Jump to content
Sign in to follow this  
adhoc

Norma Oryx Silencer

Recommended Posts

Har ikke sett noen tråd om denne kreasjonen, hvis det finnes fra før, så slå de gjerne sammen.

https://www.norma.as/norma-precision/114531/norma-oryx-silencer-30-06-11-7g-180-gr-optimalisert-for-bruk-av-lyddemper

Samme prestanda i korte piper, som den "gamle" har i lengre. Lukter rask trykkoppbygging.

Jeg kommer ikke til å kjøpe en hel pakke til 70kr stk, men hvis noen handler og har lyst til å selge meg

5 stk (30-06) så skal jeg skyte de med Pressuretrace og Magnetospeed, sammenlinger med et eller

annet konvensjonelt ladet fabrikk ammo. Må si jeg er mer en litt nyskjerrig på disse.

Posted (edited)

77kr stk i 9.3x62..! Litt av en pris. 

50 skudd og du har skutt for prisen av en ny demper.

Edited by Begnadøl

Skulle gjerne vite utgangshastighet på denne kontra den gamle. 

(30-06 180 grain Oryx)

Posted (edited)

Tipper de har byttet krutt til noe som gir full forbrenning i kortere pipe. Hastigheten i denne er mindre viktig mtp «utviklet for lyddemper» da den uansett er supersonisk og tilfredsstiller kravet til anslagsenergi.

Edited by jjrckd

Mulig jeg har misforstått, er dette en ny kule? Norma sier høyere hastighet, Hva er ideen? Dårlig kamuflert idé for å selge mer?

1 time siden, kjella skrev:

Mulig jeg har misforstått, er dette en ny kule? Norma sier høyere hastighet, Hva er ideen? Dårlig kamuflert idé for å selge mer?

Har lest meg opp.

Samme kule, raskere krutt som gir høyere hastighet i kort pipe. Lavere hastighet i lang pipe. (15ms i 60cm pipe 30-06) mindre lysflash.

Har prøvd å finne BC for Oryx kula i 6,5mm uten hell. Noen som kjenner den?

1 time siden, bardp skrev:

Har prøvd å finne BC for Oryx kula i 6,5mm uten hell. Noen som kjenner den?

Oryx i 6.5x55 har så lav BC, at om du lurer på BC, eller du tror BC betyr noe for jakta di, så bør du finne ei anna kule ;)

K

• Like 1

Nei så mye betyr det vel ikke. Men jeg liker å ha en kneptabell da denne skal benyttes på sel. Da er det ofte små mål og lange avstander. Hadde det vært snakk om elg hadde jeg skutt inn på 150 m og alt mellom 10 og 200 m ville vært innenfor et avvik på +- 4 cm. Men på selen hvor en ofte skyter kun på et lite hode som stikker opp av vannet blir det for dårlig. Kule gir jo fenomenalt bra presisjon i min S&L ladet til 800+ m/s i utgangshastighet. 

Posted (edited)

Ikke så rent sjelden siterer herværende hedning Predikerens bok, 1. kapittel, 9. vers:

"Det som har vært, er det som skal bli,

og det som har hendt, er det som skal hende,

og det er intet nytt under solen".

Å finne et mer egnet krutt for en eller annen patron, har de gjort tidligere på Norma-fabrikken. Nils Kvale skriver i "Om krutt og børser" (side 108-9, for de som har denne utmerkede boka) om noe av de første de gjorde på det nye ballistiske laboratoriet: Å forbedre den gamle militærpatronen 8x58 RD (tillatt til elgjakt på den tida). Den var ladet med et krutt som ga den omtrent 600 m/s, en diger munningsflamme og et enormt smell, av alt det uforbrente kruttet, som fikk boltre seg med mengder av oksygen i friluft. Kvale ladet den med et mer egnet krutt, fikk fjernet det meste av smell og munningsflamme, og fikk, til overmål, ca. 90 m/s mer fart med samme kule.

Men dette ville ikke jegerne ha! En patron som ikke blåste jegerhatten av hodet på skytteren, kunne jo umulig være effektiv på elgan, må vite!

Edited by Jegermeistern
Siterte hele 9. vers hos Predikeren, det har så fin syntaks.
  • Haha 1

48 minutter siden, bardp skrev:

Men jeg liker å ha en kneptabell da denne skal benyttes på sel

Skal du bare ha en tur etter selen er det vel hensiktsmessig å bruke den ammunisjonen du bruker på annet storvilt, men for å jakte mye sel ville jeg nok sett meg om etter en annen kule. Det skal ikke blåse mye før vindavdrift er større enn kulefall på 200m med Oryx. Tipper 3-4 m/sek.

Tror jeg har lik rifle som deg og potensialet med rette kula er i en annen liga enn å styre med Oryx😜.

49 minutter siden, bardp skrev:

Kule gir jo fenomenalt bra presisjon i min S&L ladet til 800+ m/s i utgangshastighet. 

Det aller meste gir fenomenal presisjon i et S&L løp, mellom 800-850 ms.

Det finnes kuler som koster halvparten av Oryx, som i tillegg har opp mot dobbel BC i forhold. 

Kjenner det rykker i sunnmørs-genene jeg har fått fra tipp-tipp-tippoldefar når jeg hører Oryx og seljakt blir nevnt i samme setning.😄

• Haha 1

Joda kula er ikke optimal men jeg hadde 100 slike kuler liggende som jeg ladet opp. Nå jakter jeg ikke sel når det blåser noe særlig da det nesten er umulig å se den om det blir litt bølger. Men neste gang jeg lader blir det nok med en annen kule.

Til elgen har jeg et 8x57 løp som jeg skal skyte  180 gr blyfri med.

• Like 1