Jump to content

NKK nærmer seg konkurs


kjøttjegeren

Recommended Posts

Kanskje det går an å ruske opp litt da, hvis NKK forsvinner. Starte en landsdekkende organisasjon som forbyr morbid dyreplager-avl på de mest utsatte rasene, og som kanskje kan lage en dommerutdannelse som ikke gir fritt spillerom for hver enkelt dommer slik at han eller hun kan dømme etter eget hode og ikke etter rasestandard? NKK påstår jo at de jobber hundenes helse mens de i mange tilfeller beviselig ikke gjør det, så kanskje det er mer grums det ikke er verdt å ta vare på? Hva vet vel jeg, som bare raljerer på nettet og umulig kan ha noe som helst peiling på hva jeg snakker om... 

  • Like 9
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det er lettere å fikse noe man har enn å begynne på nytt. Men. Du er nok inne på noe Olesøn, jeg tok de obligatoriske utstillingene med min hund og fikk bismak. Den ene dommeren trakk for stor brystkasse bl.a. Når jeg fikk hunden til å stå som den på forsiden av rassestandarden ser det ut som det er samme hund. Det dømmes nok noe etter oppdretter heller enn hund enkelte steder.

Link to comment
Share on other sites

Man må gjerne uttrykke sin misnøye med en enkelt utstillingsdommer sin vurdering av bikkja sommeren 2012 eller andre dyptgripende overgrep mot egen hund.

Kanskje bør man likevel tidvis prøve å se saken fra et litt annet perspektiv.

NKK er en paraplyorganisasjon for alle raseklubbene. Den er på mange måter ett av de viktigste verktøy for oppdrettere i sitt arbeid med å framskaffe de beste og friskeste rasehundene.

Er ikke dette en sak som ti syvende og sist betyr noe for oss som jakter med hund? 

Jeg tror det og heier følgelig på NKK sin eksistens.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det er verdt å merke seg at i verdens rikeste land har næringsliv og organisasjoner så dårlig økonomi at noen dagers krise er nok til å slå ut hele samfunnet, mens staten som skatteinnkrever sitter på hele pengesekken. Dette gir staten en ekstrem makt, som vi har avhengige av fra vugge til grav. Et tankekors at statens viktigste oppgave er å sørge for sikkerheten til sin befolkning, men vi blir tatt på senga hver gang noe treffer oss. Hvorfor har vi ikke et helsevesen som er dimensjonert og forberedt for kriser??

 

Vi har visst aldri råd til å være i forkant av en krise. Det være seg 1940, 2011 eller 2020, men kostnadene i etterkant som er så formidable at det endrer livene til folk radikalt. I tiden som kommer er nok politikerne mest opptatt av å pasifisere borgernes frustrasjoner med bestikkelser, også kjent som brød og sirkus. Så jeg vil tro NKK får den hjelpen de trenger. 

 

NKK bør også ta grep og avslutte den kostbare analoge distribusjonen av det totalt uinteressante medlemsbladet Hundesport. Det lever 15 år på overtid. Her er det mye penger å spare vil jeg tro. Jeg meldte meg ut av NKK for flere år siden pga. pengebruk jeg mener er uforsvarlig. 

 

Siden staten sitter på hele Norges pengesekk, så får vi tro at NKK har nok bekjentskaper, fettere og hundeeiere i statsapparatet til at man kan snu strømmen i sugerørene for en stund slik at NKK berger seg.

 

Link to comment
Share on other sites

Statens viktigste oppgave er å ta vare på sikkerheten til borgerene. Og når vi går så langt som i Norge med å overlate alle trygghetsfunksjoner til Staten, så blir det dyrt og staten får stor makt.

Så langt har du rett, men så skjærer det seg. Ser du på alle tall, så er ve bedre forberedt enn de fleste, vi har mye mindre problemer enn ca alle... mye av grunnen er nettopp statens sentrale makt, og at folk føyer seg - istf å gå ut og protestere

Alt kunne selvsagt vært enda bedre (beredskapsmessig) - men da måtte staten hatt enda mer penger, og enda mer makt.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Blir litt åfftåpikk dette så jeg kommenterer M67, og avslutter:

Sitat

Ser du på alle tall, så er ve bedre forberedt enn de fleste, vi har mye mindre problemer enn ca alle.

Vi kan konkludere når vi har opparbeidet flokkimmunitet eller fått vaksiner til hele befolkningen

 

Sitat

Alt kunne selvsagt vært enda bedre (beredskapsmessig) - men da måtte staten hatt enda mer penger, og enda mer makt.

