Jump to content

Ny rifle til Rev 223 eller 22-250?


fredriko

Recommended Posts

Hei, 

har søkt litt rundt på forumet og sett at dette har blitt diskutert tidligere, som emnetittel sier så ønsker jeg meg ei rifle til revejakt, 

lader selv og har forstått at 22-250 er et bedre alternativ en 223 dersom man lader selv.

Men jeg ser at mangen skriver at 22-250 er mer følsom på twist i løpet kontra kulevekter, at man nærmest må bestemme seg på forhånd hvilke kulevekter man skal bruke før man kjøper våpen og velger hva twist man skal ha i løpet? 

er 223 like følsom på dette? eller har jeg missforstått dette helt? 

er ny på hjemme lading og lurer på om det er vanskeligere å få gode resultat av ladinga med 22-250 en 223? 

er det så stor forskjell på de kalibrene at det er dumt av meg og gå for 223? skyter for det meste på 100meter +\- 

 

 

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, Wintel skrev:

223 Rem er mer enn nok til rev på alle tenkelige hold, rimelig ammo, lett å lade til både rev og rådyr.

22-250 er en superkul patron, men kanskje litt i meste laget for reven om du skal bruke skinnet?

 

Det jeg tenker er og bruke den til rypejakt også slik som Stighols gjør, vil ha en rifle som jeg kan bruke til det meste av småvilt. 

innser etterhvert at Ruger 10/22`en bare egner seg til plinking :)

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du skal skyte rev og rype?

 

.22-250 rem med fabrikk piper stabiliserer fra 30 til 55-60grs kuler.

1/12 i 223 rem gjør det samme.

1/8 i 223 rem går noen ganger med kuler under 55grs men ser også ofte folk ikke får presisjon med de lette kulene.

 

Fordel .22-250 rem er flatere kulebane.

Fordel .223 rem den er kanskje litt snillere med det du skal skyte om du skal spise det :P 

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Mas-36 skrev:

Du skal skyte rev og rype?

 

.22-250 rem med fabrikk piper stabiliserer fra 30 til 55-60grs kuler.

1/12 i 223 rem gjør det samme.

1/8 i 223 rem går noen ganger med kuler under 55grs men ser også ofte folk ikke får presisjon med de lette kulene.

 

Fordel .22-250 rem er flatere kulebane.

Fordel .223 rem den er kanskje litt snillere med det du skal skyte om du skal spise det :P 

 

av en eller annen grunn så heller jeg mot 22-250, selv om jeg hadde klart meg i lange baner med 223 tror jeg :)

 

ser på noen nettsider (jakt og friluft f.eks) kan man velge 22-250 eller 22-250rem, hva er forskjellen her? 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, bardp skrev:

Ser S&L leverer sin Legacy men enten 1/8 eller 1/10 i stigning. Noen som kan si noe om hva en kan forvente at et løp i 1/10 vil skyte bra med av kulevekter.

Spekulerer litt på å kjøpe en slik og da med løp i 223 og 300 Whisper . 

https://www.jaktogfriluft.no/schultz-larsen-legacy-13

Jeg har en Sauer 202 med 223 løp i, den stabiliserer 69 grains Nosler CC kuler og har 1:10 stigning. God presisjon har den og med N140 krutt. Grunnen til det kruttvalget er at jeg ikke finner raske nok skytterlagskrutt. Ellers skyter jeg Sierra BlitKing 40 grain Moly og Sierra 52 grains HP Moly.

Edited by svehella
Link to comment
Share on other sites

Men dersom jeg ønsker å bruke rifla til matvilt som f.eks rype, så er faren stor for å sprenge fuglen?

er det da bedre og heller safe med 223?

sitter med søknaden foran meg nå og det eneste feltet som ikker er utfylt er kaliber, klarer ikke helt å bestemme meg :P

 

Link to comment
Share on other sites

.223rem har (mye) billigere fabrikkammo/ hylser, sliter mindre på løp, spiser mindre krutt, du kan finne plukkhylser på banen. Og den byr på de bruksegenskapene du ser etter. 

 

For meg er det opplagt, 223 er det lure valget for de fleste. 22-250 er for entusiasten, eller hvis man er bundet til slik støtbunn av systemvåpenet sitt. Eller.... hvis man får et tilbud det rett og slett er umulig å avslå :)

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har i dag levert søknad til Politiet på 22-250, grunnen er at jeg har gått noen runder med meg selv og har konkludert at rypejakta får fortsette med hagle som før, også har jeg et gøy kaliber til å bruke på revejakta.

Siden jeg lader selv så ser jeg ikke det store problemet med ammotilgang :)

men takker for masse gode innspill fra dere,

men hva vil dere si om twist i løpet når jeg kommer dit at jeg skal handle børse?

ønsker selvsagt så bredt spekter av kulevalg som mulig, men hovedsak rev, og kanskje noen kråker på lengre hold. 

har kikka litt på Remington 700sps og Tikka T3,  Tikka er vel safe uansett, men er det himmel og hav i kvalitetforskjell på de merkene?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ja!

 

Tikka produsert på CNC maskiner av utdannede personer i Finland, av samme folk som lager Sako.

Første Tikka T3 er 99.95% lik den siste produserte i toleranser.

 

Remington... vel.. på min første Rem 700 så klarte de ikke engang å bore montasje hullene riktig. 

Edited by Sør-jeger
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 31.5.2020 den 20.07, Sør-jeger skrev:

Ja!

 

Tikka produsert på CNC maskiner av utdannede personer i Finland, av samme folk som lager Sako.

Første Tikka T3 er 99.95% lik den siste produserte i toleranser.

 

Remington... vel.. på min første Rem 700 så klarte de ikke engang å bore montasje hullene riktig. 

Tikka produseres av finner som kan kvalitet, remington av en eller annen Bubba, med skråtobakk både på hake og T-skjorte 😍

 

(liker Bubba jeg altså) 

Link to comment
Share on other sites

Kikker litt på to alternativ her, ønsker noen innspill om mulig :)

 

ønsket er en rifle som jeg kan kjøpe GRS stokk til, alternativet kan den ha en god stokk fra fabrikk som jeg slipper å bytte ut, det andre er jo også twist i løpet, jeg ønsker å bruke denne rifla primært fra kråke til rev, men kanskje rådyr også?  

da sitter jeg med to alternativ som frister. 

 

alt.1) Tikka T3x kan kjøpe GRS stokk, men har 1:14 Twist 

 

alt.2) Bergara 14HMR originalstokken ser god ut og har 1:9 Twist

 

dette med twist har jeg prøvd å lese meg opp på, og jeg skjønner at skal man stabilisere tunge kuler på lengre hold så må man ha krapp twist, men da kan lettere varmint kuler gå i oppløsning eller noe i den dur?? jeg ønsker å kunne bruke rifla på mer en 100meter når det skal trenes på blink. 

 

har dere innvendinger om hvilke twist i løpet som kan passe meg med mine kriterier? 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noen som har tanker om stigninga i Tikka T3x i 22-250 ? 

har hørt at kuler kan gå i oppløsning med lav kulevekt om det er for krapp stigning i dette kaliberet, men kan det bli for slapp stigning  i tikkaen? 

ønsker jo så bredt spekter i kulevekter som mulig, men til mitt formål med rev og annet småvilt så trenger jeg ikke de tyngste kulene sikkert? 

 

 

22-250.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...