Jump to content

Recommended Posts

Hei, har blitt veldig interessert i skyting nå(kjøpte meg nettopp en cz 455 i 22lr, og fikk en Carl Gustaf rilfe i 6.5x55), derfor har jeg tenkt og lage meg egne "gonger" for og henge opp ifra 100 til 300m. Men er ikke helt sikker på hva jeg bør bruke, fikk en "gong" i 20x20cm og en som er 30x30cm. Jeg tror de er Hardox 450, men tviler litt da det ble "litt" store bulker på 100 og 200m med 6.5x55 og 308w... Noen her som har erfaring her? til evnt oppheng osv.

Har nettopp lært og sveise så jeg sveiset sammen litt armeringsstål til ett oppheng. sveiset fast en sjakkel på toppen for og feste kjettingen lettere. 

Sist jeg skjøt på gongene så bukte jeg Sellier & Bellot 124grs og Norma trainer 124grs. Synes at begg gikk ganske bra i rifla på 100 og 200m. Men har fått 70stk med Nosler Custom Competition 140grs som jeg har tenkt og prøve på en langholdsbane.

Traff 4 av 4 på 200m på 30x30cm platen, er det bra? brukte ikke benk eller noe, siden jeg satser på og bli god på stående-skyting.

Håper at noen tar seg tid til og lese og hjelpe meg litt med dette da jeg vil lage meg noen gonger som jeg kan skyte på.

 

-John Fredrik, 15år

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Mas-36 said:

4 av 4 stående 200 meter på 30x30 er jo bra. Mange som ikke greier det liggende på 100 meter engang ;) 

 

Ser noe mykt ut det metallet. Bør ikke bli slike dype merker etter 6,5x55 og 308 win.

Takk, metallet er ca. 12mm, anbefaler du noen gonger? evnt metall for og lage de selv? helst ikke så dyrt heller😅

Link to comment
Share on other sites

@JohnFredrik Beklager, skyter på papp og papir og sender en gang i blant noen skudd mot stålmålene som står fast på banen vår for å se om jeg kan treffe på den avstanden. Men tipper det er noen her inne som kommer med noe nyttige tips til egnet metall til å skyte på her inne ;) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du gjør rett i å trene stående og så må du trene på å skyte raskt. På jakt er det ofte kun et lite øyeblikk du ser dyr slik at du kan skyte.

Gonger på 200 m bør være av Hardox 450 type eller hardere, 12 mm skal være nok. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

På jakt er det ofte kun et lite øyeblikk du ser dyr slik at du kan skyte.

Når en kun ser dyret et øyeblikk bør en kanskje ikke skyte ;)

 

IMG_3842.jpeg.c60b87d15b619ea7a54b625a09cbd2b9.jpeg

 

299913091_IMG_3840(1).jpeg.6c5481b16e1789ebe16660d9454e06a2.jpeg

 

IMG_3841.jpeg.460e6f9a37f217ab463b2312d6761d2c.jpeg

 

Det er veldig mange måter å henge opp gonger på. Jeg bruker kjetting og sjakler delvis, og gummibånd delvis. Har gonger fra 8 til 12mm tykke. 8 er nok hvis det er veldig langt, typ >5-600m, nærmere bør en ha 10-12.

100m er for nært, det er ingenting som holder i lengden, og husk vernebriller.

 

Etter 10-15 år med mye skyting på gonger har jeg aldri sett den type krater du har bilde av i Hardox, men det får bulker på nært hold, og det kan sprekke på baksiden. Nye Hardoxplater ser ut som på bildet, og det står "Hardox", "SSAB", og "Öxelssund" overalt på dem. De er helt umulig å bore i med en vanlig drill.
 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Per-S said:

Du gjør rett i å trene stående og så må du trene på å skyte raskt. På jakt er det ofte kun et lite øyeblikk du ser dyr slik at du kan skyte.

Gonger på 200 m bør være av Hardox 450 type eller hardere, 12 mm skal være nok. 

Åkei, skal se etter om noen har Hardox 450 i 12mm eller tykkere.

Takk for svar!

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Wintel said:

Hvor holder du til i landet? Jeg har noen gonger hvor ene øret er avskutt som du kan få (om du ønsker).

