Jump to content

Tromling av skarp ammo


bardp

Recommended Posts

Fikk et spørsmål fra en kar i dag som lurte på om han kunne kjøre ferdig ladet 6,5x55 skudd i tørtrommler med nøtteskall i 30 min. Jeg tror vel det går bare bra men finnes det noen eksakt viten om dette. En kan jo se for seg at kruttet knuser og blir hurtigere men er det kun teori eller er det et reelt problem. 

Link to comment
Share on other sites

Var film på youtube fra fabrikk som brukte brukte tomhylser til ammo, de tromlet tomhylsene før bruk. Men etter lading ble patronene tromlet i en stor tønne med corncobb, dette var  ikke en vibrator trommel men en stor tønne som gikk rundt og rundt som en vaskemaskin. Men Ladeboken fraråder tromling av ferdig patroner.

 

Link to comment
Share on other sites

Joda skrekkhistoriene har jeg hørt. Men samtidig vet jeg de som trommlet 30 06 patroner i en time og påstår det ikke gjør noen forskjell på utgangshastigheten og er fine saker. Men hva er egentlig fakta her og hva er teorier og fantasi. 

Link to comment
Share on other sites

Den aktuelle historien fra VJ omhandlet en som hadde glemt vibratoren på, lenge.  Om det ikke er antydning til nedmaling i en patron, så er det neppe det i de andre heller, men det er jo ikke forbudt å sjekke flere.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tromlet 6.5 x 55 ladet med eld match 140gr (plaststpiss) ladet med N560 hvor det er god hylsefylling.  Primært for å fjerne hylsefett, må tromle en stund for å fjerne fettet. Har vanskelig å se for meg at de kruttkorna skal klare å bryte seg ned, er begrenset med bevegelse inne i patronen. Likevell, tror det er vanskelig å si at det er universalt trygt å tromle i dagevis med alle typer kutt, ball powder f.eks fra Vectan har en helt annen type overflate (og større overflate) enn dobbeltbase stavkrutt (n560, rp-19/ra-10,n-11) og fyllingsgrad spiller en rolle. Bedre fylling, mindre bevegelse. 

Link to comment
Share on other sites

Det er forskjell på 30 minutter og 3 timer. Trommel type roterende vil jeg anta er greit, men type vibrerende er jeg mer skeptisk til.

 

Jeg vil også si at hvor grovkornet kruttet er, har litt å si hvor "trygt" dette er. Personlig hadde jeg ikke gjort noe av dette for å være på den sikre siden.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes nok ikke en fasit. Krutt er ikke alltid like, og de har ulike egenskaper. Ballistitt er seigt og vil tåle mye før det smuldrer opp. Nitroglyserinforsterket NC krutt tåler nok litt mindre, men litt tromling tåler det nok.

Rent nitrocellulosekrutt med lite mykner er hardt og litt sprøtt og vil tåle mindre.

Krutt som er gjort porøst for å få høy fyllingsgrad som "Trail Boss" og Vithavuori N32C ville jeg ikke tromlet.

Krutt av nyere mer temperaturstabile typer ville jeg ikke tromlet, jeg har min egen teori på hvordan de oppnår slike egenskaper, og det kan gjøre dem mer følsomme for tromling.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

29 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Har ingen betydning. Patroner rister og humper i massevis før de når butikken uten at det har betydning. Patroner du selv lager kan riste i dagevis uten at det har noen betydning.

 

Om du tidvis leser tacticool lesestoff så fremgår det at enn skal jevnlig bytte ut patron som kamres når enn bærer våpen pga innpressing av kula ved lading fra magasin. Videre anbefales det at patroner som ligger i hanskerom i bil byttes jevnlig pga vibrasjoner ikke er bra.

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, bardp skrev:

Fikk et spørsmål fra en kar i dag som lurte på om han kunne kjøre ferdig ladet 6,5x55 skudd i tørtrommler med nøtteskall i 30 min. Jeg tror vel det går bare bra men finnes det noen eksakt viten om dette. En kan jo se for seg at kruttet knuser og blir hurtigere men er det kun teori eller er det et reelt problem. 

 

Ble litt nysgjerrig.. Kom nevnte person med en grunn for å kjøre ammo i trommel? Hvis det bare er for å fjerne hylsefett så vil en klut og litt aceton gjøre jobben på en brøkdel av tiden og uten noen risiko.