Tror ikke det. Vi kunne bare sørget for at det er mer attraktivt å jobbe i helsevesenet og andre kritiske yrker, enn å være blogger, skuespiller, fotballspiller, naver, tatovør, sjaman, 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, uncas said:

Man må gjerne uttrykke sin misnøye med en enkelt utstillingsdommer sin vurdering av bikkja sommeren 2012 eller andre dyptgripende overgrep mot egen hund.

Det er ikke "en enkelt". Det er samme historien igjen og igjen og igjen og igjen. Hvis så mange har opplevd vilt forskjellig dømming av samme hund, hvis så mange snur i døra på utstilling når de ser bestemte dommere, hvis så mange opplever at dommere premierer venner og familie først, da synes jeg voksne folk kan være voksne nok til å si ifra, melde seg ut, og nekte å være med på idiotiet. Men sålenge tusenvis av hundefolk trekker litt på skuldrene og sier at sånn er det bare, så blir det ingen endring. Og da ønsker jeg NKK god tur til helheimen, siden de har tatt på seg ansvaret for alt som er, ljugd på seg en enerett de overhodet ikke har, og driter tynt i schäfer, mops, bulldog, spaniel og flere til. 

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

53 minutter siden, Olesøn skrev:

Det er ikke "en enkelt". Det er samme historien igjen og igjen og igjen og igjen. Hvis så mange har opplevd vilt forskjellig dømming av samme hund, hvis så mange snur i døra på utstilling når de ser bestemte dommere, hvis så mange opplever at dommere premierer venner og familie først, da synes jeg voksne folk kan være voksne nok til å si ifra, melde seg ut, og nekte å være med på idiotiet. Men sålenge tusenvis av hundefolk trekker litt på skuldrene og sier at sånn er det bare, så blir det ingen endring. Og da ønsker jeg NKK god tur til helheimen, siden de har tatt på seg ansvaret for alt som er, ljugd på seg en enerett de overhodet ikke har, og driter tynt i schäfer, mops, bulldog, spaniel og flere til. 

 

Min innledende setning var ment som en oppfordring til å se saken fra et litt annen vinkel enn egen hundegård og traumatisk egenerfaring.

Organisering av arrangementer, utdanning og kursing og lagring av hundedata, er svært viktig for de som

søker å avle gode jakthunder. NKK står for dette i dag. Og følgelig er NKK's videre eksistens viktig for oss som jegere.

 

Konspirasjonsteorier om korrupte og udugelige NKK-dommere er jeg egentlig ganske lei av å høre om. Dommerne har utdannelse. Dommerne dømmer ut fra en rasestandard. Og dommerne er mennesker. Ulike mennesker vektlegger ofte litt forskjellig, men selvfølgelig innenfor standarden.

 

Jeg er selv dachshundmann og opplevde 3 ulike bedømmninger på siste bikkja mi. En dommer mente den var "good", en "very good" og den siste "exl". Hvorfor slike forskjeller? Jo, ulike dommere med ulike preferanser. Men kanskje også noe annet: Kanskje bikkja hadde en bedre dag på forsøk nr. 3? Kanskje hadde vi trent som en ekvipasje og fikk vist oss fram på en bedre måte? Kanskje hadde jeg fått nappa Peiken slik at han så bedre ut, eller kanskje hadde jeg tatt av meg slagstøvlene og jaktbuksa til fordel for noe bedre i settingen. Ikke veit jeg.

 

Å melde seg ut av en organisasjon, eller samfunnet for den slags skyld, fordi en er uenig i enkelte avgjørelser, kan kanskje føre fram. Likevel er det normalt langt mer virkningsfullt å faktisk søke forandring innenfor det demokratiske systemet man er en del av. I dette tilfellet NKK.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg voskste opp med schafere for sånn ca 50 år siden. Tror de var etterkommere av etterlatenskaper fra tyskerne i Lofotenområdet.

De hadde kroppsbygging og proposjoner som ulver/coyoter/sjakaler, etc.

 

Dagens schafere ser ut som misfostere. Enhver forening som støtter denne utviklingen burde vært lagt ned med tvang.

Edited by Torf
  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, uncas said:

Kanskje hadde vi trent som en ekvipasje og fikk vist oss fram på en bedre måte? Kanskje hadde jeg fått nappa Peiken slik at han så bedre ut, eller kanskje hadde jeg tatt av meg slagstøvlene og jaktbuksa til fordel for noe bedre i settingen. Ikke veit jeg.

 

Takk for at du understreker mitt poeng om subjektiv (og da verdiløs) dømming.

