Jump to content

Engelsk setter


Engelsk setter

Recommended Posts

Noen som har erfaring ved å trene opp settere til blodspor?

Har en engelsk setter på fire måneder selvfølgelig skal brukes på fugl, men har også spekulert på om han kan brukes til mere.

Derfor lurer jeg på om noen har erfaring med dette? Klarte setteren seg fint og hadde det noe negativ påvirkning under fulgejakt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med denne kombinasjonen, men jeg har erfaring med å trene opp løs, på drevet halsende hund til sertifisert ettersøkshund. Hvis du tenker i de baner, omfatter sertifiseringen både en blodsporprøve, samt en fersksporprøve etter klauvvilt. Da må jo hunden også trenes på begge, og en setter som går på ferskspor etter f. eks. elg eller hjort er jo lite ønskelig under skogsfugl- eller rypejakt? Hvis du ikke tenker sertifisering men bare vil trene hunden på blodspor (bruk i så fall storfeblod!) for å kunne bruke den som en nødløsning, før du eventuelt tilkaller godkjent ettersøksekvipasje, TROR jeg ikke det vil påvirke hundens egenskaper under fuglejakt.

 

Edit: Men, en hund som bare er trent på blodspor, vil jo ha sine begrensninger mht. å utføre et effektivt ettersøk etter hjortevilt.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...