Holder til i Trøndelag(ca. 1time unna steinkjer) Hvis du bor i nærheten så hadde det vært fint med en ekstra gong😁

Takk for svar!

Edited by JohnFredrik
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, M67 said:

Når en kun ser dyret et øyeblikk bør en kanskje ikke skyte ;)

 

IMG_3842.jpeg.c60b87d15b619ea7a54b625a09cbd2b9.jpeg

 

299913091_IMG_3840(1).jpeg.6c5481b16e1789ebe16660d9454e06a2.jpeg

 

IMG_3841.jpeg.460e6f9a37f217ab463b2312d6761d2c.jpeg

 

Det er veldig mange måter å henge opp gonger på. Jeg bruker kjetting og sjakler delvis, og gummibånd delvis. Har gonger fra 8 til 12mm tykke. 8 er nok hvis det er veldig langt, typ >5-600m, nærmere bør en ha 10-12.

100m er for nært, det er ingenting som holder i lengden, og husk vernebriller.

 

Etter 10-15 år med mye skyting på gonger har jeg aldri sett den type krater du har bilde av i Hardox, men det får bulker på nært hold, og det kan sprekke på baksiden. Nye Hardoxplater ser ut som på bildet, og det står "Hardox", "SSAB", og "Öxelssund" overalt på dem. De er helt umulig å bore i med en vanlig drill.
 

 

K

Åja, sto ikke det på platene jeg fikk, så da var de sikkert ikke Hadrox... Jeg brukte strømgjerde på gongen på 100m, den holdt MYE lengre enn jeg trodde. Tenkte at jeg måtte prøve det siden jeg hadde lest i ett annet innlegg her på kammeret om det. Men på gongen på 200m, har jeg tatt to ganske tykke bolter og satt igjennom.

Kan ta bilde av stativet og hvordan det er hengt opp i dag.

Takk for Svar!

Link to comment
Share on other sites

Her er noen bilder av gongene:

 

De to første bildene et av skiven på 100m, du ser kanskje at det er noen bulker bakpå platen.

 

 

  • De fire siste bildene er av platen på 200m

75A6BC15-A774-40AE-A66C-A1FD205D303B.jpeg

3A9A5CE9-E196-41C2-A93E-2AFDF655E2CB.jpeg

 

Dette er av gongen på 200m, den er blitt skutt på av 22lr, 6.5x55 og 308w

 107DC361-7B07-4D24-B1B4-D6BD6895D77D.jpeg

4E10A2A4-88B3-4EB2-A0BA-00E798A65B30.jpeg

D696F492-D3C6-4BAE-B8AA-A03696036337.jpeg

650BABA2-7596-4ECA-94FD-650554CDFB8E.jpeg

Edited by JohnFredrik
skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

-Stål: man trenger ikke hardox, de du har der tåler typ 500-1000 skudd på 300meter før de begynner å bli opppspist. 
skal du ha noe som varer skal du ha, som nevnt slitestål i tilsvarende hardhet som hatdox 450, tykkere enn 8mm. Kjenner du noen som har sveiseverksted kan man få slitestål fra gamle gravemaskinskuffer gratis. Gamle belteplater fungerer også bra.  
 

-Merkespray har en funksjon og det er vise hvor man treffer på gongen.  
 

-Oppheng; utallige måter å gjøre dette på, og alt som holder gongen fungerer jo. Skal man lage noe som varer er det noen utprøvde metoder som fungerer. Det eneste som tåler direkte treff er armert gummiband, eller brannslange.  
 

En annen utprøvd metode er å bruke kjetting, også bruker man armeringsjern bøyd til en -S- mellom kjetting og gong. Da behøves det ikke verktøy for å bytte.  
 

henger gongen utilgjengelig til, typ 8-900meter oppi ei fjellside, og den er av en viss størrelse bruker jeg 4 innfestningspunkt og armert gummi. Eller 4 -S- jern og kjetting.  
 

Sikkerhet ved skyting på stål; Når en riflekule treffer, går den i oppløsning. Dette fører til ett regn av splinter som går ut som en halvkule ca 90 grader på gongen. Disse har nok fart til at de typisk går 1-1,5 cm inn i trevirke på ett par meters hold. Ha kontroll på området du skyter i. En sikkerhetsavstand på ca 100meter rundt stålplata. Har du skog innenfor 100 meter på siden av gong anbefaler jeg deg å montere plata inne i ett bildekk, eller lage omramming av 2x8 trevirke.
 

