Jump to content

Utlån fra butikk i Oslo?


bbdg

Recommended Posts

Før har det vært opp til den enkelte butikken, men de er jo absolutt ikke pliktig til det, jeg kjenner kun til noen få som har lånt ut, og da er det god relasjon mellom kunde og butikk, f.eks. de ønsker at noen tester ett våpen for de f.eks. 

Link to comment
Share on other sites

Kan politiet avvike fra dette?

 

§ 92.Utlån fra autorisert forhandler

Den som har bevilling til å drive handel med skytevåpen, kan midlertidig fjerne slike våpen fra forretningen når dette er nødvendig fordi våpenet skal repareres av børsemaker eller prøveskytes eller innskytes av annen våpenhandler.

Ved utlån til annen forhandler skal bevillingshaver forsikre seg om at denne har bevilling til å drive handel med den aktuelle våpentypen.

Våpen kan også lånes ut inntil fire uker i forbindelse med kjøp. Låntaker skal fremvise våpenkort eller ervervstillatelse fra politiet for den aktuelle våpentype, og godkjent legitimasjon.

Forhandler innfører låntakers navn, våpenkortets nummer og utstedende myndighet i en fortløpende fortegnelse over alle kjøp, salg og utlån som nevnt i § 40. Forhandler skal også utferdige utlånserklæring som skal inneholde låntakers navn, personnummer og adresse, opplysninger om ervervstillatelse, dato og låneperiode. Annen midlertidig fjerning av våpen fra forretningen skal skje under direkte oppsyn fra bevillingsinnehaver eller person med dennes fullmakt. Denne bestemmelse gjelder også for revolvere og pistoler. Den som får revolver eller pistol overlatt skal være fylt 21 år.

Link to comment
Share on other sites

Kan det være en som ikke hadde våpenkort på "den aktuelle våpentypen"? Vi tenker som om alle har våpenkort på alt - en "ny" vil kunne ha problemer med å oppfylle forskriften, iallefall for noen våpentyper.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dersom selger ikke kjenner til regelverket omkring utlån så anbefaler jeg at lånetaker tar opp dette med virksomheten slik at man iallefall rydder unna uvitenhet / feil tolkning av et på dette området klart og fornuftig regelverk.
Om ikke de ønsker å låne ut våpen - ja så er jo dette helt greit det - opp til virksomheten å avgjøre.
Isåfall finnes det nok av andre aktører på markedet som er villig til utlån..

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, bbdg skrev:

Nei. Har våpenkort for samme våpen og flere andre. Selger skylder på at Politiet ikke tillater utlån!

Inntil 4 ukers utlånserklæring er vel godt kjent i bransjen.

Er dette XXL igjen ? De er jo godt kjent for å finne opp sine egne lover og forskrifter.

Ønsker de å ikke låne ut våpen til deg bør de ha baller til å fortelle deg dette og ikke finne opp tulle regler som ikke har rot i virkeligheten.

Link to comment
Share on other sites

37 minutter siden, FEVIK skrev:

Om ikke de ønsker å låne ut våpen - ja så er jo dette helt greit det - opp til virksomheten å avgjøre.
 

Det er helt klart.

 

22 minutter siden, Mix skrev:

 

Er dette XXL igjen ? De er jo godt kjent for å finne opp sine egne lover og forskrifter.

Ønsker de å ikke låne ut våpen til deg bør de ha baller til å fortelle deg dette og ikke finne opp tulle regler som ikke har rot i virkeligheten.

Ikke XXL denne gangen, men baller har de tydeligvis ikke😉

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, aps skrev:

Det er ikke kotyme at de låner ut om du ikke har en relasjon må sies. 

Akkurat. Har sjøl lånt våpen for kjøp, alltid gått i orden. Fordi jeg har grei relasjon til selgere, som også skjønner at jeg skal handle. Men også overhørt fra samme selgere til andre kunder at «de kan ikke låne ut». Kanskje noen bare vil prøve, sant. Og når våpenet er tilbake, så er det et «demovåpen» som må selges billigere = tapte penger.

 

For å snu på flisa: Hvem vil låne ut egne våpen for prøving/mulig kjøp…? Ikke jeg i hvert fall. Kjenner ikke omtalte situasjon konkret , men uttaler meg på generelt grunnlag. Med all oppmerksomhet det er rundt skytevåpen i dag, så bør man være varsom. Ingen utlånsplikt eksisterer...🧐

 

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, BC.Airn skrev:

. Ingen utlånsplikt eksisterer...🧐

 

Er ikke dette det er snakk om.

Spørsmålet er om en selger kan gjemme seg bak ryggen på Politiet, hvis en ikke har baller til å nekte en kunde selv!

Link to comment
Share on other sites

Det kan kanskje også tenkes at politiet har gitt restriksjoner på forhandlerlisensen av ymse grunner (lånt ut på våpenkort som ikke var tilsvarende våpen etc)?

 

Men ellers er det som nevnt, nokså standard å kun låne ut til de man har en viss relasjon til.

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Rausheim skrev:

Det kan kanskje også tenkes at politiet har gitt restriksjoner på forhandlerlisensen av ymse grunner (lånt ut på våpenkort som ikke var tilsvarende våpen etc)?.

Dette kan jo være en mulighet🤔

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bbdg said:

Jeg legger ikke ut navn på forhandler før jeg 100% sikker på at de ikke snakker sant.

Våpenkontoret i Oslo vil vel bli kontaktet i morgen😉

 

Folk klager over lang behandlingstid, men å kaste bort tiden deres med slikt tull, det skal de 🙄

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Så dere tror virkelig at behandlingstiden blir kortere hvis det ikke blir ringt. 

