Jump to content

Browning a bolt


Flintstone

Recommended Posts

Hei, har akkurat kjøpt meg rifle og har et lite spørsmål. Noen som vet om det er mulig å spenne ned hanen på en browning A-bolt når man har tatt ut sluttstykket?

lagrer våpenet uten sluttstykket i og lurer derfor på om det er noen måte å få spent ned på så ikke fjæren blir ødelagt. 

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke riktig hva du mener. På min A-bolt (og de fleste andre boltrifler) spennes slagfjæra når du fører sluttstykket (bolten) fram og bøyer hevarmen ned. Når du løfter hevarmen igjen spennes fjæra ned. Det betyr at når du drar sluttstykket tilbake (og eventuelt tar det ut av låskassa) er fjæra nedspent. Hvis du ønsker å lagre våpenet med sluttstykket i, holder du inne avtrekkeren når du bøyer hevarmen ned. Da unngår du å spenne fjæra.

 

Edit: se korreksjon nedenfor.

Edited by Sølvrev
  • Confused 2
Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Sølvrev skrev:

Skjønner ikke riktig hva du mener. På min A-bolt (og de fleste andre boltrifler) spennes slagfjæra når du fører sluttstykket (bolten) fram og bøyer hevarmen ned. Når du løfter hevarmen igjen spennes fjæra ned. Det betyr at når du drar sluttstykket tilbake (og eventuelt tar det ut av låskassa) er fjæra nedspent. Hvis du ønsker å lagre våpenet med sluttstykket i, holder du inne avtrekkeren når du bøyer hevarmen ned. Da unngår du å spenne fjæra.

Hva har du drukket i dag? De eneste to riflene jeg vet om som er "cock on close" og er "vanlige", er svenskemauseren M96 og Lee Enfield riflene.

Jeg har aldri spent ned en Browning, men tipper det er bare å vri spennstykket? Enkelte typer kan være et lite h.. å spenne opp igjen uten egnet verktøy, så tenk før du gjør det. Men på de fleste er det bare å vri opp igjen.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, M67 skrev:

Hva har du drukket i dag? De eneste to riflene jeg vet om som er "cock on close" og er "vanlige", er svenskemauseren M96 og Lee Enfield riflene.

Ja, her gikk det litt fort i svingen, så da er det bare å legge seg paddeflat. Kan det være et snev av korona😉?

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Sølvrev skrev:

Ja, her gikk det litt fort i svingen, så da er det bare å legge seg paddeflat. Kan det være et snev av korona😉?

Det påvirker hjernen og gir delirium i noen tilfeller leste jeg  😷 Du er nok ferdig ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nei, slagfjærer svekkes. Mer ved bruk enn ikke, og mer ved å stå oppspent enn ikke. Jeg har byttet slagfjærer mange ganger, og de gamle er alltid slappere enn de nye. Jeg skal se om jeg finner ei gammel Sauer-fjær.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...