Jump to content

Norma Oryx Silencer


adhoc

Recommended Posts

Har ikke sett noen tråd om denne kreasjonen, hvis det finnes fra før, så slå de gjerne sammen.

https://www.norma.as/norma-precision/114531/norma-oryx-silencer-30-06-11-7g-180-gr-optimalisert-for-bruk-av-lyddemper

Samme prestanda i korte piper, som den "gamle" har i lengre. Lukter rask trykkoppbygging.

Jeg kommer ikke til å kjøpe en hel pakke til 70kr stk, men hvis noen handler og har lyst til å selge meg

5 stk (30-06) så skal jeg skyte de med Pressuretrace og Magnetospeed, sammenlinger med et eller

annet konvensjonelt ladet fabrikk ammo. Må si jeg er mer en litt nyskjerrig på disse.

Link to comment
Share on other sites

Tipper de har byttet krutt til noe som gir full forbrenning i kortere pipe. Hastigheten i denne er mindre viktig mtp «utviklet for lyddemper» da den uansett er supersonisk og tilfredsstiller kravet til anslagsenergi.

Edited by jjrckd
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, kjella skrev:

Mulig jeg har misforstått, er dette en ny kule? Norma sier høyere hastighet, Hva er ideen? Dårlig kamuflert idé for å selge mer?

Har lest meg opp.

Samme kule, raskere krutt som gir høyere hastighet i kort pipe. Lavere hastighet i lang pipe. (15ms i 60cm pipe 30-06) mindre lysflash.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, bardp skrev:

Har prøvd å finne BC for Oryx kula i 6,5mm uten hell. Noen som kjenner den?

Oryx i 6.5x55 har så lav BC, at om du lurer på BC, eller du tror BC betyr noe for jakta di, så bør du finne ei anna kule ;)

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nei så mye betyr det vel ikke. Men jeg liker å ha en kneptabell da denne skal benyttes på sel. Da er det ofte små mål og lange avstander. Hadde det vært snakk om elg hadde jeg skutt inn på 150 m og alt mellom 10 og 200 m ville vært innenfor et avvik på +- 4 cm. Men på selen hvor en ofte skyter kun på et lite hode som stikker opp av vannet blir det for dårlig. Kule gir jo fenomenalt bra presisjon i min S&L ladet til 800+ m/s i utgangshastighet. 

Link to comment
Share on other sites

Ikke så rent sjelden siterer herværende hedning Predikerens bok, 1. kapittel, 9. vers:

 

"Det som har vært, er det som skal bli,

og det som har hendt, er det som skal hende,

og det er intet nytt under solen".

 

Å finne et mer egnet krutt for en eller annen patron, har de gjort tidligere på Norma-fabrikken. Nils Kvale skriver i "Om krutt og børser" (side 108-9, for de som har denne utmerkede boka) om noe av de første de gjorde på det nye ballistiske laboratoriet: Å forbedre den gamle militærpatronen 8x58 RD (tillatt til elgjakt på den tida). Den var ladet med et krutt som ga den omtrent 600 m/s, en diger munningsflamme og et enormt smell, av alt det uforbrente kruttet, som fikk boltre seg med mengder av oksygen i friluft. Kvale ladet den med et mer egnet krutt, fikk fjernet det meste av smell og munningsflamme, og fikk, til overmål, ca. 90 m/s mer fart med samme kule.

 

Men dette ville ikke jegerne ha! En patron som ikke blåste jegerhatten av hodet på skytteren, kunne jo umulig være effektiv på elgan, må vite!

 

Edited by Jegermeistern
Siterte hele 9. vers hos Predikeren, det har så fin syntaks.
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

 

48 minutter siden, bardp skrev:

Men jeg liker å ha en kneptabell da denne skal benyttes på sel

 

Skal du bare ha en tur etter selen er det vel hensiktsmessig å bruke den ammunisjonen du bruker på annet storvilt, men for å jakte mye sel ville jeg nok sett meg om etter en annen kule. Det skal ikke blåse mye før vindavdrift er større enn kulefall på 200m med Oryx. Tipper 3-4 m/sek.

Tror jeg har lik rifle som deg og potensialet med rette kula er i en annen liga enn å styre med Oryx😜.

Link to comment
Share on other sites

49 minutter siden, bardp skrev:

Kule gir jo fenomenalt bra presisjon i min S&L ladet til 800+ m/s i utgangshastighet. 

 

Det aller meste gir fenomenal presisjon i et S&L løp, mellom 800-850 ms.

 

Det finnes kuler som koster halvparten av Oryx, som i tillegg har opp mot dobbel BC i forhold. 

