Jump to content

Rifle i 260 remington?


Slitern

Recommended Posts

Dersom trådstarter lader selv er 260 problemfritt, men lader man ikke selv, og nevner "mengdetrening", så er det stort sett 223Rem, 308Win og 6.5x55 som er aktuelle. Til disse får en treningsammunisjon ned i 5-ish per smell - 223 kanskje tilogmed lavere. Alt annet er veldig mye dyrere. 260-ammo kosta 20,- per skudd sist jeg så.
Insisterer en på "kort 6.5-patron" så lages det i dag mange rifler i 6.5 Creedmoor, som gjør det samme som 260Rem. Det er på mange måter et "bedre" valg i dag. Lader en slev (igjen) og er littegrann nevenyttig, så kan en lade 260 littegrann billigere enn 6.5CM siden en kan lage 260-hylser av 308Win-hylser en finner/stjeler på banen...
Hvordan definerer du mengdetrening forresten?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Fordi jeg syns 260Rem er verdens beste kaliber(for meg) og bruker det jevnlig, har jeg et par ganger sjekket leveringstider på Tikka/sako. En Tika CTR var det 8-12 mnd og en sako Carbonlight var det mer enn 12 mnd.

Jeg mener og 6,5 Creedmoor er et bedre alternativ, om man ikke skyter på en sånn måte at man trenger mye hylser, (500+)og mister de underveis. 

 

Link to comment
Share on other sites

Hva ser du for deg å bruke på dette?

Oslo Skytesenter har vel agenturet på Kimber, som leveres i 260 såvidt jeg husker.

 

Ellers ville kanskje raskeste veien til målet være å finne et ok eksemplar av en Remington 700 eller en T3 og bytte pipe på den. T3 er jo lang kasse, men med boltstopp får man kort vandring på sluttstykket, pluss kassen er lettere enn de fleste andre uansett.

 

Link to comment
Share on other sites

S&L Thunder får du i 6,5x55 da begriper ihvertfall ikke jeg vitsen med 260 rem.

Skal du f.eks ha en ultralett Kimber er 6,5CM aktuellt. Nå er neppe en Kimber rifla en pøser ut skudd med på bane så hylsekostnad betyr jo nada.

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, msteiro skrev:

Lader man selv er 260 overlegen mtp tilgang på billige hylser. 

 

Tja, i grunn ikke store forskjellen i pris på nye hylser. Men man kan sikkert omforme fra 308win hylser vil jeg tro.... Det kan vel gjøres om fra en 308 win hylse til enten .260Rem eller 6.5 Creedmoor.

 

bilde.png.2a7c0b9dfd969869b141e1d12e1b0475.png

 

bilde.png.1ec7ee35ee9bea5081b85b49b2062f37.png

 

Leser om en som resizer 308 win hylser til 6.5 creedmoor her:

https://www.snipershide.com/shooting/threads/making-6-5-creedmoor-brass-from-308-brass.162512/

 

Litt nede på siden der:

Sitat

I have been able to make 6.5 CM very easily from 308 LC Match and Federal 308 GM brass. .I use Hornady's FL sizing die w/o the sizing button. this makes a good 6.5 CM conversion and then trim the long necks in my Giraud or Gracey trimmer. I then use a Sinclair mandrel in 6.5 to size the necks. at this point I run them all through my Redding FL sizing die and it is a very good piece of brass. I have a small neck in the chamber so I am turning the necks. Going from a larger to a smaller neck diameter most always flows brass into the necks. I turn them to under 0.003 from my chamber diameter and they settle at about 0.001 to 0.002 when loaded.

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Tja, i grunn ikke store forskjellen i pris på nye hylser. Men man kan sikkert omforme fra 308win hylser vil jeg tro.... Det kan vel gjøres om fra en 308 win hylse til enten .260Rem eller 6.5 Creedmoor.

Jo. For de som bruker det argumentet er hylser i 308 og 6.5x55 gratis. Du får 1-gangsskutte av folk du kjenner som skyter fabrikk. Det virker, jeg har aldri i hele mitt liv betalt for ei 6.5x55-hylse, og jeg skyter >5000 i året. Men det kan ikke virke for alle ;) Da går det ikke opp.