 

Og det er mulig du er lei av å høre om fjas og juks og tull og sprøyt og idioti, men det blir ikke mindre av det av den grunn. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, Olesøn skrev:

men det blir ikke mindre av det av den grunn. 

Det har du sikkert helt rett i.

Derfor skal jeg heretter slutte å irritere meg over "dommern er ræva"-innlegg.

Edited by uncas
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Torf skrev:

Jeg voskste opp med schafere for sånn ca 50 år siden. Tror de var etterkommere av etterlatenskaper fra tyskerne i Lofotenområdet.

De hadde kroppsbygging og proposjoner som ulver/coyoter/sjakaler, etc.

 

Dagens schafere ser ut som misfostere. Enhver forening som støtter denne utviklingen burde vært lagt ned med tvang.

 

Schaferfolket prøver å utvikle en ny hyene...

 

 

Link to comment
Share on other sites

NKK var nær konkurs for eit par år tilbake etter å ha øst ut enorme beløp på datasystemet sitt. Det svenske og finske fungerer utmerket, men å kjøpe deira system var altså for enkelt...

Då var dei redda økonomisk av bla. elghundklubben. Litt synd om alt no går tapt...

Men som haren i norske folkeventyr sa, det var ikkje sååå ille heller då.

I rasestandar til NEG så skal mellomfot ikkje vere lengre bak enn halerot i stående. Overlinje skal vere rett.

Dette driter mange av NKK sine dommere i og storparten av utstillingchampioner nærmer seg utsjånaden  til  schafer.

Kanskje vi kan få uhilda dommere og eit utanningssystem som er for dødlige. Rydda litt i pengesluket og ikkje minst så får norsk friluftsliv færre medlemmer.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Vi har en annen tråd, der den iherdige DNT-motstanderen @Target uttrykte sin store glede over at DNT har fått økonomiske problemer, pga. totalt bortfall av inntekter. De fleste av oss her inne så ikke ut til å glede oss like mye, sjøl om noen av oss ser enkelte problematiske sider ved også den organisasjonen.

 

Men samfunnet er altså i en "revolusjonær situasjon" (som Frankrike var under studentopprøret i 1968, da det "revolusjonære" kommunistpartiet satt med hendene i fanget, og ikke ante hva de skulle gjøre). Da bør vi kanskje se på om alt vi (dvs. den utskjelte Staten) skal redde, bør fortsette som før, eller om det er noe som det bør/kan endres på.

 

Noe godt kan jo komme ut av en slik omseggripende hendelse. Dagbladets sportskommentator viser til at vi har fått en markert økning i den basale (og gratis!) trim- og treningsaktiviteten, turer i nærområdet:

 

https://www.dagbladet.no/sport/na-gar-vi-oss-friske/72396128

 

Ulv og hund er altså samme art (Canis lupus, hhv. lupus og familiaris), og da har jeg 2 stk av "fasiten" på hvordan denne underarten bør se ut: Sibirsk husky. Jo mer rasene avviker fra de store spisshundene, jo flere (helsemessige) problemer kan man vente seg. Mange raser er utviklet for oppgaver som store spisshunder ikke kan løse (hihunder etc.), men dette har man da gjort "med åpne øyne", der "hensikten helliggjør midlet". Det er når disse spesialiserte rasene blir "selskapshunder", og man gjerne avler enda lenger på "særegenhetene", at (unødvendige) problemer kan oppstå:

 

https://documentaryheaven.com/bbc-pedigree-dogs-exposed/

 

NKK var jo blant de som ble "bestyrtet" over denne dokumentaren, og igangsatte "hundehelse-program". Men den naturlige reaksjonen, å forby raser som var så misavlet at de ikke kunne gå, puste eller føde på naturlig måte, vek de tilbake for.

 

Min trekkhundvenninne er meget skeptisk til NKK, hun har, med vitende og vilje, ikke registrert kennelnavnet sitt, for ikke å gi NKK mer inntekter enn nødvendig. Du finner derfor ikke "Granskauens XXXX" som navn på sibirhuskier.

 

Noen av oss er faktisk så gamle at vi husker at det var noe som het "Norges Jakthundforbund", ei underavdelig av NJFF. Jeg skrev (man gjorde det, den gangen) til dem, og spurte om råd ved kjøp av svart elghund. Jeg fikk svar, og anbefaling av oppdretter. Da jeg, litt senere, skrev tilbake, var forundet oppløst, og fusjonert med NKK (ca. 1973?).