Siden slik skyting ofte foregår på privat eiendom, hat du også det fulle og hele ansvaret. Skikkelig bakgrunn er viktig, hvor går kula hvis du bommer på gongen? Glemmer å kneppe ned og kula går 1,5 meter over gongen? Kikkerten er løs og kula går mange meter utenfor siktepunkt? Jeg ser mange legger ut bilder på fb av gonger festa på trelegger uten annen bakgrunn enn skog. Da er ikke sikkerhet ivaretatt og disse tullingene ødelegger for all skyting i privat regi. 

litt mye formaninger her, men det er godt ment👍🏻 Lykke til med skytingen!

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, ladebenken said:

 Kjenner du noen som har sveiseverksted kan man få slitestål fra gamle gravemaskinskuffer gratis. Gamle belteplater fungerer også bra.  
Hei, takk for et bra skrevet innlegg. 

Naboen vår har et firma der de bruker gravemaskiner osv, skal spørre om han har noen biter med harddox liggende som jeg kan få/kjøpe av han. 

17 minutes ago, ladebenken said:

 

-Oppheng; utallige måter å gjøre dette på, og alt som holder gongen fungerer jo. Skal man lage noe som varer er det noen utprøvde metoder som fungerer. Det eneste som tåler direkte treff er armert gummiband, eller brannslange.  

Har hørt at brannslanger skal være gode og tåle ganske mange treff før de ryker, men jeg vet ikke helt hvor jeg kan gå sånne brannslanger, men jeg kan sikkert spørre noen som jobber på brannstasjonen om han vet om de har noen liggende som de ikke trenger.

 

 

17 minutes ago, ladebenken said:

 

Sikkerhet ved skyting på stål; Når en riflekule treffer, går den i oppløsning. Dette fører til ett regn av splinter som går ut som en halvkule ca 90 grader på gongen. Disse har nok fart til at de typisk går 1-1,5 cm inn i trevirke på ett par meters hold. Ha kontroll på området du skyter i. En sikkerhetsavstand på ca 100meter rundt stålplata. Har du skog innenfor 100 meter på siden av gong anbefaler jeg deg å montere plata inne i ett bildekk, eller lage omramming av 2x8 trevirke.

Hmmmm, da skal jeg lage meg en omramming senere i dag, er en oppover bakke rett bak gongene, så det er vel en ganske sikker bakgrunn. 

Edited by JohnFredrik
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, M67 skrev:

Når en kun ser dyret et øyeblikk bør en kanskje ikke skyte

På drivjakt må du skyte grisen i de åpninger som finnes, gjerne i det den løper over en 3 m bred traktorvei eller lignende. Den stiller seg ikke opp i positur og venter til skytteren har fått fingen ut.

Samme med annen jakt, du må skyte raskt når dyret er der. Det venter ikke. Derfor må det trenes på å få våpenet i stilling og få skuddet ut både raskt og presist.

 

For å redusere skadevirkningen av splinter fra gongene pleier jeg å sveise fast ører i hjørner på baksiden slik at gongen henger litt skrått fremover. Da går de fleste fragmentene ned i bakken, og opphenget varer mye lengre.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Per-S said:

På drivjakt må du skyte grisen i de åpninger som finnes, gjerne i det den løper over en 3 m bred traktorvei eller lignende. Den stiller seg ikke opp i positur og venter til skytteren har fått fingen ut.

Samme med annen jakt, du må skyte raskt når dyret er der. Det venter ikke. Derfor må det trenes på å få våpenet i stilling og få skuddet ut både raskt og presist.

 

For å redusere skadevirkningen av splinter fra gongene pleier jeg å sveise fast ører i hjørner på baksiden slik at gongen henger litt skrått fremover. Da går de fleste fragmentene ned i bakken, og opphenget varer mye lengre.

Da skal jeg prøve og sveise fast sånne ører på gongene sånn at det blir tryggere og skyte, og at opphengene vare lengre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...