Jump to content

Småvilt rifle 223


BlackHillsRoy

Recommended Posts

Hei

 

Har sendt inn en søknad på rifle i 223.

Det tokk ca 4 mnd sist gang så jeg regner med enda lenger tid før jeg får svar nå, effektiviseringen tid har ikke kommet til «Torvald Tåke» enda..

 

jeg skal som sagt ha en rifle i 223, har andre rifler til storvilt.

 

Er det noen som har erfaring med Howa mini action / 1500 / Tikka T3x light i 223???

Ønsker meg en lett riflpakke med lyddemper og kikkert som til sammen ikke er for dyrt. 

Har ingen erfaring med lyddemper, men har tinnitus så jeg ønsker en som demper bra...

 

Dette blir riflen til å bruke på «alt» innen småvilt, regner med mye gåing og lange skiturer i tillegg til rev...

 

håper det er mange som sitter på hjemmekontoret og har tid til overs til å skrive litt her om erfaringer de har....

Link to comment
Share on other sites

Har t3x i .223. 
veldig fornøyd! Har brukt den mest på rypa. Sikkelig artig med rifle på rypejakt.

 

Har akkurat bestilt denne: https://www.bmwear.no/produkt/lyddempere/freyr-devik-titanium/freyr-devik-featherweight

 

skal dempe bra og er en sikkelig lettvekter!

vurder også hausken jd 184. Demper meget bra på 308 rifla mi. Er også lett!

 

Link to comment
Share on other sites

T3x er nok et bra valg. Det er den versjonen med riflestigning 1:8 man bør velge slik jeg ser det. Du får en versjon som har riflestigning 1:12 også, men den vil nok stabilisere maks 50 grains kobberkuler, så hvis man i framtiden skal jakte f.eks. rådyr med kobberkuler så bør man ha 1:8 versjonen forå ha mer kulevekt å gå på. Du får den vel både ferdig gjenget (M14x1) og løpslengde 51 cm, og uten gjenger og løpslengde 57cm.

 

https://choose.tikka.fi/global/tikka/t3x-lite

 

Jeg vil absolutt anbefale Hausken JD-224 XTRM mkII lyddemper, den demper veldig bra og er lett. Mange av de mindre demperne blir for dårlige med tanke på demping, spesielt hvis du har tinnitus fra før. Det vet jeg alt om, jeg har tinnitus så det holder.

 

https://hausken.no/en/produkt/jakt/

 

bilde.png.a18544b78abe82305a87c20b8de51627.png

 

bilde.png.56b702b96b944b85a611a1b9cfb8ff68.png

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for alle svarene. 

 

Tikka klubben er på banen.... jeg hadde faktisk mere eller mindre bestemt meg for en t3x light pakke fra butikken i Arendal.

men så ser jeg at flere snakker veldig overbevisende om howa mini og de er jo veldig lette.....

 

er det noen av dere som har erfaring med både tikka og howa???

 

Skjønner at lyddemper er noe som engasjerer flere. Interessant at alle anbefaler forskjellig merke.

en ting jeg har lagt merke til er at det ofte er opplyst om reduserte db i 308.

synd dette ikke også er i 223.

 

Kan jeg overføre redusert db i 308 direkte til 223???

Link to comment
Share on other sites

Lyddemper er ganske enkelt; jo større jo bedre.

Om du går for Hausken, A-Tec eller F&D har ikke så mye å si, men for eksempel Hausken XTRM har gjort det veldig bra med tanke på demping på første skudd.

Men tror mye av målingene er på papiret, og det er lite standardisert metode for det, så om man faktisk merker noe betydelig forskjell vet jeg ikke, og det er typisk lett å finne en brukt Hausken til en god penge feks.

Mini action er god den, kan kanskje gjøre seg med å gå seg til litt, evt noe polering, og stokken er halvveis, men uten tvil mye for pengene og lav vekt.