 

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Think! skrev:

 

Om du tidvis leser tacticool lesestoff så fremgår det at enn skal jevnlig bytte ut patron som kamres når enn bærer våpen pga innpressing av kula ved lading fra magasin. Videre anbefales det at patroner som ligger i hanskerom i bil byttes jevnlig pga vibrasjoner ikke er bra.

Nå er ikke jeg spesielt inne i tacticoole greier - men så var det heller ikke innpressing i magasiner TS spurte om. Vibrasjoner av ammunisjon i forbindelse med frakt halve jorden rundt synes ikke å ha betydning for patronene. Hadde det vært annerledes så kan du være sikker på at det hadde stått på eskene med STORE bokstaver.

Ellers så er det vel ikke praksis at ammunisjon ligger i hanskerom over lange perioder? I så fall hva anbefaler du for makstid før de byttes ut?

Edited by DoctoRoy
Link to comment
Share on other sites

I mange år har jeg ristet, humpet og "tromlet" ammo  rundt i verden. Har hatt med 100 skudd 7,62, 180 skudd 5,56 og/eller så mange 9mm og/eller 7,62x39 som du kan bære. Veiene i Afrika, Asia, Balkan og Midt-Østen er av ymse kvalitet, der de eksisterer. Det har alltid vært en vane og instruks å "rullere" ammunisjon med jevne mellomrom. På grunn av slitasje fra risting, kamring, støv, sand  osv. Ammunisjon som har vært på kropp eller i pakning blir skutt ut under trening og erstattet med ny frisk. Har aldri opplevd høyere trykk i noen våpen som jeg kan si skyldes risting av ammunisjon. Selv i 40-45 varmegrader. Men dette gjelder militære våpen og militær ammunisjon. Jeg ville nok spurt de som produserer kruttet. Forresten er vel sånn tacticoole greier mest fine løsninger på foto og FB, og skal se tøft ut. Det er fort gjort å bli kvitt. Fine løsninger på oppkonstruerte problemer som sjelden eksisterer. Nuvel, nå var jeg langt unna tema i tråden.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja og nå er det forsendt skuddene er allerede trommlet i 30 min. Og han påstår at det ikke ga noen som helst forskjell i treffpunkt på 200 meter. Så da får en vel tro det ikke skjedde noe med kruttet. Var Norma N-15 i de skuddene.

Link to comment
Share on other sites

På 24.4.2020 den 0.41, einherje skrev:

I mange år har jeg ristet, humpet og "tromlet" ammo  rundt i verden.

Militær ammunisjon har krav til å tåle vibrasjoner og er testet for å verifisere det. Krutt av tilsvarende type som brukes i militær ammunisjon tåler også mye vibrasjoner. Det meste av de kruttypene vi bruker er slikt krutt og jeg ville ikke bekymret meg for noen timers tromling eller vibrator.

For krutt som er lagd porøst som Vihtavuori N32C og Trailboss ville jeg unngått tromling eller vibrator.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Per-S skrev:

Militær ammunisjon har krav til å tåle vibrasjoner og er testet for å verifisere det. Krutt av tilsvarende type som brukes i militær ammunisjon tåler også mye vibrasjoner. Det meste av de kruttypene vi bruker er slikt krutt og jeg ville ikke bekymret meg for noen timers tromling eller vibrator.

For krutt som er lagd porøst som Vihtavuori N32C og Trailboss ville jeg unngått tromling eller vibrator.

Godt svar, n565 var vel laget for militære formål (temperatur stabil, påstått vel og merke) og for 250gr kuler i 338 lm mener jeg å ha lest. Lengre opp her skriver du at du er mer usikker på disse kruttene og hvordan de evt vil tåle vibrering?

Link to comment
Share on other sites

Ja, noen av dem har bestått vibrasjonstester. Så er det slik at testene er en simulering av virkeligheten og det er ikke erfaring med disse typene krutt over et helt livsløp på 20 år pluss. Derfor vet en ikke om de endrer egenskaper noe ved lagring.

Jeg har skrevet noe om dette tidligere og det som gjør mye av usikkerheten er at REACH implementering forbyr de stabilisatorer og myknere som har vært brukt i 100 år. Erstatningstoffene sammen med nye kruttyper gir en usikkerhet på flere områder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...