 

Jaja, jeg kontaktet oppdretteren, og fikk kjøpt en fenomenal hund. @Per-S var blant de som "omgikk" Chico:

 

https://www.kammeret.no/topic/52875-svart-elghund-til-bjørnejakt/?do=findComment&comment=834348

 

"Stort er bra, og større er enda bedre" har jo, inntil nå, hvertfall, vært løsningen på omtrent alt (hvertfall fra vår statminister og hennes varierende ministerkollegium) - men kanskje man kunne skilt ut jakthundene (NB: Alle raser kan jo "jakte", hvertfall bli ettersøkshunder) i et eget forbund, hvis omorganisering av NKK ble aktuelt? Det er kanskje lov å drømme  -  -  ?

 

Link to comment
Share on other sites

På 26.4.2020 den 10.16, M67 skrev:

 

Alt kunne selvsagt vært enda bedre (beredskapsmessig) - men da måtte staten hatt enda mer penger, og enda mer makt.

 

K

 

Det er et kjempepoeng, som alle som hyler om mer beredskap ser ut til å glemme. Beredskap er stort sett svinedyrt, og går nødvendigvis på bekostning av noe annet. Så en må på en måte velge mellom kreftmedisin til barn eller vernemasker på et lager (som etter all sannsynlighet ikke blir brukt). 

 

(På dette stadiet av resonnementet pleier det å dukke opp noen referanser til uhjelp og "lykkejegere" på gummibåter Middelhavet,- håper vi slipper det her...)

 

I forhold til Staten og makt er dette en interessant tid. Når krisen først rammer blir selv den mest knallharde kapitalist sosialdemokrat god som noen. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Hva blander jeg sammen?

 

Kulturministeren (med den flotte (?) sveisen) får, med mer eller mindre rette, kritikk for ikke å komme "kulturlivet" nok i møte, i form av klingende mynt. "Kulturlivet" er så mangt, fra proffer som Operaen, via idrettslagene, kor og korps, til organisasjoner som NKK, Den Norske Turistforening, Røde Kors m. m..

 

Hvis "hainn Stat" skal spytte inn midler, bør det kanskje også vurderes om det burde være visse motytelser (som "sosialisten" Kristin Halvorsen IKKE stilte krav om, da hun åpnet pengesekken for storbankene). Hvis det for eksempel skulle forholde seg slik som @tussehaugen antyder lenger oppe, at noen nesten "faller for eget grep", uten hjelp av korona-virus, kan sjøl en erke-kommunist som meg mene man bør vurdere hva man bruker "skattebetalernes penger" på. Promotering av "veske-hunder" vil jeg mene bør komme et stykke ned på prioriteringslista.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I helga så har Telemark Elghundklubb sendt ut spørsmål dei skal ta opp lån for å støtte NKK med kriselån til avstemming blandt medlemmene. Svarfrist er i dag kl15:00.

 

I den forbindelse så dukker det opp mange spørsmål og også ny info.

 

Datasystemet Dogweb vil gå tapt ved ein konkurs uttaler NKK i media Har i helga fått vite at registeret er 100% privat eigd av firmaet Datahound A/S, det blir lastet opp data ukentlig frå datahound til dogweb. Registeret vil altså bestå.

Det er heller ikkje her dei store beløpa har tatt vegen slik eg før har blitt fortalt, dette firmaet har ca 250.000 i driftsinntekter ref. Proff.

 

Det er drøye 30 ansatte i NKK sentralt og lønnskostnaden er på 31mill. Driftsinntektene til eiendomsselskapet på Holmlia økte med drøye 20 mill i året når NKK flytta inn, mulig dette forklarer posten med andre driftsutgifter på ca 30 mill. 

Spørsmålet videre er om 10 mill er nok penger og om vi som låner ut penger risikere å tape det vi spytter inn? Når man så veit at Dogweb vil bestå og stort sett alt av data i dag må legges inn av den enkelte prøvedommer og oppdretter. Jaktprøver, sporprøver og  dei fleste utstillinger er det den lokale hundeklubben som står for.

Mitt inntrykk er at NKK sentralt har distansert seg frå oss som enkeltmedlemmer og penger er formålet, ikkje ulikt resten av organisasjonsmiljøet her på berget.

 

Uavhengig av NKK konkurs eller ikkje kanskje tida no er mogen for at historien gjentar seg og at elghundklubben gjerne i lag med andre brukshundklubber skiller lag med NKK som i 1967? Då kan heller eit eventuelt lån gå til egenkapital her og vi kan få meire sunn drift.

Mi innstilling til kriselån er foreløpig eit nei, om nokon har info til meg som tilseier at eg har heilt feil så overbevis meg gjerne.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...