Tikka synes jeg er mer komplett ut av boksen, men den er jo også fort 2-300gram tyngre og litt dyrere. Men det er også en stokk, om enn kjedelig, som egentlig ikke trengs å byttes - pluss at den er modulær mtp bratt pistolgrep og bredt forskjefte.

Link to comment
Share on other sites

Tikka T3x er nok Howa mini action noe overlegen, skal man tolke div. tråder her inne. "Mini- gjengen" ender jo opp med å "bytte ut" nesten hele rifla. Jeg brukte en vanlig Howa short action i mange år. Rifla var bra, men en Tikka er bedre. Når det kommer til lyddemping så er min erfaring med 223 rem at det neppe er noe poeng å sette på noe som er større enn en Hausken 224. Jeg har brukt alt fra JD 151 "størrelse" og opp til WD60 på min 223. Jeg har ett inntrykk av at ett sted rundt "224 størrelsen" går grensen for hva som er vits i å sette på en rifle med ca 25 grs med krutt.   

Men jeg har ikke målt, kun lyttet:-)

Edited by Super XX
Link to comment
Share on other sites

I 223 kan man finne på å skyte mye. Da er det greit at demperen er laget av stål eller titan.

Det kan fort bli noen tusen skudd gjennom demperen når XXL har krasj-salg på ammo. Enkelte ganger er det nesten ikke prisforskjell på 223 og 22lr kvalitetsammo.

 

Jeg bruker 6,5-dempere på 223. Det fungerer like fint og man har litt mer marginer mellom kule og demper. En kort frontmontert demper kjøler raskere ved mye skyting og mitt inntrykk er at det gir mindre mirage.

 

Jeg bruker ståldempere fra Ase Utra med hadde sett hardt på frontdemper fra TE Titan hvis jeg skulle spare vekt. 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Mix skrev:

Nei de gjør nok ikke det. En Tikka fungerer fint, rett ut av eska.

Bortsett fra hos ferskinger har jeg ikke sett en original Tikka på LENGE. GRS, KKC, ORYX stokker, andre piper, Timneyavtrekk og mye mer. Men klart unntak finnes alle plasser.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg bare jaktet i noe over 40 år så er vel gjerne en fersking i dine øyne.

Min Tikka er fremdeles i orginal utførelse og det forblir den. Som jakt verktøy fungerer den utmerket. Ferskinger har sikkert behov for å hore opp rifler for å ha noe runke etter. Jegere som trenger verktøy har ikke slike behov.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Howa Mini, men i 6,5 Grendel. Grei presisjon fra eska, men er tydeligvis kresen på hva som serveres av kuler. Mange klager over elendig stokk og bytter ut den med noe annet. Rifla er ellers preget av billig plast i underbeslag og magasin. Magsinutløseren er for lang, og det skal ingenting til før magasinet er borte. Ikke er det spesielt bra med tanke på at det stikker ut så mye som det gjør. Kanskje ser det kult ut for noen, men det er i veien for min del. Jeg har brukt Dremelen og kortet det ned til det tar tre skudd (femskudds i Grendel og 7,62x39, mens det er 10-skudds i de mindre kalibrene). 

 

Det som er positivt med rifla er at den er nett og lett, og stokken er god å holde i, med gode grep. Låskassa passer til små kalibere også, noe slettes ikke alle andre produsenter har. Tikka T3 har lang låskasse uansett. Vet ikke hvordan T3X er. De har boltstopp for å unngå å måtte dra sluttstykket så langt og har tilpasset magasin for de små kalibrene.

 

Konklusjonen min er at Howa mini er en overpriset billigrifle, enkelt og greit. 

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, BlackHillsRoy skrev:

OK hvis jeg dropper howa mini....

Hva med Howa 1500 vs Tikka t3x

Begge riflene virker. Noen vil sverge på at Howaen er «like bra» som Tikkaen. Knapt noen vil begynne i andre enden.

Howaen er ikke ei dårlig rifle. Den er kanskje billigere? 
Hvem her ville tatt en Howa om det lå en 1500 og en T3 og du kunne ta den ene, kostnadsfritt ?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Du nevner mye gåing, og lange skiturer. En liten Seven bør kanskje nevnes ;) Mindre enn dette, og man er over på rimfire. 