260-hylser er så lette å forme om at det nok teller som "gratis", du merker knapt at du former den om, kontra å size den som 308 på nytt.
Å lage ei Creedmoor-hylse derimot er en masse jobb og bal. Beskrivelsen du siterer er det jeg kaller er egentlig veldig mye mer arbeid enn å bare size.

- size til 6.5

- trimme

Dette er to operasjoner som forsåvidt er raske nok, og ei 260-hylse er ferdig nå, om du begynte med 308. Men for å bli CM må hylsehalsen dreies også, og det er en langsom og kjedelig jobb å gjøre på 1000-2000 hylser eller hva en skal ha. Klart, skal en bare innom banen av og til og skyte en stige, så holder 50 hylser, og det er ett fett, men om hensikten er skytetrening og ikke minst "mengdetrening" , så må en ha litt hylser. Drei halsen på noen hylser og rapporter hvor gøy du tror det er etter noen timer... remedier for 1000-vis må du også ha.

 

Sitat

S&L Thunder får du i 6,5x55 da begriper ihvertfall ikke jeg vitsen med 260 rem.

"skalikkehasammekalibersomDFSnei"... evt "detståringentingom6.5x55påamerikanskenettsider"

 

K

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, Slitern skrev:

Kort kasse for funksjon, ikke for å spare vekt. En rifle kan godt være 3,5-4kg, spesielt når man skal skyte med den. Er tiltenkt en junior, så kaliber pga rekyl.

Da gjør du det enklest ved å kjøpe en 308 win. Skal du ha lite rekyl kan du kjøpe ammo med lav kulevekt, som f.eks denne;

https://www.skittjakt.no/lapua/168083/lapua-308-win-8-0g-123gr-fm-j-trainer

Den vekta på kula hadde du sikkert skutt i en 260 også med samme fart, ergo samme rekyl.

Pluss med 308’en er at løpet kommer til å vare noe lengre, du får tak i den rifla du vil ha og om du skulle føle behov for det kan den også skyte tyngre kuler 😉

 

Det er ikke vits å lage seg kaliberproblemer ut av ideen om at et kaliber gjør noe annet, som f.eks mindre rekyl. 260,ens fortreffelighet ligger ikke her.. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Dersom du er redd for 1 krone ekstra pr. pang i hylsekostnader bør du ikkje kjøpe noko anna enn dei 3 store.  Det gir deg og fordelen at den lokale sportssjappa eller skytebana har ein pakke dersom du av ein eller annan grunn er på etterskudd med ladinga.

 

(Kor mykje betre funksjon får du egentleg med kort låskasse kontra ei lang?)

Edited by beaker
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, M67 skrev:

Jo. For de som bruker det argumentet er hylser i 308 og 6.5x55 gratis. Du får 1-gangsskutte av folk du kjenner som skyter fabrikk. Det virker, jeg har aldri i hele mitt liv betalt for ei 6.5x55-hylse, og jeg skyter >5000 i året. Men det kan ikke virke for alle ;) Da går det ikke opp.

 

Nja, det kommer jo helt an på hvor stort skytemiljø det er der du bor. Hvis det er mange som bare skyter fabrikk og gir bort hylsene sine gratis så er man jo heldig. Det er flere mindre steder/miljøer med få skyttere der det ikke  gis bort ei eneste hylse i 6,5x55 eller noe kaliber, de lader selv (eller andre gjør det for dem) og da får man ikke noen gratis hylser.

 

Det eneste jeg har funnet av fine hylser på banen er fra elgjegere som tar 8-10 prøveskudd med noe Norma-ammo og som bare lar hylsene ligge på bakken. Men det blir jo ikke akkurat noen mengder av det.

 

Ellers er det vel også diverse "gubber" som reiser rundt stadig vekk og samler alt av metall på litt mer ukristelige tider på døgnet, så det renskes fort opp på mange baner som ligger litt mer avsides....

 

Men det er liten tvil om at her i Norden er det absolutt rimeligste alternativet å kjøpe 6,5x55 rekruttammo og bruke de hylsene og lade selv, den rekrutten i 6,5x55 koster jo nesten halvparten av 6,5 creedmoor Golden Target. Heldigvis kan de Norma-hylsene i Creemoor lades om mange ganger hvis man ikke sprenglader for hardt, så man kan få 1000+ skudd ut av 100 hylser.

