, og så slår man et mindre parti med en fin gjenge f.eks 26x1 eller lignende. Da vil det bli nokså likt en heen muffe bare med annen diameter og uten er mellomledd. Er det noen som kan beskrive systemet?

Link to comment
Share on other sites

I videoen fra Viken blir det sagt pipebytte system, ikke moffe! Denne evt moffe er ikke synlig på videoen, kun 2 piper med gjengebeskytter, hvorav den ene blir skrudd inn i våpenet, evt moffe som ikke er synlig. 

@Chiefen.v-2 som min gamle far sa:

Jeg både ser og lukter vondt (bruk godt)

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis du stopper videoen når han akkurat har fått av gjengebeskyttelsen av løpet, så ser du tydelig at det er det prinsippet som vanligvis blir kalt "muffe", som er benyttet på våpenet. 

 

Hva du kaller det, får være opp til deg...  

 

Var ikke dum de gjengebeskytterne, slike kunne jeg godt tenkt meg, i plastikk. Lettere å bære våpenet delt i ryggsekk da. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...