 

Kjenner det rykker i sunnmørs-genene jeg har fått fra tipp-tipp-tippoldefar når jeg hører Oryx og seljakt blir nevnt i samme setning.😄

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Joda kula er ikke optimal men jeg hadde 100 slike kuler liggende som jeg ladet opp. Nå jakter jeg ikke sel når det blåser noe særlig da det nesten er umulig å se den om det blir litt bølger. Men neste gang jeg lader blir det nok med en annen kule.

Til elgen har jeg et 8x57 løp som jeg skal skyte  180 gr blyfri med.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Noen som har testet denne i en skam kappet 6.5x55 pipe? Har ei ekstra Sauer pipe (56cm) jeg vurderer å kappe til minste mål etter å ha ødelagt kroningen og noen cm innvendig. Hadde vært artig å se hvilken fart denne patronen klar i kort 6.5x55 pipe. Kunne kanskje blitt en kort og grei skogs rifle til rådyr osv

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Kjøpte av rein og skjær nysgjerrighet to pakka med Norma Oryx Silencer 156gr. har ikkje testa endå, men har dratt ut kula får å sett kva kruttvekta er på. Den manuelle RCBS vekta landa på 50,4 gr! Når eg rister på ei ladd patron så kan eg ikkje høyre noko som helst, så det underbygg nok påstanden med at hylsa et stappfull/komprimert ladning. Driv å leiga meg litt på GRT TOOL's (likt som Quick load) og slit med å finne ett krutt som fyller/komprimerer, har full forbrenning før munning og som er oppe i 780+- uten at kammertrykker blir på over 100.000 PSI. Nokon andre som har testa litt og fønne ut kva magisk pulver Norma har stappa i denne patrona?

 

Link to comment
Share on other sites

Er det et ekstrudert krutt eller kulekrutt? Prøv å måle dimensjonene på kruttkornene, det blir litt lettere å vurdere kanidater om det finnes litt mer opplysninger.

Uansett må det være svært langsomtbrennende for å tillate 50 gr med 156 gr kule i 6,5.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

Var det eg også tenkte. Kom ikkje på å måle kruttkorna, men dei hadde samme form som MRP og størrelsen var også nok så lik. Ut i fra det eg har funnet så er det URP og N-160 som faller nærmast, men dog ikkje med samme fyllingsgrad. 

 

Kan magnumhetter vere med å bidra til at ein får full forbrenning før munningen? kan det vere ei løysing dersom det viser seg at det er saktebrennande krutt som er brukt?

Link to comment
Share on other sites

Hva med N217 eller MRP2? Om kruttkornene er så store? Til den tunge kula ville nå iallefall jeg brukt et saktebrennende krutt. 
Dere har to "forutsetninger" som jeg ikke forstår: 
- at det er "fullstendig forbrenning", 
- at det er noe som helst annet enn pakka som er forskjellig fra andre patroner ;)

 

Prøv simuleringen med MRP2, 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (11 minutter siden):

- at det er noe som helst annet enn pakka som er forskjellig fra andre patroner ;)

 

Det er da ikke lite, bare det! Det er jo utseendet (og  de trykte påstandene) på pakka som selger! Og det er det viktigste - for produsenten.

 

Vi andre må, som vanlig, holde oss til de hersens naturlovene. Og fra "tidenes morgen" på forumet har de fleste iav oss innsett at egnet kombinasjon for demper og kappet pipe er:

     -   lett kule for kaliberet

     -   hurtigbrennende krutt for kulevekta

 

156 grs kule, og 50 grs av et-eller-annet krutt, skulle jeg gjerne prøvd i 74-cm-pipa til Saueren. Men det er vel omtrent det mest uegnede man kan finne, for ei skamkappet pipe.

 

Men for de som tror dette er "den endelige løsningen", er det vel OK  -  .

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (9 minutter siden):

Og fra "tidenes morgen" på forumet har de fleste iav oss innsett at egnet kombinasjon for demper og kappet pipe er:

     -   lett kule for kaliberet

 

Nå ble jeg forvirret. Det er ingen tvil om at ei tung kule i lav fart bråker mindre enn ei lett i høy fart. 
Glemmer du kanskje at man her snakker om korte piper med lyddemper på?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Alt krutt er brent før kulen har kommet 25 cm ut i løpet.

Er det et ekstrudert krutt så er det ikke mange mulige produsenter. Eurenco produserte et krutt som skulle erstatte MRP2, men jeg tror ikke det ble lansert for hjemmeladermarkedet, men det har vært i produksjon og det er en mulig kandidat, jeg husker ikke betegnelsen, men det kan ha vært RP27.