 

Ang. resizing så har jeg så langt unngått det, men ikke umulig at jeg prøver etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Det eneste jeg har funnet av fine hylser på banen er fra elgjegere som tar 8-10 prøveskudd med noe Norma-ammo og som bare lar hylsene ligge på bakken. Men det blir jo ikke akkurat noen mengder av det.

Vi har et system i laget der vi samler inn hylser fra de som kjøper subsidiert ammunisjon og ikke lader selv. Dette "fordeles"... Men i praksis mangler ingen hylser.

 

Sitat

så man kan få 1000+ skudd ut av 100 hylser.

100 hylser ja... Si at du skal trene tirsdag og torsdag - og kanskje verifiserte du, og skjøt stevner i helga også, og så skal du på stevner til helga - og du må jobbe, eller gjøre noe som ikke innebærer å lade den uka. Da må du ha 2-400 patroner den første helga, 100 på mandag og tirsdag, og 2-400 til helga (greit å ha mer enn akkurat) Da er du på nærmere 1000 hylser. 
Forsåvidt om man skal "mengdetrene" som TS sier. I mitt hode er det trening (mye) mer enn en gang i uka, og det er greit å slippe å lade daglig.
Til mer "kos og småskyting" kan man ha 100 hylser. Jeg kjøpte 100 hylser til min 338LM, og hadde 93 igjen da jeg solgte den etter 2500 skudd. Men da er jo selv ett stevne stress mhp ammo.

 

Sitat

 rekrutten i 6,5x55 koster jo nesten halvparten av 6,5 creedmoor Golden Target.

Den koster mindre enn ei hylse i CM tror jeg.

 

 

Jeg tror at mange skyter mye mindre enn de har lyst til, nettopp på grunn av at de har gjort det vanskelig for seg selv "forsyningsmessig". Fordi de tror man må ha et fantastisk kaliber, ei fantastisk kule, ikke vet jeg. Jo, ei fantastisk rifle og et fantastisk sikte... som ikke er kommet ennå - ei "Jesusrifle" Man velger komponenter som ikke alltid er på lager, man velger komponenter som er dyre - så man kvier seg for å skyte "daglig" - eller heller ikke kjøper inn nok, så man er tom, og så har de ikke på lager - osv... Å ha en basic - fall back oppskrift som en ALLTID har tilgang til er veldig nyttig om en liker å skyte. En kan teste alle veier, men har en et lager av noe som virker - uten nødvendigvis å være det hotteste, så får en skutt mye mer. Iallefall ser det sånn ut for meg.
Jeg spør ofte venner og bekjente om de vil være med å skyte, det kan selvsagt være at de syns jeg er en kuk og ikke vil være med, men det gjelder neppe alle... Et SVÆRT vanlig svar er "har ikke ladet", har ikke ammo, har ikke kuler, må finne ei ladning, må skyte inn.. Så er vi 2-3 stk som drar og har flotte økter både på bane og langhold. Se under ;)

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel stort sett kjøpt alt av hylser til alle kalibre jeg har hatt, med 308win som jeg hadde før så kjøpte jeg de Golden Target på skytterbanen og ladet på de hylsene. På  min 223rem kjøpte jeg en eske Lapua hylser og en eske med Norma Jaktmatch helmantel (svindyre) og ladet på disse hylsene. Etter hvert ladet jeg også om de S&B 223 hylsene, men bare ett par-tre ganger.

 

Sitat

 rekrutten i 6,5x55 koster jo nesten halvparten av 6,5 creedmoor Golden Target.

Den koster mindre enn ei hylse i CM tror jeg.

 

Ja, jeg vurderer faktisk nå framover å kjøpe de 20-pakningene med Norma 6.5 creedmoor Golden target, fordi bare Norma/Lapua- hylsene alene koster nesten det samme.  https://www.norma.as/skytterlag/ammunisjon/norma

 

6,5x55 er utvilsom det mest økonomiske valget, dessverre hadde de ikke det kaliberet tilgjengelig i den Bergara HMR.

Og den Tikkaen var ganske mye dyrere, den vanlige T3 hadde jo en veldig kjedelig stokk som jeg ikke likte, så skulle jeg ha kjøpt en ny stokk (liknende den på HMR) i tillegg så hadde det blitt svindyrt.

 

"Jesusrifle" Ja, he he, den skulle jeg likt å sett. 🤣 Kanskje det blir ei rifle i kaliber  6,5 "incredible" med en Zeiss 1-100x60 ..... 🤩

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...