Jump to content

Beskyttende innleggsringer mellom montasjeringene og kikkertsiktet - Finnes dette?


Inner10er

Recommended Posts

Ved av/ på montering? Finn noe passe verktøy, feks unbrakonøkler ell som passer i skruehull og bend ring noe ut (forsiktig) for å minske friksjon. Rund forsiktig evt skarpe kanter på ringen. Bruk evt papirbiter mellom sikte og ring når du smetter de på/ av. Om det blir merker ellers er det noe som er feil. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

For bruk når du smetter ringene av/på røret så er det greiest å legge noe mellom som er tynt og glatt. Min løsning ble å spørre noen som røyker hjemmerulla. Det små plastlappene som de drar av for å feste sigarettpapiret inne i pakke, de er perfekte til slik bruk
😎💨

Link to comment
Share on other sites

Ringer som lager merker i røret er bare å hive til faen, det er drit.

Er det dyre ringer ville jeg reklamert på dem. De skal bare legges over kikkerten/ kikkerten legges nedi. Det skal ikke være/er heller ikke plass til noe mellomlegg.
 

K

Link to comment
Share on other sites

Det finnes rørmontasjer med tilpassede plastforinger.

 

Overflatebehandlingen på siktet kan også ha en del å si for hvor lett det er å få merker. Og så er det viktig at ringene monteres koaksialt på våpenet.

 

P.S. En annen måte for å unngå ringmerker er å gå over til skinnemontasje, gjerne med monoblokkmontasje.

Link to comment
Share on other sites

52 minutter siden, M67 skrev:

Ringer som lager merker i røret er bare å hive til faen, det er drit.

Er det dyre ringer ville jeg reklamert på dem. De skal bare legges over kikkerten/ kikkerten legges nedi. Det skal ikke være/er heller ikke plass til noe mellomlegg.
 

K

Dette er tullprat, Recknagel lager ringer i verdensklasse som må svippes over røret, (ikke to like halvdeler). 

Legg noe glatt og tynnt i mellom (stivt papir) når du svipper over ringen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, kjella skrev:

Dette er tullprat, Recknagel lager ringer i verdensklasse som må svippes over røret, (ikke to like halvdeler). 

Legg noe glatt og tynnt i mellom (stivt papir) når du svipper over ringen.

Det gjør de og da gjør man som du sier, men de trenger da ikke noen foring for å unngå å ripe røret når du skrur fast. Og ikke er det plass til foring heller. 

Slik jeg oppfatter det er det foring når ringene er på TS spør etter.


Jeg står fast på at det er noe feil om ringene riper røret. De skal passe, og gjør de ikke de kan de dra langt med «verdensklasse» uansett hvor dyre de er.

 


 

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Dette er en skinnemontasje, og som kjella skriver består denne av to ikke-like halvdeler som dermed må svippes over røret. Vil tro det er denne operasjonen som forårsaker riper på tuben. Har forsøkt å legge noe mellom, som i og for seg (antakelig) funker greit når siktet skal monteres. Men ikke like lett å få kilt mellom noe når siktet skal av montasjen. 🤔

Link to comment
Share on other sites

En grei og instruktiv video. Det jeg savner i denne videoen, er tiltrekkingsmoment på ringene, som nesten uten unntak blir dradd til aaalt for hardt. Se bare på de Leupold kikkert siktene som ligger til salgs på finn.no, for å bruke det som et eksempel. Min påstand er 50% av de, ut fra hva jeg har sett på bildene, har innsnevring på mellomrøret, etter aaalt for hardt tiltrekkingsmoment på ringene. Er det feil på materialkvaliteten Leupold bruker....neppe. Er det feil tiltrekkingsmoment som er brukt....uten tvil......vill jeg kjøp et slikt sikte....ikke i det hele tatt.

 

Nuvel....tilbake til det trådstarter etterspør.

Bildet under viser et enkelt og helt kostnadsfritt alternativ, som jeg bruker, laget av 4" forskalings-spiker, er det vel, med tilpasset ende-diameter til alle ringene jeg har prøvd de på. Fungerer helt toppers. Dess lengere "spiker" dess mer moment i klypa, enkelt forklart.

20200426_105945.jpg.cfd498e2b6489f7d7e700db54821d64e.jpg

 

I tillegg kan man grade enden/e på ringhalvdelene, for ytterligere å minimere risk for ripete mellomrør, slik som nevnt av vavlo, litt lengre opp i tråden.

Det er også lov å bruke hodet når man monterer ringsettet på siktet og rifla

Man må ikke dra til ringskruer og skjefteskruer, alt man orker.

Man må dra til nok, men ikke mer, kort oppsumert😀

Edited by Castor
Edit
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...