Ellers tror jeg på 170 serien til Wihtavuori.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig skriver jeg om våpen med "pysetut", det er vel blitt omtrent enerådende i den aktuelle kjøpergruppa, jegerne.

 

Edit.:

 

"Alt krutt er brent før kulen har kommet 25 cm ut i løpet".

 

Det som gir mest fart i ei lang pipe, gir også mest fart i ei kort pipe.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Hm. Utgangshastighet er oppgitt til 780 m/s på både standard og Silencer med hhv 24 og 20 toms løpslengde, og samme kule. Ladetabellen deres oppgir 764 m/s med 45 gr MRP bak (24 toms løpslengde?). Om dette er faktiske hastigheter indikerer det at det ikke brukes hyllevare i fabrikkladet, hvilket for så vidt ikke er overraskende. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (4 timer siden):

Om dette er faktiske hastigheter indikerer det at det ikke brukes hyllevare i fabrikkladet, hvilket for så vidt ikke er overraskende. 

Dette forteller bare at MRP er et for raskt krutt til å kopiere ladningene. Det finnes mange langsommere krutt som er hyllevare og som er tilgjengelig.

De fleste produsenter av patroner prøver å holde kostnadene så lave som mulig, bruk av kruttyper som er spesialbestilt øker kostnadene mye. Derfor brukes det stort sett de samme kruttypene som selges til hjemmeladermarkedet da disse er produsert i store mengder og er de best egnede kruttypene for håndvåpenammunisjon.. Ammunisjonsprodusentene kan kjøpe produksjonssbatcher på samme måte som skytterlagskrutt blir solgt, altså ublandet. Da får de noe varierende brennhastigheter på batchene, men kan tilpasse kruttmengden for hver batch. De vil også da ha tilgang på krutt som er litt raskere, eller litt langsommere enn standard. De kan også blande ulike batcher av samme kruttet slik at det ikke blir rester som må destrueres. Skal det brukes et ikke standard krutt må noe i produksjonsprosessen endres og det blir dyrere i produksjon, og kompliserer logistikken for produsenten.

Tung Oryx kule for lyddemper i 6,5x55 må vel karakteriseres som et nisjeprodukt uten stort volum og jeg tror ikke at det brukes mer ressurser på den enn absolutt nødvendig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (14 minutter siden):

Jo, kan hende, men tilsynelatende ikke fra Normas eget sortiment. 780 m/s ut av ei halvmeterspipe, og innenfor trykkstandard Hvilke tilgjengelige krutt kan det tenkes å være?

Ja, det lurer jeg også på! Fabrikkladet "standard" 156 grs Oryx i 6,5x55 gir 773 m/s i min 53 cm pipe, og jeg sliter med å komme særlig over 750 m/s på (forsvarlige) hjemmeladninger både med Oryx og Mega når jeg bruker MRP.

Link to comment
Share on other sites

Det er allerede nevnt, MRP2 og Norma 217, om du må i "eget sortiment".
Disse kruttene har jeg ikke sett i omløp på ei stund, så det er mulig at Norma ikke selger dem lenger, men det betyr ikke at ikke leverandøren (Eurenco) ikke lager dem, eller andre enda langsommere krutt.

Eurenco leverer krutt til flere av de som selger krutt til hjemmeladermarkedet, og det er der vi må se etter et passende krutt.
Både Norma, Rhino, Hodgdon (Accurate) og Alliant kjøper krutt av Eurenco, og ser vi hva de selger, så ser vi hva Eurenco lager. Reloder 26 og 33 kan være kandidater - hva nå enn Eurenco kaller dem når de forlater døra deres.. Magpro og Ramshot er andre krutt som kan passe, men jeg vet ikke hvor de kommer fra. N570 og de nye N56x-kruttene er kandidater...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kørte lige data gennem QL.
156grains oryx
47,8 grains MRP

50 cm pibelængde

Kammertryk 3575 bar
Hastighed 783m/sek

99,1% krudt brændt
95% brændt efter 30cm

 

Reload Swiss RS60 kan levere samme data, men bare med 43 grains krudt

100% forbrænding

95% forbrændt efter 26cm

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

QL kan finne på å si litt av hvert. Skal ikke si at det ikke stemmer, men når Norma oppgir maks 45 gr og 780 m/s i 24 toms pipe, så skurrer det litt med godt under MAP og 783 m/s ut av ei på 20, med 47,8 gr. Har ikke selv erfaring med lading av 6,5en i korte piper, så skal ikke være påståelig. 

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (6 minutter siden):

Har ikke selv erfaring med lading av 6,5en i korte piper, så skal ikke være påståelig. 

