Jump to content

Pris på våpensøknad?


Tomas

Recommended Posts

Vi er et ektepar hvor begge skyter pistol, hun nybegynner og har send i vei sin første søknad på to våpen, kan se ut som at regningen på søknaden er på 1495 kr, kan det virkelig stemme? Selv er jeg så kallet rekreasjonsskytter, hadde for kort tid siden 3 håndvåpen hvor jeg solgte det tredje ( magnum 2 ) våpen. Søknad på ny magnum 2, søknad er sendt for nå snart tre måneder siden. Får så en mail fra p. hvor de sier at jeg ikke deltar på konkurranse, og derav ikke har anledning til å søke på dette våpnet. Sjekker med formann, og får bekreftet at jeg kan ha fire håndvåpen som rekreasjonsskytter. Hadde når søknaden ble sendt to stk håndvåpen. Går noen uker, ny mail fra p. du har fire håndvåpen og kan derfor ikke søke på noen flere. Jeg skriver tilbake, " Unnskyld, men et er vel kanskje ikke jeg som skal unnskylde. Ramser så opp litt historikk for de, og henviser til de to håndvåpnene jeg har. Svar uteblir inn til videre, dagen etter, ser det ut at kona får innvilget sine våpen. I siste mail fra p. står det vel noe sånt som at dette beløpet må være betalt innen en måned. Blir jaggu i tvil om hva jeg skal gjøre, blir såpass lei, at jeg vurder å kutte ut hele pistolskytingen, men det er vel å gi de litt for mye. For det er vel dette de ønsker, færrest mulige som har lisens. Vurder å vente til jeg får svar på min søknad, før vi betaler min kones søknad. ANDRE MED NOENLUNDE SAMME ERFARING? Jeg synes det er synd at p. ikke klarer å håndtere et register, hvor saker går inn og ut. Burde være å sammenligne med et enkelt regnskap. Har tidligere blitt oppringt og spurt om våpen jeg har solgt for 30 år siden, husker man slikt, i så tilfelle bare flaks.

Link to comment
Share on other sites

Nye satser:

  • 1 495 kroner hvis du søker om våpentillatelse for første gang
  • 748 kroner hvis du har våpentillatelse fra før 
  • 374 kroner hvis du søker om tillatelse til registreringspliktig våpendel
  •  
  • Men til gjengjeld får du rett og rask saksbehandling.🤣🤣
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Tomas skrev:

 Jeg synes det er synd at p. ikke klarer å håndtere et register, hvor saker går inn og ut. Burde være å sammenligne med et enkelt regnskap. Har tidligere blitt oppringt og spurt om våpen jeg har solgt for 30 år siden, husker man slikt, i så tilfelle bare flaks.

Og dette er grunnen til at jeg laminerer ALLE gjenparter av søknader, både kjøp og salg, og arkiverer disse i våpenskapet...

Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, Razorback skrev:
2 timer siden, Tomas skrev:

 

Og dette er grunnen til at jeg laminerer ALLE gjenparter av søknader, både kjøp og salg, og arkiverer disse i våpenskapet...

 

Da måtte jeg hatt et ganske stort skap for å få plass. Har blitt en del dealer opp gjennom åra :winke1:

Link to comment
Share on other sites

På 30.4.2020 den 22.11, Mix skrev:

Nye satser:

  • 1 495 kroner hvis du søker om våpentillatelse for første gang
  • 748 kroner hvis du har våpentillatelse fra før 
  • 374 kroner hvis du søker om tillatelse til registreringspliktig våpendel
  •  
  • Men til gjengjeld får du rett og rask saksbehandling.🤣🤣

 

På 1.5.2020 den 11.52, Razorback skrev:

Det er derfor jeg har ekstra stort... Og låsbart arkivskap til resten og ammo. 😏

Rett behandling kan jeg ikke si meg enig i. Jeg er så kallet rekreasjonsskytter, og skal du kunne ha 4 håndvåpen. Første argument fra politiet var at jeg ikke deltok i stevner, så kom de med at jeg hadde for mange håndvåpen. En uendelig vending med unnskyldinger, hvor deres argumenter ikke holder vann. De ramser opp våpen du har solgt for 10 år siden som om det var våpen som fortsatt ligger hos meg. Helt uhørt, at de ikke vil holde et bedre system, er det tilsiktet, eller har det seg slik at " som kjent " at politet stort sett har problemer med det meste som gjelder systemer utad, også samband. Har det seg slik at de bevilgende myndighet som sitter på pengesekken ikke gir de tilstrekkelig for å få alt på gli. Har en misstanke om det siste.

Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Kopi eller scan av det hvite arket er også kjekt, hva "behovet" er/var stor bare der. Veldig greit å ha når skrankedragen puster røyk gjennom nesen..

Hva er grunnen til det egentlig? Kjipt for jeg har en revolver som jeg ikke husker om jeg søkte på Magnum 2 eller revolverfelt.

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, m00se skrev:

Hva er grunnen til det egentlig? Kjipt for jeg har en revolver som jeg ikke husker om jeg søkte på Magnum 2 eller revolverfelt.

Nja...

Tidligere ble det ikke notert ned hva man søkte ting til, bare hva man hadde kontra hva som kunne brukes i det man søkte på.

 

Nå i senere tid, for at man skulle ha bedre kontroll, har man begynt å påføre dette på våpenkortene, og dermed også i deres egne systemer.

Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, Razorback skrev:

Nja...

Tidligere ble det ikke notert ned hva man søkte ting til, bare hva man hadde kontra hva som kunne brukes i det man søkte på.

 

Nå i senere tid, for at man skulle ha bedre kontroll, har man begynt å påføre dette på våpenkortene, og dermed også i deres egne systemer.

Jeg mente hvorfor er det bare den hvite kopien som har det?

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Rausheim skrev:

Jeg synes 1500 blir veldig mye penger for en 16 åring som skal kjøpe rifle/hagle eller en 21-åring som skal handle seg håndvåpen.

ER det? ...sikkert ikke mer enn de alikevel ville ha forbrukt på fornøyelser på et pr-tre helger... og hvorfor er det så mye "verre" at man må betale for å få skaffet seg "et våpensertifikat" enn et annet slags sertifikat...  Våpen er ikke i fritt salg her i landet, så våpengebyret er sånn sett inkludert i totalkostnaden med å skaffe seg et våpen. At en førstegangkjøper  skal betale mer for førstegangssøknad er også helt uproblematisk, etter min mening. Det er trossalt en engangssum! Om ikke folk har "råd til" dette, bør de vel heller tenke over om de har råd til å starte med en slik kostbar aktivitet som skyting er...

Edited by rhb
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når jeg var 16 år, og det nærmer seg 30 år siden med stormskritt, så hadde jeg råd til å ta mopedlappen og kjøpe egen moped for egne oppsparte penger. Når man kan lese om ungdomer som skraper i hop 1-2 millioner på noen få år for å sløse det bort på fyll og fanteri i 4 uker, så viser det at hvis viljen er der så er det ikke noe problem. 1500 kr er i bunn og grunn ikke mye penger og jeg vil påstå at hvis 1500 kr er for mye å bruke på en søknad, så har man kanskje ikke økonomi til å bedrive denne idretten.

Link to comment
Share on other sites

Bare en tanke; kan noen av våre blå- og svartkledde Kammerater opplyse om det blir gjort noe mer med førstegangssøknader enn senere søknader? Det er vel samme krav til dokumentasjon, samme vandelssjekk osv., så er det egentlig rimelig at det koster dobbelt så mye første gangen? Men for øvring enig i at 1500,- ikke er noen stor sum i denne sammenhengen.

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, rhb skrev:

ER det? ...sikkert ikke mer enn de alikevel ville ha forbrukt på fornøyelser på et pr-tre helger..

