Jump to content

Kjøp av håndkikkert


Resuam

Recommended Posts

Skal kjøpe kikkert ila sommeren som skal brukes til reinsjakt og elg/hjort/rådyrjakt. Har veldig lite kunnskap om kikkerter, men skjønner at det er lurt å ha en god en. 
Er 10x40 et lurt valg til mitt bruk?

Får man en brukbar kikkert for 5-7000?

På forhånd takk😊

Edited by Resuam
Link to comment
Share on other sites

Takk. Den ser ikke dum ut! Er 8x40 nok på reinsjakt? Har en dårlig (skikkelig dårlig) 8x40 og brukte den på jakt i fjor. En jeg jaktet sammen med har en god kvalitet 10x42 og det endte opp med at jeg ikke gadd å bruke kikkert. Da tenkte jeg at 10x var et must, men usikker på om kvalitet er en årsak også...

Link to comment
Share on other sites

Til reinsjakt er 10x bra. Jeg foretrekker 8x til all jakt i skog. Det er delte meninger om dette men jeg synes 10x blir for vinglete. Må sitte ned eller ha med skytestav for å ha noe å støtte den til for å se bra. 
8x holder til reinsjakt, for all del. 

Link to comment
Share on other sites

Om ikke skumringsjakt er primæraktiviteten, så har Zeiss en bra og rimelig kikkert, nemlig Conquest 10x30 BT
Den er montert i Ungarn, men av tyskproduserte deler.
Altså en litt sånn "biligmodell"
Jeg har brukt min på elgjakt / dagjakt  i flere år og syns det er en lett og grei kikkert som fungerer helt ok.

Link to comment
Share on other sites

Hei, 10x40 høres fint ut for lange avstander i fjellet. I vind foretrekker jeg 8x eller mindre,det samme viss det er mye heteflimmer. Er det meningen din at du  bare skal ha en kikkert, ville jeg gått for dyr kvalitets optikk, gjerne 8x32.  Det var mine 2 cent, lykke til 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Japan foto har tilbud på en Steiner Skyhawk 8x40 i disse dager. Kjøpte en sånn en nå og kommer i posten iløpet av noen dager. Dette er 3.0 versjonen og er nok på tilbud ettersom de har lansert 4.0. Denne er vann og støvsikker, men ikke minst støtsikker. Vet jo ikke noe mer foreløpig, men kan gi tilbakemelding etter litt bruk. Tyske Steiner har et godt rykte på seg ifht. optikk og samarbeider med b.l.a. Sako om ikke jeg tar feil. Skal brukes til jakt og observasjon i utmark ifht. skogbrann i sommer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kan anbefale Kikkertspesialisten i Trondheim.
De kan dette, har stort utvalg, og har greie priser.
Jeg har handlet hos de tre ganger og har fått både hjelp, rettledning og meget god service.
Send de en mail, forklar hva du er ute etter, og budsjettet ditt.

https://www.kikkertspesialisten.no/categories/nettbutikk

Edited by seawolf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...