Jump to content

Maksladning, kruttmengde og hylsetrykk


MiniBrown

Recommended Posts

Jeg er en fersk hjemmelader og har et spørsmål til de med mer kunnskap og innsikt enn meg. Jeg lader 45-70 govt og 308w og holder meg til kuler fra Hornady (fordi jeg fikk tak i ladeboken derfra først) og krutt fra Vihtavuori. Til 45-70 ser jeg i ladeboken fra Hornady at man til en 300 grs HP-kule kan maks bruke 43,8 grs krutt (N-120), mens til en 325 grs FTX-kule (Leverevolution) kan bruke 49,1 grs krutt (også N-120). Til FTX må man bruke kortere hylser på grunn av plasttuppen på kula. I mitt hode blir da trykket i en kortere FTX-hylse større, gitt samme kruttmengde i en standard-lengde hylse. I tillegg så er vel N-120 forholdsvis hurtigbrennende. Hvordan kan det da ha seg at man kan bruke mer krutt i en kortere hylse før man kommer opp til maksladning? Hva er det jeg ikke skjønner her?

 

(Dette spørsmålet har ingen praktisk betydning, men jeg prøver å skjønne "naturlovene" i det jeg holder på med)  

Edited by MiniBrown
Link to comment
Share on other sites

Ulike kuler gir ulikt trykk i kammeret. Derfor kan man av og til se betydelig forskjeller i maksladning hvor en tung kule kan lades med mer krutt enn en lett kule. 

Blykuler glir lettere gjennom løpet og gir både høyere fart og mindre tykk ett FMJ. Noen kuler er harde (som eksempelvis Swift A-Frame) og må derfor lades til lavere fart enn mykere kuler som gir mindre motstand i løpet.

Dette kan forklare halvparten. Resten for forskjellen tror jeg kommer av at utvikling av ladedata ikke er en eksakt vitenskap blant alle kule- og kruttprodusenter. Man tester noen kombinasjoner, og publiserer så resultatet. Disse skal være trygge å bruke for alle, men det betyr ikke at de har testet alle kombinasjoner... 

Det kan også være mange ti-år mellom utgiveren av ladedata testet ulike kuler og krutt. N120 bak 405gr blykule i 45-70 Gov er sikkert testet en million ganger, mens FTX-kulen er relativt ny, og med utviklingen i samfunnet har man kanskje lagt seg på en mer forsiktig linje nå, enn hva man gjorde tidligere.

Enda et punkt jeg kommer på er ulike trykkstandarder... I 45-70 Gov er det 3 ulike trykkstandarder, 28000PSI tiltenkt originale våpen fra 1800 tallet (Trapdoor og lignende), 40000PSI tiltenkt moderne våpen som Marlin 1895 og 50000PSI tiltenkt solide konstruksjoner som Ruger nr1. 

Og helt til slutt finnes det jo mange kilder til ladedata. Kule- og kruttprodusentene kan ha ulike data grunnet ulike målemetoder, uavhengige forfattere kan utvikle egne data og så finnes det endel programvare som teoretisk kan beregne trykket.

Mange kilder altså, best å begynne lavt og lage seg en stige og helst finne pålitelige ladedata fra ulike produsenter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

50 minutter siden, MiniBrown skrev:

Til FTX må man bruke kortere hylser på grunn av plasttuppen

Man bruker alltid samme hylselengde, men en lengre kule må settes lengre ned i hylsen slik at totallengden passer i magasinet og matemekanismen. I enkeltskuddvåpen kan man bruke patroner som er så lange som det er mulig å få inn i kammeret.

Dine betraktninger om kruttvekt og trykk er korrekte. Med kulen lengre ned i hylsen blir trykket høyere. Hvorfor tabellen oppgir de kruttvekter du refererer til virker rart.

Gå på nett og søk opp Vihtavuori sine ladetabeller og se hva som er oppgitt der. 

Du bør også kjøpe ladeboken, der får du det meste om lading forklart på norsk, og ladetabellene er brukbare.

Link to comment
Share on other sites

Per S: Takk for svar


Legger ved utdrag fra Hornady sin ladebok. Merk at Hornady legger opp til at man skal bruke de noget kortere Leverevolution-hylsene (som du sier, skal man bruke enkeltskudssvåpen er det mindre relevant)

 

 

8316480C-9CD1-463B-BAD1-0F4FF9417D6A.jpeg

672B58D2-FF22-4E29-A206-15B7300656D5.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er nok for å få krympet kulen uten at den er for lang for matemekanismen i bøylerepetergeværer. Det er en dårlig ide fordi det kan bygge seg opp avsetninger i fremre del av kammeret som senere kan skape problemer når riktige 45-70 hylser brukes.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...