Jump to content

Nosler partition i kaliber 338 og oppover - erfaringer?


magnum_mauser

Recommended Posts

Nosler partition er jo som kjent ein gammal traver. Enkelte sverger til den, enkelte synes den er utdatert og andre meiner den ikkje duger til matvilt, fordi den lager eit forferdelig søl.

 

Eg har noko erfaring med denne kula, eg brukte den i 6,5x55. Eg var i utgangspunktet veldig fornøgd med den, eg fekk etterlengta skuddteikn og kortare utras spesielt på dyra eg skaut på dyrka mark - og alltid gjennomskyting. Men det er klart, inngangsbogen som er skutt med partition, den kan gje ein litt grå hår når ein slakter - men det er prisen ein betaler for å få sopass gode skuddtegn i dyra.

 

Men på 338 og oppover har dei flytta deleveggen lenger fram, slik at ein har mindre fragmantering og meir penetrering, argumentasjonen til Nosler er at ein då har ei bedre kule til stort og farlig vilt. 

 

Men har kammerfolket testa denne kula på vårt storvilt? I utgangspunktet liker eg godt tanken på ei partition "light". For mitt vedkommande er det 9.3x62, og eg kan leve med litt mindre "eksplosjon", då det ikkje er nødvendig for å få skuddteikn med 9.3 - og forhåpentligvis blir det mindre sukking og arbeid under slakting.

 

Men spørsmålet blir jo om ein merker noko i praksis på sølet partition lager, på kulene der deleveggen er flytta lenger fram?

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Partition 285gr i 9,3x62,, for det meste på elg, noe hjort/villsvin/rådyr. Kula virker meget bra og gir ikke mer graps enn Mega (i samme vekt og kaliber), men noe blir det.

I .30 kaliber, og med mer fart virker det som det blir mer splintring og søl med denne kula, men den virker godt med hensyn til effekt på vilt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har brukt 250 grs i 338-06 på et par reinsdyr, en del elg og villsvin. Noe graps blir det, men ikke fullgæli. De går ikke langt etterpå, nei :-) Har også såvidt brukt 210 grs i 338 Federal på villsvin. Knall og fall og lite graps. Den siste har jeg så få med at jeg ikke skal trekke noen konklusjon. Hastigheten i federalen blir jo ikke så høy og det er nok et + i denne sammenheng.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, znopi skrev:

Har brukt Partition 285gr i 9,3x62,, for det meste på elg, noe hjort/villsvin/rådyr. Kula virker meget bra og gir ikke mer graps enn Mega (i samme vekt og kaliber), men noe blir det.

I .30 kaliber, og med mer fart virker det som det blir mer splintring og søl med denne kula, men den virker godt med hensyn til effekt på vilt.

At den gir meir søl i .30 kaliber skyldast kanskje nettopp det at der er deleveggen lenger bak og ein har meir splitring og søl. Fritt frå hukommelsen so meiner eg å hugse at fra 338 og oppover so kunne ein forvente ca 20% høgare restvekt på kulene.

Men det blir spennande å prøve til hausten - eg vågar å være forsiktig optimist 😉

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, magnum_mauser said:

eg vågar å være forsiktig optimist

Optimistisk kan du trygt være, ikke bare forsiktig. Gjennomprøvd kule (i 9,3x62) som fungerer veldig godt og gir "finere" slakt (om skuddet sitter der det skal) enn i f. eks .30 kaliber :thumbup:

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Har brukt Nosler P 300gr i 375H&H på alt fra rådyr til bøffel.

Suverent bra kule, ekspanderer på små dyr og går dypt i store.Har bare funnet en, den gikk ca 80 cm i en bøffel, lå mot skinnet.

Anbefales!

Ladning har hele tiden vært 80gr Vit. 160.

Kan nok få mere hastighet med annet krutt, men denne ladningen virker helt utmerket, til og med i +50 grader.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...