Jump to content

Korrekt hastighet 308w , QL noen


911

Recommended Posts

Spør for jeg undrer på hastighet gitt av kronograf. 

30 cal. 

Scirocco 2 165g

203-b 45,0 grain

Nytt løp, 55cm

Friflukt 0,8mm

Snitt 850m/s V0

 

Ingen trykk tegn å spore. Etter hva jeg forstår skulle dette være på max og vel så det. 

Kronograf har vær korrekt tidligere. 

Noen? 

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, M67 skrev:

men ingen som sier at du MÅ få trykktegn

Dette er et visdomsord som alle hjemmeladere bør legge seg på minnet!

Det er svært farlig å øke ladningen til en får trykktegn, i et våpen med gode tilpassinger og snevre toleranser kan en ofte komme langt over makstrykk før det oppstår trykktegn. Lader du med mer krutt enn maksladningene i fabrikantens data bør du være sikker på at trykket ikke er for høyt. Dersom du får hastigheten i produsentens tabell vet du at trykket også er i riktig område. Du får ikke hastighet uten trykk.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det avhenger vel en del av hylsene også. Jeg ser det er en del innvendig forskjell på de 4 stk. jeg har prøvd å skjære av på langs.

Det var ikke så lett å få gjort bare med en baufil, og så filte jeg over med en flatfil for å få noe penere overflater/snittflater.

 

4 stk. forskjellige 6.5 Creedmoor hylser:

 

bilde.png.32f287a86f58771c93aedc6f3b915437.png

 

Peterson har den tynneste bakveggen. Den er myk i messingen, jeg måler at den utvider seg lett bakerst (hylsehodet).

Peterson har tykkere sidevegger lengre framover (og nesten 1 grain mindre internt hylsevolum H2O enn de andre).

FC og Hornady er veldig tynn sidevegg lengre framover. FC har mest internt volum, et halvt grain mer enn Norma.

Hornady har tykkere sidevegger helt bakerst enn Norma, så Hornady utvider seg ikke så lett bakerst.

Jeg skal få skjært av en Peterson hylse på nytt, det ble ikke rett snitt så det er vanskelig å se tykkelsen framover....

 

Forresten, hvis dere ser nøye på den Hornady hylsa, så er det en "støpekant" eller et verktøy som har laget en liten kant innvendig i hylsa ca. 1 cm. inn fra bunnen.  Jeg kjente innvendig i hylsene med en skarp vinkel på en binders, og kjente at noe lugget der. Derfor var det jeg skjærte den av på langs, men ser at det er ikke begynnende hylseseparasjon, det er faktisk en helt rett kant som er laget av et presseverktøy eller noe i produksjonen. Og det går bare en halv runde, det var ingen ting på den andre halvdelen av hylsa. Kanten er som ett trappesteg når man ser nøye etter.

 

bilde.png.55f59d82ce7fea1c0cda9f3f39b4e5b7.png

Edited by Bergara-Man
tillegg
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Det avhenger vel en del av hylsene også.

Makstrykket avhenger ikke av hylsene. Men hvilken ladning du oppnår makstrykk med kan variere bittelitt med hylsene. Mest av alt kan hvilke trykktegn du får ved et bestemt trykk variere veldig med hylsene. De myke hylsene vil gi trykktegn ved et mye lavere trykk enn de harde. Noen fabrikater kan gi trykktegn langt under maks, og andre kan en lade bortimot til det hinsidige - legg så til effekten pasninger og toleranser i våpenet har på om den får trykktegn eller ikke, så ser en fort at "trykktegn" egentlig ikke er annet enn bruksmerker - før man har en hel del erfaring med både våpen og hylser, sammen
Skal du nærmere så kan du måle trykkringen, men det var mer nødvendig før kronografer ble vanlige. Har du "for mye fart" så har du overtrykk.

Nå er det opp til enhver å lade til overtrykk, det er ikke nødvendigvis verdens ende, men det er en fordel å vite at man gjør det, og generelt vite hva man gjør.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Hei 

Har fått svar og effekt gitt av QL sier jeg er under max. 

Det tar jeg med en "klype salt" all den tid det må ligge en ukjent variabel i krutt lott. 

Men, sammenligner jeg svaret med mine egne erfaringer ang. manglende trykk tegn vil jeg foreløbig gå for nevnte ladning. 

Har brukt "samme ladning" (44,5g) i noen år, men med større friflukt uten synlige problemer. 

 

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, 911 skrev:

Hei 

Har fått svar og effekt gitt av QL sier jeg er under max. 

Det tar jeg med en "klype salt" all den tid det må ligge en ukjent variabel i krutt lott. 

Men, sammenligner jeg svaret med mine egne erfaringer ang. manglende trykk tegn vil jeg foreløbig gå for nevnte ladning. 

Har brukt "samme ladning" (44,5g) i noen år, men med større friflukt uten synlige problemer. 

 

Ja det er jo her dette kommer inn 
 

Sitat

det er en fordel å vite at man gjør det, og generelt vite hva man gjør.

Når det er kronografert, sjekket mot QL - og testet lenge, så kan man si at man vet hva man gjør, og da trenger man ikke ha oppgitte ladedata som absoluttmål. Det man skal væer oppmerksom på er evt. bytte til andre våpen eller bytte av komponenter.

Er du under maks ift hastighet, eller kruttladning? Eller begge?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tja

QL sier 2,1% komprimert ladning og lavere hastighet enn kronografert.

Mulig jeg vil prøve 44,5g igjen for sjekk. Når ladestigen ble testet fikk jeg feil på kronograf så her hvet jeg ikke aktuell hastighet. Registrerte lite eller ingen endre av treffpunkt høydemessig på 100m mellom disse to ladningene. 

 

Link to comment
Share on other sites

QL er en simulator og skal ikke erstatte ladetabeller (hvilket tydelig kommer frem når en starter programmet). Har brukt QL endel. Ofte treffer den godt, men av og til er den skikkelig på bærtur. Bruker den kun som et tilleggsverktøy, for feks se tendenser om en endrer komponenter på kjente ladninger.

Om en ser på hva fabrikkammo med tilsvarende kulevekter, gir av hastighet ( skutt i 24" pipe?), så får man et inntrykk av hvor landet ligger. Typisk rundt 820 m/s med egnede krutt, ville jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, 911 skrev:

Tja

QL sier 2,1% komprimert ladning og lavere hastighet enn kronografert.

Mulig jeg vil prøve 44,5g igjen for sjekk. Når ladestigen ble testet fikk jeg feil på kronograf så her hvet jeg ikke aktuell hastighet. Registrerte lite eller ingen endre av treffpunkt høydemessig på 100m mellom disse to ladningene. 

 

Det er den kronograferte hastigheten som sier noe om trykket. Kula er avhengig av trykk for å få fart. Vil du vite ca trykk, så justerer du opp ladning til du får kronografert hastighet - eller du endrer burn rate eller noe. Har ikke QL foran meg.

Om kruttet er komprimert eller ikke betyr ingen ting. Og det skal mye til for å endre treffpunkt på 100m

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...