Tja, mulig det er slik i mange familier, men tenk litt over at ikke alle 16 åringer har rike foreldre- eller foreldre som har interesse for jakt, skyting og våpen. Når en i tillegg skal argumentere over for mor og far om å kjøpe våpen, våpenskap, osv, trekker  ikke prisen på søknaden i riktig retning. For oss som er godt oppe i årene med godt betalte jobber har slikt ingen betydning, men for en fattig student som må snu på krona kan inngangsbiletten bli vel høy. Men om en selv ikke har opplevd å ha dårlig råd forstår en vel neppe problemet. 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, asterix skrev:

Tja, mulig det er slik i mange familier, men tenk litt over at ikke alle 16 åringer har rike foreldre- eller foreldre som har interesse for jakt, skyting og våpen. Når en i tillegg skal argumentere over for mor og far om å kjøpe våpen, våpenskap, osv, trekker  ikke prisen på søknaden i riktig retning.  

Hmff...😑

 

4 timer siden, asterix skrev:

 For oss som er godt oppe i årene med godt betalte jobber har slikt ingen betydning, men for en fattig student som må snu på krona kan inngangsbiletten bli vel høy. Men om en selv ikke har opplevd å ha dårlig råd forstår en vel neppe problemet. 

Ja, heldige er dere som har en godt betalt jobb og slipper å ha dårlig råd... Enkelte av oss klarer faktisk å finansjere en skytterkarriere på sparebluss, selv om vi må betale akkurat det samme som alle andre for løyva våre... Folk som syter over at "dyre engangskostnder"(!!) skal være en " hindring" for at de "kan bli aktive skyttere", trenger vel egentlig ikke noe våpen... da de dermed trolig ikke heller har råd til å bruke våpenet, ei heller å betale kontigent og stevneavgift eller å reise til og fra bana. Vil for øvrig minne om at en 16åring er et barn som uansett ikke kan starte opp med en slik aktivetet, søke, kjøpe våpen og bruke egne våpen uten foreldrenes  medvirking både på det ene og det andre viset, så "16åring-argumentet" er vel egentlig et vikarierende argument for selvoppnevnte "Prinsippfaste-hvorfor-betale-noe -som- helst -til-Staten-for -de-tjenester-vi-får-til-gjengjeld-Aktivister, som føler at de egentlig ikke har noe å fare med.😉

Edited by rhb
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, rhb skrev:

..........Folk som syter over at "dyre engangskostnder"(!!) skal være en " hindring" for at de "kan bli aktive skyttere", trenger vel egentlig ikke noe våpen................ så "16åring-argumentet" er vel egentlig et vikarierende argument for selvoppnevnte "Prinsippfaste-hvorfor-betale-noe -som- helst -til-Staten-for -de-tjenester-vi-får-til-gjengjeld-Aktivister, som føler at de egentlig ikke har noe å fare med.😉

Jeg vil tro at fåtallet av 16 åringer som kjøper seg våpen er "aktive skyttere"- de er vel heller jegere. Utover det synes jeg du har en merkelig holdning og et rimelig snevert syn til dine medmennesker. 

Link to comment
Share on other sites

Ungdom under atten år burde kanskje få innvilget tillatelser uten gebyr. Når så unge jegere har en så sunn interesse, burde de belønnes. At de er kulturbærere i ung alder bør være positivt. Kanskje verdt å tenke igjennom at ikke alle er like bemidlede, heller. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei

 

Et lite spørsmål. Om man tidligere har eid flere våpen, men de nå er solgt, så når jeg nå søker våpen igjen vil jeg da regnes som «ny» slik at jeg må betale fullt gebyr på 1500kr eller slipper jeg unna billigere siden har hatt våpen tidligere?

 

Martin

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Martin_O said:

Hei

 

Et lite spørsmål. Om man tidligere har eid flere våpen, men de nå er solgt, så når jeg nå søker våpen igjen vil jeg da regnes som «ny» slik at jeg må betale fullt gebyr på 1500kr eller slipper jeg unna billigere siden har hatt våpen tidligere?

 

Martin

Såvidt jeg husker så er det kun første våpen, siden du har hatt tidligere et da dette ikke ditt første, derfor halvt rettsgebyr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...