De har 5 timer i uken avsatt til telefoner og disse blir vel utelukkende brukt til å besvare tull.

Samme om det er du/dere, jeg eller andre som ringer om tull. Disse personene sitter uansett i telefonen, disse 5 timene i uka, å svarer på tull 😉

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ganske sikker på at de ikke sitter og tvinner tommeltotter, drikker kaffe og venter på at noen skal ringe. Hvis telefonen ikke ringer, jobber de med andre arbeidsoppgaver. Sitter de i telefonen og svarer på spørsmål må de andre arbeidsoppgavene vente. Tid i telefon blir fort en tidstyv.

Link to comment
Share on other sites

Hvis forvaltningen får dårligere tid av å besvare publikums spørsmål så får de fanden spare meg ansette flere. Det er neiggu ikke min skyld hvis det går saktere på et kontor fordi de må gjøre jobben sin, som i dette tilfellet er å ta telefonen. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Med 5 timer telefon-tid i uka tror jeg nok ikke de rekker annet en å ta telefonen de timene. De rekker nok ikke å ta mye kaffe mellom telefonene

Hvis vi skal snakke om tids-tyv tror jeg nok de unødvendige søknadene som kommer inn stjeler mer tid! 

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, Olesøn skrev:

Hvis forvaltningen får dårligere tid av å besvare publikums spørsmål så får de fanden spare meg ansette flere. Det er neiggu ikke min skyld hvis det går saktere på et kontor fordi de må gjøre jobben sin, som i dette tilfellet er å ta telefonen. 

 

Antar at 9 av 10 telefoner de får på våpenkontoret er "hvordan går det med søknaden min". Jeg har vanskelig for å se hvordan behandlingstiden for våpensøknader skal gå ned ved at saksbehandlerne sitter og svarer på slike spørsmål. Men som jeg har sagt gjentatte ganger - hadde politiet fått i stand et elektronisk system så saksbehandlerne ikke måtte sitte i timesvis og TASTE over opplysninger fra papirsøknad til elektronisk, hadde nok saksbehandlingstida gått ned dramatisk. 

 

Det enkleste når man har spørsmål til våpenkontoret, er å sende en mail. Da kan saksbehandler besvare denne når det er ledig tid, og man har svaret svart på hvitt. Mye enklere. 

 

Edited by Jibrag
Link to comment
Share on other sites

jo, hvis mange nok ringer inn tull så må de øke telefonentiden og ansette mer ressurser på å behandle tull, så det er faktisk alles ansvar å ikke ringe til våpenkontoret med mindre det er jævlig nødvendig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, slemmo skrev:

 ikke ringe til våpenkontoret med mindre det er jævlig nødvendig.

Hvem skal avgjøre om det er jævlig nødvendig? Kammeret, Politiet, sorenskriveren, hver enkelt eller..... ?

Edited by bbdg
Link to comment
Share on other sites

Nei, det er ikke en selvfølgelighet at de skal bruke penger på fjas. Hvis de opplever at for mye av arbeidstiden går med til å behandle tull så kan de f.eks legge ned telefontjenesten og kun behandle spørsmål via skjema på nettside e.l. eller effektivisere spørsmål/svartjeneste på andre måter som frigjør tid for saksbehandlerene til å faktisk behandle søknader.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Absolutt. Mulig jeg ordlegger meg klønete. 

Det er statens ansvar og på en eller annen måte ha kapasitet til å besvare publikums spørsmål. Hvorvidt disse spørsmålene har noe for seg eller er svada kommer i annen rekke, sånn prinsipielt. 

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Olesøn said:

Absolutt. Mulig jeg ordlegger meg klønete. 

Det er statens ansvar og på en eller annen måte ha kapasitet til å besvare publikums spørsmål. Hvorvidt disse spørsmålene har noe for seg eller er svada kommer i annen rekke, sånn prinsipielt. 

 

Jepp, men spørsmål av typen "hvordan går det med søknaden min" kunne relativt enkelt vært erstattet med digitalisering.....Logg inn i tjeneste, se status på søknad. All nødvendig dokumentasjon mottatt....forventet påbegynt uke 32, forventet behandlingstid blabla osv.

 

  

6 minutes ago, Chiefen.v-2 said:

Å spørre om det tråden gjelder er ihvertfall tull...

Kok litt kaffe, gå ut og få litt frisk luft

 

På samme måte som du bare kunne spart deg for den kommentaren og gått ut og tatt en kaffe istedet.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

I dette spesifikke tilfellet er vel slik at loven er tydelig. 

 

Å tro at en får vite noe mer, om en enkelt aktør, som det muligens hefter noen ekstra restriksjoner ved, hvis en ringer til våpenkontoret, er vel ikke så veldig realistisk, eller?

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, slemmo skrev:

Jepp, men spørsmål av typen "hvordan går det med søknaden min" kunne relativt enkelt vært erstattet med digitalisering.....Logg inn i tjeneste, se status på søknad. All nødvendig dokumentasjon mottatt....forventet påbegynt uke 32, forventet behandlingstid blabla osv.

Og da hadde telefonene bestått av spørsmål som "kan dere ikke skynde den enda litt mer" eller "skulle gjerne hatt den litt før" osv.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, beaker skrev:

Å tru at denne selgaren ombestemmer seg med tanke på utlån sjølv om det blir bevist at han tek feil er vel heller ikkje spesielt realistisk.  

Jo da, ser vel ut som det går i orden😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...