Jump to content

Muffe?


grigri

Recommended Posts

Hmm. Har en BR reflex t8 (stor stygg sak) på favorittbørsa. Har fått lyst på en Ase Utra, selvfølgelig er pipa herpa med BR's neddreide parti (m14x1 spigot). 

Er det mulig å lage en muffe mellom pipe og demper slik at jeg kan bruke m18x1 på ny demper? Eller blir det bare kødd? 

 

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, bardp skrev:

Ja skal en ha samme gjenge på alle pipene er vel ikke 18x1 det smarteste valget.

?

 

Det forutsetter at man kan sku en adapter i lyddemperen hvis man også skal ha tynnere piper enn 19-20 mm.

 

Det er nå like greit å kjøpe flere dempere som er tilpasset den rifla man skal ha den til. Man skrur ikke på en lettvektsdemper som veier 200 gram på langholdsrifla og fyrer av 150 skudd. Da er det stål som gjelder. 

Link to comment
Share on other sites

Mange rifler kommer med odde gjenger, som feks en Remington Seven får kun plass til 13x1, nye Sako kommer vel med 15x1, pluss amerikanske og salongrifler ofte kommer med noe tommetull. Da kan en løsning med ferdig hurtigkobling fra butikk over være bedre enn å vente flere uker eller måneder på en børsemaker  som gjør en halvveis gjengejobb.

 

For min del foretrekker jeg 14x1 på alt av jaktrifler, men opplevd flere ganger at gjenger fra børsemaker og demper ikke matcher.

 

Finnes jo de med flere jaktrifler, og ikke nødvendigvis matchrifler brukt til mengdeskyting ;) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...