Jump to content

Ladedata, 45/70, 210gr blykule


stigamundsen

Recommended Posts

Jeg er på utkikke etter ideer/ladedata til en 210gr blykule i 45/70. En så kalt "gallery load/mouse fart" ladning. Har akkurat bestillt støpeform fra Accurate Molds og har mesteparten av utstyret jeg trenger for å starte støping av egen blykuler. 

 

Rifla er en Marlin 1895 Guide Gun. Har ladet en god del til denne tidligere, men da kun med 405gr og 300gr. kuler. Har også erfaring med lading av 308 Win (ikke helt nybegynner).

 

Ser at mange amerikanere bruker Unique til dette formålet. Men finner ikke dette kruttet på det norske markedet. Så jeg har tenkt at Trail Boss eller N32C (Tin Star) kan være eg grei begynnelse. Men har som sagt  ikke funnet ladedata for denne kombinasjonen.

 

Håper det er noen som sitter på gode tips/kunnskap her inne.

Link to comment
Share on other sites

Høres gøy ut!

Jeg har aldri ladet for 45/70, og burde kanskje ikke uttale meg. Men jeg lader mye "galleriladninger" i andre kalibre, og har støtt på samme problematikk som deg. Hvor skal man starte, når Unique er ufremskaffelig? 

 

Jeg har brukt mye Hodgdon Universal som Unique-substitutt. Det er kanskje en anelse mer hurtigbrennende eller energetisk. Brenner godt selv med lav fyllingsgrad. Vectan Ba9 er også et krutt som fungerer fint til slike applikasjoner. Det er nok en nyanse senere enn Unique. N32c er raskere, men et "lavkalorikrutt" (i tillegg til lav massetetthet). 

 

Hvis jeg var i din situasjon, ville jeg startet på 10grs med ett av de tre nevnte kruttene, og listet meg opp 0,3grs intervaller til (helst) rene hylsehalser og god presisjon. 

 

Mange krutt kan fungere til slike formål. Det eneste jeg helt styrer unna, er sphæriske krutt/kulekrutt. De egner seg best for fullt trykk. 

 

Jeg håper du gidder å skrive litt etterhvert som du får prøvd deg. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

10g-15r TrailBoss høres ut som et fornuftig sted å starte. Det beste med dette kruttet at det er trygt å bruke om du holder hylsefyllingen over 70% og ikke komprimerer ladningen.

Mål tilgjengelig hylsevolum med den COL du planlegger å bruke. Fyll opp med TB - dette er da 100% og maks ladning. 70% av denne mengden er da minimumsladningen - start der.

 

Jeg støper 405gr kuler og i mine hylser er maks TB ca 16gr. I mitt løp (32") går disse kulene sub med 13gr TB.

Link to comment
Share on other sites

Takke for svar. 

 

Gode tips der, spindrift! Ikkje høyrt/lest noko særleg om Hodgdon Universal tidligare. Er det det som kalles Universal Clays? Vectan Ba9 er og eit nytt krutt for meg. Det er forsåvidt N32C og, men det har eg lest litt om. 

 

Wintel: 10-15gr TB verkar å vere noko fleire anbefaler. God info dette med 70% av maks fylling som minimumslading. 

 

Etter det eg har lest meg fram til verkar det som om kulevekt ikkje speler den heilt store rollen når eg skal lade reduserte ladningar i 45/70 med pistolkrutt og mjukare blykuler. Mange som anbefaler ca 10-15gr med til dømes Trail Boss om det gjeld Collar Button-kuler på 180-200gr til opp i 400gr godklumpar. Eller er eg heilt på viddene her?

 

Skal prøve å oppdatere denne tråden litt med erfaringane mine med både 210gr Collar Button og 400gr-kula

Link to comment
Share on other sites

Hodgdon har dummet seg ut litt med navnene på noen krutt, det inviterer til forvekslinger. Universal clays er et annet (og raskere) krutt enn Hodgdon Universal. 

Utfra det jeg har lest, tror ikke jeg heller kulevekten spiller så stor rolle. Dvs, trykket påvirkes selvsagt. Men i det ladeområdet er det uansett lavt. Start lavt, lirk deg oppover. Så vil presisjonen gå i vasken før trykket blir farlig (med vanlig smurte kuler).

Link to comment
Share on other sites

Ja, det blir omtrent det samme. Beklager forvirrende utsagn. Det jeg mente, var at vanlig smurte kuler gjerne taper presisjonspotensiale (haglemønster) lenge før trykket nærmer seg trykkstandard i de fleste patroner. Men kanskje ikke nødvendigvis i 45/70? Sånn sett er kulene i seg selv en slags «trykkindikator». Med pulverlakkerte kuler er det annerledes, virker det som. Jeg lader f.eks .308 til omtrent mantelkulenivå med OK presisjon, så jeg er usikker på om man kan tenke på samme måte. Med de ladningsnivåene du snakker om her, ville jeg ikke bekymret meg i allefall. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...