Jump to content

Tilpasning på hagle - Merkel 200E


soppsuppe

Recommended Posts

Hei!

 

Fersk jeger, ny på forumet og ny hagle. Jeg har kjøpt meg en Merkel 200E fra 68, som jeg kom over via en bekjent. Prisen han skulle ha for den var av en slik sort at jeg nesten kjøpte den usett, men fikk sjekket kasse, løp og div av en kyndig onkel før kjøp. Men, den er ørlite grann for kort til meg, og kolben noe lav. Så det jeg lurer på om disse diverse løse tingene man kan få kjøpt for å få våpenet til å passe bedre fungerer greit, eller burde man sende den inn til noen som kan få justert litt på den først som sist?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes løse deler for å tilpasse en klassiker som Merkel 200 E blir feil. Lengden kan justeres uten at det ødelegger de klassiske linjene, men høyde og vridning synes jeg burde justeres av noen som kan det.

Hvor i landet holder du til?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hvor mye for lav er kolben? Du kan jo ha på en kolbeforhøyer i silikon. Den kan tas av og på uten å miste hefteevnen.

 

Her er det feks en: https://fjellogfriluft.no/produkt/jakt/vapentilbehor/beretta-cheek-protector-4mm/

 

Merket er jo feil, selvsagt, men det spiller da mindre rolle... Så kan du evt spare til å få en proff til å sette på justerbar kolbeforhøyer.

Link to comment
Share on other sites

Om man er ny og uerfaren er det viktigste å bruke hagla. Skyte mye, og gjerne få veiledning. Hva er «ør lite grann for kort kolbe»? «Noe lav» kolbe? Jeg mener man må ha litt trening for å kjenne slikt. Riktig tilnærming vil være å skyte med hagla nå. Generell betraktning, og spesielt viktig om man er uerfaren.  Men det er uansett viktigere å kjøpe gode våpen, framfor å "fylle" garderoben. Skynde seg langsomt. Kan fort bli slitsomt å kjøpe "kjapt og billig"...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Forlenge "ørlite grann" gjøres enkelt,-og rimeligst- med pappkartong mellom kolbe/bakkappe. Klipp til noen mellomlegg fra melkekartonger el lignende med bakkappe som mal, forsegle med el-tape når du mener lengden er slik du vil. 

A "bygge" kolven høyere blir sjelden pent uten gjort av fagmann. 

Skyt med den (mye på papp) og vær sikker før du gjør permanente forandringer på denne fine klassikeren. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

En Merkel 200E må du ikke gjøre noe forhastet med. Den trenger kun olje og omtanke, og Ingen forandringer. Skyttern må tilpasse seg våpenet. Spis deg opp, slik at du fyller tomrommet over og bak kolben. Det er vel nok av de bodene som selger mettet fett på Strømsø eller Bragernes. 

  • Like 1
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...