Jump to content

Homogen kule til elgjakt 30.06


Andreasv

Recommended Posts

Jeg har jaktet med 180 grs oryx nå i mange år, men pakken har blitt tom, og jeg vurderer å bytte kule. Kula skal lades i 30.06 og primært brukes til elg, muligens også rådyr,  men elgen setter kravet. Jeg har begynt å se litt på homogene kuler, men skulle gjerne hørt litt erfaringer fra kammerfolket. Jeg ønsker meg: 

  • Ei god solid jaktkule som holder bra sammen, og har trygg og god ekspansjon. 
  • Må ikke bli for lang, da den skal lades fra et m98 mauser magasin. (Usikker på hvor lang kreasjonen kan være)
  • Vil gjerne ha ei kule som har en ok BC. (Det er en av grunnene til at jeg vurderer å bytte ut oryx)

Kula skal lades med N-15 krutt tenker jeg.

 

Ønsker ikke noen innspill iforhold til blyholdige kuler i denne omgang, der føler jeg at jeg har god oversikt. 

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vært veldig fint med en begrunnelse for hvorfor du velger denne kula. Det går veldig fint å google seg frem til ulike leverandører av kuler, men erfaringen er vanskeligere. Så en masse linker til ulike forhandlere hjelper meg, og mange andre lite. Så noen bevingede ord om denne kula. Den har jo hatt ett litt rufsete rykte? BC på denne kula er vel identisk med Oryx.

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte de originale Barnes-X-kulene fra de kom. Hhv. 150 grs i 30-06, og 250 grs i 9,3. Ei 150 grs BX-kule i kaliber 30 ser ut, og oppfører seg, omtrent som ei 180 grs vanlig blykule. Jeg vil ikke bruke tyngre kobberkuler enn 150 grs i 30-06 (gjerne 9 grams i 308 W, hvis det skulle være aktuelt).

 

Det var ingen ting å utsette på skuddvirkning eller slakt. Grunnen til at jeg gikk over til A-Frame, var at de opprinnelige BX var skrekkelige til å forkobre løpet.

 

Hvordan kulene så ut etter å gjort jobben i dyret, vet jeg lite om. Alle gikk tvers gjennom, uansett skuddvinkel. Den eneste kula jeg fant igjen, var perfekt ekspandert, og tilnærmet 100 % restevekt (9,3-kule). Den var resultatet av et litt spesielt fangskudd:

 

https://www.kammeret.no/topic/79326-blyfritt-i-93x62-erfaringer/?do=findComment&comment=1201144

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hva dagens Barnes-bokstaver står for. Bare at kulene har fått flere riller, og noe slags belegg, for å redusere kopperavsetningen i løpet.

 

Jeg kronograferte ikke BX-ene i 30-06. Jeg brukte samme krutt, samme ladning, og samme patronlengde som til 165 Hornady Interlock. Tror det er greit å gå "et trinn ned", når man lader homogene kuler.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Andreasv skrev:

Takk for svar. Har sett på barenskulene. Hva er forskjellen på ttsx og tsx? Flere forkortelser ell forsvaret jo... Hvor stor hasrighet ladet du 150 grs barens til?

Andreas

Tsx er den første oppgraderte versjonen av barnes, med riller. Ttsx er ein yttligare oppgradert versjon, med spiss og boat tail fpr bedre BC, hvis eg hugsar rett. Og so meinar eg å ha lest at ttsx ekspanderer litt raskare.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe problem å få 920 ms med 150 TTSX i 30-06 ,men ikke med N-15 .Hylsa blir full før du når maks .Tror ikke du får noe særlig mer enn ca 61grs N-15 i hylsa det vil gi i underkant av 900 ms .Urp er kanskje det vanlige kruttet som gir best hastighet men 202 gir også over 900 ms .

TTSX har plastspiss som hjelper til med ekspansjon, TSX er en hullspiss som muligens åpner litt tregere.

Link to comment
Share on other sites

Eg har sett fleire slakt skutt med sprenglada ttsx i 3006, det såg ikkke bra ut (som dei fleste slakt skutt med kuler blåst ut i høg hastighet).

 

Min personlige meining basert på min erfaring er at høg fart på kula aldri er ein god ting m.tp effekt eller kvalitet på slakt, aldri! Ein må vite at ein har nok hastighet til å oppnå skikkelig presisjon og ekspansjon ut til eit vist hold (eg veit f.ex at med mine kuler i min 9.3x62 har eg ekspansjon ut til hvertfall 250 meter og det er godt nok for meg). 

 

At hastighet er "the shit" på ei jaktkule til vilt ein har tenkt å ha på middagsbordet - det er med all tenkelig respekt til dei som trur det motsatte, tull! 😁

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tror mange mener det samme som deg om hastighet og jaktkuler ,men jeg har andre erfaringer .Skjøt min første elg på begynnelsen av åttitallet ,en kalv med 7 rem mag med Norma fabrikkpatroner 150grs oppgitt hastighet 990 ms.Merkelig nok gikk det bra ,men etter at jeg sprengte ei 180grs ordinær blyspisskule .30-06 i overarmsbeinet på en elgokse et par år etter ,ble jeg veldig opptatt av gode solide kuler .Da ble det Speer Grand Slam på rem mag og partition på -06 en var ikke noe forskjell på de slakta .For tiden bruker jeg stort sett en .300 Wsm men jeg har også en 7 mag fora begge med Scirrocco II til ca 930 ms.Kjempefine slakt selv på kloss hold i elgskogen .De siste 3-4 åra har jeg begynt å teste blyfritt Tsx og TTSX 970-980 ms .Har ikke skutt så mange dyr med disse ,men de jeg har skutt har vært fine .Tror kanskje det bare er tre ,et hjerteskudd ,et skudd skrått bakfra og et nakkeskudd .Selvfølgelig for lite grunnlag for å konkludere med noe som helst ,men jeg kommer nok til å prøve videre .Allroundegenkapene på sånn ammo er jo glimrende .

Link to comment
Share on other sites

Har erfaring med 150 grains Barnes TTSX i 3006. Farten er 860 meter, ladet med NC96M. Finner ikke noen kuler igjen, men kuler skutt inn i endeveden av furu er perfekt ekspandert. Det samme kan sies med den samme kulen skutt i endeveden i 950 m/s fra 308 NM. Ladet med RP15

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...