Jump to content

Norma Bondstrike nå i 6,5mm


Bergara-Man

Recommended Posts

  • 2 months later...

Til jakt:

 

Hvorfor skal man kaste bort tiden på ei 180gr jaktkule i 308/30-06 idag får man får 150gr Barnes TTSX som alle skyter bedre med innenfor aksepterte jakthold?

Skyter man ikke bedre med 150gr'ern enn med den tunge kula er man for dårlig trent uansett..

 

8)

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Bruker 56gr N565 i 2 stk 6,5-284. Den ene har 58 cm Krieger løp, den andre har 56 cm Lilja, det gir hhv 895 og 870 m/s. Samme ladninger som benyttes for 140gr ELD-M. Gjennomsnittlig v0 er innenfor 10 m/s for begge og kulebanen er innenfor kneppet til 500 meter.  Uten å ha tunet noen ladninger så skytes det 5 skuddere på rundt 3cm / 300 meter og 5-6cm på 420 meter. med begge disse riflene. Omtrent det skytterne er kapable til på en god dag.

 

Når Norma oppgir 48gr MRP, er det omtrent som for andre 140 gr kuler. Bruk Vihtavouri data for N560. Regner med det er 6,5x55

Edited by ladebenken
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Er vel ei relativt tung kule dette her så då ville eg prøvd med norma mrp krutt. Dette brukar eg berre til 140 gr jaktkuler så det går lite av det, så er ikkje så nøye kor du kjøper det. Eg har vel kjøpt hos xxl eller hos ein våpenforhandlar både det og tennhetter.

Velkommen til forumet, det gløymde eg og nevna. Dersom du er heilt ny når det kjem til heimelading vill eg tilrå at du les (og tar til deg) ladeboka, det er mykje nyttig der, du er sjølvsagt velkommen til og spørja her og då.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Drar opp denne tråden igjen!

 

Har kjøpt inn kula i 6,5 som skal brukes i 6,5x55. Kort løp som sådan. Men fåleløpige beregninger tillsier at jeg skal klare v0 på 780m/s.

 

Spørsmålet mitt er om noen har info/erfaring på hvordan denne funker på langt hold? (Evne til å ekspandere/drepe)

 

Reinsbukk på 300m?? (for å sette det litt på spissen)

Da har vel kula mi en fart på 647m/s ish.

 

Noen som har testet i vannkanner? Eller må jeg bli førstemann?

 

Edit: har nå lest @ladebenken sin gode testing av kula. Kommet frem til at 300-350m burde gå greit. Tror fortsatt jeg skal prøve på vannkanner @300m før reinsjakta.

 

Edited by Østledningen
La til ny info.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...