Her kan man prute https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=147517298 og heller bruke resten av budsjett på demper, og kikkert. 

Skulle behovet for å pimpe rifla dukke opp, så er her utallige muligheter for far til å kjøpe julegave til far der ute 😁

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Da har jeg Betal avgiften til kjøpetilatelsen så nå nærmer det seg.....

 

Sitter og ser på pakken i Arendal https://www.jaktogfriluft.no/tikka-t3x-lite-pakke-m-leupold-schultz-demper

og pakken i Drammen https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=18&prodid=18548

 

var en tur innom butikken i Drammen, ble anbefalt Sonic 35 i stede for 45 siden jeg skulle ha 223. Og ble også anbefalt å ikke gå for Leopold.... grunnen var at leopold var lagd for US og der er det forbudt å jakte etter mørkets frembrudd, dermed var dette ikke prioritert av leopold ???

fikk også beskjed om at rustfritt var bortkastet...?

Link to comment
Share on other sites

Om jeg får være så freidig å få anbefale en CZ527 Carbine i .223 

Jeg har en i 7,62x39 som er kappet på 43 cm. Det er påmontert en Hausken 151 Xtreme. Lett og hendig. Cirka null rekyl.

Har gjort det rimelig greit på jaktfelt med den rifla, selv om den som regel er den desidert korteste av alle i stativet på stevnene. 😁

Edited by BaconErGodtNamNamNAm
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, BaconErGodtNamNamNAm skrev:

Om jeg får være så freidig å få anbefale en CZ527 Carbine i .223 

Jeg har en i 7,62x39 som er kappet på 43 cm. Det er påmontert en Hausken 151 Xtreme. Lett og hendig. Cirka null rekyl.

Har gjort det rimelig greit på jaktfelt med den rifla, selv om den som regel er den desidert korteste av alle i stativet på stevnene. 😁

Bare sånn av ren nyskjerrighet. Bruker du Lapua ammo? Eventuelt hvilken presisjon får du i rifla?

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, gordon setter skrev:

Bare sånn av ren nyskjerrighet. Bruker du Lapua ammo? Eventuelt hvilken presisjon får du i rifla?

 

Har ennå ikke funnet forhandlere av Lapua i gjeldende kaliber. Hvis du vet om noen så er jeg meget interessert!

Det er kanskje det mest negative med 7,62x39. Utvalget i ferdig ammunisjon i Norge er ræva.

Jeg skyter med Federal Fusion 123grains på rådyr, da med 1moa presisjon. De fungerer veldig godt.
Helmantelen fra S&B (også i 123 grains) gir 1,5 moa på en god dag, men har dessverre noen slengere hvert 15-20 skudd. Det kan selvfølgelig være skytteren, men jeg tror det er ammoen sin feil. 😁

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sonic demperne er billige og bra, men synes de er for tunge. Sonic 35 er sikkert over 300 gram, mens 45 er 400 gram. Hadde en 45 på ei 223 t3x og ble fort byttet med en f&r 196. Ble slitsom framtung på jakt. For skyting på bane er det sikkert bare en fordel med litt vekt. 
 

Link to comment
Share on other sites

F&R 196 er vel i titan(innmat) så den tåler også juling.. blir også fort kald etter skyting. Har en leupold vxr 3-9x50 på min t3x i 223. Veldig mye kikkert for pengene. Ligger forøvrig en slik med cds(utvendig tårn) på finn.no til en fin pris. 

Edited by Premium2006
Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en Sonic35. Slutt å gruble. Om den veier 100 gram mer enn siste skrik som koster 3 ganger mer, er det kun til din fordel. Når du får skutt litt, vil du foretrekke litt vekt foran på løpet ;) Er snakk om. 223. Du trenger ikke noen stor thermos. 

Sonic 35 er uansett den mest sexy demperen dersom man må besudle en ellers fin rifle. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...