Jeg fikk 820m/s med 9g Scenar og 55gr N570 i ei 50cm pipe en gang jeg testet det, helt uten tegn på høyt trykk. Oryx har jeg ladd før, men har ikke data fra den tida. Uansett høres 780 helt innafor ut om en bare bruker rett krutt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nå oppgir jo ikke VV data for N570, og nevnte kule i 6,5en. Om VV mente det var et egnet krutt for å gi gode (høyere) hastigheter på tunge kuler innenfor trykkstandard, så burde en kanskje forventet at det fantes ladedata på det. Uansett så erfarer en at det er forskjell på våpen, og noen ganger går det greit å tøye seg ut over ladetabellens anbefalinger, andre ganger så får en indikasjoner på at det er tilstrekkelig før en er oppe på anbelt maks.

Edited by vavlo
tilleggsopplysning kule
Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (36 minutter siden):

Ja de oppgir for 156gr Mega. Maks 49,4 gr og 774m/s med 67 cm løpslengde. Betyr det at de har lagt seg betydig under trykkstandard, og at det er bare å "lempe på mer køl"?

Nja, hylsa er jo full med denne ladningen, og det er vel begrenset hvor mye mer man får oppi med å komprimere...? Om vi konservativt regner et hastighetstap på 2 m/s pr. cm kortere pipe, vil denne ladningen gi 744 m/s i 52 cm pipe (sannsynligvis lavere). I mitt våpen (A-bolt) er det lite å gå på mht. til å sette kula grunnere.

 

Til @ignorants QL-simulering: Jeg har ladet Mega med 47 grs MRP og kom så vidt over 750 m/s i 53 cm pipe. Så derfor jeg leter fortsatt etter "drømmekruttet" som under forsvarlig trykk kan gi høyere fart med tunge kuler i 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Om du komprimerer med lang droptube og vibrasjon får du i rundt 55gr av et ekstrudert krutt som ellers fyller hylsa ved 50gr. Ladninger som er godt komprimert vil ofte ikke ramle ut når en snur hylsa opp ned.

 

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (2 minutter siden):

Så spørsmålet til Hagenissen synes fremdeles åpent. Hva fyller man med for å få 780 m/s ut av ei halvmeterspipe innen trykkstandarden. Man får anta at fabrikkammoen holder den.

Mitt forslag er N570, om man skal velge i norske butikkhyller. Jeg ser ingen grunn til å tro at fabrikkammoen holder (helt) det den lover.

 

K

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (9 timer siden):

Så spørsmålet til Hagenissen synes fremdeles åpent. Hva fyller man med for å få 780 m/s ut av ei halvmeterspipe innen trykkstandarden. Man får anta at fabrikkammoen holder den.

Er det noen som faktisk har verifisert denne hastigheten, eller er det tall utelukkende hentet fra ammunisjonspakka til Norma? Det er ikke alltid teori å praksis følger hverandre i slike saker...

Link to comment
Share on other sites

Det er nok mer vanlig enn ikke at ammofabrikantens oppgitte hastigheter er på den optimistiske siden. De virker å ha noen "gode " piper tilgjengelig i testavdelingen.

I Jakt nr 6/21 ble både Norma Oryx 156 gr i både standard og Silencerversjon skutt i to forskjellige våpen med forskjellig pipelengde. I en Tikka med 51 cm pipe  fikk de hastighet på hhv 725 og 736 m/s. I en Bergara med 61 cm pipe fikk de hhv 766 og 777 m/s. Ca 10 m/s mer med Silencerammoen i begge pipelengder altså. En bra bit under de annonserte 780 m/s fra 20" pipe mao.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
Hagenissen skrev (1 time siden):

Og dette var 6,5x55 SE 156 gr oryx silencer serien.

Da vil jeg minne om mitt innlegg fra i fjor, hvor jeg kronograferte "standard" 156 grs Oryx i 6,5x55 til 773 m/s i 53 cm pipe. Så noen hastighetsforskjell mellom denne og silencer-versjonen er det ikke. Men silenceren er noe dyrere (kr 53,45 mot 59,45 hos Våpenloftet), så det er kanskje prisen som er optimalisert😁?

Link to comment
Share on other sites

Hagenissen skrev (1 time siden):

Sjekka du kor mykje krut der var i hylsa på standard Oryx?

Nei, har kun kronografert. Når jeg rister på en fabrikkladet patron virker det som hylsa er nesten full. Kan det være Norma 204? Jeg får ikke like høy hastighet når jeg lader med 46 grs MRP, når så vidt 750 m/s.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...