Jump to content

Ryggsekk til reinsjakt


Resuam

Recommended Posts

Jeg er uerfaren reinjeger og er på utkikk etter en sekk som vil fungere godt til jakt, men også til andre turer. Jakt vil være dagsturer. Har sett litt på denne: https://www.fjellsport.no/fjallraven-kajka-100-forest-green-1.html?channable=e79947.MTQ2NTIz&gclid=Cj0KCQjwyur0BRDcARIsAEt86ICuN6LXLN367cZI_5Gk2EYbNoB4wZ5HnMW1mL2mht6qXjnGZlONzM8aAlavEALw_wcB

er det noen som har erfaringer eller tanker om den?

på forhånd takk

Edited by Resuam
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Resuam skrev:

 - erfaringer eller tanker om den -

 

Erfaringer med den - nei.

 

Tanker om den og lignenede konstruksjoner - tja.

 

Min erfaring med mange flotte, 100+ - liters (anatomiske) sekker er at de ser flotte ut i butikken. Og hvis man fyller dem med en del kilo et-eller-annet, er de gode å bære. Blant annet fordi vekta ligger godt inntil ryggen.

 

Meeen - hvorfor ligger vekta inntil ryggen? Joda, det er fordi veldig mange av disse flotte sekkene er alt for smale, til å få annet enn småting nedi (en del er vide, og har kompresjonsreimer, riktignok). En passe stor rein (for ikke å snakke om voksen hjort, og elg over nyfødt kalv) må karves nesten i kokestykker, for å kunne gå nedi sekken. Hvis man ikke gjør det, må man ha kjøttet utenpå sekken - og da er den plutselig ikke så "flott" og grei å bære lenger.

 

Hvis en liten, gammel gubbe som meg (73 år/67 kilo) skal bære et elglår på 30+ kilo en god times marsj, foretrekker jeg ei gammel Bergans pakkramme fra 70-tallet (sekken blir gjerne liggende igjen på slakteplassen), kjøpt på loppemarked for 50 kroner.

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Du må bare begynne et sted og finne ut av det. Er du nær vei/slaktebu er det kanskje aktuelt å ta med dyret helt og da er det vel fint med ramme. De fleste jeg kjenner som feller en del rein bruker ramme. Bergans Powerframe går igjen.

 

Anbefaler selvsagt å kappe av bena men det begynte å bli mørkt og måtte krysse en elv mens det var noenlunde lys..

IMG_6046.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Den tiden jeg bar ut mye reinskjøtt hver høst, så brukte jeg en Norrøna Beito 3000. Liter tall husker jeg ikke, men Det gikk egentlig litt for mange kilo oppi den 😎 Fantastisk god å bære, lett å pakke kjøtt og remedier oppi og rifla ble plassert trers over på toppen. Nå som alderen etter hvert har krevd sitt så gikk jeg over til en noe mer moderat Norrøna Veig 1860. Dersom du synes en litt brukt sekk er greit, så kan jeg gjerne anbefale en av disse eldre pakkrammesekkene til Norrøna.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Kajka 100. Sekken passer meg godt og er god å bære, og har en del smarte, og noe unødvendige løsninger. Alt i alt er jeg godt fornøyd. Men til reinsjakt så ville den ikke vært noe førstevalg. Først og fremst fordi den er vanskelig å stroppe på utsida av. Har en gammel Norrøna Recon(1gen) som heller ville blitt med etter rein.

Link to comment
Share on other sites

Kajka er ganske romslig, du får ikke en hel bukk oppi, men ei simle går greit etter min erfaring. Glidelåser hele veien ned på begge sider av hovedrommet gjør at du kan fylle sekken enkelt. Sekken er god å bære, men som flere over sier er nok rammesekk en fordel når børa blir virkelig tung.  

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Når du skal ha sekk til reinsjakt så styr laaaangt unna alt som ikkje har ramme.

Har jakta rein i drøye 30 år og har lidd meg til diverse erfaringer.

Mitt 1. Valg er Bergans Powerframe. Nr 2 er Norrøna Reconpack. Nr.3 er Kuiu.

Og ja, eg har alle.

 

Reconpack er hakket meire komfortabel når du har lett bør, men Powerframe er rå når det blir skikkelig tungt. Kuiu er desidert den beste på ryggen uansett tyngde men havner likevel på 3. plass  fordi du må  partere dyret mykje for å få kjøttet heim. 

Anatomiske sekker kan du bare gløyme å laste tungt i. Det som skjer med slike sekker er at dei "kollapser" og du får belastning og tynge heilt feil fordelt. Om du ikkje beiner ut heile dyret så vil beinknoker stikke ut og presse deg i ryggen. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 5/1/2020 at 7:51 PM, tussehaugen said:

Mitt 1. Valg er Bergans Powerframe. Nr 2 er Norrøna Reconpack. Nr.3 er Kuiu.


Bergans powerframe kom i posten i går. Prøvebæring med smått og stort i sekken for å få litt vekt er unnagjort og jeg må si jeg er fornøyd! Sitter skikkelig godt på ryggen og når jeg hekter rifla over piggen som stikker opp (ramma), kjente jeg ikke vekten av den en gang😊 Takk for alle svar og god hjelp👍🏼😊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, Resuam skrev:

[...] og når jeg hekter rifla over piggen som stikker opp (ramma), kjente jeg ikke vekten av den en gang.

 

Dette er jo ein av bonusane med powerframe. Veldig greit å kunne henge på ei ekstra børse på tur heim, eller ein sekk om kompisen må trive børsa og springe for å nå tak i dyr. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Godt valg! Du kjem ikkje til å angre på den handelen og du har sekk i maaange år.

Knaggen til rifla er gull, med litt trening så vipper du den av på eit blunk. Ta bare tak i kolba og sving den framover.

Eit lite tips er å ha tape på høla i ramma om dei er åpne. Det plystrer noko inn i h... frå dei ellers🤣

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, tussehaugen skrev:

 

Knaggen til rifla er gull, med litt trening så vipper du den av på eit blunk. Ta bare tak i kolba og sving den framover

Eller fy-tingen med pipa ned .Ta tak i pipa og løft bittelitt .Bedre å bære .

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...